Kosten stralen verzinken?
-
bowy
Kosten stralen verzinken?
Wie heeft al eens een oud chassis laten stralen en verzinken? denk erover om mijn 130 chassis toch maar even weg te brengen...... Is het meteen goed
Maar waar moet ik aan denken qua kosten voor een 90 of 110 chassis? Ervaringsdeskundigen hier? Het verdere procede is wel bekend.
Gr Bowy die twijfelt over zelf met de staalborstel en een pot verf aan de slag of het verzinkte alternatief!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2011 14:06 door bowy.
Maar waar moet ik aan denken qua kosten voor een 90 of 110 chassis? Ervaringsdeskundigen hier? Het verdere procede is wel bekend.
Gr Bowy die twijfelt over zelf met de staalborstel en een pot verf aan de slag of het verzinkte alternatief!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2011 14:06 door bowy.
-
arjan wilbie
Re: Kosten stralen verzinken?
het lijkt mij dat met het zuur bad meteen alle vervuiling weg is, en het zink goed hecht.
als je gaat kwasten, is zink verf een goede optie. ik weet niet of je het kan verdunnen om te spuiten voor de binnen kant van je chassis.
op mijn werk zeggen we dat roest net een lastige infectie is, het blijft terug komen als het er in zit.
ik zou hem weg brengen en met die behandeling gewoon zeker zijn.
het lijkt me wel leuk om foto's te zien van het project.
cheers,
Arjan
als je gaat kwasten, is zink verf een goede optie. ik weet niet of je het kan verdunnen om te spuiten voor de binnen kant van je chassis.
op mijn werk zeggen we dat roest net een lastige infectie is, het blijft terug komen als het er in zit.
ik zou hem weg brengen en met die behandeling gewoon zeker zijn.
het lijkt me wel leuk om foto's te zien van het project.
cheers,
Arjan
-
Sebastiaan
Re: Kosten stralen verzinken?
Mijn chassis, 110, gaat binnen enkele weken naar het zuurbad en de straler, als kosten hebben ze me €350,= doorgegeven.
Voor het verzinken denk ik €200,= a €250,= kwijt te zijn maar dan is het ook weer helemaal goed voor 25+ jaren.
Oja, verzinken in Weert Limburg, Zuurbad in Genk Belgie en stralen Giessen in Heerlen.
Land Rover 110 CSW 1985 200tdi
Voor het verzinken denk ik €200,= a €250,= kwijt te zijn maar dan is het ook weer helemaal goed voor 25+ jaren.
Oja, verzinken in Weert Limburg, Zuurbad in Genk Belgie en stralen Giessen in Heerlen.
Land Rover 110 CSW 1985 200tdi
-
Wim Janssen
Re: Kosten stralen verzinken?
Als je het laat verzinken in Maasmechelen, ben je de helft goedkoper.
groeten
Wim Janssen
groeten
Wim Janssen
-
laro
Re: Kosten stralen verzinken?
Ik heb mijn chassie van een 110 laten stralen, kostte mij 150 euro, perfect gedaan,ook in de kleine hoekjes, vanbinnen schoongestoomt en 5 liter tectiel ingespoten en de buitenkant 5 lagen verf van het merk Branto-corrux, is grondlaag en aflak tegenlijk en blijft enigsinds elastisch.
-
Boelo
Re: Kosten stralen verzinken?
Bowy,
Stralen chassis 110 was €225 in Hindeloopen en galvaniseren was €1,34 x 220 kg, bij Dejo in Wolvega. Halen en brengen was €60,-
Succes met je keuze.
Ik wil je helemaal niet beïnvloeden hoor, maar een gegalvaniseerd chassis geeft wel een heeeeel rustig gevoel;-))
groeten Boelo
Foto-O3Z8PINX.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a6677c2645333a19094d13d1a55fa836', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-O3Z8PINX.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-O3Z8PINX.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-O3Z8PINX.jpg', '', 13902694, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('015c28c24cfd1012d4c89c8743c62115', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 13902694, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2011 17:48 door Boelo.
Stralen chassis 110 was €225 in Hindeloopen en galvaniseren was €1,34 x 220 kg, bij Dejo in Wolvega. Halen en brengen was €60,-
Succes met je keuze.
Ik wil je helemaal niet beïnvloeden hoor, maar een gegalvaniseerd chassis geeft wel een heeeeel rustig gevoel;-))
groeten Boelo
Foto-O3Z8PINX.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a6677c2645333a19094d13d1a55fa836', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-O3Z8PINX.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-O3Z8PINX.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-O3Z8PINX.jpg', '', 13902694, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('015c28c24cfd1012d4c89c8743c62115', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 13902694, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2011 17:48 door Boelo.
-
Lucas van Lierop
Re: Kosten stralen verzinken?
Hej Bowy, ik ben momenteel ook met een projectje bezig (Disco 120+ inch) en ik denk er sterk over chassis en met name carosserie thermisch te laten reinigen. Dat zou nl alle kit,lak,tectyl,vet etc vergassen zodat al het metaal vrij is en vuil zich niet kan meer kan hechten kost wel paar 100 euro. Verzinken bij Nedcoat zou 1,72 p/kg kosten zeiden ze aan de tel.
Succes en laat even horen als je er uit bent.
Groet Lucas
Succes en laat even horen als je er uit bent.
Groet Lucas
-
Joost Nouwen
Re: Kosten stralen verzinken?
Ik ga mijn chassis eerst laten logen!!!!
Dan aanpassen.
Dan stralen , nog een keer logen en dan pas verzinken.
Weet ook niet hoe goed ze bij verzinkerijen logen , maar mijn huidig chassis zal niet zomaar schoon zijn van binnen.
Heb er ik weet niet hoeveel zooi in gespoten , dat plakt en zit vol zand en shit.
Mijn andere chassis , bedoelt om andere wagen op te gaan bouwen , is zo te te zien nog maar 1x van binnen behandeld.
Dat ga ik dus eerst laten logen , daarna nogmaals.
Als het niet echt schoon is kom er zeker geen zink op.
Het zinkbad wordt zwaar vervuild en in je chassis heb je ipv zink alleen koolaanslag.
Daarom zijn niet alle verzinkerijen even blij met een gebruikt chassis.
De kosten , daar weet ik nog niets van , maar ik zal echt niet kapot vallen om een paar(honderd) euries.
Als het maar echt goed is.
Dit soort dingen kosten geld en je wilt het goed aanpakken , natuurlijk is het interressant als je hier of daar wat kan besparen maar zou zelf liever het zekere voor het onzekere nemen.
Plus dat ik iedereen zijn boterham gun.
Is het stralen bij de verzinkerij 50 euro duurder , moet je het ze gewoon gunnen , al is het 100 euro......
Who cares........
En als je dat niet kan missen ben je fout bezig
Dan aanpassen.
Dan stralen , nog een keer logen en dan pas verzinken.
Weet ook niet hoe goed ze bij verzinkerijen logen , maar mijn huidig chassis zal niet zomaar schoon zijn van binnen.
Heb er ik weet niet hoeveel zooi in gespoten , dat plakt en zit vol zand en shit.
Mijn andere chassis , bedoelt om andere wagen op te gaan bouwen , is zo te te zien nog maar 1x van binnen behandeld.
Dat ga ik dus eerst laten logen , daarna nogmaals.
Als het niet echt schoon is kom er zeker geen zink op.
Het zinkbad wordt zwaar vervuild en in je chassis heb je ipv zink alleen koolaanslag.
Daarom zijn niet alle verzinkerijen even blij met een gebruikt chassis.
De kosten , daar weet ik nog niets van , maar ik zal echt niet kapot vallen om een paar(honderd) euries.
Als het maar echt goed is.
Dit soort dingen kosten geld en je wilt het goed aanpakken , natuurlijk is het interressant als je hier of daar wat kan besparen maar zou zelf liever het zekere voor het onzekere nemen.
Plus dat ik iedereen zijn boterham gun.
Is het stralen bij de verzinkerij 50 euro duurder , moet je het ze gewoon gunnen , al is het 100 euro......
Who cares........
En als je dat niet kan missen ben je fout bezig
-
Wim Janssen
Re: Kosten stralen verzinken?
[www.tci-cleaning.com]
[www.thermoclean.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
[www.thermoclean.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Lucas van Lierop
Re: Kosten stralen verzinken?
@exfietser: Thermisch reinigen kan idd bij TCI, zeer vriendelijk contact mee gehad tot nu toe, ze vinden het oik een leuk project.
@Joost, waar laat jij logen?
Groet
Lucas
@Joost, waar laat jij logen?
Groet
Lucas
-
Tom
Verzinkerij Dieren
Ik heb het laten doen bij Verzinkerij Dieren BV. (net boven Arnhem)
Gaat over een 100 inch coil spring chassis defender met aantal kleine onderdelen;
80 euro voor ophalen en terugbrengen bij mij thuis
146 euro voor verzinken van chassis + kleine delen
TOTAAL 272 euro. (incl btw)
Qua prijs moet je naar de Kilo prijs kijken, en die was in januari 2011 80 cent per kilo, en een mijn chassis met losse delen woog 170 KG.
Ik zou het doen! Zandstralen moet je in de buurt regelen, hopelijk heb je niet te veel verf of vettigheid aan de binnenkant zitten, dat gaat er namelijk niet af met verzinken.
Verder aan de buitenkant alleen de verf en vettigheid eraf stralen, roest is geen punt, en juist mooi want daardoor hecht het zink juist beter! ik merk dat op sommige stukken het zink eraf knapt door de gladde gestraalde ondergrond.
Groet, Tom
Gaat over een 100 inch coil spring chassis defender met aantal kleine onderdelen;
80 euro voor ophalen en terugbrengen bij mij thuis
146 euro voor verzinken van chassis + kleine delen
TOTAAL 272 euro. (incl btw)
Qua prijs moet je naar de Kilo prijs kijken, en die was in januari 2011 80 cent per kilo, en een mijn chassis met losse delen woog 170 KG.
Ik zou het doen! Zandstralen moet je in de buurt regelen, hopelijk heb je niet te veel verf of vettigheid aan de binnenkant zitten, dat gaat er namelijk niet af met verzinken.
Verder aan de buitenkant alleen de verf en vettigheid eraf stralen, roest is geen punt, en juist mooi want daardoor hecht het zink juist beter! ik merk dat op sommige stukken het zink eraf knapt door de gladde gestraalde ondergrond.
Groet, Tom
-
Exfietser
Re: Kosten stralen verzinken?
Ik wil hem thermisch laten ontlaken en dan bij de verzinkerij laten logen enzo.
Tilburg, Arnhem, Uden, Best is allemaal best een eind bij vandaan. Vandaar mijn vraag. Ik hoopte een ontlakbedrijf dichter bij huis te vinden. En ik wil echt thermisch ontlakken. mijn chassis zit namleijk van binnen verbazend goed in de verf.
Deze toko die Joost doorgaf heeft ook een vestiging in Amsterdam. Ik ga die jongens eens bellen.
TOKO
Arnold.
Tilburg, Arnhem, Uden, Best is allemaal best een eind bij vandaan. Vandaar mijn vraag. Ik hoopte een ontlakbedrijf dichter bij huis te vinden. En ik wil echt thermisch ontlakken. mijn chassis zit namleijk van binnen verbazend goed in de verf.
Deze toko die Joost doorgaf heeft ook een vestiging in Amsterdam. Ik ga die jongens eens bellen.
TOKO
Arnold.
-
Joost Nouwen
Re: Kosten stralen verzinken?
Weet nog niet waar ik laat logen.
Zit in Belgie en Tom , van de prik , waarbij ik ook dat chassis heb gekocht kent iemand.
Binnenkort meer info.
Weet dat het niet goedkoop is.
Zit in Belgie en Tom , van de prik , waarbij ik ook dat chassis heb gekocht kent iemand.
Binnenkort meer info.
Weet dat het niet goedkoop is.
-
Jan Willem
Re: Kosten stralen verzinken?
Hoi bowy,
Nou die twijfel zou ik maar snel aan de kant gooien.
Maak je chassis schoon dmv een rioolreiniger. Maar hiervoor extra gaten om overal goed bij te komen,
Vooral de dwarsliggers willen wel eens ...juist...dwarsliggen.
Zorg dat je hier lekker de tijd voor neemt en keer het chassis alle kanten op.
Je kan het echt wel lekker schoon krijgen hoor.
Daarna laten stralen en ontlakken en hup dat bad in.
Kost een paar knaken (tussen de 400 en 600 is redelijk) maar het levert je zooooooo veel op man. Het is echt lekker werken met zo'n "nieuw"chassis.
Het is echt zonde van je tijd om te gaan zitten krabben en klooien en het dan nog niet helemaal okay krijgt.
Suk6 met het verzinken
JW
Maandag de top er weer op
Nou die twijfel zou ik maar snel aan de kant gooien.
Maak je chassis schoon dmv een rioolreiniger. Maar hiervoor extra gaten om overal goed bij te komen,
Vooral de dwarsliggers willen wel eens ...juist...dwarsliggen.
Zorg dat je hier lekker de tijd voor neemt en keer het chassis alle kanten op.
Je kan het echt wel lekker schoon krijgen hoor.
Daarna laten stralen en ontlakken en hup dat bad in.
Kost een paar knaken (tussen de 400 en 600 is redelijk) maar het levert je zooooooo veel op man. Het is echt lekker werken met zo'n "nieuw"chassis.
Het is echt zonde van je tijd om te gaan zitten krabben en klooien en het dan nog niet helemaal okay krijgt.
Suk6 met het verzinken
JW
Maandag de top er weer op
-
M@rcel
Re: Kosten stralen verzinken?
jongens jongens
waar zijn we met zijn allen mee bezig
iedereen maakt elkaar gek met de meest mooie verzinkte onderdelen
vergeet echter een ding niet de roest komt van binnen uit en is niet meer te stoppen als het proces zich heeft ingezet
alles hangt of staat bij het gebruikte basis materiaal
het gaat om de kwaliteit van het staal dat gebruikt is en er is bij landrover net zoals bij de meeste andere merken gewoon te goedkoop staal gebruikt
je kunt het logen en verzinken tot je een ons weegt maar het wint uiteindelijk toch van ons
ik ga het gewoon te lijf met goed blank maken en eens in de 5 a 6 jaar gewoon weer de body liften en weer van voor af aan beginnen
gebruik tegenwoordig silo lak en dat geeft redelijk goed resultaat is een verf op bitumen basis en is zout en zuur bestendig en word door boeren gebruikt om mest silo's te verven
natuurlijk moet iedereen zelf de afweging maken maar het is geen garantie dat je met het verzinken over tien jaar geen rotte plekken meer tegenkomt als je het chassis hebt laten verzinken
als je dan op save wilt spelen koop je een nieuw kwlitatief beter chassis dat verzinkt is gemaakt van een kwalitatief beter basis materiaal
1282193667_5_I6FZ.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('884f6679d98ccb3661057018825f86ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.122.43%2F1282150001-1282200000%2F1282193601-1282193700%2F1282193667_5_I6FZ.jpeg', 'http://94.100.122.43/1282150001-1282200000/1282193601-1282193700/1282193667_5_I6FZ.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.122.43%2F1282150001-1282200000%2F1282193601-1282193700%2F1282193667_5_I6FZ.jpeg', '', 13904845, 600, 600, 'Loading image ...', false);
de Bikkels
386069_115618645224207_863071701_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07792a076874ef591227bd69056c2fa4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', '', 13904845, 600, 600, 'Loading image ...', false);
M@rcel
ONE-TEN 200 TDI 1983 klusserdeklus
VW LUPO 1999 voor moeders
VW POLO Bleumotion 2012 voor het wark
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2011 17:06 door M@rcel.
waar zijn we met zijn allen mee bezig
iedereen maakt elkaar gek met de meest mooie verzinkte onderdelen
vergeet echter een ding niet de roest komt van binnen uit en is niet meer te stoppen als het proces zich heeft ingezet
alles hangt of staat bij het gebruikte basis materiaal
het gaat om de kwaliteit van het staal dat gebruikt is en er is bij landrover net zoals bij de meeste andere merken gewoon te goedkoop staal gebruikt
je kunt het logen en verzinken tot je een ons weegt maar het wint uiteindelijk toch van ons
ik ga het gewoon te lijf met goed blank maken en eens in de 5 a 6 jaar gewoon weer de body liften en weer van voor af aan beginnen
gebruik tegenwoordig silo lak en dat geeft redelijk goed resultaat is een verf op bitumen basis en is zout en zuur bestendig en word door boeren gebruikt om mest silo's te verven
natuurlijk moet iedereen zelf de afweging maken maar het is geen garantie dat je met het verzinken over tien jaar geen rotte plekken meer tegenkomt als je het chassis hebt laten verzinken
als je dan op save wilt spelen koop je een nieuw kwlitatief beter chassis dat verzinkt is gemaakt van een kwalitatief beter basis materiaal
1282193667_5_I6FZ.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('884f6679d98ccb3661057018825f86ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.122.43%2F1282150001-1282200000%2F1282193601-1282193700%2F1282193667_5_I6FZ.jpeg', 'http://94.100.122.43/1282150001-1282200000/1282193601-1282193700/1282193667_5_I6FZ.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.122.43%2F1282150001-1282200000%2F1282193601-1282193700%2F1282193667_5_I6FZ.jpeg', '', 13904845, 600, 600, 'Loading image ...', false);
de Bikkels
386069_115618645224207_863071701_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07792a076874ef591227bd69056c2fa4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', '', 13904845, 600, 600, 'Loading image ...', false);
M@rcel
ONE-TEN 200 TDI 1983 klusserdeklus
VW LUPO 1999 voor moeders
VW POLO Bleumotion 2012 voor het wark
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2011 17:06 door M@rcel.
-
Exfietser
Re: Kosten stralen verzinken?
QuoteMarcel: dat goedkopere staal bevat te veel rest ijzer lees schroot zoals bij alfa extreem voorkwam in de jaren 70 tot 80
Een ongelovelijke hoop kletskoek is dit. De staalkwaliteit heeft niets maar dan ook niets te maken met het toevoegen van schrot( en geen schroot).
Het fosfor en zwavel, koolstof, silicium en stoffen als mangaan e.d. gehalte bepaalt de kwaliteit van het staal. Het toevoeren van (een juiste hoeveelheid) schrot is zelfs een zeer essentieel onderdeel van het (kwaltiteits) staal maken.
Dat is een van de redenen dat op de wereldmarkt de schrotprijs zeer hoog is omdat er gewoon te weinig van is. Stalen gebouwen die jarenlang ongebruikt gestaan hebben zijn nu geheel afgebroken en in de converter verdwenen omdat het slopen van die gebouwen stukken maar ook echt stukken goedkoper was dan het kopen van schrot op de markt.
En met moderne (oxistaal) Nederlands technieken is dat proces veel beter te sturen dan vroeger. Daarom is de staalkwaliteit tegenwoordig beter. En Alfa bestede gewoon minder tijd aan de nabehandeling als schilderen verzinken en tectyleren enz. van het staal. En ze kunnen ook een lagere kwaliteit staal gebruikt hebben. Maar dat zit niet in het gebruik van schrot.
In de US heb je veel z.g. electric arc furnace. Die draaien uitsluitend op schrot (Gebruiken dus geen erts) en maken staal voor de ruimtevaart, vliegtuigindustrie, (Arctische) offshore enz. En dat zijn echt wel de duurste staalkwaliteiten.
Er zullen trouwens nog wel meer staaljongens reageren. En volgens mij heeft iemand in een langegeleden posting ook al eens zoiets gezegd waar ook dergelijk reacties op gekomen zijn. Ik kan hem alleen niet meer vinden.
Arnold. (Die hier en der in de wereld wel eens staalfabrieken en installaties daarvan helpt bouwen.)
Een ongelovelijke hoop kletskoek is dit. De staalkwaliteit heeft niets maar dan ook niets te maken met het toevoegen van schrot( en geen schroot).
Het fosfor en zwavel, koolstof, silicium en stoffen als mangaan e.d. gehalte bepaalt de kwaliteit van het staal. Het toevoeren van (een juiste hoeveelheid) schrot is zelfs een zeer essentieel onderdeel van het (kwaltiteits) staal maken.
Dat is een van de redenen dat op de wereldmarkt de schrotprijs zeer hoog is omdat er gewoon te weinig van is. Stalen gebouwen die jarenlang ongebruikt gestaan hebben zijn nu geheel afgebroken en in de converter verdwenen omdat het slopen van die gebouwen stukken maar ook echt stukken goedkoper was dan het kopen van schrot op de markt.
En met moderne (oxistaal) Nederlands technieken is dat proces veel beter te sturen dan vroeger. Daarom is de staalkwaliteit tegenwoordig beter. En Alfa bestede gewoon minder tijd aan de nabehandeling als schilderen verzinken en tectyleren enz. van het staal. En ze kunnen ook een lagere kwaliteit staal gebruikt hebben. Maar dat zit niet in het gebruik van schrot.
In de US heb je veel z.g. electric arc furnace. Die draaien uitsluitend op schrot (Gebruiken dus geen erts) en maken staal voor de ruimtevaart, vliegtuigindustrie, (Arctische) offshore enz. En dat zijn echt wel de duurste staalkwaliteiten.
Er zullen trouwens nog wel meer staaljongens reageren. En volgens mij heeft iemand in een langegeleden posting ook al eens zoiets gezegd waar ook dergelijk reacties op gekomen zijn. Ik kan hem alleen niet meer vinden.
Arnold. (Die hier en der in de wereld wel eens staalfabrieken en installaties daarvan helpt bouwen.)
-
Lucas van Lierop
Re: Kosten stralen verzinken?
Roest haal je toch weg voor het verzinken? Voor mij is is nieuw chassis ook geen optie want het bestaat nl niet
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
bowy
Re: Kosten stralen verzinken?
Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roest haal je toch weg voor het verzinken? Voor
> mij is is nieuw chassis ook geen optie want het
> bestaat nl niet
>
> Groet
> Lucas
Nieuw bestaat wel hoor, gewoon in de UK te bestellen.
Maar wel een beetje eens met Marcel, binnenzijde krijg je nooit perfect. En eigenlijk is het chassis ook 25 jaar oud geworden zonder zink, dus goed schilderen en het moet nog 20 jaar mee kunnen (en dan zie ik wel weer )
Dus keuze is gemaakt, kaal maken en schilderen maar! Misschien wel poedercoaten als ik dat schappelijk kan laten doen
-------------------------------------------------------
> Roest haal je toch weg voor het verzinken? Voor
> mij is is nieuw chassis ook geen optie want het
> bestaat nl niet
>
> Groet
> Lucas
Nieuw bestaat wel hoor, gewoon in de UK te bestellen.
Maar wel een beetje eens met Marcel, binnenzijde krijg je nooit perfect. En eigenlijk is het chassis ook 25 jaar oud geworden zonder zink, dus goed schilderen en het moet nog 20 jaar mee kunnen (en dan zie ik wel weer )
Dus keuze is gemaakt, kaal maken en schilderen maar! Misschien wel poedercoaten als ik dat schappelijk kan laten doen
-
M@rcel
Re: Kosten stralen verzinken?
mocht je je chassis willen poedercoaten denk er dan wel aan dat de poedercoating niet flexibel is en zal kunnen knappen
en er zal een tweelaags systeem op moeten bij voorkeur eerst een primercoat in binnen kwaliteit daarna een aflak coating in buiten kwaliteit
laat je niets wijsmaken dat er ook gewoon twee keer dezelfde aflak laag op kan want dan kun je intercoat problemen krijgen met de hechting
de primer mag niet dikker opgebracht worden dan 50 a 60 Mu totale laagdikte wordt dan 180 Mu
jij woont toch in het noorden des lande
mocht je een adres willen hebben stuur maar een PB heb nog wel wat contacten
heb zelf 15 jaar in de coating gewerkt
moet je nog wel zelf de binnen kant doen want dat is met poedercoaten niet mogelijk
ik ga het chassis in ieder geval in de Silolak kwasten een keer of twee en dan zien we over 10 jaar wel weer
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2011 17:03 door M@rcel.
en er zal een tweelaags systeem op moeten bij voorkeur eerst een primercoat in binnen kwaliteit daarna een aflak coating in buiten kwaliteit
laat je niets wijsmaken dat er ook gewoon twee keer dezelfde aflak laag op kan want dan kun je intercoat problemen krijgen met de hechting
de primer mag niet dikker opgebracht worden dan 50 a 60 Mu totale laagdikte wordt dan 180 Mu
jij woont toch in het noorden des lande
mocht je een adres willen hebben stuur maar een PB heb nog wel wat contacten
heb zelf 15 jaar in de coating gewerkt
moet je nog wel zelf de binnen kant doen want dat is met poedercoaten niet mogelijk
ik ga het chassis in ieder geval in de Silolak kwasten een keer of twee en dan zien we over 10 jaar wel weer
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2011 17:03 door M@rcel.
-
Lucas van Lierop
Re: Kosten stralen verzinken?
@Bowy, Klopt normale chassis kan je gewoon bestellen maar verlengde Disco chassis niet
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
laro
Re: Kosten stralen verzinken?
Ik zou absoluut geen silolak gebruiken,het enigste voordeel is dat het goedkoop,het krimpt na verloop van tijd waardoor er vocht onderkruipt en alsnog gaat roesten na een paar jaar,en als je er ng eens ooit aan moet lassen is het bijna niet te doen omdat je het nooit helemaal aggekrast krijgt en er zeer giftige dampen vanaf komen,spreek uit eigen ervaring,mijn vader smeert ook overal silolak op,silolak is eigenlijk bedoeld voor op betonnen voersilos te smeren die ze vroeger hadden.
-
Dennis101
Re: Kosten stralen verzinken?
Wat een flauwekul allemaal.
Het staal van auto's is een prima kwaliteit, alleen wat roestgevoelig als het niet goed behandeld wordt.
Staal roest altijd vanaf de buitenkant, want alleen beide buitenkanten van het plaatstaal heeft contact met de (buiten)lucht en zonder zuurstof geen roest. Vanuit de kern van het materiaal roesten kun je wel vergeten, want als er slak ingsloten zou zijn bij het gieten van de plak dan komt hij nooit heel door de walsstraat heen en zal als schroot weer ingezet worden in de converter. Juist de autofabrikanten vragen van ons een hoge kwaliteit staal, zowel qua (trek)sterkte, oppervlakte als vervormbaarheid.
In het kokerprofiel ontstaat natuurlijk wel roest als je hier verder niets mee doet en daarbij helpt een anti-roest behandeling prima bij het voorkomen van roest.
Thermisch verzinken geeft zelfs een nog veel betere bescherming, zoals iedereen die dit reeds heeft uitgevoerd ook zal beamen. Bij thermisch verzinken ontstaat namelijk een legeringslaag op de grens tussen het staal en het zink. Ook heeft zink de prettige eigenschap dat beschadiging van de laag bij voldoende laagdikte weer dichtgroeit, iets wat bij verf niet zal gebeuren en juist het begin vormt van roest.
Ook een reeds gebruikt chassis is zeker de moeite waard om thermisch te verzinken, want het staal leent zich hier uitermate goed voor.Bij een goede voorbehandeling en waar nodig goed uitgevoerde reparaties heb je er daarna nog vele jaren plezier van.
Gisteren op de technische dag van de DLRR hebben we nog een Lightweight bekeken met de endoscoop waarvan ruim 10 jaar terug het oorspronkelijke chassis thermisch verzinkt is en van binnen en van buiten zag het er nog uit als nieuw.
Dennis B
Het staal van auto's is een prima kwaliteit, alleen wat roestgevoelig als het niet goed behandeld wordt.
Staal roest altijd vanaf de buitenkant, want alleen beide buitenkanten van het plaatstaal heeft contact met de (buiten)lucht en zonder zuurstof geen roest. Vanuit de kern van het materiaal roesten kun je wel vergeten, want als er slak ingsloten zou zijn bij het gieten van de plak dan komt hij nooit heel door de walsstraat heen en zal als schroot weer ingezet worden in de converter. Juist de autofabrikanten vragen van ons een hoge kwaliteit staal, zowel qua (trek)sterkte, oppervlakte als vervormbaarheid.
In het kokerprofiel ontstaat natuurlijk wel roest als je hier verder niets mee doet en daarbij helpt een anti-roest behandeling prima bij het voorkomen van roest.
Thermisch verzinken geeft zelfs een nog veel betere bescherming, zoals iedereen die dit reeds heeft uitgevoerd ook zal beamen. Bij thermisch verzinken ontstaat namelijk een legeringslaag op de grens tussen het staal en het zink. Ook heeft zink de prettige eigenschap dat beschadiging van de laag bij voldoende laagdikte weer dichtgroeit, iets wat bij verf niet zal gebeuren en juist het begin vormt van roest.
Ook een reeds gebruikt chassis is zeker de moeite waard om thermisch te verzinken, want het staal leent zich hier uitermate goed voor.Bij een goede voorbehandeling en waar nodig goed uitgevoerde reparaties heb je er daarna nog vele jaren plezier van.
Gisteren op de technische dag van de DLRR hebben we nog een Lightweight bekeken met de endoscoop waarvan ruim 10 jaar terug het oorspronkelijke chassis thermisch verzinkt is en van binnen en van buiten zag het er nog uit als nieuw.
Dennis B
-
Exfietser
Re: Kosten stralen verzinken?
Weet je wat het mooie is. Het thermisch verzinken is niet eens duur in verhouding tot de andere behandelingen. Ga eens kijken wat poedercoaten kost. (Dan heb je dus alleen de buitenkant) kost of dinitrollen of gewoon een pot goede roestwerende verf (Waarbij je dan moet meenemen dat je dat elke paar moet herhalen). Kijk verder eens wat een Mike Sanders behandeling kost.
Alles bij elkaar is het verzinken in mijn ogen de beste en naar verhouding voordeligste bescherming.
Arnold.
Alles bij elkaar is het verzinken in mijn ogen de beste en naar verhouding voordeligste bescherming.
Arnold.
-
JustinvS
Re: Kosten stralen verzinken?
Prima keuze Bowy!
Opzich is laten stralen + verzinken redelijk duur, vooral als je het goed wil toen met thermisch reinigen zodat ook de binnenkant schoner wordt dan wanneer je alleen straalt en er een rioolrat doorheen haalt. Sommige verzinkerijen vereisen dat zelfs.
Iets anders dat mij erg tegenspreekt is dat alles perfect schoon moet zijn, zie bijvoorbeeld het chassis van Boelo een tijd terug, die had in sommige hoekjes nog vuil zitten waar het zink niet op hechtte. Dit is uiteindelijk zo netjes mogelijk opgelost, maar dat doet wel afbreuk aan het idee dat verzinken een 100% failproof oplossing is die je maar 1 keer hoeft te doen. Als er een foutje inzit mag je alsnog je jaarlijkse lakbehandeling doen.
Ik weet niet hoe de zinklaag reageert op steenslag, maar als daardoor beschadigingen in de zinklaag komen...
Zelf ben ik gegaan voor een blik of wat hammerite en daaroverheen een dikke laag epoxy (moet even nakijken of het echt epoxy was, maar het lijkt er wel op). Echt supersterk, een minuut flexen met schuur- of braamschijf en het zit nog. (Moet het chassisnummer nog vrijmaken )
Op een zwakke plek is het nog wel mogelijk de laag te breken met een goede hamer, en dan is flexibele verf eronder die zich meer aan het chassis hecht wel veiliger denk ik. In mijn geval ben ik die zwakke plekken nog een keer gaan doen en die blijven na een flinke tik nu ook netjes zitten
Voor de volgende denk ik dat ik in plaats van hammerite brantho-korrux 3in1 gebruik, dat droogt heel snel, hecht prima en is nog wat flexibeler dan gewone metaalverf. Daarna gewoon dezelfde epoxylaag er weer overheen.
Poedercoaten weet ik zo nog niet, Pa heeft de velgen laten poedercoaten, en dat zit perfect. Ik heb ook wel eens poedercoatings gezien waarbij er een vocht tussen de coating en het metaal is gekomen waardoor er grote vlakken roest kwamen en de coating met een plamuurmes zo van het metaal afgeveegd kon worden. Waarschijnlijk is de hechting daar niet goed geweest.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5fef37337ff50ba92a3c5abb49af597f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13909783, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Opzich is laten stralen + verzinken redelijk duur, vooral als je het goed wil toen met thermisch reinigen zodat ook de binnenkant schoner wordt dan wanneer je alleen straalt en er een rioolrat doorheen haalt. Sommige verzinkerijen vereisen dat zelfs.
Iets anders dat mij erg tegenspreekt is dat alles perfect schoon moet zijn, zie bijvoorbeeld het chassis van Boelo een tijd terug, die had in sommige hoekjes nog vuil zitten waar het zink niet op hechtte. Dit is uiteindelijk zo netjes mogelijk opgelost, maar dat doet wel afbreuk aan het idee dat verzinken een 100% failproof oplossing is die je maar 1 keer hoeft te doen. Als er een foutje inzit mag je alsnog je jaarlijkse lakbehandeling doen.
Ik weet niet hoe de zinklaag reageert op steenslag, maar als daardoor beschadigingen in de zinklaag komen...
Zelf ben ik gegaan voor een blik of wat hammerite en daaroverheen een dikke laag epoxy (moet even nakijken of het echt epoxy was, maar het lijkt er wel op). Echt supersterk, een minuut flexen met schuur- of braamschijf en het zit nog. (Moet het chassisnummer nog vrijmaken )
Op een zwakke plek is het nog wel mogelijk de laag te breken met een goede hamer, en dan is flexibele verf eronder die zich meer aan het chassis hecht wel veiliger denk ik. In mijn geval ben ik die zwakke plekken nog een keer gaan doen en die blijven na een flinke tik nu ook netjes zitten
Voor de volgende denk ik dat ik in plaats van hammerite brantho-korrux 3in1 gebruik, dat droogt heel snel, hecht prima en is nog wat flexibeler dan gewone metaalverf. Daarna gewoon dezelfde epoxylaag er weer overheen.
Poedercoaten weet ik zo nog niet, Pa heeft de velgen laten poedercoaten, en dat zit perfect. Ik heb ook wel eens poedercoatings gezien waarbij er een vocht tussen de coating en het metaal is gekomen waardoor er grote vlakken roest kwamen en de coating met een plamuurmes zo van het metaal afgeveegd kon worden. Waarschijnlijk is de hechting daar niet goed geweest.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5fef37337ff50ba92a3c5abb49af597f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13909783, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Hans N
Re: Kosten stralen verzinken?
vers chassis
Wel veel geld 1400 pond maar ja al dat werk...... tis wel vrijetijd maar evengoed
En je kan op basis van nieuw lekker vers bouwen en zolang blijven rijden in de oude doos.
Groet.
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Wel veel geld 1400 pond maar ja al dat werk...... tis wel vrijetijd maar evengoed
En je kan op basis van nieuw lekker vers bouwen en zolang blijven rijden in de oude doos.
Groet.
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
-
Bart van Dessel
Re: Kosten stralen verzinken?
Stralen en verzinken is een uitstekende en in mijn ogen de beste oplossing, ik heb het nu een keer of 5 laten doen, qua prijs vind ik het uitermate interessant, omdat je er verder geen werk mee hebt. Tijd kost geld. Voor het stralen betaal ik altijd € 150,- ex en voor het verzinken ongeveer € 1,- tot € 1,20 per kg (ca. 160 kg), dan gaat het door een aantal verschillende baden waaronder een ontzuurbad. Je bent er je hele leven van af. Foto-GP3IXWA8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f16c938769edc1b9db0c2e82f11f3371', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GP3IXWA8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GP3IXWA8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GP3IXWA8.jpg', '', 13910096, 600, 600, 'Loading image ...', false); Foto-8KE8PXQT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('958a759b21dd8836740d00a476e364b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8KE8PXQT.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-8KE8PXQT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8KE8PXQT.jpg', '', 13910096, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
-
bowy
Welke verf???
Hee Justin,
Het is als eindconclusie verven geworden, maar wat voor epoxy verf heb jij gebruikt? Wil hem het liefst hoogglans afwerken, is nl weer goed te reinigen na het errein rijden.
Iemand nog andere budgetair verantwoorde verf opties. (over de IJssel Double D coat bevalt mij goed maar is wat prijzig met ruim 45 per liter. )
Het is als eindconclusie verven geworden, maar wat voor epoxy verf heb jij gebruikt? Wil hem het liefst hoogglans afwerken, is nl weer goed te reinigen na het errein rijden.
Iemand nog andere budgetair verantwoorde verf opties. (over de IJssel Double D coat bevalt mij goed maar is wat prijzig met ruim 45 per liter. )
-
Bart van Dessel
Re: Welke verf???
Toch verven na zoveel goede berichten over stralen/verzinken? Ik heb beide (verven en galvaniseren) gedaan maar verven begin ik echt niet meer aan, na een paar jaar zie je het verschil wel, het is ook een tijdskwestie voor mij, een dag zou eigenlijk 48 uur moeten hebben
Gr, Bart
Gr, Bart
-
bowy
Re: Welke verf???
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch verven na zoveel goede berichten over
> stralen/verzinken? Ik heb beide (verven en
> galvaniseren) gedaan maar verven begin ik echt
> niet meer aan, na een paar jaar zie je het
> verschil wel, het is ook een tijdskwestie voor
> mij, een dag zou eigenlijk 48 uur moeten hebben
>
> Gr, Bart
Bart het is ook een geld/tijd kwestie. Kaal maken is gratis als ik het zelf doe en verf is ook redelijk goedkoop. Wil de kosten van dit project in totaal een beetje in de hand houden. En aangezien mijn chassis gewoon nog erg goed is gewoon schilderen.
Gr Bowy
-------------------------------------------------------
> Toch verven na zoveel goede berichten over
> stralen/verzinken? Ik heb beide (verven en
> galvaniseren) gedaan maar verven begin ik echt
> niet meer aan, na een paar jaar zie je het
> verschil wel, het is ook een tijdskwestie voor
> mij, een dag zou eigenlijk 48 uur moeten hebben
>
> Gr, Bart
Bart het is ook een geld/tijd kwestie. Kaal maken is gratis als ik het zelf doe en verf is ook redelijk goedkoop. Wil de kosten van dit project in totaal een beetje in de hand houden. En aangezien mijn chassis gewoon nog erg goed is gewoon schilderen.
Gr Bowy
-
D&G
Re: Kosten stralen verzinken?
Het chassis van mijn 88" uit 1965 is nog puntgaaf. Zo ook het schutbord waar alleen een paar gaatjes in de voetenbakken zaten.
IMG_0824.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a45ee4d29b205321589509911934f314', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.odd-fellows.com%2Fcaptainslow%2FCaptain_Slow%2FCaptains_blog%2FArtikelen%2F2011%2F3%2F20_To_the_bone_files%2FIMG_0824.jpg', 'http://www.odd-fellows.com/captainslow/Captain_Slow/Captains_blog/Artikelen/2011/3/20_To_the_bone_files/IMG_0824.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.odd-fellows.com%2Fcaptainslow%2FCaptain_Slow%2FCaptains_blog%2FArtikelen%2F2011%2F3%2F20_To_the_bone_files%2FIMG_0824.jpg', '', 13912677, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC_7085.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5109d2c28d6dda2bf7350d7cbfc0720', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.odd-fellows.com%2Fcaptainslow%2FCaptain_Slow%2FCaptains_blog%2FArtikelen%2F2011%2F3%2F2_Ready%2C_Set%2C_Go%2521_files%2FDSC_7085.jpg', 'http://www.odd-fellows.com/captainslow/Captain_Slow/Captains_blog/Artikelen/2011/3/2_Ready,_Set,_Go%21_files/DSC_7085.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.odd-fellows.com%2Fcaptainslow%2FCaptain_Slow%2FCaptains_blog%2FArtikelen%2F2011%2F3%2F2_Ready%2C_Set%2C_Go%2521_files%2FDSC_7085.jpg', '', 13912677, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu is er niemand hier die mij kan vertellen dat het met de "gewone" behandelmethoden, dus een goede laag goede coating eroverheen mijn chassis niet nog eens 46 jaar lang goed blijft.
Daarnaast ga ik het chassis aan de binnenkant ook nog eens behandelen dus hij zal mijn tijd wel uithouden vrees ik.
Ik heb ook heel lang nagedacht over wel of niet thermisch verzinken. Maar als je er logisch over nadenkt heeft verzinken geen meerwaarde tov andere coatings.
En wat er al geschreven werd: Roest komt van binnenuit.
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
IMG_0824.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a45ee4d29b205321589509911934f314', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.odd-fellows.com%2Fcaptainslow%2FCaptain_Slow%2FCaptains_blog%2FArtikelen%2F2011%2F3%2F20_To_the_bone_files%2FIMG_0824.jpg', 'http://www.odd-fellows.com/captainslow/Captain_Slow/Captains_blog/Artikelen/2011/3/20_To_the_bone_files/IMG_0824.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.odd-fellows.com%2Fcaptainslow%2FCaptain_Slow%2FCaptains_blog%2FArtikelen%2F2011%2F3%2F20_To_the_bone_files%2FIMG_0824.jpg', '', 13912677, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC_7085.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5109d2c28d6dda2bf7350d7cbfc0720', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.odd-fellows.com%2Fcaptainslow%2FCaptain_Slow%2FCaptains_blog%2FArtikelen%2F2011%2F3%2F2_Ready%2C_Set%2C_Go%2521_files%2FDSC_7085.jpg', 'http://www.odd-fellows.com/captainslow/Captain_Slow/Captains_blog/Artikelen/2011/3/2_Ready,_Set,_Go%21_files/DSC_7085.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.odd-fellows.com%2Fcaptainslow%2FCaptain_Slow%2FCaptains_blog%2FArtikelen%2F2011%2F3%2F2_Ready%2C_Set%2C_Go%2521_files%2FDSC_7085.jpg', '', 13912677, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu is er niemand hier die mij kan vertellen dat het met de "gewone" behandelmethoden, dus een goede laag goede coating eroverheen mijn chassis niet nog eens 46 jaar lang goed blijft.
Daarnaast ga ik het chassis aan de binnenkant ook nog eens behandelen dus hij zal mijn tijd wel uithouden vrees ik.
Ik heb ook heel lang nagedacht over wel of niet thermisch verzinken. Maar als je er logisch over nadenkt heeft verzinken geen meerwaarde tov andere coatings.
En wat er al geschreven werd: Roest komt van binnenuit.
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
-
RoadRocket
Re: Welke verf???
coating-tip: Caprotech RX5 (dun, transparant, vloeit uit als lijnolie) als voorbehandeling, afwerken met RX10 (zwart, in 2 lagen aangelengd met RX5) .... binnenzijde eventueel ook RX5 in combinatie met RX7
check oa Landro of rustbusters... mooi spul en fijn te verwerken
[www.rustbuster.nl]
[www.landro.nl]
groet, robert (been there done that)
check oa Landro of rustbusters... mooi spul en fijn te verwerken
[www.rustbuster.nl]
[www.landro.nl]
groet, robert (been there done that)
-
JustinvS
Re: Welke verf???
Hey Bowy,
het is (eigenlijk) geen verf...
IMAG0126.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23202e281240664131657f9da1856e98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F_JG0Scbyyjt8%2FTax3y5hDAPI%2FAAAAAAAABCg%2FAXafoe7PqUk%2Fs640%2FIMAG0126.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/_JG0Scbyyjt8/Tax3y5hDAPI/AAAAAAAABCg/AXafoe7PqUk/s640/IMAG0126.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F_JG0Scbyyjt8%2FTax3y5hDAPI%2FAAAAAAAABCg%2FAXafoe7PqUk%2Fs640%2FIMAG0126.jpg', '', 13915425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Remmers viscacid epoxy bouwhars.
Het is een 2 componenten epoxy die nog redelijk met een kwast ergens op te kwakken is voordat hij uithard. Het is nagenoeg doorzichtig, maar voor mijn gebruik heeft Pa er beetje zwart pigment poeder doorheen gegooid wat we nog hadden staan. Van de kosten heb ik niet echt een heel betrouwbare indicatie, aangezien ik een restblik heb overgenomen wat Pa overhad. Ik ben begonnen met een bijna vol blik van 1Kg maar kan me niet meer herinneren of ik nog wat overhad. (Zal wel niet)
Ik neem aan dat andere merken epoxy ook goed zullen werken.
Het blikje met de 2e component heb ik zo niet liggen, maar als je wil kan ik het (lege) blik wel meenemen naar je BBQ morgen!
Resultaat:
DSC00522.JPG --> mod_embed_images_loadimage('01d34306e49107aac09bc51544f81cd2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F_JG0Scbyyjt8%2FSsNSxgRzgpI%2FAAAAAAAAAps%2FpbCaRa3Rmyg%2Fs912%2FDSC00522.JPG', 'https://lh5.googleusercontent.com/_JG0Scbyyjt8/SsNSxgRzgpI/AAAAAAAAAps/pbCaRa3Rmyg/s912/DSC00522.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F_JG0Scbyyjt8%2FSsNSxgRzgpI%2FAAAAAAAAAps%2FpbCaRa3Rmyg%2Fs912%2FDSC00522.JPG', '', 13915425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
werkt redelijk hoogglans af, en vormt een mooie dikke stevige laag. Meer foto's waarop het chassis goed te zien is vanaf hier
Auto live bekijken kan in de omgeving van Drachten, over een maand hoop ik hem APK waardig te hebben.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4991612ee8676749342bc7bb070deabc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13915425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
het is (eigenlijk) geen verf...
IMAG0126.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23202e281240664131657f9da1856e98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F_JG0Scbyyjt8%2FTax3y5hDAPI%2FAAAAAAAABCg%2FAXafoe7PqUk%2Fs640%2FIMAG0126.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/_JG0Scbyyjt8/Tax3y5hDAPI/AAAAAAAABCg/AXafoe7PqUk/s640/IMAG0126.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F_JG0Scbyyjt8%2FTax3y5hDAPI%2FAAAAAAAABCg%2FAXafoe7PqUk%2Fs640%2FIMAG0126.jpg', '', 13915425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Remmers viscacid epoxy bouwhars.
Het is een 2 componenten epoxy die nog redelijk met een kwast ergens op te kwakken is voordat hij uithard. Het is nagenoeg doorzichtig, maar voor mijn gebruik heeft Pa er beetje zwart pigment poeder doorheen gegooid wat we nog hadden staan. Van de kosten heb ik niet echt een heel betrouwbare indicatie, aangezien ik een restblik heb overgenomen wat Pa overhad. Ik ben begonnen met een bijna vol blik van 1Kg maar kan me niet meer herinneren of ik nog wat overhad. (Zal wel niet)
Ik neem aan dat andere merken epoxy ook goed zullen werken.
Het blikje met de 2e component heb ik zo niet liggen, maar als je wil kan ik het (lege) blik wel meenemen naar je BBQ morgen!
Resultaat:
DSC00522.JPG --> mod_embed_images_loadimage('01d34306e49107aac09bc51544f81cd2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F_JG0Scbyyjt8%2FSsNSxgRzgpI%2FAAAAAAAAAps%2FpbCaRa3Rmyg%2Fs912%2FDSC00522.JPG', 'https://lh5.googleusercontent.com/_JG0Scbyyjt8/SsNSxgRzgpI/AAAAAAAAAps/pbCaRa3Rmyg/s912/DSC00522.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F_JG0Scbyyjt8%2FSsNSxgRzgpI%2FAAAAAAAAAps%2FpbCaRa3Rmyg%2Fs912%2FDSC00522.JPG', '', 13915425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
werkt redelijk hoogglans af, en vormt een mooie dikke stevige laag. Meer foto's waarop het chassis goed te zien is vanaf hier
Auto live bekijken kan in de omgeving van Drachten, over een maand hoop ik hem APK waardig te hebben.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4991612ee8676749342bc7bb070deabc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13915425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Jan Willem
Re: Kosten stralen verzinken?
Huh Roest komt van binnenuit ????
Volgens mij gaat het net andersom. Gaat roest op het oppervlak zitten (of onder je laklaag......) en vreet dan naar binnen.
Zet maar een afbraamschijf op een roestig stuk staal en voila je hebt weer mooi blank staal.
@ Bowy, leg je knaken nog eens op een rijtje en probeer het te laten verzinken. Is echt de makkelijkste en de juiste lange termijn oplossing en waarde vermeerdering.
Gr JW
Die de hele dag met een verzinkt chassis heeft gespeeld en het topje er weer op heeft staan
Volgens mij gaat het net andersom. Gaat roest op het oppervlak zitten (of onder je laklaag......) en vreet dan naar binnen.
Zet maar een afbraamschijf op een roestig stuk staal en voila je hebt weer mooi blank staal.
@ Bowy, leg je knaken nog eens op een rijtje en probeer het te laten verzinken. Is echt de makkelijkste en de juiste lange termijn oplossing en waarde vermeerdering.
Gr JW
Die de hele dag met een verzinkt chassis heeft gespeeld en het topje er weer op heeft staan
-
Geert Oude Luttighuis
Re: Kosten stralen verzinken?
Met betrekking tot andere auto's/klassiekers die niet met een apart chassis werken: is het een mogelijkheid om je carrosserie ook thermisch te laten ontlakken en thermisch te verzinken? Hoe is verzinkt staal af te werken op zichtniveau?
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Re: Kosten stralen verzinken?
Bowy, als je hem goed wil schilderen zal je hem toch moeten laten stralen. Als er nog maar het kleinste beetje roest achterblijft gaat het van daaruit anders gewoon weer verder. Een goed laksysteem kost ook best wat geld. En in totaal ben je veel meer tijd kwijt.
Ik zou daarom zeker kiezen voor galvaniseren. Bovendien is de waardevermeerding voor je auto groter dan de aanvankelijke investering. Mocht je toch ooit weer wat anders willen, er zijn al weinig belastingvrije 127's, en ik denk dat ik er nog helemaal nooit één met gegalvaniseerd chassis te koop aangeboden heb gezien.
Mocht je hem altijd willen houden, weet je dat het gegalvaniseerde chassis in elk geval langer meegaat en onderhoudsvrijer is dan een geschilderd exemplaar. Zeker als je het ook nog gaat vullen met modder...
Ik zou daarom zeker kiezen voor galvaniseren. Bovendien is de waardevermeerding voor je auto groter dan de aanvankelijke investering. Mocht je toch ooit weer wat anders willen, er zijn al weinig belastingvrije 127's, en ik denk dat ik er nog helemaal nooit één met gegalvaniseerd chassis te koop aangeboden heb gezien.
Mocht je hem altijd willen houden, weet je dat het gegalvaniseerde chassis in elk geval langer meegaat en onderhoudsvrijer is dan een geschilderd exemplaar. Zeker als je het ook nog gaat vullen met modder...
-
bowy
Re: Kosten stralen verzinken?
Paul,
Dank voor je advies. Ik ben het vwbt de waardevermeerdering met je eens. Maar wat ik mij afvraag, wat vind de RDW ervan als je met een gegalvaniseerd chassis langskomt? Is dit een probleem? Nr heeft al een herinslag gehad maandje terug maar toch.
Reden voor niet verzinken is dat het chassis eigenlijk niet gestraald hoeft te worden omdat het chassis een paar jaar terug al vervangen is voor een nieuwe en dus pas 2 tot 4 jaar oud is. Dan vind ik de investering dus iets te fors. Dus kwestie van met een epoxy coating (net uitgezocht en met 70,- kom je dan een heel eind) afdekken en dan zou het er weer 20 jaar tegenaan moeten kunnen. Serious ooit ook gewoon geschilderd (niet eens bijzondere verf) en 10 jaar later nooit roest gevonden toen hij weer volledig gestript werd. en wel zwaar misbruikt in de modder. Roest preventie zit voor mij meer in het goed schoonhouden van het chassis waardoor het niet onder een laag halfnatte modder aan het rotten is. En bijkomend voordeel mijn landrover staat altijd binnen"
Gr Bowy
ps Er stond een belastingvrije 127 op gegalvaniseerd chassis in de LRO 3 maanden terug. Erg mooi ding en netje gerestaureerd met 200TDI erin. Maar wel 18.000 pond. Moet nog zien dat ie verkocht word. Wel gaaf!
Dank voor je advies. Ik ben het vwbt de waardevermeerdering met je eens. Maar wat ik mij afvraag, wat vind de RDW ervan als je met een gegalvaniseerd chassis langskomt? Is dit een probleem? Nr heeft al een herinslag gehad maandje terug maar toch.
Reden voor niet verzinken is dat het chassis eigenlijk niet gestraald hoeft te worden omdat het chassis een paar jaar terug al vervangen is voor een nieuwe en dus pas 2 tot 4 jaar oud is. Dan vind ik de investering dus iets te fors. Dus kwestie van met een epoxy coating (net uitgezocht en met 70,- kom je dan een heel eind) afdekken en dan zou het er weer 20 jaar tegenaan moeten kunnen. Serious ooit ook gewoon geschilderd (niet eens bijzondere verf) en 10 jaar later nooit roest gevonden toen hij weer volledig gestript werd. en wel zwaar misbruikt in de modder. Roest preventie zit voor mij meer in het goed schoonhouden van het chassis waardoor het niet onder een laag halfnatte modder aan het rotten is. En bijkomend voordeel mijn landrover staat altijd binnen"
Gr Bowy
ps Er stond een belastingvrije 127 op gegalvaniseerd chassis in de LRO 3 maanden terug. Erg mooi ding en netje gerestaureerd met 200TDI erin. Maar wel 18.000 pond. Moet nog zien dat ie verkocht word. Wel gaaf!
-
Lucas van Lierop
Re: Kosten stralen verzinken?
Chassis roesten ook vooral aan de binnenkant want daar ligt alle drek. Ik kan het weten want ik heb onlangs 2 chassis door midden gezaagd.
Bij mijn eigen chassis lag overigens maar een beetje zand (weekje marokko) en mijn donor chassis had 2-3 cm zand
(Bart van Dessel wat doe je er toch mee!
)
Groet
Lucas
Bij mijn eigen chassis lag overigens maar een beetje zand (weekje marokko) en mijn donor chassis had 2-3 cm zand
Groet
Lucas
-
bram-rrc
Re: Kosten stralen verzinken?
Daar kan Andrew je alles over vertellen:
[www.colvilleslandrovers.nl]
[www.colvilleslandrovers.nl]
-
Geert Oude Luttighuis
Re: Kosten stralen verzinken?
Ja goed, maar waarom dan niet ook meteen de deuren, motorkap, panelen e.d.?
-
cris74
Re: Kosten stralen verzinken?
Even iets heel anders, hoe kan je er voor zorgen dat je chassis nummer leesbaar blijft als je een chassis laat verzinken??
mvg
Cris
mvg
Cris
-
JustinvS
Re: Kosten stralen verzinken?
Er schijnt een speciaal middel voor te zijn (vet?) waardoor het gedeelte waar je dat mee behandeld niet mee verzinkt.
Anderen hebben gemeld dat het ook mogelijk is om met de gasbrander het chassisnummer weer leesbaar te maken door het overtollige zink daar vanaf te branden/smelten.
Ook een optie is om er een plaatje op te lassen, maar als je dit alleen op een paar puntjes vastlast schijnt het zink er toch nog (deels) tussen te kruipen.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3d68ab20acb24d90f55c03f10b14192', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13919578, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Anderen hebben gemeld dat het ook mogelijk is om met de gasbrander het chassisnummer weer leesbaar te maken door het overtollige zink daar vanaf te branden/smelten.
Ook een optie is om er een plaatje op te lassen, maar als je dit alleen op een paar puntjes vastlast schijnt het zink er toch nog (deels) tussen te kruipen.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3d68ab20acb24d90f55c03f10b14192', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13919578, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Disco
Re: Kosten stralen verzinken?
Ik heb ooit eens gelezen dat er een dun plaatje over gelast word, dit word later verwijderd en later het onbeschermde gedeelte beschermd tegen de weersinvloeden
Jo
Jo
-
Exfietser
Re: Kosten stralen verzinken?
Klik
--> mod_embed_images_loadimage('95d122ef18a9ce8fe588719e1eec7124', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fverf.alvado.nl%2Fproduct_thumb.php%3Fimg%3Dimages%2Fprodukten%2Fantizinkpasta%2Fwabidur.gif%26amp%3Bw%3D122%26amp%3Bh%3D170', 'http://verf.alvado.nl/product_thumb.php?img=images/produkten/antizinkpasta/wabidur.gif&w=122&h=170', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fverf.alvado.nl%2Fproduct_thumb.php%3Fimg%3Dimages%2Fprodukten%2Fantizinkpasta%2Fwabidur.gif%26amp%3Bw%3D122%26amp%3Bh%3D170', '', 13919725, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
--> mod_embed_images_loadimage('95d122ef18a9ce8fe588719e1eec7124', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fverf.alvado.nl%2Fproduct_thumb.php%3Fimg%3Dimages%2Fprodukten%2Fantizinkpasta%2Fwabidur.gif%26amp%3Bw%3D122%26amp%3Bh%3D170', 'http://verf.alvado.nl/product_thumb.php?img=images/produkten/antizinkpasta/wabidur.gif&w=122&h=170', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fverf.alvado.nl%2Fproduct_thumb.php%3Fimg%3Dimages%2Fprodukten%2Fantizinkpasta%2Fwabidur.gif%26amp%3Bw%3D122%26amp%3Bh%3D170', '', 13919725, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
-
Lucas van Lierop
Re: Kosten stralen verzinken?
Wauw dus dat kan je ook in schroefgaten etc smeren? alleen overleeft dit dan ook het zuurbad wat ze ervoor doen...?
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
Geert Oude Luttighuis
Re: Kosten stralen verzinken?
Dat raakt precies mijn vraag: dat is bij mijn andere auto('s) niet zo. Is er een nadeel te bedenken (buiten het extra kostenaspect) om dit ook te laten verzinken?