Uitlaat v8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Larosaurus

Uitlaat v8

Bericht door Larosaurus »

Ik wil een rvs uitlaat aanschaffen voor mijn v8 4.6, deze wil (of liever gezegd moet ik want de 3,5 heeft wat probleempjes) in mijn 110 uit 1984 leggen. Nou wil ik een double S aanschaffen, maar ik kan moeilijk vinden welke geschikt is. Het beste wat ik tot nu toe kan vinden is:

[britpart.com]

Iemand ervaring of tips hoe eea te vinden?
Bart van Dessel

Re: Uitlaat v8

Bericht door Bart van Dessel »

SS is de goedkoppste die je kunt vinden en niet het meest superieure qua kwaliteit en pasvorm, ik heb er enkele onder RRC's geplaatst en er moet altijd wel ergens een stukje geflext of gebogen worden. Als ie er eenmaal onder zit dan is het geluid wel mooi, maar vermogenswinst is minimaal in vergelijk tot een standaard 3.9i RRC uitlaat zonder kat's. Maar een 110 heeft misschien een standaard uitlaat die wat meer restricties heeft, dat weet ik niet,

Gr, Bart
Larosaurus

Bericht door Larosaurus »

Nou ja, ik twijfel zowiezo of het rvs moet zijn, uitlaatspruitstukken roesten altijd, maar doorroesten ben ik nog niet tegengekomen en wellicht is en gewone (niet RVS) uitlaat net zo goed. Dus ik twijfel nogal tussen rvs of niet, en vervolgens wat heb ik dan precies nodig om de 4.6 in mijn 110 te hangen qua materialen.
G-men (gargamel)

Bericht door G-men (gargamel) »

Qua montage past een 4.6 naadloos op de plek van een 3.5
het zijn voornamelijk de ancillaires die anders zijn...
Even uitgaande van een LT 95 :

Vliegwiel & koppeling kun je 1:1 overzetten. (wel even paspen uit de 4.6 krukas trekken of afzagen.)
Oliepomp zit op krukas en niet extern zoals op de 3.5; en Oliekoeler zul je moeten plaatsen.
Bekabeling aanpassen aan inspuiting. (of carbs op de 4.6 monteren. (kan ook, wel iets minder vermogen; maar blijft de boel wel heel))
Radiateur 4.6 is anders als van de 3.5 (zit oliekoeler in) of je neemt een losse oliekoeler.
4.6 heeft multi-riem; dus andere dynamo, stuurbekrachtigingspomp etc.etc.Hier zul je wat leidingwerrk moeten doen.
Startmotor kun je over zetten (kleine type)
Uitlaat zou ik vervangen door spaghetti type.
Je hebt een ander viscofan of el;ectrische ventilator nodig.

Dat is het wel..... Houd er wel rekening mee dat een 4.6 met inspuiting/electronische ontsteking aanzienlijk meer vermogen levert. Met enig beleid kan de aandrijflijn daar wel tegen. Enige zwakke punt bij de vroege one-tens blijven de steekassen (24 splines); bij enthousiast gebruik zul je hier vrij snel speling op krijgen, zeker met het koppel van de 4.6
Ikzelf heb dan ook gekozen om de 4.6 te voeden met carburateurs; maakt de installatie wat makkelijker, en verminderd de (thermische) belasting van het blok (kans op scheurtjes achter de bussen), aandrijflijn en je hebt nog steeds zat vermogen.

Je kunt er natuurlijk ook een (mechanische) ZF22 automaat achter hangen....
Maar ook met de standaard bak is het veel lol. (en snel naar shell... )

Gerrit
Plaats reactie