ombouw van defender as voor montage onder serie IIa ambulance

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
herman-lux

ombouw van defender as voor montage onder serie IIa ambulance

Bericht door herman-lux »

hi,

heeft iemand al een keer een defender vooras omgebouwd voor montage onder een serie?

mijn trommelremmen bij de ambulance hebben voor mijn gevoel niet genoeg remvermogen.
de vooras van mijn IIa heeft het ook niet zo gemakkelijk met de permanente aandrijving
door de 300 tdi.

ik ben benieuwd

herman

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2011 21:06 door herman-lux.
ToyRoverlander

Re: ombouw van defender as voor montage onder serie IIa ambulanc

Bericht door ToyRoverlander »

Zelfde als een Range Rover as. En dat is wel vaker gedaan. Hebhet zelf ook een keer gedaan. Het is niet zo heel moeilijk. Enige is dat niks optimaal is naderhand. De castorhoek is waarschijnlijk niet optimaal want je zit met de spoorstang die over de bladveren heenmoet. En de hoek van de kruiskoppelingen is verre van optimaal omdat de neus van het diff omhoog staat.
Daarbij mag je ook meteen een Defender achteras eronder knopen omdat je anders met verschillende spoorbreedtes zit.

Het is makkelijker, sneller en HEEL veel minder werk om een schijfrem set erop te doen. Er zijn meen ik ook CV sets te verkrijgen voor de Series as, dat lost dan het probleem op met de permanente 4x4.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Wat Toyrover zegt is een goede optie. Je kunt ook over naar een series drie remsysteem. Dus een gescheiden systeem voor en achter. En rondom 11 inch trommels.

Je moet dan je pedaalhuis vervangen door dat van een series drie. Dan kan daar een bekrachtigde cilinder op voor een gescheiden remsysteem. Verder moet je dan je remankerplaten vervangen door de series drie uitvoering en je moet je de asflenzen waar de draadeinden voor je wielmoeren opzitten vervangen door die van een series drie. Anders passen je trommels niet.

Voordeel is dat dit een stuk goedkoper is als de schijfremmen oplossing. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat voor de schijven optie ook een andere bekrachtigde remcilinder en ook andere achter remmen nodig zijn. Als je voor de schijven optie gaat zou ik dat wel even uitzoeken.

Verder zou ik zoals toyrover zegt voor de ombouw naar homokineten oplossing kiezen. Ik dacht dat je zo'n setje hebt voor 500 pond o.i.d.

Met de defender assen oplossing zou ik geen verre reizen willen maken. Met gekantelde (Geeft dat geen problemen met het olieniveau?) diffs en aandrijfassen onder een (te) scherpe hoek vraag je onderweg als alles gewoon voor een lange tijd onberispelijk moet blijven draaien om problemen. Of je moet een hele koffer vol askruisjes op reserve meenemen natuurlijk.

Arnold.
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

Oliepeil, en smering, in de diffs is allemaal geen probleem.

Als jouwe permanent 4wd is zou ik zeker die Defender as er NIET onder zetten. De hoeken van de kruiskoppelingen klopt geen bal van en dat ga je voelen! Of de hoeken moeten toevallig net goed uitpakken voor een as met dubbel kruis, dan kan het wel.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Plaats reactie