sissend in z'n 3 ( rrc)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Kampeerrover

sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Paul Kampeerrover »

Gisteren een geslaagde TLC klus gedaan aan m'n 74 er rrc.
Inlaatspruitsuk pakking vervangen en de ontsteking nagelopen/afgesteld.
De kurken pakkingen van de klepdeksels ook maar vervangen en het moet gezegd, de motor heeft nog niet eeder zo mooi gelopen! ( sinds ik 'm in bezit heb).

Maar nu het volgende.
Vandaag tbv een voorjaarsactiviteit een tourrit uitgezet en na ongeveer ruim een uur iets vreemds. Er komt onder uit de wagen een sissend/blazend geluid zodra ik de 3 inschakel. Andere versnellingen is dit geluid niet te horen.Als ik de wagen meer belast lijkt het geluid minder te zijn.
Dit geluid is sinds de TLC van gisteren. Het zal er dus mee te maken hebben, alleen ik weet niet wat.

O ja, het betreft een 3.5 met SU en LT95.

Wie (her)kent dit?

Groet, Paul
Frans Bonnes

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Frans Bonnes »

Paul.

Even een vraagje voor de duidelijkheid.
Doet hij het alleen als je rijdend naar zijn drie gaat?
Of doet hij het ook als je bij stilstand hem in zijn drie zet?

fb
Paul Kampeerrover

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Paul Kampeerrover »

Dat moet ik nog ff proberen, kom zo terug
Paul Kampeerrover

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Paul Kampeerrover »

zodra ik de pook in z'n 3 wil zetten begint het gesis, ook in stilstand.
Frans Bonnes

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Frans Bonnes »

Kijk dan eens hoe de leidingen van de difflock lopen.
Denk dat je met de pook in zijn drie er tegen een aandrukt.
Of lostrekt.

Ik neem aan dat het alleen bij draaiende motor is.

fb
Paul Kampeerrover

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Paul Kampeerrover »

Dat klinkt zeer aannemelijk. Ik kruip er morgen eens onder.
Het is inderdaad alleen bij draaiende motor te horen.
Bij demontage van het inlaatspruitstuk trof ik een transparant slangetje aan ( nou ja na al die jaren niet echt transparant meer) van 4 mm diameter. Zat/zit gemonteerd in het midden van het spruitsuk ter hoogte van het luchtfilterhuis. Aan de zijde van het spruitsuk heb ik 'm met demontage losgehaald. Bij montage bleek het andere eind los te zijn. Het uiteinde was behoorlijk versmeerd en ik kon niet bedenken waar die aan vast moet ( of niet ) en wat de functie is. Aangezien een inlaatspruitsuk volgens mij alleen lucht aanzuigt, zou het mogelijk zijn dat dit slangetje misschien richting sper zou moeten gaan?
Is nu niet te zien tenzij ik de vloerplaat ( en dus het halve interieur) eruit haal.

Groet, Paul
Benno

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Benno »

ja, waarschijnlijk wel. er gaat een vacuumleiding richting de Transfer-bak. Daar zit een bekrachtiging voor het difflock die op motorvacuum werkt.

Benno
Frans Bonnes

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Frans Bonnes »

Ja dat klopt, slangetje moet aan de schakelaar van de sper zitten.

Daar zitten drie aansluitingen aan.
Een met vacuum vanaf het spruitstuk en twee die naar de sper bediening op de bak gaan.

fb
Paul Kampeerrover

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Paul Kampeerrover »

Maar kan het kwaad er mee te rijden tot ik tijd heb e.e.a. te demonteren?

Groet! Paul
Frans Bonnes

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Frans Bonnes »

Nee, maar ik zou voor de zekerheid het slangetje aan het spruitstuk even loshalen en het spruitstuk even afdoppen.
Bijvoorbeeld met een stukje slang met een boutje erin.

Je kunt dan alleen de sper niet meer in of uitschakelen.

fb
Paul Kampeerrover

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)

Bericht door Paul Kampeerrover »

Zal ik doen.

Dank voor je tips. Ik leer zo'n 3.5 steeds beter kennen!

Groet! Paul
Paul Kampeerrover

Re: sissend in z'n 3 ( rrc)OPGELOST

Bericht door Paul Kampeerrover »

Pieletje afgedopt en inderdaad, gesis is afgelopen en starten gaat ook stukken beter.
Tis eigenlijk zo simpel.

Groet en dank, Paul
Plaats reactie