Plantaardige olie in 300 TDI als brandstof

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Richard

Plantaardige olie in 300 TDI als brandstof

Bericht door Richard »

Met zo'n 1 op 10 is de 300 TDI goed te rijden, alleen de diesel kost een aardige duit. Nu weet ik dat bij onze oosterburen er veel geschreven/getest is over het gebruik van zonnebloemolie of soortgelijk als brandstof. Tot een mengverhouding van 50/50 zou de brandstof voldoende vloeibaar moeten blijven bij zomerse temperaturen. Anderen roepen 80/20 kan ook nog wel zonder aanpassingen.

Nu heeft mijn RRC een omschakelsysteem. Ik kan hierbij een 2e tank aansluiten in de kofferbak. De leidingen liggen nu werkeloos onder de achterbank.

Het is volgens mij niet toegestaan om je tank vol te gooien met plantaardige olie (alhoewel sommigen roepen dat dit wel weer kan op basis van een europese richtlijn). Stel dat ik toch een jerrycan achterin zet en de hendel omzet. De douane peilt de brandstoftank, niets aan de hand zou je denken.

Wie heeft:
- ervaring met het rijden op plantaardige olie en hoe bevalt dat?
- Een adres waar goedkoop olie kan worden gekocht/besteld? (de lidl en aldi zijn bekend :-))
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Re: Plantaardige olie in 300 TDI als brandstof

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Hallo Richard,

Ik heb het in het verleden wel gedaan om te testen in een 2.25, een 2.5 NA en een 200TDi
Bevalt best goed, maar: stinkt als een frietkot, schijnt illegaal te zijn en schijnt rubber aan te tasten in je brandstofsysteem. Ik kocht het destijds bij Aldi, maar was toen niet, of slechts marginaal goedkoper dan dieselolie bij de pomp.

Je ziet wel eens experimenten met mensen die olie van de snackbar ophalen en filteren, dat scheelt zeker in de prijs, maar heeft wel een goede filterinstallatie nodig.

Succes,

John
JustinvS

Bericht door JustinvS »

Zelf heb ik geen ervaring met plantaardige olie, maar zoal John hierboven aangeeft kon ik de plaatselijke oud-ijzerhandelaar van ver ruiken. Op een evenement zullen mensen zich snel afvragen waar de frietkraam staat aangezien ze hem niet zien maar wel ruiken.
Daarbovenop de risico's van gepakt worden (tank meten is niet nodig, dat ruiken ze echt wel) en dat het waarschijnlijk schadelijk is voor motor gerelateerde onderdelen.
Daartegenover de tegenvallende prijs van zonnebloemolie en vergelijkbaar maakt weinig goed voor al die nadelen.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ad4fb9570c8bc325758186137a6a5dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13893689, 600, 600, 'Loading image ...', false);
harryhottentot@gmail.com

Bericht door harryhottentot@gmail.com »

sluit me bij de schrijvers aan, laten zitten, en de zonnebloem olie thuis in de frituur legen
je ruikt het is niet veel goedkoper, en de boete die je oploopt bij de kontrole, (ze ruiken het al van ver)
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Paar jaar geleden kostte een liter zonnebloemolie nog € 0,60 bij de C1000, toen liep ik regelmatig met een karretje naar buiten met 30 flessen en direct de tank vullen op de parkeerplaats, je moest de mensen 's zien kijken, prachtig. De Disco 200 tdi liep er goed op, maar het water liep me steeds in de mond met die frituurlucht. Verder geen problemen mee gehad. Op dit moment niet interessant met de winkelprijzen van nu en als je alle tijd telt die je ermee bezig bent ook niet echt lonend.

Gr, Bart
Richard

Bericht door Richard »

Die frietkraamlucht is wel de nekslag voor het goede idee.
Ik zie in de supermarkt in Duitsland de olieprijs nog boven de dieselprijs aan de pomp uitgestegen. Hoezo (politieke) prijsafspraken zou je denken.
Het risico is mij acceptabel als de literprijs echt de helft of meer zou schelen.
Voor 10 cent de liter wil ik niet teveel achterom hoeven kijken of er politie of douane achter mij rijdt.
harryhottentot@gmail.com

Bericht door harryhottentot@gmail.com »

ach, er wordt al biodiesel bij de diesel gepropt door de maatschappij
Rickske

Bericht door Rickske »

T is pas echt interessant als je de oude gebruikte olie van frietkot/chinees of wat dan ook ophaald, filterd en verder behandeld. dan zit je wel degelijk onder de huidige dieselprijs. Ook hierover is op de engelse fora genoeg geschreven, daar mag je ik geloof 2500 liter per jaar op deze manier zelf maken en dus thuis tanken. Hier mag je dat geloof ik nog niet.
Qua geur, ik denk dat een plantaardige olie geur lekkerder ruikt dan een diesel geur...

Of je het probleem met rubbers en bacteria in de tank op een goedkope en goede manier kan tackelen weet ik niet.
Apke

Bericht door Apke »

Ik heb een tijdje met mij SIII op Lidl olie gereden. Een liter of 30 in de tank en dan naar het pompstation rijden om de auto af te vullen met diesel.
Blokje liep er goed op, maar de lucht kon je duidelijk ruiken.

In Nederland mag je alleen brandstof in je tank gooien bij een tankstation. Het leeggooien van flessen zonnebloemolie in je tank mag dus (officieel) niet als je niet bij een tankstation bent. Verder zit je met de accijns die afgedragen moet worden op de brandstof.
Op PPO.NU vind je veel informatie over dit onderwerp (ook boetes, enz).

Het vervelende is dat de plantaardige olie zich anders gedraagd dan diesel. Rubber lost op en ook het percentage water (kan) is hoger dan bij Diesel. Je loopt dus kans dat de rubbere afdichtingen in je pomp het gaan begeven met alle kosten van dien.
Verder heb ik mijn verstuivers eens laten testen en het eerste wat ze zagen was dat ik op PPO reed. Dit zagen ze aan de aanslag op de verstuivers.

Je riskeerd met PPO niet alleen een forse boete, maar ook de nodige motorschade.
Neem je dat voor lief, dan is het leuk om er achter te komen dat 80% in de zomermaanden geen probleem opleverd. Het blijft raar als je die flessen Lidl olie leeg gooit, je auto start en probleemloos wegrijd.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b88ea1846d3935ffbc5b270f098e115', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 13898208, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
wcklijn@ziggo.nl

Bericht door wcklijn@ziggo.nl »

Niet iedereen heeft de mogelijkheid, maar hier bij de belgische grens kan men huisbrandolie tanken. Die is reukloos en vrij goedkoop, volgens mij zo'n 70 cent (nu moet ik wel zeggen dat ik niet weet wat momenteel een liter diesel aan de pomp kost).
Hij (de 109) rijdt er tenminste goed op.... Ik heb al heel lang ''normale'' diesel in mijn ene tank, maar rijdt op de andere. Ik ga er ook van uit dat ik bij een eventuele controle de controleurs om de tuin kan leiden. En zolang ik niet gecontroleerd wordt, kan ik deze illusie in stand houden... En het blijft natuurlijk toch een enigszins asociale prikkeling ( misschien wel een zogenaamd ''landrover-gevoel&quot om (met z'n allen , dus eigenlijk toch weer wel) niet helemaal in de pas te willen lopen.

groet,

Cees
Andtee

Bericht door Andtee »

is de huisbrand olie rood ?
dat is wat ze hier op controleren ( de zgn landbouwdiesel)
Benno

Bericht door Benno »

Ik denk dat hij petroleum bedoelt. Geen idee wat een diesel doet met petroleum als brandstof

groet,

benno
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Petroleum smeert slecht - en het ontvet nogal. Misschien wat oude motorolie bijmengen ?
sander "one10"

Bericht door sander "one10" »

hallo richard

ik heb het ook een tijdje gereden , weliswaar niet met een landrover
maar een citroen ax 1.4 diesel ,dat beviel goed maar was eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid of het kon ?
en het kon dus .
toendertijd had je al allerlij forums erover , met tips en trucs en welk merk en wat voor motor erin lag !
ik denk als je ff zoekt op google dat je dat nog wel kan vinden ?
het schijnt dat het per dieselmotor verschillend is ??
ik weet er ook verder niet het fijne van , maar weet wel dat het kan !
succes iig met je zoektocht .

groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

Je kan ook op oude motorolie rijden, ATF en andere hydrauliekolie

Je zou denken dat het rookt als een gek, maar nee. Een mix van 50:50 met diesel werkt perfect, rookloos en stinkt niet. Google maar eens op black diesel.

Het is wel omslachtig, de olie moet verwarmd worden om goed gefilterd te worden tot 5micron of zoiets om metaaldeeltjes ed eruit te krijgen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
LaRobbie

Bericht door LaRobbie »

haha als ik al die reacties lees lijkt het wel of de hekserij heringevoerd is, is het al dat werk wel waard vraag ik me af en denk dat ookniet helemaal bekend is of het schade aan je motor brengt

Ik tank altijd voor een geeltje dus prijs blijft voor mij gelijk :-)

prettig weekend
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

Hier staat genoeg over dit onderwerp. Happy reading.

[forum.ih8mud.com]

Sommige motoren kunnen er beter tegen dan andere. De beste blokken zijn de vol mechanische diesels met lijn inspuitpompen ipv rotary. Deze worden namelijk gesmeerd door motorolie en niet door de diesel.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
bareld

Bericht door bareld »

Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat hij petroleum bedoelt. Geen idee wat
> een diesel doet met petroleum als brandstof
>
> groet,
>
> benno

Hij bedoelt huisbrandolie, lichte stookolie die iets zwaarder is dan diesel. In Belgie nog vaak voor verwarming gebruikt. Kan je prima op rijden.

Ze noemen het daar mazout. Kost 88 cent per liter momenteel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/10/2011 09:12 door bareld.
LaRobbie

Bericht door LaRobbie »

dat gaat id prima, dat is de kwaliteit diesel die ze hier op Bonaire ook verkopen, rookt wel en heb het idee dat de slijtage ook hoger is erdoor
Thijs van Amerongen

Bericht door Thijs van Amerongen »

Ik rijd met een vw caddy 1.9 sdi al 1,5 jaar op bio diesel (lees frituurvet). Merk totaal geen verschil qua trekkracht, prestaties e.d. Motorolie blijft naar mijn idee zelfs schoner. Zijn er mee op vakantie geweest naar Italie. Had een x aantal liter achterin, vlogen zo de bergen op en overheen. Ik meng niks, rij op 100%. In de winter doe ik er 25% reguliere diesel bij om het uitvlokken van de brandstof tegen te gaan (dit is namelijk onomkeerbaar). Qua stank merk je het wel, de auto ruikt echt naar een friettent. Echter dit merk je alleen bij lang stilstaan en achteruit rijden. Kosten 85 cent per liter. Scheelt mij 50 ct per liter dus 25 euro per tankbeurt. De moeite waard. Waar ik het vandaan haal wordt de biodiesel fijner gefilterd dan de reguliere diesel. Dit om dure reparaties van injectoren te voorkomen. De Bosch brandstof pompen kunnen er tegen, Lucas e.d. niet al te best. Geen LR of RR dit is mijn ervaring.
Plaats reactie