schuim koelwater 3.5v8/ update
-
sjeroens
schuim koelwater 3.5v8/ update
Gisteren kwam er wit opgeklopt schuim uit mijn koelwater-overlooptank druppelen (3.5 v8 101fc)
1,5 jaar geleden motorrevisie gehad met daarbij koppen gevlakt.
Nou weet ik dat wat slang aansluitingen niet helemaal dicht zijn (als hij lang stilstaat , bv maand, moet ik iets bijvullen zeg, maar 0.2 liter) zou het daardoor komen?
slangen vervangen staat op mijn to-do-list
schuim is wit, zit geen olie bij.
Groet,
jeroen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2011 07:15 door sjeroens.
1,5 jaar geleden motorrevisie gehad met daarbij koppen gevlakt.
Nou weet ik dat wat slang aansluitingen niet helemaal dicht zijn (als hij lang stilstaat , bv maand, moet ik iets bijvullen zeg, maar 0.2 liter) zou het daardoor komen?
slangen vervangen staat op mijn to-do-list
schuim is wit, zit geen olie bij.
Groet,
jeroen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2011 07:15 door sjeroens.
-
Benno
Re: schuim koelwater 3.5v8
Jeroen, een aantal garages hebben hier een sniffer voor waarmee ze verbrandingsgassen kunnen opsporen in je koelwater. Ik zou toch vrezen voor een lekke koppakking maar je kunt geluk hebben natuurlijk.
Groet,
Benno
Groet,
Benno
-
Jos Daalmans
Hoi Jeroen,
Is er bij de revisie gebruik gemaakt van composiet koppakkingen?
Zo ja, zijn de vier kopbouten aan de buitenkant van elke kop ook gebruikt?
Zo ja, wordt de kop aan de binnenkant in principe wat opgeltild. Langzaam lekken is dan het resultaat.
Er zijn van deze koppakkingen exemplaren waarbij de gaten voor deze kopbouten zijn weggelaten. de 10 overige bouten zijn voldoende voor afdichting. Heb ik toevallig laatst op een of andere site gelezen, maar weet even niet meer waar.
Wat ik vanuit het verre verleden weet is schuim in de regel gecomprimeerd gas dat in het water wordt geperst.
Succes,
Jos
Is er bij de revisie gebruik gemaakt van composiet koppakkingen?
Zo ja, zijn de vier kopbouten aan de buitenkant van elke kop ook gebruikt?
Zo ja, wordt de kop aan de binnenkant in principe wat opgeltild. Langzaam lekken is dan het resultaat.
Er zijn van deze koppakkingen exemplaren waarbij de gaten voor deze kopbouten zijn weggelaten. de 10 overige bouten zijn voldoende voor afdichting. Heb ik toevallig laatst op een of andere site gelezen, maar weet even niet meer waar.
Wat ik vanuit het verre verleden weet is schuim in de regel gecomprimeerd gas dat in het water wordt geperst.
Succes,
Jos
-
Bart van Dessel
De 4 uiterste kopbout-gaten gebruik ik inderdaad ook nooit, ook gebruik ik steevast composiet koppakkingen (geen Paddock maar originele kwaliteit zit echt wel verschil in). Is je onderblok afgeperst bij de revisie? De 3.5 heeft zelden lekkages bij de cylinders in het onderblok maar je weet maar nooit.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
sjeroens
Heren,
Ik weet alleen de prijs nog....
Ik kan het wel navragen, en wil daar komende week toch heen met het probleem.
Groet, Jeroen
Ik weet alleen de prijs nog....
Ik kan het wel navragen, en wil daar komende week toch heen met het probleem.
Groet, Jeroen
-
sjeroens
Re: schuim koelwater 3.5v8/ update
Gister bij garage geweest, kwamen samen tot de ontdekking dat er wellicht ruitensproeivloestof in kon zitten ?????
Monteur had het ook een keer gehad dat de kannetjes van h@lfords verkeerd gelabeld waren.
Terug naar huis gereden, wat zonnebloemolie op het aanrechtblad gesmeerd en daarop een druppel met:
* groene koelvloeistof halfords
* blauwe koelvloeistof halfords (nieuw)
* Blauwe koelvloeistof Halfords (rest kannetje die in mijn blok heb bijgevuld)
* ruitenvloeistof
* koelvloeistof uit blok.
De resultaten: de koelvloeistof uit de 3 kannetjes bleven mooi op de olie liggen (groen had de bolste oppervlakte)
Ruitenvloeistof en koelvloeistof blok uit olie namen de olie op.
Vandaag maar blok leeg laten lopen, doorspoelen en nieuwe kvs erin. (meteen nieuwe slangen erop)
Vraag: Blok in tegengestelde richting doorspelen?
Bij bevestiging nieuwe slangen: beetje vloeibare pakking ertussen?
Groet,
Jeroen
Monteur had het ook een keer gehad dat de kannetjes van h@lfords verkeerd gelabeld waren.
Terug naar huis gereden, wat zonnebloemolie op het aanrechtblad gesmeerd en daarop een druppel met:
* groene koelvloeistof halfords
* blauwe koelvloeistof halfords (nieuw)
* Blauwe koelvloeistof Halfords (rest kannetje die in mijn blok heb bijgevuld)
* ruitenvloeistof
* koelvloeistof uit blok.
De resultaten: de koelvloeistof uit de 3 kannetjes bleven mooi op de olie liggen (groen had de bolste oppervlakte)
Ruitenvloeistof en koelvloeistof blok uit olie namen de olie op.
Vandaag maar blok leeg laten lopen, doorspoelen en nieuwe kvs erin. (meteen nieuwe slangen erop)
Vraag: Blok in tegengestelde richting doorspelen?
Bij bevestiging nieuwe slangen: beetje vloeibare pakking ertussen?
Groet,
Jeroen
-
Benno
Als je al spoelt gebruik maken van een tuinslang en tegenstrooms doorspoelen om vuil weg te spoelen. Daarna afvullen met KVS. Nieuwe slangen gewoon koud monteren met nieuwe slangklemmen (en dan wel de goede die een beetje afgerond zijn zodat ze niet in de slang snijden. ook niet TE vast zetten.
Als je daarna nog bubbels hebt zou ik inderdaad een snuiver in het koelsysteem hangen om te kijken of er geen uitlaatgassen in zitten, veel garages hebben hier oplossingen voor. Ik had zelf recent een vergelijkbaar probleem, af en toe bellen in het koelsysteem, waterverbruik etc. Bleek bij mij te liggen aan de thermostaat die zelfs in kokend water maar half open ging. In het blok ging de KVs koken denk ik en dat waren de bellen. Andere thermostaat en probleem opgelost., ik heb toen ook gedacht aan lekjes in het systeem maar uiteindelijk bleek een thermostaat van 5 euro het probleem.
succes,
Beno
Als je daarna nog bubbels hebt zou ik inderdaad een snuiver in het koelsysteem hangen om te kijken of er geen uitlaatgassen in zitten, veel garages hebben hier oplossingen voor. Ik had zelf recent een vergelijkbaar probleem, af en toe bellen in het koelsysteem, waterverbruik etc. Bleek bij mij te liggen aan de thermostaat die zelfs in kokend water maar half open ging. In het blok ging de KVs koken denk ik en dat waren de bellen. Andere thermostaat en probleem opgelost., ik heb toen ook gedacht aan lekjes in het systeem maar uiteindelijk bleek een thermostaat van 5 euro het probleem.
succes,
Beno
-
sjeroens
beno,
thanks,
Ik ga aan de gang. Ik denk dat het probleem niet in de thermostaat zit, ik heb een meter voor en na de thermostaat en zie de verandering bij open en dicht gaan.
Toch neem ik het even mee.
Jeroen
thanks,
Ik ga aan de gang. Ik denk dat het probleem niet in de thermostaat zit, ik heb een meter voor en na de thermostaat en zie de verandering bij open en dicht gaan.
Toch neem ik het even mee.
Jeroen