Nokkenas-slijtage?
-
Geert Oude Luttighuis
Nokkenas-slijtage?
Hallo!
Vandaag ging ik weer twijfelen. We krijgen de motor uiteindelijk niet stabiel en netjes aan het lopen. Gek genoeg geen last van tikkende stoters oid, heb wel het idee dat de oliedruk nogal tegenvalt.
Vandaag dus weer het inlaatspruitstuk gelicht, en ook de pakking verwijderd. Eerder al gemerkt dat er geen speling zit op de tuimelaars, en er is ook geen sprake van kromme rods. Omdat ik ook geen tikken hoor lijken me de klepstoters nog in orde.
Maar dan zie je de nokkenas. Die zou volgens de Franse verkoper vrij recent nog vervangen zijn. Maar visueel zie je toch dingen die je doen twijfelen aan dat verhaal (het is toch een Fransman, hè?! ).
Ik doel dan met name op het feit dat je duidelijke loopsporen op de nokken ziet. Op bepaalde plaatsen is het chroom er duidelijk al vanaf gesleten, de meeste nokken hebben behoorlijk kleurverschil. De grote vraag is nu of dat inderdaad indicaties zijn voor het feit dat de nokkenas versleten is (ook in samenspraak met het feit dat de stationair afstelling niet goed wil lukken)?
Foto's (waarop je niet heel veel kunt ontdekken helaas):
GroteFoto-UI3IUJTO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e75c145e9d32321a0c4a3ce44b05b71', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-UI3IUJTO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UI3IUJTO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-UI3IUJTO.jpg', '', 13732057, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vandaag ging ik weer twijfelen. We krijgen de motor uiteindelijk niet stabiel en netjes aan het lopen. Gek genoeg geen last van tikkende stoters oid, heb wel het idee dat de oliedruk nogal tegenvalt.
Vandaag dus weer het inlaatspruitstuk gelicht, en ook de pakking verwijderd. Eerder al gemerkt dat er geen speling zit op de tuimelaars, en er is ook geen sprake van kromme rods. Omdat ik ook geen tikken hoor lijken me de klepstoters nog in orde.
Maar dan zie je de nokkenas. Die zou volgens de Franse verkoper vrij recent nog vervangen zijn. Maar visueel zie je toch dingen die je doen twijfelen aan dat verhaal (het is toch een Fransman, hè?! ).
Ik doel dan met name op het feit dat je duidelijke loopsporen op de nokken ziet. Op bepaalde plaatsen is het chroom er duidelijk al vanaf gesleten, de meeste nokken hebben behoorlijk kleurverschil. De grote vraag is nu of dat inderdaad indicaties zijn voor het feit dat de nokkenas versleten is (ook in samenspraak met het feit dat de stationair afstelling niet goed wil lukken)?
Foto's (waarop je niet heel veel kunt ontdekken helaas):
GroteFoto-UI3IUJTO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e75c145e9d32321a0c4a3ce44b05b71', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-UI3IUJTO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UI3IUJTO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-UI3IUJTO.jpg', '', 13732057, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Peter
Re: Nokkenas-slijtage?
foto's en symptomen komen me bekend voor. Mijn '84 3.5v8 had ook last van heel slecht stationair lopen, beroerd trekken en niet af te stellen zijn. blok opengemaakt en ongeveer zelfde beeld nokkenas: echt op dus.
het devies: uitzoeken hoe de rest van het blok is en eventueel gehele of gedeeltelijke revisie.
succes,
Peter
het devies: uitzoeken hoe de rest van het blok is en eventueel gehele of gedeeltelijke revisie.
succes,
Peter
-
Wim Janssen
Re: Nokkenas-slijtage?
Geert,
Ik zou even de klepdeksels loshalen en dan de tuimelaarassen verwijderen. Daarna kun je de stoterstangen eruitnemen en de stoters eens goed inspecteren aan de onderkant waar ze op de nokkenas lopen. Wellicht dat dat een beter beeld geeft.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Ik zou even de klepdeksels loshalen en dan de tuimelaarassen verwijderen. Daarna kun je de stoterstangen eruitnemen en de stoters eens goed inspecteren aan de onderkant waar ze op de nokkenas lopen. Wellicht dat dat een beter beeld geeft.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Geert Oude Luttighuis
Re: Nokkenas-slijtage?
Helaas ben ik nieuw in LR-land, en kan ik ze er wel uithalen, maar heb ik er geen idee van hoe ze eruit zouden moeten zien, en dus wanneer ik wel of niet gealarmeerd zou moeten zijn?
In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!
In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!
-
Wim Janssen
Re: Nokkenas-slijtage?
De site van RPI en die van Rene Winters geven een aardig beeld van het loopvlak. In principe moeten ze vlak en onbeschadigd zijn.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Michiel 109 V8
Re: Nokkenas-slijtage?
In ieder geval ziet je blok er van binnen mooi schoon uit. Dat kan ook anders volgens foto's op de site van rpi.
Succes,
Michiel
Succes,
Michiel
-
Exfietser
Re: Nokkenas-slijtage?
Ik heb geen verstand van V8-en maar ik zou voor je boel uit elkaar trekt eerst even een compressietest doen. Je weet dan ook de status van je zuigers en zuigerveren.
Arnold.
Arnold.
-
bowy
Re: Nokkenas-slijtage?
De nokkenas ziet er idd niet zo fris uit. Een beproefde methode om dit te testen zonder veel los te halen is als hij loopt de bougie kabel van cilinder nr 8 lostrekken. Gaat hij dan niet langzamer lopen dan heb je al een V7. Verschil is goed te horen als dit met cilinder 1 doet zakt het toerental wel (stationair). Nu is visuele inspectie de enige variant, in de praktijk, is het zo dat als het het messing ziet hij eigenlijk vervangen zou moeten worden.
Wel even een geisoleerde tang gebruike bij het lostrekken
Blok ziet er van binnen trouwens erg netjes uit, meestal is het 1 grote kauwgom bende
Wel even een geisoleerde tang gebruike bij het lostrekken
Blok ziet er van binnen trouwens erg netjes uit, meestal is het 1 grote kauwgom bende
-
Benno
Re: Nokkenas-slijtage?
Geert, de nokken die ik zie zien er nog niet zo slecht uit eerlijk gezegd. Je blok is van binnen vind ik erg schoon, de gemiddelde V8 is een zwarte bende bovenin als je ze voor het eerst opent.
Zolang de nokken nog scherp zijn en duidelijk een nok hebben is er niet zoveel aan de hand. Hierbij een paar plaatjes van een versleten nokkenas en hydr. units.
P8140005.JPG --> mod_embed_images_loadimage('b6ec4722de4deaea1bd3e0d74b1c114e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2FP8140005.JPG', 'http://www.udcn.nl/FOTO/P8140005.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2FP8140005.JPG', '', 13733249, 600, 600, 'Loading image ...', false);
P8140010.JPG --> mod_embed_images_loadimage('23b0285a684d265d3f9ffe90018181f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2FP8140010.JPG', 'http://www.udcn.nl/FOTO/P8140010.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2FP8140010.JPG', '', 13733249, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze kwamen uit mijn eigen RRC. Die liep nog steeds netjes ondanks de volledig verdwenen nokken op een paar plaatsen. De hydr. units krijgen eerst loopsporen op het glijvlak en darna zal er een kuil ontstaan in het midden. Heb je die dan is het versleten weerk. Op de nokkenas en units zie je hier vergaande slijtage en ondanks dat liep dit blok nog vrij mooi rond. Hier zou ik dus niet in eerste instantie zoeken als ik jou was. houd er rekening mee dat de gemiddelde nokkenas in een vacht het geen 2 ton uithoudt.
groet,
Benno
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2011 09:16 door Benno.
Zolang de nokken nog scherp zijn en duidelijk een nok hebben is er niet zoveel aan de hand. Hierbij een paar plaatjes van een versleten nokkenas en hydr. units.
P8140005.JPG --> mod_embed_images_loadimage('b6ec4722de4deaea1bd3e0d74b1c114e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2FP8140005.JPG', 'http://www.udcn.nl/FOTO/P8140005.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2FP8140005.JPG', '', 13733249, 600, 600, 'Loading image ...', false);
P8140010.JPG --> mod_embed_images_loadimage('23b0285a684d265d3f9ffe90018181f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2FP8140010.JPG', 'http://www.udcn.nl/FOTO/P8140010.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2FP8140010.JPG', '', 13733249, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze kwamen uit mijn eigen RRC. Die liep nog steeds netjes ondanks de volledig verdwenen nokken op een paar plaatsen. De hydr. units krijgen eerst loopsporen op het glijvlak en darna zal er een kuil ontstaan in het midden. Heb je die dan is het versleten weerk. Op de nokkenas en units zie je hier vergaande slijtage en ondanks dat liep dit blok nog vrij mooi rond. Hier zou ik dus niet in eerste instantie zoeken als ik jou was. houd er rekening mee dat de gemiddelde nokkenas in een vacht het geen 2 ton uithoudt.
groet,
Benno
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2011 09:16 door Benno.
-
Rickske
Re: Nokkenas-slijtage?
ff inhaken op dit topic:
Met jouw test Bowy, moet de motor dus minder goed gaan lopen als je de kabel van cilinder 8 loshaald en doet 'ie dit niet is de nokkenas versleten? Waarom juist die cilinder 8? Slijt die normaal gesproken harder? Ik heb hier zelf geen valleygasket liggen dus visuele check valt tijdelijk nog even af.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d1699829901d95a5f35d656bbe1f60ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13733395, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Met jouw test Bowy, moet de motor dus minder goed gaan lopen als je de kabel van cilinder 8 loshaald en doet 'ie dit niet is de nokkenas versleten? Waarom juist die cilinder 8? Slijt die normaal gesproken harder? Ik heb hier zelf geen valleygasket liggen dus visuele check valt tijdelijk nog even af.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d1699829901d95a5f35d656bbe1f60ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13733395, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Wim Janssen
Re: Nokkenas-slijtage?
Inderdaad, een V8 blijft normaal gesproken heel lang netjes lopen. Ik had een gebroken zuigerveer en hier kwam ik pas achter toen ik in een keer 2,5 ltr olie moest bijvullen. Eeen compressiemeting wees toen uit dat een cilinder geen compressie meer had en een andere nog maar 3 bar. En ondanks dat liep hij feilloos stationair.
Ik zou het toch eerder zoeken in afstelling van brandstof en ontsteking.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Ik zou het toch eerder zoeken in afstelling van brandstof en ontsteking.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Geert Oude Luttighuis
Re: Nokkenas-slijtage?
Tja, punt is een beetje dat ik zelf de ervaring met de RR nog niet echt heb, en dat ik samenwerk met een monteur die erg nauwgezet is, en wiens kennis ik hoog acht, maar die ook niet specifiek de ervaring heeft met de V8-en (van Rover). In zijn beeld is de nokkenas echt end-of-story. Gisteren wel een moment gehad van 2 eigenwijze koppen tegenover elkaar, hangend boven een openliggend blok.
Dat het binnenwerk er netjes uitziet qua kleur en vervuiling was mij ook al wel opgevallen, in vergelijking met foto's die ik eerder heb gezien (o.a. bij RPI).
Waar ik nu een beetje bang voor ben is dat de vorige eigenaar wel degelijk de nokkenas heeft vervangen, maar daarbij niet de stoters e.d., en we weten allemaal dat het dan eigenlijk vergeefse moeite is?!
Zit op het punt waarop ik moet besluiten of ik domweg even investeer om dan wel wat meer zekerheid te hebben over de staat van het draaiende gedeelte. Daarbij denk ik dan aan nokkenas, klepstoters, en eventueel de rods en tuimelaars (maar eigenlijk twijfel ik daar over). Daarbij kan ik dan ook meteen de distributieketting vernieuwen. Zeg maar een investering van € 300 om een stukje zekerheid te hebben.
Verder ga ik voorlopig in ieder geval niet, want eerder al de compressie gemeten:
Geert Oude Luttighuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> De compressiemeting wees overigens het volgende
> uit:
> cilinder 1: 10,4
> cilinder 2: 10,7
> cilinder 3: 10,3
> cilinder 4: 10,2
> cilinder 5: 10,5
> cilinder 6: 10,5
> cilinder 7: 10,5
> cilinder 8: 10,5
> Dáár werd ik wel vrolijk van!
Ik zag overigens dat mijn EDIT van de eerste post uiteindelijk niet helder over is gekomen. Ik vroeg me af of er methoden zijn om de oliepomp te upgraden, zodat je een betere oliedruk/-verdeling door het blok kunt bewerkstelligen?
Dank voor jullie reacties zover! @Benno: ik zie dat jouw nokkenas er wel slechter uitziet idd, maar ik herken toch wel duidelijk de kleurverschillen op de nokken van mijn as. Die komen op de foto ook niet zo heel duidelijk naar voren...
Ik vraag me overigens ook nog wel af voor welke nokkenas ik zou moeten gaan bij vervanging?
Groet, Geert
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2011 14:16 door Geert Oude Luttighuis.
Dat het binnenwerk er netjes uitziet qua kleur en vervuiling was mij ook al wel opgevallen, in vergelijking met foto's die ik eerder heb gezien (o.a. bij RPI).
Waar ik nu een beetje bang voor ben is dat de vorige eigenaar wel degelijk de nokkenas heeft vervangen, maar daarbij niet de stoters e.d., en we weten allemaal dat het dan eigenlijk vergeefse moeite is?!
Zit op het punt waarop ik moet besluiten of ik domweg even investeer om dan wel wat meer zekerheid te hebben over de staat van het draaiende gedeelte. Daarbij denk ik dan aan nokkenas, klepstoters, en eventueel de rods en tuimelaars (maar eigenlijk twijfel ik daar over). Daarbij kan ik dan ook meteen de distributieketting vernieuwen. Zeg maar een investering van € 300 om een stukje zekerheid te hebben.
Verder ga ik voorlopig in ieder geval niet, want eerder al de compressie gemeten:
Geert Oude Luttighuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> De compressiemeting wees overigens het volgende
> uit:
> cilinder 1: 10,4
> cilinder 2: 10,7
> cilinder 3: 10,3
> cilinder 4: 10,2
> cilinder 5: 10,5
> cilinder 6: 10,5
> cilinder 7: 10,5
> cilinder 8: 10,5
> Dáár werd ik wel vrolijk van!
Ik zag overigens dat mijn EDIT van de eerste post uiteindelijk niet helder over is gekomen. Ik vroeg me af of er methoden zijn om de oliepomp te upgraden, zodat je een betere oliedruk/-verdeling door het blok kunt bewerkstelligen?
Dank voor jullie reacties zover! @Benno: ik zie dat jouw nokkenas er wel slechter uitziet idd, maar ik herken toch wel duidelijk de kleurverschillen op de nokken van mijn as. Die komen op de foto ook niet zo heel duidelijk naar voren...
Ik vraag me overigens ook nog wel af voor welke nokkenas ik zou moeten gaan bij vervanging?
Groet, Geert
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2011 14:16 door Geert Oude Luttighuis.
-
Benno
Re: Nokkenas-slijtage?
Geert, je compressie ik ok. Daar is dus niets mis mee. Je hydr.units zijn in orde want anders zou hij tikken en dat doet hij niet. Je nokkenas lijkt voorzover ik kan beoordelen wel slijtage te hebben maar niets dramatisch. Ik zou hier dus in eerste instantie GEEN geld instoppen. Verloren moeite. Als je toch geld erin gaat stoppen minimaal een 3.9 nokkenas erin stoppen of een met meer koppel onderin van Piper bv. de torque Max cam of 270. Topvermogen op hoog toerental wil je een RRC niet aandoen, daarvoor is hij nooit ontworpen. Meer koppel onderin vindt het blok wel lekker.
volgens mij rijd jij met een enkele carb op een ander spruitstuk toch ? dus synchronisatie van de tweee carbs heb je ook geen last van. zoniet dan is daar nog winst te halen.
Hoe zit het met je ontsteking en verdeler en kabels., daarover hoor ik je nog niet. Hierin zou ik het eerder zoeken.
een pietje precies als monteur is precies wat je niet wilt zien in een vacht. die maakt zich meteen overal zorgen over terwijl daar nog niks aan de hand hoeft te zijn, Laat je niet gek maken door een hem in ieder geval.
Hoe kom je erbij dat je oliedruk niet op orde is. Meet je dit of observeer je het ? Een V-acht heeft een niet optimale oliedruk als hji op leeftijd komt maar dat merk je meestal niet zo goed. Als ik zie hoe schoon het bovenin je blok is lijkt er in ieder geval nog genoeg olie te spoelen daar en dat is eigenlijk het belangrijkste. zolang je tuimelaars gesmeerd worden (en dat hoeven geen stralen olie te zijn) is het goed. de Vacht is gemaakt voor lage oliedrukken te kunnen hebben. In de latere modellen zijn er aanpassingen gekomen waarbij de oliepomp niet meer door de verdeleras wort aangedreven maar direct door de krukas, de oliepomp levert dan veel meer druk en volume. dit is dacht ik vanaf de 3.9 zo.
bij de oude 3.5 Vacht kan het zijn dat je overdrukventiel klemt, dan heb je meestal ineens GEEN druk meer. Andere optie ingelopen tandwielen, baseplate (onder je pomp) of ingelopen krassen in het distributiehuis. Baseplate en tandwielen zijn te vernieuwen, krassen in het huis is einde verhaal van het huis.
Benno
volgens mij rijd jij met een enkele carb op een ander spruitstuk toch ? dus synchronisatie van de tweee carbs heb je ook geen last van. zoniet dan is daar nog winst te halen.
Hoe zit het met je ontsteking en verdeler en kabels., daarover hoor ik je nog niet. Hierin zou ik het eerder zoeken.
een pietje precies als monteur is precies wat je niet wilt zien in een vacht. die maakt zich meteen overal zorgen over terwijl daar nog niks aan de hand hoeft te zijn, Laat je niet gek maken door een hem in ieder geval.
Hoe kom je erbij dat je oliedruk niet op orde is. Meet je dit of observeer je het ? Een V-acht heeft een niet optimale oliedruk als hji op leeftijd komt maar dat merk je meestal niet zo goed. Als ik zie hoe schoon het bovenin je blok is lijkt er in ieder geval nog genoeg olie te spoelen daar en dat is eigenlijk het belangrijkste. zolang je tuimelaars gesmeerd worden (en dat hoeven geen stralen olie te zijn) is het goed. de Vacht is gemaakt voor lage oliedrukken te kunnen hebben. In de latere modellen zijn er aanpassingen gekomen waarbij de oliepomp niet meer door de verdeleras wort aangedreven maar direct door de krukas, de oliepomp levert dan veel meer druk en volume. dit is dacht ik vanaf de 3.9 zo.
bij de oude 3.5 Vacht kan het zijn dat je overdrukventiel klemt, dan heb je meestal ineens GEEN druk meer. Andere optie ingelopen tandwielen, baseplate (onder je pomp) of ingelopen krassen in het distributiehuis. Baseplate en tandwielen zijn te vernieuwen, krassen in het huis is einde verhaal van het huis.
Benno
-
Benno
Re: Nokkenas-slijtage?
Rickske Schreef:
-------------------------------------------------------
> ff inhaken op dit topic:
> Met jouw test Bowy, moet de motor dus minder goed
> gaan lopen als je de kabel van cilinder 8 loshaald
> en doet 'ie dit niet is de nokkenas versleten?
> Waarom juist die cilinder 8? Slijt die normaal
> gesproken harder? Ik heb hier zelf geen
> valleygasket liggen dus visuele check valt
> tijdelijk nog even af.
De achterste cilinders hebben de slechtste smering en die nokken vallen er dus het eerste af. Als hij dus niet op de achterste reageert en wel op de voorste dan is er waarschijnlijk een probleem met de achterkant van de NA.
groet,
Benno
-------------------------------------------------------
> ff inhaken op dit topic:
> Met jouw test Bowy, moet de motor dus minder goed
> gaan lopen als je de kabel van cilinder 8 loshaald
> en doet 'ie dit niet is de nokkenas versleten?
> Waarom juist die cilinder 8? Slijt die normaal
> gesproken harder? Ik heb hier zelf geen
> valleygasket liggen dus visuele check valt
> tijdelijk nog even af.
De achterste cilinders hebben de slechtste smering en die nokken vallen er dus het eerste af. Als hij dus niet op de achterste reageert en wel op de voorste dan is er waarschijnlijk een probleem met de achterkant van de NA.
groet,
Benno
-
Geert Oude Luttighuis
Re: Nokkenas-slijtage?
Met mijn compressie ben ik ook zeer content, en ook de visuele status in het blok (weinig vervuiling). Dat vervult mij van vertrouwen dat het in het onderblok wel goed zit.
Ik ben eigenwijs genoeg om de mening van de monteur het hoofd te bieden, hoor, maar ik sla zijn constateringen ook niet zomaar in de wind. Van mij hoeft het niet 300% perfect te zijn allemaal, maar ik wil wel graag zorgen voor een goede basis.
Punt is dat ik graag "omhoog" wil werken met stukjes zekerheid, zogezegd, en de nokkenas levert me een te groot vraagteken op. Ik heb 'm nu voor de derde keer open, en ga telkens vanuit hier weer opbouwen. Misschien moet ik de laag eronder gewoonweg ook een keer aanpakken. Ik neig er nu dus naar om de nokkenas te gaan vervangen, uiteraard in combinatie met nieuwe klepstoters. Startpunt daarbij is om de bestaande klepstoters eerst te demonteren voor inspectie.
De oliedruk is niet gemeten, het gaat om een visuele constatering onder het kleppendeksel, waarbij ik me bewust ben van de beroerde oliehuishouding van het (ontwerp van het) blok.
Maar als ik de nokkenas straks besluit te vervangen, kan ik volgens mij het beste ook meteen de distributieketting vervangen. En als ik toch bezig ben, zou ik iets met de oliepomp kunnen doen. Het ventiel was mij door leeswerk al wel duidelijk, die gaat zeker geïnspecteerd worden, al begrijp ik nu dat het of druk of geen druk is, en nauwelijks een tussenweg?
De ontsteking is een elektronische, nagenoeg nieuw, en verdenk ik dan ook niet. De bougies zelf zijn ook vernieuwd. Bougiekabels staan nog op het to-do-lijstje (lijken prima in orde, weerstandsmeting levert geen zorgen op, ze zijn nagenoeg nieuw, weet alleen niet welk merk/welke kwaliteit).
Ik heb inderdaad het bestaande spruitstuk vervangen door een Edelbrock Performer-inlaatspruitstuk, en de dubbele carbs ingewisseld voor een enkele 4-barrel. Daarbij heb ik zelfs nog de keus tot een nagenoeg nieuwe Holley 390 of een gloedjenagelnieuwe Edelbrock 500, zij het dat de Holley al eigendom is, en de Edelbrock nog afgerekend moet worden...
Is het mogelijk om de 3.5 te modificeren naar het 'nieuwere' oliepomp-principe (dus aandrijving via de krukas), of praten we dan over structurele wijzigingen van het onderblok?
Voor wat betreft de nokkenas, wat vinden jullie van deze optie: [cgi.ebay.de]?
Groet, Geert
Ik ben eigenwijs genoeg om de mening van de monteur het hoofd te bieden, hoor, maar ik sla zijn constateringen ook niet zomaar in de wind. Van mij hoeft het niet 300% perfect te zijn allemaal, maar ik wil wel graag zorgen voor een goede basis.
Punt is dat ik graag "omhoog" wil werken met stukjes zekerheid, zogezegd, en de nokkenas levert me een te groot vraagteken op. Ik heb 'm nu voor de derde keer open, en ga telkens vanuit hier weer opbouwen. Misschien moet ik de laag eronder gewoonweg ook een keer aanpakken. Ik neig er nu dus naar om de nokkenas te gaan vervangen, uiteraard in combinatie met nieuwe klepstoters. Startpunt daarbij is om de bestaande klepstoters eerst te demonteren voor inspectie.
De oliedruk is niet gemeten, het gaat om een visuele constatering onder het kleppendeksel, waarbij ik me bewust ben van de beroerde oliehuishouding van het (ontwerp van het) blok.
Maar als ik de nokkenas straks besluit te vervangen, kan ik volgens mij het beste ook meteen de distributieketting vervangen. En als ik toch bezig ben, zou ik iets met de oliepomp kunnen doen. Het ventiel was mij door leeswerk al wel duidelijk, die gaat zeker geïnspecteerd worden, al begrijp ik nu dat het of druk of geen druk is, en nauwelijks een tussenweg?
De ontsteking is een elektronische, nagenoeg nieuw, en verdenk ik dan ook niet. De bougies zelf zijn ook vernieuwd. Bougiekabels staan nog op het to-do-lijstje (lijken prima in orde, weerstandsmeting levert geen zorgen op, ze zijn nagenoeg nieuw, weet alleen niet welk merk/welke kwaliteit).
Ik heb inderdaad het bestaande spruitstuk vervangen door een Edelbrock Performer-inlaatspruitstuk, en de dubbele carbs ingewisseld voor een enkele 4-barrel. Daarbij heb ik zelfs nog de keus tot een nagenoeg nieuwe Holley 390 of een gloedjenagelnieuwe Edelbrock 500, zij het dat de Holley al eigendom is, en de Edelbrock nog afgerekend moet worden...
Is het mogelijk om de 3.5 te modificeren naar het 'nieuwere' oliepomp-principe (dus aandrijving via de krukas), of praten we dan over structurele wijzigingen van het onderblok?
Voor wat betreft de nokkenas, wat vinden jullie van deze optie: [cgi.ebay.de]?
Groet, Geert
-
Benno
Re: Nokkenas-slijtage?
Die ombouw is erg structureel omdat je ook je krukas moet aanpassen daarvoor. Isse dus iets moeilijker dan plug 'n play. Behalve het andere distributiehuis krijg je nogal wat aanpassingen aan de voorkant. Ik zou het niet doen zelf. Als mijn blok een keer sneuvelt koop ik denk ik een gebruikte uit een P38 of zo die ik dan netjes opbouw. Tot dusver geen haast want Orry brult nog veel te mooi ondanks alle enge voortekenen toen ik de auto 7 jaar terug kocht (als sloper), keertje goed schoonmaken en bijhouden is het recept.
Met die carb kan dus eigenlijk het synchronisatiestuk ook overboord. Op zich is er ook aan die holley etc niet veel af te stellen. hij doet het of hij doet het niet. Hoogstens wat vacuumslangen die verkeerd kunnen zitten maar dat is alleen interessant voor je vervroeging. Welke electr. ontsteking heb je ?? Daar zijn ook wel eens meningen over geweest. er zijn slechte te koop nl.
De oliedruk zou je echt moeten weten om zeker te weten hoe het ermee is. Vaak valt het best mee. Op het oliepomphuis zit er volgens mij nog een extra wartel waar je een oliedrukmeter op kunt aansluiten. Vroeger bij oude RRC standaard, later vervallen als optie.
groet,
Benno
Met die carb kan dus eigenlijk het synchronisatiestuk ook overboord. Op zich is er ook aan die holley etc niet veel af te stellen. hij doet het of hij doet het niet. Hoogstens wat vacuumslangen die verkeerd kunnen zitten maar dat is alleen interessant voor je vervroeging. Welke electr. ontsteking heb je ?? Daar zijn ook wel eens meningen over geweest. er zijn slechte te koop nl.
De oliedruk zou je echt moeten weten om zeker te weten hoe het ermee is. Vaak valt het best mee. Op het oliepomphuis zit er volgens mij nog een extra wartel waar je een oliedrukmeter op kunt aansluiten. Vroeger bij oude RRC standaard, later vervallen als optie.
groet,
Benno
-
G-men (Gargamel)
Re: Nokkenas-slijtage?
De oliepomp kun je niet 123 upgraden, zonder het hele front cover van het blok te verwijderen / vervangen.
Je kunt eventueel even kijken of de tanwielen in de pomp b.v. versleten zijn en of er geen extreme krassen in de grondplaat van de pomp zitten.
Bij de oudere Vacht is de oliedruk niet zaligmakend, de flow is belangrijker.
Je zegt overigens dat je een weber 500 gebruikt, dat is een prima carb; echter met veel verschillende mogelijkheden tot jetting.
De standaard weber 500 zoals die door b.v. bearmach geleverd wordt voor een 3.5 is niet optimaal.
In sommige gebieden te rijk, sommige wat te arm. In het algemeen staat ie (veel) te rijk voor een 3.5
In mijn geval zit hij op een 4.6; en zelfs toen hebben we er nog een wat kleinere jet/naald combinatie in gezet om hem op benzine goed te laten lopen.
Nokkenas is duidelij niet nieuw, maar ook niet zo dramatisch dat ie niet goed meer zou lopen.
Zelf zou ik ook naar de ontsteking of een luchtlek neigen. Je zegt nieuwe elec tronische ontsteking.... niet toevallig de oude stroomverdeler gebruikt. (slechte vacuum of mechanische vervroeger ???)
Gerrit
Geert Oude Luttighuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met mijn compressie ben ik ook zeer content, en
> ook de visuele status in het blok (weinig
> vervuiling). Dat vervult mij van vertrouwen dat
> het in het onderblok wel goed zit.
>
> Ik ben eigenwijs genoeg om de mening van de
> monteur het hoofd te bieden, hoor, maar ik sla
> zijn constateringen ook niet zomaar in de wind.
> Van mij hoeft het niet 300% perfect te zijn
> allemaal, maar ik wil wel graag zorgen voor een
> goede basis.
>
> Punt is dat ik graag "omhoog" wil werken met
> stukjes zekerheid, zogezegd, en de nokkenas levert
> me een te groot vraagteken op. Ik heb 'm nu voor
> de derde keer open, en ga telkens vanuit hier weer
> opbouwen. Misschien moet ik de laag eronder
> gewoonweg ook een keer aanpakken. Ik neig er nu
> dus naar om de nokkenas te gaan vervangen,
> uiteraard in combinatie met nieuwe klepstoters.
> Startpunt daarbij is om de bestaande klepstoters
> eerst te demonteren voor inspectie.
>
> De oliedruk is niet gemeten, het gaat om een
> visuele constatering onder het kleppendeksel,
> waarbij ik me bewust ben van de beroerde
> oliehuishouding van het (ontwerp van het) blok.
> Maar als ik de nokkenas straks besluit te
> vervangen, kan ik volgens mij het beste ook meteen
> de distributieketting vervangen. En als ik toch
> bezig ben, zou ik iets met de oliepomp kunnen
> doen. Het ventiel was mij door leeswerk al wel
> duidelijk, die gaat zeker geïnspecteerd worden,
> al begrijp ik nu dat het of druk of geen druk is,
> en nauwelijks een tussenweg?
>
> De ontsteking is een elektronische, nagenoeg
> nieuw, en verdenk ik dan ook niet. De bougies zelf
> zijn ook vernieuwd. Bougiekabels staan nog op het
> to-do-lijstje (lijken prima in orde,
> weerstandsmeting levert geen zorgen op, ze zijn
> nagenoeg nieuw, weet alleen niet welk merk/welke
> kwaliteit).
>
> Ik heb inderdaad het bestaande spruitstuk
> vervangen door een Edelbrock
> Performer-inlaatspruitstuk, en de dubbele carbs
> ingewisseld voor een enkele 4-barrel. Daarbij heb
> ik zelfs nog de keus tot een nagenoeg nieuwe
> Holley 390 of een gloedjenagelnieuwe Edelbrock
> 500, zij het dat de Holley al eigendom is, en de
> Edelbrock nog afgerekend moet worden...
>
> Is het mogelijk om de 3.5 te modificeren naar het
> 'nieuwere' oliepomp-principe (dus aandrijving via
> de krukas), of praten we dan over structurele
> wijzigingen van het onderblok?
>
> Voor wat betreft de nokkenas, wat vinden jullie
> van deze optie:
> [cgi.ebay.de]
> 390124079121&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_911wt_698
> ?
>
> Groet, Geert
Je kunt eventueel even kijken of de tanwielen in de pomp b.v. versleten zijn en of er geen extreme krassen in de grondplaat van de pomp zitten.
Bij de oudere Vacht is de oliedruk niet zaligmakend, de flow is belangrijker.
Je zegt overigens dat je een weber 500 gebruikt, dat is een prima carb; echter met veel verschillende mogelijkheden tot jetting.
De standaard weber 500 zoals die door b.v. bearmach geleverd wordt voor een 3.5 is niet optimaal.
In sommige gebieden te rijk, sommige wat te arm. In het algemeen staat ie (veel) te rijk voor een 3.5
In mijn geval zit hij op een 4.6; en zelfs toen hebben we er nog een wat kleinere jet/naald combinatie in gezet om hem op benzine goed te laten lopen.
Nokkenas is duidelij niet nieuw, maar ook niet zo dramatisch dat ie niet goed meer zou lopen.
Zelf zou ik ook naar de ontsteking of een luchtlek neigen. Je zegt nieuwe elec tronische ontsteking.... niet toevallig de oude stroomverdeler gebruikt. (slechte vacuum of mechanische vervroeger ???)
Gerrit
Geert Oude Luttighuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met mijn compressie ben ik ook zeer content, en
> ook de visuele status in het blok (weinig
> vervuiling). Dat vervult mij van vertrouwen dat
> het in het onderblok wel goed zit.
>
> Ik ben eigenwijs genoeg om de mening van de
> monteur het hoofd te bieden, hoor, maar ik sla
> zijn constateringen ook niet zomaar in de wind.
> Van mij hoeft het niet 300% perfect te zijn
> allemaal, maar ik wil wel graag zorgen voor een
> goede basis.
>
> Punt is dat ik graag "omhoog" wil werken met
> stukjes zekerheid, zogezegd, en de nokkenas levert
> me een te groot vraagteken op. Ik heb 'm nu voor
> de derde keer open, en ga telkens vanuit hier weer
> opbouwen. Misschien moet ik de laag eronder
> gewoonweg ook een keer aanpakken. Ik neig er nu
> dus naar om de nokkenas te gaan vervangen,
> uiteraard in combinatie met nieuwe klepstoters.
> Startpunt daarbij is om de bestaande klepstoters
> eerst te demonteren voor inspectie.
>
> De oliedruk is niet gemeten, het gaat om een
> visuele constatering onder het kleppendeksel,
> waarbij ik me bewust ben van de beroerde
> oliehuishouding van het (ontwerp van het) blok.
> Maar als ik de nokkenas straks besluit te
> vervangen, kan ik volgens mij het beste ook meteen
> de distributieketting vervangen. En als ik toch
> bezig ben, zou ik iets met de oliepomp kunnen
> doen. Het ventiel was mij door leeswerk al wel
> duidelijk, die gaat zeker geïnspecteerd worden,
> al begrijp ik nu dat het of druk of geen druk is,
> en nauwelijks een tussenweg?
>
> De ontsteking is een elektronische, nagenoeg
> nieuw, en verdenk ik dan ook niet. De bougies zelf
> zijn ook vernieuwd. Bougiekabels staan nog op het
> to-do-lijstje (lijken prima in orde,
> weerstandsmeting levert geen zorgen op, ze zijn
> nagenoeg nieuw, weet alleen niet welk merk/welke
> kwaliteit).
>
> Ik heb inderdaad het bestaande spruitstuk
> vervangen door een Edelbrock
> Performer-inlaatspruitstuk, en de dubbele carbs
> ingewisseld voor een enkele 4-barrel. Daarbij heb
> ik zelfs nog de keus tot een nagenoeg nieuwe
> Holley 390 of een gloedjenagelnieuwe Edelbrock
> 500, zij het dat de Holley al eigendom is, en de
> Edelbrock nog afgerekend moet worden...
>
> Is het mogelijk om de 3.5 te modificeren naar het
> 'nieuwere' oliepomp-principe (dus aandrijving via
> de krukas), of praten we dan over structurele
> wijzigingen van het onderblok?
>
> Voor wat betreft de nokkenas, wat vinden jullie
> van deze optie:
> [cgi.ebay.de]
> 390124079121&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_911wt_698
> ?
>
> Groet, Geert
-
Geert Oude Luttighuis
Re: Nokkenas-slijtage?
Iemand nog ervaring/zinvolle opmerkingen over de nokkenas(set) die ik met het Ebay-linkje postte?
-
Wim Janssen
Re: Nokkenas-slijtage?
Geert,
Als ik de nokkenas zou vervangen, zou ik minimaal voor iets "beters" gaan dan origineel. Deze is qua specs volgens mij gelijk aan het origineel. Kwaliteit is niet duidelijk. Distributie lijkt ook wel op het originele spul en is dus voor verbetering vatbaar. Mijn voorstel zou de Piper Torque Max of RP4 van RPI zijn, samen met een JP Performance distributieset. Ik rij er ook mee in een 3,5 hoog compressie blok in een 110 en het loopt heerlijk.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
PS Ik denk nog steeds dat dit niet zo heel veel met een mooie stationairloop te maken heeft.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2011 15:00 door Wim Janssen.
Als ik de nokkenas zou vervangen, zou ik minimaal voor iets "beters" gaan dan origineel. Deze is qua specs volgens mij gelijk aan het origineel. Kwaliteit is niet duidelijk. Distributie lijkt ook wel op het originele spul en is dus voor verbetering vatbaar. Mijn voorstel zou de Piper Torque Max of RP4 van RPI zijn, samen met een JP Performance distributieset. Ik rij er ook mee in een 3,5 hoog compressie blok in een 110 en het loopt heerlijk.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
PS Ik denk nog steeds dat dit niet zo heel veel met een mooie stationairloop te maken heeft.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2011 15:00 door Wim Janssen.
-
Geert Oude Luttighuis
Re: Nokkenas-slijtage?
Dag Wim!
Ik besef me dat dit niet per sé hét probleem hoeft te zijn. Punt is dat de stationair-loop op een gegeven moment heel netjes is geweest, maar dat het uiteindelijk niet stabiel/betrouwbaar is.
Er zit een vrij nieuwe elektronische ontsteking op, volgens mij een originele latere Range Rover-ontsteking, uit mijn hoofd weet ik het even niet. Uiteindelijk zal ik toch ook over willen stappen op een MegaJolt-ontsteking.
De vraag is of een Piper Torque Max voor mij belangrijke en vooral merkbare verbetering oplevert tov een nieuwe nokkenas met originele specs. De kosten zijn een factor 4, niet het belangrijkste argument, maar wel goed om een duidelijke overweging te maken. Voor mij zal de RR eerder een dagelijkse asfalt-cruiser zijn dan een enorme avonturen/offroad-tank.
Als ik jou begrijp is met name (ook) de distributieset bij een RPI-Piper-pakket essentieel veel beter? Maakt het hierin nog veel verschil dat jij een hoog-compressie-blok hebt en ik een laag-compressie-blok heb?
Groet,Geert
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2011 15:37 door Geert Oude Luttighuis.
Ik besef me dat dit niet per sé hét probleem hoeft te zijn. Punt is dat de stationair-loop op een gegeven moment heel netjes is geweest, maar dat het uiteindelijk niet stabiel/betrouwbaar is.
Er zit een vrij nieuwe elektronische ontsteking op, volgens mij een originele latere Range Rover-ontsteking, uit mijn hoofd weet ik het even niet. Uiteindelijk zal ik toch ook over willen stappen op een MegaJolt-ontsteking.
De vraag is of een Piper Torque Max voor mij belangrijke en vooral merkbare verbetering oplevert tov een nieuwe nokkenas met originele specs. De kosten zijn een factor 4, niet het belangrijkste argument, maar wel goed om een duidelijke overweging te maken. Voor mij zal de RR eerder een dagelijkse asfalt-cruiser zijn dan een enorme avonturen/offroad-tank.
Als ik jou begrijp is met name (ook) de distributieset bij een RPI-Piper-pakket essentieel veel beter? Maakt het hierin nog veel verschil dat jij een hoog-compressie-blok hebt en ik een laag-compressie-blok heb?
Groet,Geert
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2011 15:37 door Geert Oude Luttighuis.
-
Wim Janssen
Re: Nokkenas-slijtage?
Geert,
Ik denk dat het grootste voordeel van de nokkenas net in het dagelijkse asfaltgebeuren ligt. Het bredere koppelgebied maakt dat je veel gemakkelijker rijdt de auto. Ik gebruik mijn auto ook voor 95% op asfalt in het dagelijkse verkeer en net daar komt het soepele rijgedrag als gevolg van een andere nokkenas en een goede ontsteking volledig tot zijn recht.
Die distributieset is kwalitatief gewoon veel beter dan het originele. Als je ziet hoeveel speling er vaak op de originele ketting zit, dan is het niet moeilijk om te beredeneren dat je kleppentiming niet optimaal is. Hoog of laagcompressie heeft hier niet zo veel mee te maken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Ik denk dat het grootste voordeel van de nokkenas net in het dagelijkse asfaltgebeuren ligt. Het bredere koppelgebied maakt dat je veel gemakkelijker rijdt de auto. Ik gebruik mijn auto ook voor 95% op asfalt in het dagelijkse verkeer en net daar komt het soepele rijgedrag als gevolg van een andere nokkenas en een goede ontsteking volledig tot zijn recht.
Die distributieset is kwalitatief gewoon veel beter dan het originele. Als je ziet hoeveel speling er vaak op de originele ketting zit, dan is het niet moeilijk om te beredeneren dat je kleppentiming niet optimaal is. Hoog of laagcompressie heeft hier niet zo veel mee te maken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Geert Oude Luttighuis
Re: Nokkenas-slijtage?
Plan-de-campagne:
* Piper Torque-Max nokkenas (uiteraard ook met nieuwe nokvolgers)
* Piper full vernier distributiekettingset
* EDIS 8 -pakket
* MegaJolt Lite Jr.
Voor mijn gevoel doe ik goed aan deze upgrade, zeker vanuit de gedachte om nu te investeren in betrouwbaarheid straks... Doe ik dingen dubbelop? Of is er een essentieel iets dat ik oversla dat in dit rijtje logisch thuishoort?
* Piper Torque-Max nokkenas (uiteraard ook met nieuwe nokvolgers)
* Piper full vernier distributiekettingset
* EDIS 8 -pakket
* MegaJolt Lite Jr.
Voor mijn gevoel doe ik goed aan deze upgrade, zeker vanuit de gedachte om nu te investeren in betrouwbaarheid straks... Doe ik dingen dubbelop? Of is er een essentieel iets dat ik oversla dat in dit rijtje logisch thuishoort?
-
Rickske
Re: Nokkenas-slijtage?
ha, goed bezig, ik ga bijna hetzelfde doen, Megajolt Lite & Edis 8 reeds in huis, nog niet ingebouwd (wacht nog op een passende dop voor mn krukaspoulie) Zodra die er in zit ga ik kijken naar een nieuwe nokkenas (en volgers) en distributieset.
-
Wim Janssen
Re: Nokkenas-slijtage?
Geert,
Lees op de site van RPI [www.v8engines.com] ook even het stukje over "tappet preload adjustment". Zij verkopen ook een handig setje shims met een voeler voor de afstelling. Bij verandering van nokkenas moet dit hoogst waarschijnlijk aangepast worden. Bij mijn Torque Max in ieder geval wel.
groeten
Wim Janssen
Lees op de site van RPI [www.v8engines.com] ook even het stukje over "tappet preload adjustment". Zij verkopen ook een handig setje shims met een voeler voor de afstelling. Bij verandering van nokkenas moet dit hoogst waarschijnlijk aangepast worden. Bij mijn Torque Max in ieder geval wel.
groeten
Wim Janssen
-
Peter
Re: Nokkenas-slijtage?
Als ik de diverse verhalen van bedrijven als RPI goed begrijp is het niet onverstandig ook stoterstangen en tuimelaar assen compleet te vervangen, maar hier zulen ongetwijfeld veel verschillende meningen over bestaan.
succes met de werkzaamheden
Peter
succes met de werkzaamheden
Peter
-
The Dream
Re: Nokkenas-slijtage?
IK zou ook even de lichthoogte meten van elke nok want dan weet je zeker of je een andere nokken as moet kopen.
Suk6 Willem
Suk6 Willem
-
Bart van Dessel
Re: Nokkenas-slijtage?
Geert, rij jij nog met die 3 traps automaat? Is het dan wel verstandig om zoveel te investeren? De 3 traps automaat slokt best veel vermogen op dat het rendement niet geweldig groot is, natuurlijk zul je het verschil wel merken, dat wel. Maar als je een 3.9i nokkenas plaatst en nieuwe originele stoters dan hoef je niets af te stellen en toch beduidend meer vermogen en véél goedkoper. Persoonlijk zou ik dat doen.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Geert Oude Luttighuis
Re: Nokkenas-slijtage?
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Geert, rij jij nog met die 3 traps automaat?
>
> Gr, Bart
Tja Bart, ik heb indd nog de Torqueflight, maar ik rijd nog niet eens, terwijl ik de auto inmiddels al bijna anderhalf jaar in bezit heb. De nokkenas-bestelling is dan ook al gedaan, als de automaat niet bevalt vervang ik die tzt nog wel weer?!
-------------------------------------------------------
> Geert, rij jij nog met die 3 traps automaat?
>
> Gr, Bart
Tja Bart, ik heb indd nog de Torqueflight, maar ik rijd nog niet eens, terwijl ik de auto inmiddels al bijna anderhalf jaar in bezit heb. De nokkenas-bestelling is dan ook al gedaan, als de automaat niet bevalt vervang ik die tzt nog wel weer?!