LPG afstellen
-
Maarten Schot
LPG afstellen
Net de 88 LPG opgehaald van zn apk. Loopt nu ploffend, weinig vermogen, slecht starten. Testrit, om warm te rijden, paar hele flinke knallen uit de uitlaat, wil slecht stationair lopen, en soms helemaal niet starten.
Ontsteking?
Wat is een goede basis voor LPG, 6 BTDC? En daarna LPG mengsel afstellen, met mengsel schroef? Bougies zijn nu lichtbruin cq wit.
Kan ik dit statisch afstellen?
Groet en dank
maarten
PS. Terug naar garage gaat niet gebeuren, gezien de kwaliteit van het andere geleverde werk.
Ontsteking?
Wat is een goede basis voor LPG, 6 BTDC? En daarna LPG mengsel afstellen, met mengsel schroef? Bougies zijn nu lichtbruin cq wit.
Kan ik dit statisch afstellen?
Groet en dank
maarten
PS. Terug naar garage gaat niet gebeuren, gezien de kwaliteit van het andere geleverde werk.
-
Mud Machine
Re: LPG afstellen
Ik neem aan dat hij eerst wel goed liep?
Dan hebben ze waarschijnlijk aan de verdamper lopen schroeven om de CO goed te krijgen voor de APK. Ik denk dat hij nu dus te arm staat gezien de bijna witte bougies.
Als je zelf geen CO meter hebt zul je hem af moeten laten stellen. Je kunt ook proberen hem op gevoel wat rijker te zetten. Wat voor verdamper heb je?
Dan hebben ze waarschijnlijk aan de verdamper lopen schroeven om de CO goed te krijgen voor de APK. Ik denk dat hij nu dus te arm staat gezien de bijna witte bougies.
Als je zelf geen CO meter hebt zul je hem af moeten laten stellen. Je kunt ook proberen hem op gevoel wat rijker te zetten. Wat voor verdamper heb je?
-
Maarten Schot
Re: LPG afstellen
Het is een OMVL R90e, en ik woon in Driebergen.
Hij liep eerst wel goed, maar niet super, gas inbouw is vrij recent en weet niet of ze daar aan de ontsteking hebben gezeten.
groet en dank
maarten
Hij liep eerst wel goed, maar niet super, gas inbouw is vrij recent en weet niet of ze daar aan de ontsteking hebben gezeten.
groet en dank
maarten
-
bas88pickup
Re: LPG afstellen
Een r90e is zeer simpel zelf af te stellen. Heb dit gedaan bij mijn Granada, en hij loopt 10 keer beter dan toen ie was afgesteld door de "specialist".
Afstelprocedure: [docs.google.com]
Zorg ervoor dat ie eerst op benzine fatsoenlijk loopt, en stel daarna gas af, en je zult zien dat het echt een eitje is.
Afstelprocedure: [docs.google.com]
Zorg ervoor dat ie eerst op benzine fatsoenlijk loopt, en stel daarna gas af, en je zult zien dat het echt een eitje is.
-
Wim Janssen
Re: LPG afstellen
Waar meet je dan je CO mee? Mijn ervaring is dat je dit onmogelijk op gevoel af kunt stellen. Goed lopen is wat anders dan de juiste CO en daarmee optimale verbranding. Ik heb sinds een paar maanden een breedbandlambdasensor in de uitlaat van mijn V8 gemonteerd en kan dus continu op mijn dashboard de lucht/brandstofverhouding aflezen. Als ik hem veel rijker afstel loopt hij nog steeds heel mooi maar heb daarbij uiteraard ook een veel hoger verbruik. Te zuinig afstellen merk je zelfs nauwelijks tijdens het rijden, maar geeft wel een verhoogde kans op motorschade.
De afstelschroeven op de verdamper zijn trouwens alleen voor de stationairloop. De stelschroef in de slang naar de verdamper is de afstelling voor het deellastbereik waarbij een verkeerde stationairafstelling wel weer invoed heeft op het deellastbereik.
Dus mijn advies is ook, ga naar een LPG inbouwer en laat hem met een viergasmeter afstellen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[www.flickr.com]
De afstelschroeven op de verdamper zijn trouwens alleen voor de stationairloop. De stelschroef in de slang naar de verdamper is de afstelling voor het deellastbereik waarbij een verkeerde stationairafstelling wel weer invoed heeft op het deellastbereik.
Dus mijn advies is ook, ga naar een LPG inbouwer en laat hem met een viergasmeter afstellen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[www.flickr.com]
-
Maarten Schot
Re: LPG afstellen
Update:
net ontsteking afgesteld op 6 btdc. Loopt al een heel stuk beter. Proefrit gemaakt, onder last ploft de uitlaat een beetje. Stationaire hoofdstelschroef iets ingedraaid, loopt al beter. Na rit meteen motor uit, bougie gecontroleerd, lichtbruin. Is de kleur vd bougie ook bij LPG goed zo? Ploft veel minder onder last nu.
Nu op zoek naar iemand met verstand van lpg en een viergastester, maar kan in ieder geval weer rondrijden in de buurt hier.
groet
maarten
net ontsteking afgesteld op 6 btdc. Loopt al een heel stuk beter. Proefrit gemaakt, onder last ploft de uitlaat een beetje. Stationaire hoofdstelschroef iets ingedraaid, loopt al beter. Na rit meteen motor uit, bougie gecontroleerd, lichtbruin. Is de kleur vd bougie ook bij LPG goed zo? Ploft veel minder onder last nu.
Nu op zoek naar iemand met verstand van lpg en een viergastester, maar kan in ieder geval weer rondrijden in de buurt hier.
groet
maarten
-
Wim Janssen
Re: LPG afstellen
Maarten,
Bij LPG is de bougie toch iets moeilijker te "lezen" als bij benzine. Maar als je een garage met een viergasmeter vind, is verder verstand van LPG niet meer zo nodig. De procedure die Bas aangeeft is heel goed te gebruiken.
Werkwijze:
Grote regelschroef in de slang helemaal open.
Kleine schroef op de verdamper helemaal dicht (rechtsom)
Stationair afstellen met de grote schroef op de verdamper totdat Lambda is 1 (berekende waarde op de viergasmeter)
Daarna toerental vastzetten op ca. 3000 rpm.
Grote regelschroef in slang afstellen totdat Lambda is 1
Daarna terug laten zakken naar stationair en eventueel bijstellen met de kleine schroef op de verdamper.
Lambda is 1 betekend een lucht/brandstofverhouding van 14,7:1. Voor LPG mag dit theoretisch 15,7:1 zijn. Veel LPG inbouwers hanteren echter 14,7 om aan de veilige kant te zitten, zodat de motor niet te arm gaat lopen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[www.flickr.com]
Bij LPG is de bougie toch iets moeilijker te "lezen" als bij benzine. Maar als je een garage met een viergasmeter vind, is verder verstand van LPG niet meer zo nodig. De procedure die Bas aangeeft is heel goed te gebruiken.
Werkwijze:
Grote regelschroef in de slang helemaal open.
Kleine schroef op de verdamper helemaal dicht (rechtsom)
Stationair afstellen met de grote schroef op de verdamper totdat Lambda is 1 (berekende waarde op de viergasmeter)
Daarna toerental vastzetten op ca. 3000 rpm.
Grote regelschroef in slang afstellen totdat Lambda is 1
Daarna terug laten zakken naar stationair en eventueel bijstellen met de kleine schroef op de verdamper.
Lambda is 1 betekend een lucht/brandstofverhouding van 14,7:1. Voor LPG mag dit theoretisch 15,7:1 zijn. Veel LPG inbouwers hanteren echter 14,7 om aan de veilige kant te zitten, zodat de motor niet te arm gaat lopen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[www.flickr.com]