Aanlopen aandrijfas of toch het differentieel???
-
CrazymudWouter
Aanlopen aandrijfas of toch het differentieel???
Hallo allemaal,
Al een tijdje is het zo dat als ik over een drempel rij met mijn light weight dat ik een klapper hoor onder de auto. In het begin was het alleen als ik redelijk doorreed. Nu is het bijna voortdurend. Vanavond is even gekeken en het is mij achteras die aanloopt in het kruisje. Dus is eigenlijk de hoek waaronder het kruisje staat te groot geworden. (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)
Ik rij met een serie 2 versnellingsbak en een salisbury achteras. Ik weet dat hier de hoek altijd eigenlijk iets te groot is en dit nog wel eens een kruisje kost maar het heeft nog nooit zo aangelopen... De motorrubbers zijn nog heel en de salisbury zit gewoon goed vast.
Iemand enig idee wat dit kan zijn???
Alvast bedankt!
Groeten Wouter
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2011 23:24 door CrazymudWouter.
Al een tijdje is het zo dat als ik over een drempel rij met mijn light weight dat ik een klapper hoor onder de auto. In het begin was het alleen als ik redelijk doorreed. Nu is het bijna voortdurend. Vanavond is even gekeken en het is mij achteras die aanloopt in het kruisje. Dus is eigenlijk de hoek waaronder het kruisje staat te groot geworden. (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)
Ik rij met een serie 2 versnellingsbak en een salisbury achteras. Ik weet dat hier de hoek altijd eigenlijk iets te groot is en dit nog wel eens een kruisje kost maar het heeft nog nooit zo aangelopen... De motorrubbers zijn nog heel en de salisbury zit gewoon goed vast.
Iemand enig idee wat dit kan zijn???
Alvast bedankt!
Groeten Wouter
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2011 23:24 door CrazymudWouter.
-
Eric&Betty Boop
Re: Aanlopen aandrijfas
Hoeveel speling zit er op dat kruisstuk?
Als je al wat naalden mist is het niet zo gek dat de gaffels elkaar kunnen raken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e576567e266e87b75af40d92df3ed74', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13673659, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('5705418167cf5312951e37e73b87a511', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13673659, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je al wat naalden mist is het niet zo gek dat de gaffels elkaar kunnen raken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e576567e266e87b75af40d92df3ed74', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13673659, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('5705418167cf5312951e37e73b87a511', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13673659, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Joost88
Re: Aanlopen aandrijfas
Daar ga ik in mee.
Als de gaffels elkaar raken dan is de boel versleten.
Nog even door rijden en hij kan uit elkaar klappen, dan heb je een hoop schade.
Als de gaffels elkaar raken dan is de boel versleten.
Nog even door rijden en hij kan uit elkaar klappen, dan heb je een hoop schade.
-
Exfietser
Re: Aanlopen aandrijfas
Yep kruisjes controleren. Anders de (achterste) rubber veerbussen. Als je achterste bussen weg zijn staat je as misschien iets voorover gekanteld waardoor de hoek scherper wordt. Als je voorste motorsteunen plat zijn kun je ook zoiets hebben. Maar die had je al gechecked. Dat is trouwens niet erg waarschijnlijk. Dan heb je ook andere problemen denk ik
Arnold.
Arnold.
-
CrazymudHans
Re: Aanlopen aandrijfas
Misschien wel handig om er bij te vermelden.
De LW is wel verhoogd met parabolen en verlengde veerschommels.
Dit in combinatie met een kortere aandrijfas voor de Sailbury.
Het kwam dus altijd al erg krap, maar ging wel goed.
Is het lastig om de as iets achterover te kantelen of is dat niet te doen?
Groet,
Hans
4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e4594547a3b86e86e64eb2590f3523d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://www.4x4fotos.nl/upload/files/4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', '', 13678347, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De LW is wel verhoogd met parabolen en verlengde veerschommels.
Dit in combinatie met een kortere aandrijfas voor de Sailbury.
Het kwam dus altijd al erg krap, maar ging wel goed.
Is het lastig om de as iets achterover te kantelen of is dat niet te doen?
Groet,
Hans
4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e4594547a3b86e86e64eb2590f3523d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://www.4x4fotos.nl/upload/files/4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2F4r11nkipm9p7d6u1zt4e.jpg', '', 13678347, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
JustinvS
Re: Aanlopen aandrijfas
Er zijn mensen die dat op de iets makkelijkere manier doen met "wedges" tussen de veren en de as, een soort driehoekje, zodat hij meer achterover komt te liggen. Ik weet niet of dit met originele u-bouten nog past. Voordeel is dat je snel terug kan naar de oude situatie en je makkelijk aanpassingen kan doen aan de wedges als het niet genoeg of juist te veel is gekanteld.
De moelijkere manier die mij meer aanspreekt is om de opgelaste stukken waarmee de as op de veren ligt los te slijpen en iets verder gekanteld weer er op te lassen. Kijk wel uit dat je de as niet stuk slijpt als je dit probeert. Voordeel is dat je mits je goed last de as even dik blijft de je de originele u-bouten kan gebruiken (tenzij 1 van de ubouten een vlakke bovenkant heeft, dat weet ik zo uit mijn hoofd niet) en het is voor mijn gevoel steviger. Nadeel is dat je niet snel terug kan naar de oude situatie.
Ik heb met beide methoden nog geen ervaring, en kan je dus niet zeggen hoe goed dit in het terrein werkt. Maar beiden lijken mij goed te doen.
Ook een optie is een wide angle propshaft te monteren, of zelfs 1 met dubbele kruisjes aan de vbak kant. Dat kan bijvoorbeeld bij een bedrijf zoals die uit dit topic. Wat vandaag toevallig voorbij kwam. Dergelijke bedrijven kunnen je vast goed informeren over de mogelijkheden en de kosten daarvan.
Het mooiste lijkt mij een combinatie van de as licht achterover kantelen en een propshaft met dubbel kruis aan de vbak kant en een wide-angle kruis aan de as kant. Dan weet je in ieder geval zeker dat je alle kanten op kan met de as, en ik weet niet of je de standaard 1-ton shackles als verhoging hebt of zelf iets langers gemaakt hebt, maar het laat nog wel ruimte om nog iets meer de hoogte te zoeken.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1d8a7e7838433ff5bcc91b0b7a5ebc43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13678741, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De moelijkere manier die mij meer aanspreekt is om de opgelaste stukken waarmee de as op de veren ligt los te slijpen en iets verder gekanteld weer er op te lassen. Kijk wel uit dat je de as niet stuk slijpt als je dit probeert. Voordeel is dat je mits je goed last de as even dik blijft de je de originele u-bouten kan gebruiken (tenzij 1 van de ubouten een vlakke bovenkant heeft, dat weet ik zo uit mijn hoofd niet) en het is voor mijn gevoel steviger. Nadeel is dat je niet snel terug kan naar de oude situatie.
Ik heb met beide methoden nog geen ervaring, en kan je dus niet zeggen hoe goed dit in het terrein werkt. Maar beiden lijken mij goed te doen.
Ook een optie is een wide angle propshaft te monteren, of zelfs 1 met dubbele kruisjes aan de vbak kant. Dat kan bijvoorbeeld bij een bedrijf zoals die uit dit topic. Wat vandaag toevallig voorbij kwam. Dergelijke bedrijven kunnen je vast goed informeren over de mogelijkheden en de kosten daarvan.
Het mooiste lijkt mij een combinatie van de as licht achterover kantelen en een propshaft met dubbel kruis aan de vbak kant en een wide-angle kruis aan de as kant. Dan weet je in ieder geval zeker dat je alle kanten op kan met de as, en ik weet niet of je de standaard 1-ton shackles als verhoging hebt of zelf iets langers gemaakt hebt, maar het laat nog wel ruimte om nog iets meer de hoogte te zoeken.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1d8a7e7838433ff5bcc91b0b7a5ebc43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13678741, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Arjan Wilbie
Re: Aanlopen aandrijfas
mijn 88lw heeft bij de tweede salisbury as een kanteltje gekregen, nadat as nr1 uitgebrand was en daarvoor al iets vermoede met een aandrijf as die uit elkaar klapte.
met smering maakt het niet uit, het kroonwiel gooit genoeg nat.
cheers,
Arjan
met smering maakt het niet uit, het kroonwiel gooit genoeg nat.
cheers,
Arjan
-
ToyRoverlander
Re: Aanlopen aandrijfas
Die wedges kan wel. Maar het enige voordeel is dat je het kruisje dan niet sloopt omdat de hoek minder groot wordt. Grote nadeel is dat de hoeken van de kruisjes niet meer gelijk en tegenovergesteld zijn waardoor je trillingen gaar krijgen tijdens het rijden....ook niet goed.
Een as met dubbel kruis kan alleen als je de as achterover kantelt zodat de neus van het diff net iets hoger wijst dan de flens van de bak... anders krijg je trillingen..
Het probleem is gewoon de te korte aandrijfas die te grote hoeken maakt. Een goede oplossing kost wat uurtjes en wat geld ( die pads op de as eraf slijpen en nieuwe onder de goede hoek zodat de as gekanteld wordt en een double-cardan cardanas). Dan heb je geen trillingen en hij kan de hoeken met gemak aan....
Dit is als die as niet zo kort is dat je amper ruimte hebt voor het dubbel kruis.... ik heb niet echt een idee hoe kort het ding is..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Een as met dubbel kruis kan alleen als je de as achterover kantelt zodat de neus van het diff net iets hoger wijst dan de flens van de bak... anders krijg je trillingen..
Het probleem is gewoon de te korte aandrijfas die te grote hoeken maakt. Een goede oplossing kost wat uurtjes en wat geld ( die pads op de as eraf slijpen en nieuwe onder de goede hoek zodat de as gekanteld wordt en een double-cardan cardanas). Dan heb je geen trillingen en hij kan de hoeken met gemak aan....
Dit is als die as niet zo kort is dat je amper ruimte hebt voor het dubbel kruis.... ik heb niet echt een idee hoe kort het ding is..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Eric&Betty Boop
Re: Aanlopen aandrijfas
De mooiste optie is om een propshaft met homokineten te monteren,dan maakt de hoek bijna niets meer uit.
Wordt alleen wel een kostbare kwestie want die zal je speciaal op maat moeten laten maken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9992a43d460e6f5b834bb58f9b51e8af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13680714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1e91aad2717ac82d6da25419772c55d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13680714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wordt alleen wel een kostbare kwestie want die zal je speciaal op maat moeten laten maken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9992a43d460e6f5b834bb58f9b51e8af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13680714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1e91aad2717ac82d6da25419772c55d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13680714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Roelie
Re: Aanlopen aandrijfas
Ik heb onder mijn LW ook een salisbury achteras met 1 tons shackles maar als je dan aan de voorkant de originale veerhand gebruikt dan kanteld de as al wat achterover.
Heb er voordat ik met restauratie begon ook mee gereden en nooit trilling vernomen.
Met de vooras word het anders omdat de langere shackles daar aan de achterzijde komen kanteld hier het diff net de verkeerde kant op en word de hoek nog groter.
Maar met vrijloopnaven heb je daar niet veel last van.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e8ac601ca56da4037307bfe435c25896', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13680934, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Heb er voordat ik met restauratie begon ook mee gereden en nooit trilling vernomen.
Met de vooras word het anders omdat de langere shackles daar aan de achterzijde komen kanteld hier het diff net de verkeerde kant op en word de hoek nog groter.
Maar met vrijloopnaven heb je daar niet veel last van.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e8ac601ca56da4037307bfe435c25896', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13680934, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
JustinvS
Re: Aanlopen aandrijfas
Hey Eric,
Dat is inderdaad een goed idee, ik had nog nooit eerder gehoord van een aandrijfas met cv-joints.
Ben er wel benieuwd naar, ik ga vanavond google maar eens bezeilen!
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6013634aa7522de3756894e89753598', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13683630, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat is inderdaad een goed idee, ik had nog nooit eerder gehoord van een aandrijfas met cv-joints.
Ben er wel benieuwd naar, ik ga vanavond google maar eens bezeilen!
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6013634aa7522de3756894e89753598', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13683630, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
ToyRoverlander
Re: Aanlopen aandrijfas
Quote Hey Eric,
Dat is inderdaad een goed idee, ik had nog nooit eerder gehoord van een aandrijfas met cv-joints.
Ben er wel benieuwd naar, ik ga vanavond google maar eens bezeilen!
Groeten,
Justin
Aandrijfas met homokineten zul je niet vinden.... die kunnen het toerental niet aan, dus ongeschikt. Enige andere optie waarbij je niet meer op hoeken ed hoeft te letten is een dubbel dubbel-kruis. Maar daar heb je wel wat lengte voor nodig gezien die dubbele kruizen al groot zijn en er ook nog een schuifstuk tussen moet passen. Ohja, echt goedkoop is zo'n as ook niet....
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Dat is inderdaad een goed idee, ik had nog nooit eerder gehoord van een aandrijfas met cv-joints.
Ben er wel benieuwd naar, ik ga vanavond google maar eens bezeilen!
Groeten,
Justin
Aandrijfas met homokineten zul je niet vinden.... die kunnen het toerental niet aan, dus ongeschikt. Enige andere optie waarbij je niet meer op hoeken ed hoeft te letten is een dubbel dubbel-kruis. Maar daar heb je wel wat lengte voor nodig gezien die dubbele kruizen al groot zijn en er ook nog een schuifstuk tussen moet passen. Ohja, echt goedkoop is zo'n as ook niet....
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Dennis101
Re: Aanlopen aandrijfas
De toerentallen zijn geen probleem meer voor een homokineet zoals te zien is bij de Freelander 1 die al vanaf 1998 een homokineet heeft in de cardanas tussen de IRD en de visco. Wat nog wel een beperking blijft bij deze cardanassen, is de hoek die afhankelijk van het gebruikte type hooguit zo'n 15 graden bedraagt.
Ik denk dat in dit specifieke geval de hoek de beperking geeft, want bij de series cardanassen is de maximale hoek door de grotere kruisstukken beperkt tot 30 graden volgens opgave van de fabrikant. De cardanassen van de Defender hebben kleinere kruisstukken, waardoor de maximale hoek iets groter is geworden (35 graden).
Grootste probleem blijft natuurlijk dat er gewoon te weinig ruimte is voor een echt goede oplossing.
Dennis B
Ik denk dat in dit specifieke geval de hoek de beperking geeft, want bij de series cardanassen is de maximale hoek door de grotere kruisstukken beperkt tot 30 graden volgens opgave van de fabrikant. De cardanassen van de Defender hebben kleinere kruisstukken, waardoor de maximale hoek iets groter is geworden (35 graden).
Grootste probleem blijft natuurlijk dat er gewoon te weinig ruimte is voor een echt goede oplossing.
Dennis B
-
CrazymudWouter
Re: Aanlopen aandrijfas
Aardig wat reacties alweer! Bedankt!
Even samengevat:
Dubbel kruis is een optie maar is eigenlijk te weinig ruimte voor
Homokineet kan de hoek niet aan
Oplossingen zijn dus een defender as, wide angle propshafts en het kantelen van de salibury.
Het kantelen van de as zie ik als een goede optie maar is het niet zo dat doordat de flenzen niet meer recht voor elkaar staan de boel alsnog naar de klote draaid? Zo ja, valt hier nog iets aan te doen? Moet zeggen dat ik met wat extra trillingen wel kan leven zolang het niet kapot gaat.
Is defender assen echt een goede oplossing? Ik neem aan dat een kleiner kruisje ook een zwakker kruis betekend of zie ik dit verkeerd? Ik moet zeggen dat ik de auto namelijk vrij zwaar belast in het terrein. Het moet dus wel echt sterk zijn.
Die wide angle propshafts, hier moet dan neem ik aan een complete as voor gemaakt worden? Word dat dan niet idioot veel geld? Moet zeggen dat het best wat mag kosten maar dan moet het ook wel echt goed zijn.
Wanneer het precies herrie maakt vind ik moeilijk te zeggen (bij het in of uitveren?), ik denk bij het uitveren maar weet het eigenlijk niet eens echt zeker.
Verder heeft toyroverlander het over het volgende: die pads op de as eraf slijpen en nieuwe onder de goede hoek zodat de as gekanteld wordt. Wat bedoel je hiermee? Of bedoel je hiermee het verhaal met of de wedge of de ophangpunten op de as verlassen?
Alvast bedankt weer voor de reacties!!!
Even samengevat:
Dubbel kruis is een optie maar is eigenlijk te weinig ruimte voor
Homokineet kan de hoek niet aan
Oplossingen zijn dus een defender as, wide angle propshafts en het kantelen van de salibury.
Het kantelen van de as zie ik als een goede optie maar is het niet zo dat doordat de flenzen niet meer recht voor elkaar staan de boel alsnog naar de klote draaid? Zo ja, valt hier nog iets aan te doen? Moet zeggen dat ik met wat extra trillingen wel kan leven zolang het niet kapot gaat.
Is defender assen echt een goede oplossing? Ik neem aan dat een kleiner kruisje ook een zwakker kruis betekend of zie ik dit verkeerd? Ik moet zeggen dat ik de auto namelijk vrij zwaar belast in het terrein. Het moet dus wel echt sterk zijn.
Die wide angle propshafts, hier moet dan neem ik aan een complete as voor gemaakt worden? Word dat dan niet idioot veel geld? Moet zeggen dat het best wat mag kosten maar dan moet het ook wel echt goed zijn.
Wanneer het precies herrie maakt vind ik moeilijk te zeggen (bij het in of uitveren?), ik denk bij het uitveren maar weet het eigenlijk niet eens echt zeker.
Verder heeft toyroverlander het over het volgende: die pads op de as eraf slijpen en nieuwe onder de goede hoek zodat de as gekanteld wordt. Wat bedoel je hiermee? Of bedoel je hiermee het verhaal met of de wedge of de ophangpunten op de as verlassen?
Alvast bedankt weer voor de reacties!!!
-
ToyRoverlander
Re: Aanlopen aandrijfas
Zo'n beetje DE oplossing, die dus de nodige tijd en geld kost (voor niks komt de zon op he....) is de as kantelen en een aandrijfas met dubbel kruis erop.
Dan moet je dus die pads (die delen die onder de as gelast zitten waarmee de as op de bladveren rust) eraf geslepen worden, hergebruiken (als je ze netjes eraf geslepen krijgt, anders nieuwe maken).
De as moet dan achterover gekanteld worden, zover dat de nieuwe aandrijfas een hoek van 0graden heeft bij de kruiskoppeling die bij het diff zit. Dan vangt het dubbele kruis de hele hoek op en krijg je geen trillingen. En zo kan hij de hoeken ook aan.
OF, een aandrijfas met higj-angle yokes en hopen dat de hoek die ze aankunnen groot genoeg is.
Hier is het diff ook omhoog gekanteld voor een dubbel-kruis aandrijfas
IMG_8145.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3dde1d0bb8d51d5ad461cfa7faaa33f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8145.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/Marks%20Landy/IMG_8145.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8145.jpg', '', 13685457, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMG_8147.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3383147b40163d196695018eae4d1e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8147.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/Marks%20Landy/IMG_8147.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8147.jpg', '', 13685457, 600, 600, 'Loading image ...', false);
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Dan moet je dus die pads (die delen die onder de as gelast zitten waarmee de as op de bladveren rust) eraf geslepen worden, hergebruiken (als je ze netjes eraf geslepen krijgt, anders nieuwe maken).
De as moet dan achterover gekanteld worden, zover dat de nieuwe aandrijfas een hoek van 0graden heeft bij de kruiskoppeling die bij het diff zit. Dan vangt het dubbele kruis de hele hoek op en krijg je geen trillingen. En zo kan hij de hoeken ook aan.
OF, een aandrijfas met higj-angle yokes en hopen dat de hoek die ze aankunnen groot genoeg is.
Hier is het diff ook omhoog gekanteld voor een dubbel-kruis aandrijfas
IMG_8145.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3dde1d0bb8d51d5ad461cfa7faaa33f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8145.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/Marks%20Landy/IMG_8145.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8145.jpg', '', 13685457, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMG_8147.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3383147b40163d196695018eae4d1e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8147.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/Marks%20Landy/IMG_8147.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8147.jpg', '', 13685457, 600, 600, 'Loading image ...', false);
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Dennis101
Re: Aanlopen aandrijfas
De kleinere kruisstukken zijn geen probleem, want dezelfde maat (maar een sterkere uitvoering) zijn ook toegepast in de GKN cardanassen die ik voor mijn 101 heb laten maken. Deze assen zijn gespecificeerd tot 2400 Nm en dat is bijna 17x het koppel wat een 2.25D maximaal levert.
Dennis B
Dennis B
-
CrazymudWouter
Re: Aanlopen aandrijfas
Bedankt weer voor de reacties! Ben er tot nu toe al een stuk weizer van geworden.
Wat ik me nu alleen afvraag is of het ook mogelijk is om de as te kantelen zonder een dubbel kruis te monteren. Dit omdat ik de nieuwe dubbelkruisassen best duur vind. Dan zal ik eerst met een normale as gaan rijden en prikkers in de gaten houden of er een keer een as met een dubbel kruis voorbij komt. Of raden jullie dit af?
Wat zou de hoek moeten zijn waarop ik de as monteer? De flens recht naar de versnellingsbak gericht? Zo ziet het er op de foto uit namelijk.
Alvast bedankt,
Groeten Wouter
Wat ik me nu alleen afvraag is of het ook mogelijk is om de as te kantelen zonder een dubbel kruis te monteren. Dit omdat ik de nieuwe dubbelkruisassen best duur vind. Dan zal ik eerst met een normale as gaan rijden en prikkers in de gaten houden of er een keer een as met een dubbel kruis voorbij komt. Of raden jullie dit af?
Wat zou de hoek moeten zijn waarop ik de as monteer? De flens recht naar de versnellingsbak gericht? Zo ziet het er op de foto uit namelijk.
Alvast bedankt,
Groeten Wouter
-
ToyRoverlander
Re: Aanlopen aandrijfas
Quote Wat ik me nu alleen afvraag is of het ook mogelijk is om de as te kantelen zonder een dubbel kruis te monteren
Tuurlijk kan dat, gaat alleen trillen als een gek, en dan ook echt trillen! Niet doen dus als je wilt genieten van het rijden .
De hoek moet zo zijn dat de hoek van de kruiskoppeling bij het diff 0 graden is. Hij wijst dan net wat boven de flens van de tussenbak. Maar meten is weten
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Tuurlijk kan dat, gaat alleen trillen als een gek, en dan ook echt trillen! Niet doen dus als je wilt genieten van het rijden .
De hoek moet zo zijn dat de hoek van de kruiskoppeling bij het diff 0 graden is. Hij wijst dan net wat boven de flens van de tussenbak. Maar meten is weten
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
CrazymudWouter
Re: Aanlopen aandrijfas
Ik kom deze tegen op mm-4x4.com maar past deze as nou wel of niet bij mij? dubbel kruis aandrijfas
Heb namelijk wel is ergens gelezen dat de as van een disco 1 niet past bij een series. (lengte maakt me trouwen niet uit, ik rij nu ook al met een ingekorte as rond.....
Als deze as niet past waar kan ik er dan 1 kopen die wel past?
Heb namelijk wel is ergens gelezen dat de as van een disco 1 niet past bij een series. (lengte maakt me trouwen niet uit, ik rij nu ook al met een ingekorte as rond.....
Als deze as niet past waar kan ik er dan 1 kopen die wel past?
-
Eric&Betty Boop
Re: Aanlopen aandrijfas
Om een voorste aandrijfas van een D2 te kunnen monteren heb je ook de voorste uitgaande tussenbakflens van een D2 nodig want het gatenpatroon(van de 4 boutjes waar de propshaft mee op de tussenbakflens vast zit) is anders dan van een as met enkel kruisstuk.
Zo'n D2 tussenbakflens gaat volgens mij niet op de uitgaande as van jou lightweight tussenbak passen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a07f065d9c2d1b7287074508d066fa66', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13714534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('29aa25c4a95c88085c1109a83adf2af6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13714534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2011 00:31 door Pepé le Pew&Betty Boop.
Zo'n D2 tussenbakflens gaat volgens mij niet op de uitgaande as van jou lightweight tussenbak passen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a07f065d9c2d1b7287074508d066fa66', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13714534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('29aa25c4a95c88085c1109a83adf2af6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13714534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2011 00:31 door Pepé le Pew&Betty Boop.
-
CrazymudWouter
Re: Aanlopen aandrijfas
Ik ben gister weer eens met de as in de weer geweest en een andere 100 % spelingsvrije aandrijfas gemonteerd maar...... het helpt niks!!
Ik vermoed dus een ander probleem. Nu krikte ik 1 achterwiel op en wilde het wiel draaien om zo makkelijk de aandrijfas te monteren maar dit ging niet! De auto stond in zijn vrij en gewoon op de 2 wiel aandrijving. Ik vermoed dus problemen in het differenteel.
Ik ga hier morgen dus naar kijken maar waar moet ik op letten? Wat denken jullie wat het kan zijn? Ik heb het dus echt over een harde klapper bij het rijden. Ook gewoon als ik rechtdoor rij,
Het is een salisbury differentieel!
Alvast bedankt!
Ik vermoed dus een ander probleem. Nu krikte ik 1 achterwiel op en wilde het wiel draaien om zo makkelijk de aandrijfas te monteren maar dit ging niet! De auto stond in zijn vrij en gewoon op de 2 wiel aandrijving. Ik vermoed dus problemen in het differenteel.
Ik ga hier morgen dus naar kijken maar waar moet ik op letten? Wat denken jullie wat het kan zijn? Ik heb het dus echt over een harde klapper bij het rijden. Ook gewoon als ik rechtdoor rij,
Het is een salisbury differentieel!
Alvast bedankt!