Hallo,
Sinds kort ben ik in het bezit van een 109 series 3 met de 2,6 liter 6 cilinder motor uit 1976. Na wat opknap werk was de motor aan de beurt om aan de gang te krijgen. De startmotor vervangen voor een gereviseerd exemplaar onderdeel nr. RTC5225R maar de startmotor krijgt het niet voor elkaar de motor rond te krijgen hooguit zie je de van een kwartslag draaien. Massa en stroom gecontroleerd door deze direct op een volle accu te monteren maar dit maakt geen verschil. De motor is met de slinger makkelijk rond te draaien dus deze zit ook niet vast. Uiteindelijk de solonoid nog vervangen maar dit bleek ook niet de oplossing te zijn.
Iemand nog suggesties??
gr. Robert
startmotor problemen 6 clinder
-
Marco 109
Re: startmotor problemen 6 clinder
Heb je al een andere volle accu geprobeerd?
Als het probleem niet in de startmotor en de aansluitingen zit moet het haast wel de accu zijn toch?
Als het probleem niet in de startmotor en de aansluitingen zit moet het haast wel de accu zijn toch?
-
Landro
Re: startmotor problemen 6 clinder
dag Robert,
kan de startmotor zijn.
Er is een hele serie van de RTC5225R die niet goed gereviseerd zijn.
Probleem is dat ze veel te weinig vermogen leveren en het blok niet rond krijgen.
Je leverancier moet bekend zijn met het probleem.
groet!
Rob
kan de startmotor zijn.
Er is een hele serie van de RTC5225R die niet goed gereviseerd zijn.
Probleem is dat ze veel te weinig vermogen leveren en het blok niet rond krijgen.
Je leverancier moet bekend zijn met het probleem.
groet!
Rob
-
stuif
Re: startmotor problemen 6 clinder
bedankt voor de snelle reactie ik zal morgen bij de leverancier eens een navraag hierover doen.
-
Bob Nonnekens
Re: startmotor problemen 6 clinder
Ik heb de situatie bij Robert's 109 mede bekeken en zie mogelijk 2 problemen:
Het nieuwe startrelais (los van de startmotor) geeft niet het volledige voltage door (12,4V in 8,7V uit) zodat je het idee krijgt dat de koperen contactlip binnenin het relais onvoldoende contact maakt. Bij montage van andere relais blijft hetzelfde verschijnsel optreden.
Het ligt niet aan de accu, bij inschakelen van meerdere verbruikers en de lampen aan gaan de lampen bij starten niet zwakker branden. Het bekrachtigingscircuit moet dus wel voldoende sterk zijn om de contactlip tegen de beide polen te drukken.
Op het moment dat de stroomkring gemaakt wordt draait de startmotor een fractie van een seconde alsof hij alleen het bendix-tandwiel naar buiten slingert. Daarna valt'ie stil, doet verder geen poging tot ronddraaien en staat ook niet te zoemen of te klapperen. Stroom lijkt weg te vallen.
Buiten de auto snort de startmotor er lustig op los.
Zouden bovenstaande symptomen inderdaad aan slecht gereviseerde starmotors liggen?
Het nieuwe startrelais (los van de startmotor) geeft niet het volledige voltage door (12,4V in 8,7V uit) zodat je het idee krijgt dat de koperen contactlip binnenin het relais onvoldoende contact maakt. Bij montage van andere relais blijft hetzelfde verschijnsel optreden.
Het ligt niet aan de accu, bij inschakelen van meerdere verbruikers en de lampen aan gaan de lampen bij starten niet zwakker branden. Het bekrachtigingscircuit moet dus wel voldoende sterk zijn om de contactlip tegen de beide polen te drukken.
Op het moment dat de stroomkring gemaakt wordt draait de startmotor een fractie van een seconde alsof hij alleen het bendix-tandwiel naar buiten slingert. Daarna valt'ie stil, doet verder geen poging tot ronddraaien en staat ook niet te zoemen of te klapperen. Stroom lijkt weg te vallen.
Buiten de auto snort de startmotor er lustig op los.
Zouden bovenstaande symptomen inderdaad aan slecht gereviseerde starmotors liggen?