Lightweight achterdiff zingt vals... nieuw diff?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robin

Lightweight achterdiff zingt vals... nieuw diff?

Bericht door Robin »

Hallo behulpzame prikkers

Mijn Lightweight heeft inmiddels een tijdje rust gehad (winterstop zeg maar) en mag straks de stalling uit. Starten lopen! wow. Maar de achteras zingt vals.. Ik rijd er ieder jaar mee naar Engeland en vind het niet echt een fijn idee dat de achteras wellicht een inwendige operatie behoeft. Tijdens het optrekken hoor ik een zingend geluid van de as, wat verdwijnt bij hogere snelheid. Olie zit er in, lekt er niet uit dus ook prima... wat is het dan wel?

Tijd voor een nieuw differentieel? Misschien... maar waar ga ik dat halen? ze liggen niet echt overal op de plank als ik internet zo bekijk. Tips? Trucs? Graag!

Groeten,
Robin

Lightweight 88" S3
1981, ex militair
Wim Janssen

Re: Lightweight achterdiff zingt vals... nieuw diff?

Bericht door Wim Janssen »

Een ander diff is het probleem niet. Voor ca. 40,- Euro moet je gemakkelijk een goed gebruikt diff vinden. Maar bij een zingend geluid denk ik meer aan wiellagers. Een slecht diff en dan zijn het meestal slechte pignonaslagers geeft eerder een zwaar brommend/bonkend geluid.

groeten
Wim Janssen
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Een diff geeft idd eerder een zwaar geluid wat lijkt op whowhowhowho (tja hoe moet ik het omschrijven) Het geluid wat jij omschrijft lijkt idd meer op wiellagers. Krik beide kanten tegelijk of omstebeurt is omhoog en contoleer de speling op de wielagers door de band links en rechts vast te pakken en dan naar voor en achter duwen/trekken. Als er dan speling opzit zijn het je wiellagers.
Roy Bruurs

oja let er even op als je toch een ander diff gaat zoeken dat je een 4,7 overbrenging hebt en geen 3,5 overbrenging. Is te testen door een markering op het kroonwiel te zetten en dan de pinion net zo lang te draaien (en natuurlijk tellen hoeveel keer deze rond is geweest) tot dat de markering weer boven staat. De slagen die je dan hebt gedraait is of 4,7 of 3,5 keer. Is dus duidelijk te merken met wat voor diff je te maken hebt.
Robin

Bericht door Robin »

Dank je Wim, ik ga het proberen. Het geluid is inderdaad meer te vergelijken met een optrekkende graafmachine als je snapt wat ik bedoel..
Robin

Bericht door Robin »

Naar voren en achter als in en uit de as of vooruit en achteruit als in de rijrichting? Volgens mij moeten ze allebei zo goed als nihil zijn toch? Als het inderdaad de wiellagers zijn kan het ook zijn dat je bij het optrekken een wat hobbelend gevoel hebt neem ik aan...
Robin

Bericht door Robin »

Ja dank je voor de tip! dit heb ik eerder ook ergens gelezen.. is het verschil met de salisbury assen toch?
Roy Bruurs

Robin Schreef:
-------------------------------------------------------
> Naar voren en achter als in en uit de as of
> vooruit en achteruit als in de rijrichting?
> Volgens mij moeten ze allebei zo goed als nihil
> zijn toch? Als het inderdaad de wiellagers zijn
> kan het ook zijn dat je bij het optrekken een wat
> hobbelend gevoel hebt neem ik aan...

hobbelend gevoel zou ik eerder wijten aan vierkante banden omdat hij zo lang stil heeft gestaan. Lagers testen zoals ik heb omschreven. Iets anders kan ik er niet van maken.
Roy Bruurs

Nee blad geveerde en spiraal geveerde land rovers
Plaats reactie