olie koppelings cylinder lightweight

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
pietjedaf

olie koppelings cylinder lightweight

Bericht door pietjedaf »

hallo

Wat is de beste olie voor in de koppeling van een lightweight 88 ??????

had het laatst vervangen voor lhm olie van kroon lijkt me minder aggresief als rem olie dot 3 of 4.

was deze keuze juist of helemaal verkeerd??

pieter
Dennis101

Re: olie koppelings cylinder lightweight

Bericht door Dennis101 »

LHM vloeistof is totaal ongeschikt voor het rem en koppelingssysteem van een Land Rover en deze minerale olie tast (zoals alle minerale olie) de rubbers van het systeem aan.
Wat je nu nog kunt doen is alle rubber onderdelen vervangen in het systeem en het systeem zeer grondig spoelen.
Nog beter is om nu alles te vervangen inclusief de cilinders, leidingen en slangen.

Alleen remvloeistof is geschikt om te gebruiken in het koppelingsysteem waarbij het niet uitmaakt of je Dot 3 of 4 gebruikt als je kwalitatief goede onderdelen hebt gekocht.

Regelmatig zie ik hier op het prikbord dat remvloeistof olie genoemd wordt, maar dit is beslist geen olie.
Nu zie je wat er van komt als verkeerde termen gebruikt worden met nog het geluk dat het niet in een remsysteem is gebruikt.

Dennis B
Bram109

Bericht door Bram109 »

Dennis101:

<Regelmatig zie ik hier op het prikbord dat remvloeistof olie genoemd wordt, maar dit is beslist geen olie.
Nu zie je wat er van komt als verkeerde termen gebruikt worden met nog het geluk dat het niet in een remsysteem is gebruikt.>

Dus jou is het ook al opgevallen dat er vaak verkeerde benamingen gebruikt worden.
Het meest verbaas ik me dan ook over de reactie als het gecorrigeerd wordt.

Zie hier maar: [landrover.startpagina.nl]

Bram.

edits: foute link verbeterd, typfout hersteld.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2011 12:09 door Bram109.
pietjedaf

Bericht door pietjedaf »

toch vreemd heb hier een manitou heftruck lopen die ook een hoofdremcilinder heeft en een werkcilinder, hier wordt voorgeschreven lhm hydraulic fluid!!ook hier zitten cups etc in, en draaid al jaren,dacht dat deze vloeistof minder agressief was.
Maar kan hier dus niet in,zal het vervangen voor dot3

pieter
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

In een citroen DS - GS enz, alle met hydrolische vering zit lhm, dus ook voor de remmen.
En dat kan omdat die er speciall voor gemaakt zijn, de auto's dan.

Als ik het goed onthouden heb is LHM-vloeistof op alcoholbasis.

fb
marc lw

Bericht door marc lw »

of dit , [mike.british-cars.de] geen idee of het wat is
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Wat is nu het probleem om gewoon de door landrover voorgeschreven vloeistoffen te gebruiken. Dot drie is inderdaad agressief en vervelend. Om op te drinken, je mooie mahonie houten salontafel mee af te nemen. Dat doe je toch ook niet, ondanks dat je tafel er heel schoon wordt en je er flinke roes van kunt krijgen. Je kunt beter water drinken en je tafel met water schoonmaken geeft ook een mooier resultaat.

Ja en je rem- en koppelings-systeem werkt ook met gewoon water hoor. Als het maar niet gaat vriezen en waarschijnlijk is alles in een dag ofzo vast geroest.

Het systeem is ooit ontwikkeld om met dot drie te kunnen werken. Daar is alles voor ontworpen en uitgedacht. Het systeem heeft dus geen last van de agressieve eigenschappen. Werkt zowel 's winters als zomers goed. En als je het volgens de onderhouds manual elk half jaar vervangt zal het systeem je nooit in de steek laten en blijven alle wartels bouten e.d. gangbaar. Zo'n flesje van 500mL kost 6 euro of zo. Niet echt de moeite om iets anders voor te gebruiken. En de mensen die het systeem ooit bedacht hebben waren heus niet gek. Die wisten heel goed wat ze deden.

Arnold.
NetNait

Bericht door NetNait »

Koppeling weer klaar en gevuld met Dot 3.
met dank aan;
- landro.nl
- TNT
- PietjeDaf
- Beetje geduld !!!
- !...#$$#@
- Visboer

was weer een goed leer moment

Landrover Lightweight type 88 1978
NetNait "less is more" [www.mijnalbum.nl]

harryhottentot@gmail.com

Bericht door harryhottentot@gmail.com »

is DOT 3 dan nog te krijgen?
dacht dat dat verleden tijd was en 4 nu gangbaar is

moet die van mij ook vervangen , na jaren geschorst te zijn
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

Vanochtend nog een litertje gehaald. Sinds kort staat er op de fles DOT 3&4.
Zover mij bekend is een hoger "dottage "wel te gebuiken in een lager "dottage "ofwel, 4 kan bij 3, maar andersom kan niet. Spul kan elkaar kennelijk slecht verdragen. Ik heb geen idee waarom, maar dat is mij geleerd.

Nu dus de DOT 3&4

Groet, Paul
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dot 3 en 4 kun je zonder problemen mengen en dan maakt het niet uit in welke verhouding, zolang het voor het kookpunt geen bezwaren oplevert.
Dot 4 geeft bij sommige rubbersoorten problemen, maar de fabrikanten van kwalitatief goede onderdelen gebruiken dit al jaren niet meer waardoor Dot 4 ook probleemloos bruikbaar is.
Je zal alleen wel moeten weten welke onderdelen er in het systeem gebruikt zijn.

Dennis B
Plaats reactie