Vraag mbt dating letter, rdw, ombouwen en belastingdienst.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Fraggledefender

Vraag mbt dating letter, rdw, ombouwen en belastingdienst.

Bericht door Fraggledefender »

Ik hoop natuurlijk nog steeds dat het gied komt met die andere auto, maar heb toch eens zitten denken...

Als je een nl defender hebt met tenaamstelling 87, dan heeft de rdw hem al gezien. Het is tenslotte een nl auto.

Wanneer je nu ook een rating letter hebt die zegt dat hij uit 86 komt, dan is hij tzt voor de belastingdienst dus belastingvrij toch? Komt geen rdw bij kijken toch? Is tenslotte een belastingding.

Daarvan uitgaande, zou het volgende dan een idee zijn:
mijn huidige auto is een 3 deurs hardtop (commercial edition) op grijs kenteken.

1) via de rdw zorgen dat het een geel ipv grijs kenteken wordt.
2) als dat gedaan is een 4 deurs carrossie erop zetten
3) nu even meer belasting betalen en tzt via dating letter toch belastingvrij.

Zou dat kunnen?

Want, als ik het goed heb, hoeft hij dan niet meer langs de rdw toch? Dus ook geen gezeur met andere carrosserie en of 2/3 regeling?

Ik zal vast iets missen, want als bovenstaande klopt lijkt het me een serieuze optie om mijn huidige perfect rijdende 110 om te gaan bouwen (en een 200tdi erin te leggen ipv de huidige 2.5NA)

Jan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2011 09:34 door Jan Suijkerbuijk.
neef Henk

Re: Vraag mbt dating letter, rdw, ombouwen en belastingdienst.

Bericht door neef Henk »

Dat heb je goed gezien

Groeten neef Henk
Jacaranda

Bericht door Jacaranda »

Zolang je niet in een fuik rijdt, gaat het goed. Je bent dan namelijk de belasting aan het ontduiken.....

Martin 88, 90 en 110"(sold) van der Velde met Boefje

jacarandatot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bde4eea04a9440a60cb7b44e2d6a227d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/jacaranda/jacarandatot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', '', 13688190, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ja, dat kan.
Ik had wel de motor als eerste laten wijzigen, dan daarna, of tegelijk omkeuren naar geel kenteken. Daarna opbouw wisselen, een ombouw van 3 naar 5 deurs hoeft niet gekeurd te worden en geldt ook niet als 1/3 deel wijziging volgens de meeste RDW medewerkers hier in Almelo. Een enkele keurmeester vindt het wel een wijziging, het staat niet 100% duidelijk omschreven in de regels.
Zorg wel dat je huidige auto geen twijfels oproept bij omkeuren, ze kunnen zo alsnog je kenteken innemen als ze bijvoorbeeld het chassisnummer niet origineel vinden.

En weet je zeker dat hij via de dating letter uit 86 is, er zit niet altijd een aantal maanden tussen hoor.
Arno

Bericht door Arno »

Paul heeft gelijk, ze nemen zonder pardon je kenteken in. ook al heeft dezelfde RDW dat in 1997 wel goed "bevonden". Maar carrosserie geld wel voor de 1/3e regeling is namelijk een hoofdonderdeel. Maar blijkbaar werken er in Almelo wel geschikte mensen bij de RDW, dus daar maar afspreken,
Paul Stroink, One-Ten.nl

Alleen heeft een Land Rover 90/110 geen carroserie, het zijn allemaal losse delen plaatwerk. Als jij daar een aantal delen van vervangt, namelijk de achterste helft, heb je dus geen nieuwe carroserie, maar alleen een aantal nieuwe delen plaatwerk. Dit volgens een aantal medewerkers van de RDW.

Er hoeft ook niets gelast of ingrijpend gewijzigd te worden. Als je een hardtop vervangt door een pickup dakje telt dat ook niet als 1/3, wel moet je dan mogelijk je kenteken aanpassen vanwege een andere inrichting omschrijving op het kenteken.

Als je natuurlijk later weer een keer met die auto bij de RDW komt kan je natuurlijk zo weer een keurmeester treffen die er anders over denkt, en die je kenteken wil innemen. Helaas laat dit gedeelte van de regels gewoon ruimte voor interpretatie en heeft iedereen er zijn eigen idee over.

Bij een Range Rover is het makkelijker, die heeft een koets uit één stuk, als je daar van 2 naar 4 deurs gaat moet een andere body plaatsen en telt het wel als een wijziging.
Arno

Bericht door Arno »

Ben er mee eens dat de wet wat ruimte overlaat, wet is ook niet bedoeld voor oude auto's maar om "het" omkatten tegen te gaan en in de wet wordt er ook geen onderscheid gedaan tussen oude en nieuwe auto's.

Maar Paul iets waar ik zelf mee zit hoe "GROOT" mag een reparatiedeel zijn. Stel ik heb een Range Rover 4 deurs, en dat wordt een Range Rover 4 deurs. Het type-plaatje zit op het voorste deel vlak onder de slotvanger. Dit deel is bij oudere Range-Rovers nog leuk lost te schroeven (LET OP, verwijder Nooit maar dan ook nooit het Plaatje van de Carrosserie, er is hier namelijk jurisprudentie over en dat is pas echt een trieste situatie geweest want er waren maar een handvol van die auto's gebouwd). Ik plaats dus de oude neus op de carrosserie met een schutbord waabij je plaatwerk nodig hebt waarvan je de schanieren niet ziet, dan zou dat dus theoretisch mogen.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bij dit soort dingen zou je denk ik van te voren moeten overleggen met de RDW, en uitleggen waarom vervanging noodzakelijk is. Als de beschikbaarheid van oude delen slecht is, en je hebt een duidelijk plausibel verhaal dan is er als je de juiste keurmeester treft waarschijnlijk heel wat mogelijk. Het kan natuurlijk best zijn dat er voor de door jou geschetse situatie concrete regelgeving bestaat, dan houdt men zich daar natuurlijk aan.
Mijn ervaring met de RDW is eigenlijk over het algeheel positief. Ook bij gaat er wel eens een auto mis bij RDW of PAT team, maar als ik de situatie dan bekijk kan ik meestal het standpunt van de keurmeester wel begrijpen, al had ik het natuurlijk voor mezelf liever anders gezien. Misschien had ik zelf, als ik keurmeester was, en geen Land Rover liefhebber\handelaar, wel dezelfde beslissing genomen.
Plaats reactie