startmotor Defender 2.5 na diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans B

startmotor Defender 2.5 na diesel

Bericht door Hans B »

Bij deze nog even terugkomend op het probleem met de startmotor.
Vandaag de startmotor eruit gehaald en bekeken. Binnenkant was erg vies, veel losse rommel en bovendien een heel stuk weggebrand, daar waar de koperdraad was bevestigd.
Zag er naar mijn idee niet goed uit.
Heb inmiddels een nieuwe startmotor besteld en ook een nieuwe startknop/schakelaar waarmee ik de motor start. (is dit altijd het geval dat er een aparte startknop zit?)
Na het demonteren van de startmotor zag ik dat ook de starterkrans flink op z'n kop heeft gekregen. De tanden waren flink beschadigd. Vanmiddag met een ijzervijl zo veel mogelijk de bramen van de tanden gevijld. Ben er namelijk bang voor dat de bendix van mijn nieuwe startmotor anders (weer) blijft hangen in de starterkrans.
Heeft iemand zoiets ook wel eens meegemaakt? Is dit een redelijke oplossing zo?
Alvast bedankt voor de reactie!

Hans
Dennis101

Re: startmotor Defender 2.5 na diesel

Bericht door Dennis101 »

Het handigste is om de starterkrans te vervangen, niet echt moeilijk als je een oven hebt waar de krans in past.

Dennis B
Hans B

Bericht door Hans B »

Hoi,
Je praat over het vervangen van de starterkrans maar dit is toch niet zo eenvoudig?
Volgens mij moet ik dan heel veel uit elkaar halen om daar bij te kunnen komen.
En wat bedoel je met een oven waar de krans in past?

Hans
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Om de starterkrans te vervangen zal je het vliegwiel uit moeten bouwen.
De krans moet in de oven om hem gelijkmatig te verwarmen tot 250 grC zodat hij om het vliegwiel gekrompen kan worden.
Sommigen doen het met een brander, maar dan verwarm je hem niet gelijkmatig en is de kans zeer groot dat hij plaatselijk oververhit wordt en zwakke plekken gaat vertonen.
Na montage van het vliegwiel natuurlijk wel even uitklokken.
Je zou het natuurlijk ook met het huidige vliegwiel kunnen proberen en als de beschadigingen niet te groot zijn dan kan het nog heel lang goed gaan.
Als de beschadigingen toch te groot waren bestaat de kans dat je op korte termijn weer een nieuwe startmotor nodig hebt.

Dennis B
berrys2a

Bericht door berrys2a »

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen dan bouw je de motor uit! dit is de enige optie om bij je vliegwiel te komen.

kijk je de starterkrans goed na! Als deze echt te slecht is kun je hem vervangen. En dan niet te moeilijk doen met starterkrans en ovens en gasbranders of weet ik veel wat. Allemaal goedbedoelde adviezen maar niet haalbaar als je het zelf wilt doen. De 2.5 NA is een veelvoorkomende motor en daar is vast wel een compleet vliegwiel voor te vinden met een goede starterkrans.

Kun je meteen je koppelingsplaten, drukgroep en lager controleren en eventueel vervangen.

Het uitbouwen van de motor lijkt een hele klus maar is in dit geval waarschijnlijk wel uiteindelijk de minst frustrerende.
Ik weet uiteraard niet hoe goed je kan sleutelen en beschikt over de middelen en ruimte hiervoor maar als je de werkplaats handboeken hebt of kunt krijgen is het geen moeilijke klus. Alleen veel werk

En je vraag over een startknop! nee volgens mij hebben de Defenders, 110 en 90's allemaal starten via het contactslot. Meestal betekent een startknop een kapot contactslot.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het is wel duidelijk dat je dit zelf nog nooit hebt uitgevoerd, want de starterkrans vervangen is vrij eenvoudig.
Motor kan gewoon blijven zitten, want als de versnellingsbak er onderuit is kun je zo bij het vliegwiel.
Het vliegwiel demonteren terwijl hij nog stevig op de motorrubbers staat is ook veel prettiger werken als los op de werkbank/grond o.i.d.
Oude starterkrans inboren om hem te verzwakken en met een beiteltje en een hamer splijt je de krans zo open.
Contactvlakken op het vliegwiel goed schoonmaken en het vliegwiel op een stevige vlakke (bijvoorbeeld) tafel neerleggen.
Starterkrans in de oven verwarmen tot 250 grC en er heel goed op letten welke kant de inspoor kant is, want als je hem uit de oven pakt (met lashandschoenen natuurlijk) wil je hem zo warm mogelijk plaatsen.
Als de krans op temperatuur is kun je hem zo op het vliegwiel plaatsen en als hij goed aan ligt (valt bijna vanzelf op z'n plaats) laat je het geheel rustig afkoelen.
Daarna vliegwiel monteren, uitklokken en klaar.

Dennis B
berrys2a

Bericht door berrys2a »

Nee ik heb helemaal geen ervaring met sleutelen, motoren inbouwen, bakken wisselen rare projecten. en al helemaal niet met starterkransen wisselen.

Als je het allemaal zo goed weet leg dan meteen even uit hoe er uitgeklokt moet worden. Wel handig als je iemand
zijn halve auto uit elkaar laat halen dat je dan alles uitlegt.

Ik geloof niet dat de vraagsteller voor de rest erg gebaat is bij nog meer wijze antwoorden. wel bij volledige antwoorden.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het lijkt mij niet echt zinvol om het uitklokken nader toe te lichten terwijl dit duidelijk en voorzien van illustraties is beschreven in het werkplaats handboek. Mocht het wel nodig zijn om e.e.a. toe te lichten dan verwacht ik dat de vraagsteller hier wel om zal vragen.

Dennis B
D&G

Bericht door D&G »

Ben blij dat ik het niet hoef te doen, mijn werkplaatsje en oven liggen een km of 5 uit elkaar....
Huub

Bericht door Huub »

Hmm, persoonlijk haal ik liever de motor los dan de bak eruit, motor eruit is ongeveer 3 uur werk, als je de motorsteunen ertussenuit haalt kan je de motor zover laten zakken dat je de moeren waarmee motor en bak aan elkaar zitten kan bereiken zonder de vloer en tunnel te demonteren. Goed vervangend vliegwiel compleet met startkrans kan je vast wel voor weinig te pakken krijgen bij een sloper. Moet kunnen in een dag.

Huub
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dan breng je toch het vliegwiel naar de oven of v.v.?
En vergeet dan de lashandschoenen niet, want met ovenwanten kom je er niet.
En, draait het motortje alweer?

Dennis B
Hans B

Bericht door Hans B »

Bedankt maar weer!
Ik wacht op dit moment nog op de levering van de nieuwe startmotor. Ik hoop dat ik deze voor a.s zaterdag heb dan kan ik er mee aan de slag.
De starterkrans heb ik met behulp van een ijzervijl een beetje opgeknapt en ziet er weer redelijk uit. Het uitbouwen van motoren en/of versnellingsbakken zie ik wat tegen op omdat ik nog weinig klus ervaring heb met een Landrover. Zoals ik lees draaien de meeste van jullie de hand hier niet voor om. Als je de motor demonteert moet je ook een takel hebben lijkt mij om deze te verwijderen. Mijn werkplaats/garage is 12 x 4 meter echter zonder smeerput of brug.
Ik ga het toch eerst zo proberen en blijkt het echt nodig dan waag ik me eraan om de hele boel uit elkaar te draaien.
Dan komen er wellicht nog meer vragen!

Hans
berrys2a

Bericht door berrys2a »

Hier even een linkje naar een motor takel zoals ze veel voorkomen op MP en andere veilingsites
ideaal als je een vlakke vloer hebt.
klik

Waar in Nederland zit je ergens in de buurt. Misschien dat iemand je kan komen helpen met deze klus.
Hans B

Bericht door Hans B »

Bedankt voor de tip!
zo´n takel lijkt me wel wat en is bovendien ook goed te betalen.
Heb vandaag de startmotor binnen gekregen en ga er zaterdag mee aan het werk.
Als ik merk dat het starten niet goed gaat dan ga ik alsnog de starterkrans vervangen. Ik heb goede hoop dat dat nu nog niet nodig is.
Ben woonachtig in Twente (Gem. Almelo).

Hans
Rickske

Bericht door Rickske »

Das in de buurt.. Ik heb wel zo een kraan maar moet er nog een nieuwe keerring voor scoren. Gezien ik m zelf momenteel niet nodig heb ben ik er (nog) niet achteraan geweest. Je mag m best een keer lenen als ik n nieuwe keerring vinden kan! Ps. Zit in Enschede

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/03/2011 20:48 door Rickske.
Hans B

Bericht door Hans B »

Enschede is idd in de buurt.
Bedankt voor je aanbod de kraan een keer te mogen lenen.
Ik hoop dat ik het nu zonder af kan.
Als de motor weer goed start en loopt laat ik het weten.

Hans
Hans B

Bericht door Hans B »

Vandaag nieuwe accu gehaald, oude was ook niet zo best meer!
Nieuwe startmotor gemonteerd en voor de zekerheid ook een nieuwe startknop.
De starterkrans nog even bewerkt met een slijpsteentje van een dremel (werkt prima, zo kun je de beschadigingen mooi "glad" krijgen). Starten......en hij loopt weer!
Bedankt voor alle tips en adviezen.

Hans
Plaats reactie