Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joost Nouwen

Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

Hallo,

Was op zoek naar een chassis en heb inmiddels een compleet rollend chassis aangeschafd.
Was de bedoeling om onder mijn 109 ffr een galva chassis te zetten.
Mijn chassis is nog zeer goed maar ben het gesmeer beu.
Vorig jaar alles in de anti steenslag en dat was een waardeloos product.
Moet dit jaar weer zorgen dat het metaal afgedekt wordt.

Enfin.
Ik het chassis gaan bekijken en meteen gekocht.
1974 , keihard , opbouw was ht , geen papieren , maar er zitten originele tanks op die ik nog nooit ben tegengekomen of van heb gehoord.
Ik weet dat je van een defender longe-range tanks kunt plaatsen maar wist niet dat die ook voor de series ooit gemaakt zijn.
Als ik 1 outrigger erbij zet kan ik 5 tanks kwijt op dit chassis , 4x40 plus 95 liter.

Wie van jullie heeft dit of kent dit?

--> mod_embed_images_loadimage('c3d420a3838f812002ee02140ec9b945', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2Findex.php%3Fm%3Dfto%26amp%3Ba%3D73%26amp%3Bid%3D229174420%26amp%3Bkey%3DFBTBF8KF', 'http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=229174420&key=FBTBF8KF', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2Findex.php%3Fm%3Dfto%26amp%3Ba%3D73%26amp%3Bid%3D229174420%26amp%3Bkey%3DFBTBF8KF', '', 13883017, 600, 600, 'Loading image ...', false);


[www.mijnalbum.nl]


Deze wagen zou speciaal gemaakt zijn voor een bedrijf dat speleologie doet/deed.

Naar alle waarschijnlijkheid gaat dit de basis worden van mijn nieuwe laro.

Bij Bart al een setje rr-assen gehaald want dan wil ik ook rondom schijven.
6 cylinder 3.3 ongeblazen nissan met nissan 5-bak.(vloeken in de kerk)
SOA montage ?
5 tanks , totaal 250 liter onderbouw(effectief).
Body ben ik nog niet aan uit , HT of crewcab , al die deuren vind ik persoonlijk maar niks , heb een station gehad.
Verder alles laten verzinken , of opnieuw laten verzinken.

Na 14 jaar laro-rijden wil ik toch een wagen hebben die minder aan onderhoud vraagt.
Ben redelijk van de oude stempel , schroefveren , kan misschien ook , turbo evt ook maar liefst allemaal helemaal niet.
Lekker bladveren , en geen fluitende turbo.
Fijn series opbouw , genoeg van te krijgen en makkelijk te wisselen.

Mocht iemand meer weten over deze tanks , of ze zelf ook hebben dan hoor ik het graag.

PS , de prikkersrit was helemaal
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Foto-FTWSTWZC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ace913ed1e48aa75ad82bc24fc36f1a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FTWSTWZC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FTWSTWZC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FTWSTWZC.jpg', '', 13883401, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Joost Nouwen

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

dank je Sjors , ben niet zo goed met computers
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

lijkt me dat deze in een 3 deurs 109 zitten, met normaal zo'n luikje, ex-Def??
ben meer thuis in 110's, zorry
btw 250 liter?? gaat wel lekker dan met je Freebees/airmiles whatever, en niet best met je bankrek...->ruim € 330,- voor eenalle volle tanks!
had een T-bird uit '63, met een 6,7 V8, en 120 liter gastank, dat was aanzienlijk beter te doen, ook al reedt ze 1:4



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/04/2011 21:03 door sjorsboomschors/aka/PP.
Joost Nouwen

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

ik tank aan huis
Exfietser

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Exfietser »

Foto-FTWSTWZC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b76785c68a721fb14303ca84a1592838', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FTWSTWZC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FTWSTWZC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FTWSTWZC.jpg', '', 13884902, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het ziet er op de voorpunten na hetzelfde uit als mijn militaire 109 chassis waarbij ze de militaire tanks (45 liter) die normaal onder de stoelen zitten naar achter verplaatst hebben in de loze ruimte onder de wielkasten. Het is dus wel waarschijnlijk een civiel chassis. En als extra een civiele tank in de loze ruimte onder de laadvloer geplaatst hebben. Dat met die tank ga ik overigens ook doen.

GroteFoto-XIHXO7IQ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ba53419c59224da9e1f7644348539c22', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-XIHXO7IQ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XIHXO7IQ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-XIHXO7IQ.jpg', '', 13884902, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dan heb ik dus 160 liter brandstof mee. In de loze ruimten onder de wielkasten heb ik dan zijkasten zitten met deurtjes aan de buitenkant.

Ik vind overigens 250 liter wel heel veel. Dat weegt ook weer 250kg (Er van uitgaande dat een liter diesel 1 kilo weegt.) En dat moet je allemaal mee meesjouwen. Wel handig als je ergens in het buitenland een goedkope pomp weet. 250 liter in jerrycans valt toch wel meer op.

Edit:

Hmm, diesel weegt 0,84kg per liter 250 liter wordt dan dus: 210 kg. Nog steeds best veel. En overlanders hoor je toch best vaak wagens die eigenlijk te zwaar zijn en daardoor stuk gaan. Ik ga niet voor vijf tanks. Vanwege het gewicht.

Arnold.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/04/2011 00:43 door Exfietser.
paulus-109

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door paulus-109 »

arnold, die foto is dat de huidige stand van zaken?

paul
herman-lux

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door herman-lux »

ik heb twee tanks onder de stoelen en een 110 liter tank achter onder de cabine van de 109 IIa ambulance.
ik heb daarmee een bereik van tussen 1000 en 1700 km (afhankelijk van het terrein) voor verre reizen met wenig tankmogelijkheden, ok.

bij tanks waar dieselresten instaan moet je eraan denken
om die ook afwisseld te gebruiken en bij vijf tanks is mij dat teveel,
steeds weer omschakelen en steeds weer ergens anders tanken.

herman
Joost Nouwen

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

Hallo Arnold e.a. ,

Het zijn geen militaire tanks.
Lijken er veel op maar zijn ze niet.
Andere openingen en aansluitingen.
42 liter het stuk , 40 liter realistisch.

Het gewicht vind ik zelf geen probleem.
Mijn huidige 109 ffr moet beladen zijn anders is er niet mee te rijden , rij nu truck-cab.

Zit er wel aan te denken om het bij de 40 liter tanks te laten (4x) en achter een watertank te maken.

Body wil ik ook helemaal aanpassen , kwa sterkte.
Werk nu in de aluminium industrie en kan aan hele leuke profielen komen.
Vloerplaat en wielkasten van de bak alsmede de opstaande kant wil ik anders construeren.
Meer profielen , alle aluminium , lichter en sterker.
Hardtop ook , waarschijnlijk een sandwich van maken.
Deuren vol aluminium etc.

Zal wel een lang project gaan worden en zal wel even duren eer ik er aan begin.
Moet eerst nog mijn larovan afmaken.
Exfietser

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Exfietser »

Nee. Het chassis is nu helemaal kaal en er zijn wat aanpassingen ingelast.
Aanpassingen als een uittrekbaar fietsenrek, accubak (vijf accu's) onder de laadvloer, bevestigingspunten voor de derde brandstoftank op de achter balk die ook niet standaard is. De balk is in het midden zo breed als een civiele zodat er een brink treklhaak op gemonteerd kan worden. En aan de einden is de balk zo breed als de militaire zodat de militaire bumperettes gemonteerd kunnen worden.

Er moeten nog zes steunen op gelast worden zodat er eenvoudig rocksliders of een rolkooi aan het chassis gebout kan worden. Een motorsteun moet nog worden aagepast en de voorpunten die ik er heb afgeslepen worden nu helemaal gerepareerd van iets dikker staal. Toevallig een stukje 6 mm plaat te pakken gekregen dat geschikt is voor arctisch offshore gebruik. Daarvan wordt dus het voorste deel van het chassis gemaakt.

Als dit allemaal gebeurt is moet het chassis verzinkt worden en dan weer opbouwen.


Arnold.
Joost Nouwen

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

Ha ha ha.....
Over gewicht gesproken.....


Wat wegen die 3 extra accu's?

Kun je niet beter een brandstofcel pakken of zo?
Kernreactor misschien.
In Japan zijn ze die beu.
Duitsland heeft er ook veel in de uitverkoop.

En zo knutselen wij maar door.
JustinvS

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door JustinvS »

Even een gek idee:

Die tanks staan vrij hoog, de tank achter onder de laadvloer zit volgens mij ook relatief hoog, als je dan 2 militaire tanks onder de voorstoelen hebt (die vrij laag zitten) en een hele overloop installatie inbouwt?
Zeg maar zodat je tankt bij deze 2 gekke tanks, en het pompje naar de motor laten werken op de 2 militaire tanks.
Met terugslagkleppen zodat je niet droog staat zodra je een helling neemt

Niet dat het een goed idee is, laat staan praktisch haalbaar, maar ik zag het al helemaal voor me

Ben je dan nu ook van plan om 5 brandstofmeters in te bouwen?
Of misschien een schakelkast bouwen met (4) militaire brandstoftank schakelaars? Dan kan alles op 1 brandstofmeter en kan je handmatig kiezen welke tank je vandaag wil gebruiken

In ieder geval gaaf om zulk soort dingen tegen te komen, Land rover blijkt vaak toch weer een merk van wat meer (bijzondere) mogelijkheden

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('98195ffb4f4feff8e1c25f5ec4b62b85', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13888679, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Joost Nouwen

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

Hee Justin,
Is ook de bedoeling om de tanks te laten leeglopen in de originele tanks onder de zitting.
Scheelt een aantal schakelaars.
De tanks zijn nog voorzien van meters.
Moet wel deze tanks ombouwen want er zit een aanzuigpijpje in , dat werkt niet als er lucht in de leiding komt.
Dus vanonder een aansluiting er op lassen met Tig en simpelweg 2 leidingen en 2 kraantjes er op.

Wel een goed idee dus , praktisch erg haalbaar en ik zie het al helemaal voor me.....
Exfietser

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Exfietser »

Hoe voorkom je dat de onderste tanks gaan overlopen? Je zult er toch echt een kraantje tussen moeten zetten ben ik bang. Dat moet je dan ook nog eens op tijd dicht zetten. Anders gaat de onderste tank alsnog via de ontluchting overlopen. Zelfs als je de brandstof niet van onder maar van boven uit de tank haalt kan je tank leeg hevelen.

Ik zou er en paar elektrische kleppen of een elektrisch pompje tussen zetten die/dat vanzelf uitgaan als de vlotter op maximum staat en als het contact van de wagen uit staat. Dat voorkomt verassingen als diesel die 's ochtends onder de wagen in plaats van er in ligt. Met een pompje hoef je ook geen opening onderin de tank te maken. Er is een reden dat bij alle brandstof tanks de aanzuig via de bovenzijde gaat en nooit via een aansluiting aan de onderzijde. Ik denk dat je je pijpje in de tank de vorm van een omgekeerde J moet geven als echt vanonder wilt aftappen.

Arnold.
Dirk109

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Dirk109 »

Misschien een aanhangertje met een verbindingsslang kan je nog meer meenemen.


Dirk109
Tom

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Tom »

Heel veel succes ermee, heb ik toch iemand blij kunnen maken met het chassis, de tanks passen trouwens volledig onder de achterbakken, dus kun je nog altijd gewoon bankjes inzetten.
Exfietser

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Exfietser »

15 kg dus 45 kg totaal. Of te wel net zoveel als een tank. De accu's komen tussen de chassis balken dus het zwaarte punt is laag. Lager dan als de accu's op de originele plek tussen de voorstoelen zitten. Met een dubbel accu systeem krijg je bij 24 volt nu eenmaal meteen vier accu's die overigens kleiner kunnen zijn dan de accu's bij 12 volt systemen. Voor de 12 volt dingen als de radio enz. heb ik dan nog een 12 volt accu erbij. Die twee extra brandstoftanks op de foto staan bijzonder hoog vind ik hetgeen niet heel handig voor het zwaartepunt. Maar wel weer een stuk beter dan een stuk of vijf jerrycans op je dak laden.

Zo is er altijd wel iets. Het is wel gaaf om 250 liter mee te kunnen nemen op een grote trip door de bush. Ik denk alleen dat je op dat soort trips alle ruimte en draagvermogen nodig hebt voor nog een aantal andere dingen dan brandstof alleen. En als je overlanders spreekt en er over leest komen die vaak een heel eind met 150 a 200 liter brandstof mee. En dan in een landrovertje of vergelijkbare wagen rijden. Als je met een unimog of een daf truck gaat zou ik iets meer bij me willen hebben.
maar die kunnen ook weer meer dragen.

En dan zit je met het bedorven brandstof verhaal. Als je weinig met de wagen rijdt (Een volledig ingerichte en uitgeruste overlanders wagen is niet het handigste om een pakkie boter bij de buurtsuper te halen zeg maar.) duurt het heel lang voor je 250 liter weggereden hebt. En je moet je tanks toch wel vol houden om de roest duivel voor te blijven. Elk jaar weer 250 liter diesel weg donderen is toch wel zonde vind ik. Of je moet tanks echt leeg en droog maken natuurlijk als je ze niet gebruikt.

Als je als overlander met zoveel tanks gaat tanken bij een van onderstaande tankstations zijn ze gelijk uitverkocht en heb jij nog al je tanks niet vol.
252b0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e8c7893d86096c4e1d5c8132333c9be6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.columbusmagazine.nl%2Fimages%2Fuser_images11%2F252b0%2F252b0.jpg', 'http://www.columbusmagazine.nl/images/user_images11/252b0/252b0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.columbusmagazine.nl%2Fimages%2Fuser_images11%2F252b0%2F252b0.jpg', '', 13890128, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En het is echt geen wisky wat er in die flessen zit.
IMG_0683.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6f4aec2f5bb105984d1964301f8cf50', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.peteropreis.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2010%2F01%2FIMG_0683.jpg', 'http://www.peteropreis.nl/wp-content/uploads/2010/01/IMG_0683.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.peteropreis.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2010%2F01%2FIMG_0683.jpg', '', 13890128, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Blijft leuk dit soort plaatjes.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/04/2011 22:53 door Exfietser.
Joost Nouwen

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

Arnold heel simpel.
Er komt per kant een leiding van de bovenliggende tank naar het schot achter de stoelen naar binnen.
Daar zet ik een kraantje(per kant) en dan gaat de leiding weer naar buiten , naar de militaire tank.
Als de militaire tank leeg is , kraantje open zetten en op de niveau-meting letten , bijna vol , kraantje dicht.
Een paralel(schakeling) die ook alleen maar werkt omdat de achterste tanks hoger staan , in het terrein zal het ooit niet kunnen , als je op een helling staat bvb.
De bovenste tanks gaan nooit rechtstreeks , door het verschil in hoogte heb ik geen pompjes ed nodig , alleen wat meer tijd , ligt aan de dikte vd slang die ik ga gebruiken.
Joost Nouwen

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

Hee Tom,
Ja , ik ben er blij mee.
Heb voor een betaalbaar bedrag een hele hoop zooi bij mekaar.
Wil hier de RRC asjes onder zetten.
Schijfremmen en volgens mij kan ik dan evt ook nog permanente 4 wiel gebruiken.
Alleen even kijken wat Marc voor zijn dieselblok en bak wilt hebben.
Weet jij toevallig niet iets in onze buurt die het chassis kan logen?
Alle zooi moet er af en uit.
Joost Nouwen

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

Ben je zelf in Cambo geweest of plaatjes van het internet?

Dat zwaar beladen wil ik oplossen met een trailer.
Wagen is voor diesel , honden , lifters en slaapspullen.
Geen daktent er op en ook geen volledige roofrack.
Ook geen onderdelen en sleutemateriaal.
Moet nog gaan bepalen , maar waarschijnlijk hou ik het op zo'n 2500kg max voor de wagen(beladen met inzittenden ed)
De trailer mag van mij ook dat gewicht zijn aangezien ik dan een 3.3 6cyl er in heb.
Exfietser

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Exfietser »

Nee, dit zijn internetplaatjes. Hier ben ik wel geweest.
GroteFoto-DNDBPCYM.jpg --> mod_embed_images_loadimage('20b5a54249759672caf2a2934b15c8b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-DNDBPCYM.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DNDBPCYM.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-DNDBPCYM.jpg', '', 13893672, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De driewieler is een soort Chinese ANWB. Het ziet er wat simpel uit maar ze hebben echt alles bij zich. Compressor, blowtorch zware hydraulische gereedschappen enz. Maar eigenlijk gebruiken de chinezen voornamelijk een blowtorch. Daar repareren ze echt alles mee. Assen die van vrachtauto's afbreken branden ze gewoon weer aan elkaar enzo. Assen breken daar regelmatig. In het bakkie van die driewieler zit gewoon schat ik 2 ton aan gereedschap. Dat remmen ze dus gewoon af op dat ene voorwieltje.

Arnold.
Joost Nouwen

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

Van mijn 21ste tot mijn 26ste heb ik in Vietnam gewoond.(en vele andere landen bezochtin azie)
Ben dus wel wat gewend.
Heb me nooit meer helemaal meer hier aan kunnen passen.
Gevlucht naar Belgie waar het meer menselijk is , maar toch nooit wat ik gewend ben en wat ik geloof.
Vandaar dat ik ooit op dit forum beetje "anders" ben.
Andere mensen mogen van mij gerust ook anders zijn en doen .
Wetgeving ed boeit me niet zo , wil vaak wel weten wat ik dan "fout "doe , probeer net zo practisch te leven hier zoals ik daar deed.
Dat lukt vrij aardig zonder telefoon en televisie.
Op z'n gemakske , morgen is weer een dag , niets is zeker , dat is wat zeker is , heb alle tijd , tot.............
Tom

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Tom »

je zoekt dus iemand die alle vuiligheid eraf wilt halen? zodat je een kaal chassis hebt? als je nog een paar weken geduld hebt kan ik het wel doen gelijk als ik het ander chassis ook straal... laat maar weten
Exfietser

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Exfietser »

Ik kan me enigsinds voorstellen hoe jij je voelt. Ik reis best veel en heb ook best veel gereist, en niet als toerist. Momenteel veel in China dus.
Ik werk dus met de chinezen, ga af en toe met ze stappen en kom ook wel eens bij de mensen thuis. Je ziet dus China en hun manier van leven en de maatschappij daar op een totaal andere manier dan de gemiddelde toerist.
Je merkt ook dat de meeste door CNN en rtl nieuws geïndoctrineerde, nog nooit in China geweest zijnde mensen een fout (en vaak erg negatief) beeld hebben van China.

Dan is er heel vaak commentaar op china. De waarde van de Chinese geld is niet goed (Voor ons die al heel rijk zijn) Chinese producten zijn altijd slechte kwaliteit (Omdat we er gewoon niets voor betalen) Er zijn n.l. ook goede Chinese producten. Dat zijn dingen die wij (Waar op regeringsniveau over een toiletpot in een trein wordt vergadert) tegen de chinezen zeggen. In China maken ze zich druk of anderhalf miljard mensen genoeg te eten hebben. Dat is dus ineens niet het geval meer als de waarde van de RMB verandert.

Ik heb bijvoorbeeld een Chinese telefoon gekocht waar drie simkaarten in kunnen. En ze zijn er zelfs met 4 en 5 en werken ook allemaal nog tegelijk ook. In Nederland is het onmogelijk en bestaat het gewoon niet volgens de mensen in de telecom shops. Dan vraag je je af wat je nu met drie simkaarten moet. Heel simpel. Een nummer van het werk. Een prive nummer en een chinees nummer. Als je je tolk moet moet bellen om met een nederlands nummer is dat onbetaalbaar voor de tolk en de verbinding beroerd. Ik liep eerst met drie telefoons in mijn zak. In China is de keuze van de telefoons enorm. Alle merken kun je kopen maar ook van alle merken een clone die vaak ook nog meer kunnen dan het origineel. Alleen zijn alle menu's dan chinees. Voor ons en nadeel helaas. Je betaald voor dit soort telefoons overigens ongeveer hetzelfde als in Nederland.

Door mijn ervaring in o.a. China heb ik het Chinese volk leren kennen als zeer vriendelijk en goed mee samen te werken. Een land waar ik me nog nooit onveilig heb gevoeld, waar de mensen ondanks de problemen zin in het leven hebben, waar mannen en vrouwen gelijk zijn. Als jonge vrouw kun je ook prima in je eentje treinend en liftend door China trekken. Heel veel is daar gewoon goed geregeld. Openbaar vervoer rijdt op tijd en het zijn comfortabele rijtuigen. De eerste klas in de snelle trein is beter dan de business klas in een KLM vliegtuig. Je rijdt dan voor 17 euro ongeveer 400 km in twee en een half uur op een zeer prettige manier.

Er zijn China ook dingen niet goed natuurlijk. Ook die zie ik. Werkomstandigheden bijvoorbeeld en hier en daar onwijze armoe. Mensen zonder geld voor een dokter, beetje raar in een communistisch land.

Maar toch zie ik veel meer hele positieve dingen dan negatieve en vind werken in China eigenlijk heel leuk. Daar bruist het. In twee jaar tijd leggen ze daar 1000 km spoor om daar vervolgens met de snelste trein overheen te razen. In Nederland doen ze 25 jaar over 200 km en nog rijd er amper een trein.

Ik kan dus best wel begrijpen dat dat je tegen wat beperkingen in Nederland aanloopt. Hier is alles zo goed geregeld. Allemaal verzekert tegen alles. Van de wieg tot het graf. Het avontuurlijke, bijzondere is een hier een beetje weg.
Als je nooit anders hebt meegemaakt of gezien weet je het niet en mis je het ook niet.

Ik verkeer dan in de buiten gewoon luxe omstandigheid dat ik dit soort dingen mee kan maken. Dat weer als nadeel heeft dat ik dat ook gaat missen als het te lang duurt voor ik naar het buitenland ga.

Maar Joost wanneer zat je dan in Vietnam? Ik hoor zeer positieve verhalen over dat land. Het staat bij mij in ieder geval op de todo lijst.

Arnold.
Joost Nouwen

Re: Wie kent dit / heeft dit ook ? (custom part?)

Bericht door Joost Nouwen »

1999-2004 woonde ik voornamelijk in Vietnam.
Kwam jaarlijks terug naar nederland voor een paar maanden.
Verder vaker in Cambodja , en thailand geweest.
Laos is ook gaaf en per ongeluk nog in Bangladesh geweest.
De laatste 6 jaar weinig gereisd , beetje oost europa en Frankrijk.
Heb al 5 jaar een hypotheek en al net zolang aan het verbouwen.

Dat met die gsm's met meerdere kaarten was me bekend.
Zoiets is ook ideaal voor het geval je in het grensgebied woont met duitsland of belgie.
Plaats reactie