mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
herman-lux

mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Bericht door herman-lux »

hi,

mijn 300 tdi heeft in de laatste 500 km twee v-snaren versleten.

die scheuren steeds in de langsrichting, alsof de snaar een stukje
van een van die rollen afloopt.

de spanrol en de omleidrol hebben een minimale speling.
de laatste 300km zit er af en toe een piepend geluid bij de v-snaar,
het geluid neemt toe als het toerental van de motor stijgt.
de rollen lopen echter weerstandsvrij ook de dynamo en
de waterpomp draaien zonder weerstand.

ik weet niet waaraan het ligt, iemand een idee?

herman
Frans Bonnes

Re: mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Bericht door Frans Bonnes »

Zijn alle groeven in de diverse rollen en poelies wel vrij en open?

fb
Roy Bruurs

Re: mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Bericht door Roy Bruurs »

Een scherpe rand ergens op de multieriem wielen waardoor hij scheurt?

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5ed6a9ddcfe3037801b4613c137340cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13809034, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
LaRobbie

Re: mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Bericht door LaRobbie »

ik heb het een keer gehad dat ik een andere dynamo monteerde bleek andere poelie op te zitten waardoor hij uit lijn was met de snaar en had zelfde effect.

heb je iets recent vervangen?
herman-lux

Re: mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Bericht door herman-lux »

hallo jongens,

bedankt voor juliie reakties.
ik heb de laatste tijd niets vervangen.
de tip van frans moet ik eens nalopen.
daar heb ik nog niet naar gekeken.
ga dan maar direkt met de bus naar de schuur.
bedankt en prettige zondag.

herman, heb eigenlijk vanmiddag nog een landroverafspraakje
AadG

Re: mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Bericht door AadG »

beetje doorwerken dan maar
herman-lux

Re: mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Bericht door herman-lux »

zo,
alles nog een keer gecontroleerd:
alle poelies nagekeken, geen enkele met speling, die gleufjes
heel netjes schoongemaakt (Frans, daar zaten nog veel rubberresten in)
de rollen nieuw gesmeerd (de kleine heeft een bijgeluidje bij het lager)
het geheel weer gemonteerd en de auto loopt heel netjes zonder piepen
en andere bijgeluiden.
voor de zekerheid wil ik twee nieuwe rollen (spanrol en die kleine) bestellen.
van de kleine heb ik geen bestelnummer bij paddock gevonden.
iemand dat nummer misschien bij hand?
groeten
herman, landroverafspraak is tiptop geweest
arthur verhalle

Re: mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Bericht door arthur verhalle »

Staat je poeilie nog recht op de krukas? met andere woorden: zit je poeliebout nog goed vast?

Arthur
eduard

Re: mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Bericht door eduard »

Bij mijn 300TDi liep na het vervangen van de oude aandrijfriem, de nieuwe riem bijna van de dynamo pulley af. Na wat kritisch bestudeerwerk bleek dat de spanrol niet helemaal parallel liep met de overige pulleys. Dat kwam omdat de harde fiber ring die tussen de helften van de spanrol zit schuin was afgesleten. Na vervanging van de spanrol was alles OK.
herman-lux

Re: mijn 300 tdi heeft een heel hoog v-snaarslijtage

Bericht door herman-lux »

het was de tip van frans die me geholpen heeft.
in een pietepeuterige werkje alle rollen
heel precies ook van de kleinste resten van de oude riemen schoongemaakt.
dan nog de kleine rol tussen motor en dynamo met een grote schijf 2 mm verder
naar voor(rijrichting) gezet zodat de riem daar beter op blijft lopen.
sindsdien is het rustig voor onder kap.

groet
herman
Plaats reactie