verschillende aanhaalmomenten kopbouten v8
-
Bob Knipscheer
verschillende aanhaalmomenten kopbouten v8
Hallo,
ik heb net m'n koppakkingen vervangen en het aandraaien van de kop volgens de manual gedaan.
Eerst alles op 20nm, daarna 90 graden bijgedraaid, daarna nog een keer 90 graden.
Nu was ik benieuwd of ze allemaal dezelfde aanhaalmomenten hebben dus heb ik dat even gecontroleerd met de moment sleutel.
Daar zit wat verschil in, allemaal rond 90 nm maar ook een paar die net boven de 95 nm zitten.
Kan dit een probleem worden???
Hoe kan dit en moet ik er iets aan doen?
Bedankt,
Bob Knipscheer
ik heb net m'n koppakkingen vervangen en het aandraaien van de kop volgens de manual gedaan.
Eerst alles op 20nm, daarna 90 graden bijgedraaid, daarna nog een keer 90 graden.
Nu was ik benieuwd of ze allemaal dezelfde aanhaalmomenten hebben dus heb ik dat even gecontroleerd met de moment sleutel.
Daar zit wat verschil in, allemaal rond 90 nm maar ook een paar die net boven de 95 nm zitten.
Kan dit een probleem worden???
Hoe kan dit en moet ik er iets aan doen?
Bedankt,
Bob Knipscheer
-
Eric&Betty Boop
Re: verschillende aanhaalmomenten kopbouten v8
Hoekverdraaiing is een veel nauwkeuriger manier om bouten vast te zetten dan met een momentsleutel en jij levert hier het bewijs.
Door vuil/roest in de schroefdraad krijg je met een momentsleutel verschillende waarden.
Het is ook altijd van belang om de draad eerst schoon te maken met een tap.
Gewoon op jouw hoekverdraaiing vertrouwen dus.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6204b26637f57d780864b3796d301ef4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13905138, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('7a405cfc5e9af616e0fd78eb66c4acbe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13905138, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Door vuil/roest in de schroefdraad krijg je met een momentsleutel verschillende waarden.
Het is ook altijd van belang om de draad eerst schoon te maken met een tap.
Gewoon op jouw hoekverdraaiing vertrouwen dus.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6204b26637f57d780864b3796d301ef4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13905138, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('7a405cfc5e9af616e0fd78eb66c4acbe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13905138, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Wim Janssen
Re: verschillende aanhaalmomenten kopbouten v8
Ik weet niet welke V8 je hebt, maar ik hoop dat je die 4 langs de zijkant niet hebt aangetrokken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Bob Knipscheer
Re: verschillende aanhaalmomenten kopbouten v8
@ Eric: Tja maar je beginmoment met 20nm gaat ook met diezelfde momentsleutel. Van daaruit ga ik steeds die 90 graden doen. Ik ga er maar vanuit dat het goed zo is..............
@ Wim: Nee die heb ik niet aangetrokken. Ze zitten er wil in met loctite vast op laag moment (20nm)
groeten,
Bob
@ Wim: Nee die heb ik niet aangetrokken. Ze zitten er wil in met loctite vast op laag moment (20nm)
groeten,
Bob
-
Geert Oude Luttighuis
Re: verschillende aanhaalmomenten kopbouten v8
4 langs de zijkant? Ik ga morgen mijn gevlakte koppen terugplaatsen, en lees nu over de 4 bouten langs de zijkant? De 2 uiterste aan de achterkant en de 2 uiterste aan de voorkant? Binnenin de kop dan neem ik aan?
-
G-men (Gargamel)
Re: verschillende aanhaalmomenten kopbouten v8
Nee, het zijn de 4 bouten die aan de buitenzijde van elke cilinderkop zitten. (naar de wings toe). Die hebben de neiging de kop iets te vervormen als je ze volgens specs aantrekt. Hierdoor neemt de kans op een lekke koppakking na x-duizend km's flink toe. wat groter.
Die slaat dan altijd door aan de kant van het intake manifold.
Vaak worden ze op laag koppel aangedraait en met locktite vastgezet. De 10 overblijvende bouten zijn meer als genoeg.
De 4.0 emn 4.6 hebben daar geen gaten meer in de koppen zitten; juist om deze problemen te voorkomen.
Gerrit.
Die slaat dan altijd door aan de kant van het intake manifold.
Vaak worden ze op laag koppel aangedraait en met locktite vastgezet. De 10 overblijvende bouten zijn meer als genoeg.
De 4.0 emn 4.6 hebben daar geen gaten meer in de koppen zitten; juist om deze problemen te voorkomen.
Gerrit.
-
bram-rrc
Re: verschillende aanhaalmomenten kopbouten v8
waar had ik die wijsheid vandaan kunnen halen. Heb het volgens het Haynes boek gedaan... niet goed dan?