Koppakking verwisselen
-
Theo Schinnij
Koppakking verwisselen
Hallo,
Sedert 2006 ben ik de bezitter van een Landrover 110, 2,5 D uit 1984.
Tot dusver heb ik er veel pech mee. Kreeg eerst problemen met de spie van de krukaspoelie. Hiervoor moest de hele motor uit elkaar. Nog geen half jaar later had ik weer problemen. Nu was één van de cilinders het probleem en moest de motor wederom uit elkaar. Tot dusver hebben de reparaties me een slordige € 4.000,- gekost.
Nu heb ik weer problemen. Een lekke koppakking ditmaal.
Wil nu zelf deze reparatie uit gaan voeren om kosten twe besparen. Heb echter geen ervaring met zo'n forse reparatie. Ben nu op zoek naar een handleiding, liefst in het Nederlands, waarin het hele proces goed beschreven staat.
Ook nuttige tips/adviezen m.b.t. het uitvoeren van deze reparatie zijn van harte welkom
Groeten,
Theo Schinnij
Sedert 2006 ben ik de bezitter van een Landrover 110, 2,5 D uit 1984.
Tot dusver heb ik er veel pech mee. Kreeg eerst problemen met de spie van de krukaspoelie. Hiervoor moest de hele motor uit elkaar. Nog geen half jaar later had ik weer problemen. Nu was één van de cilinders het probleem en moest de motor wederom uit elkaar. Tot dusver hebben de reparaties me een slordige € 4.000,- gekost.
Nu heb ik weer problemen. Een lekke koppakking ditmaal.
Wil nu zelf deze reparatie uit gaan voeren om kosten twe besparen. Heb echter geen ervaring met zo'n forse reparatie. Ben nu op zoek naar een handleiding, liefst in het Nederlands, waarin het hele proces goed beschreven staat.
Ook nuttige tips/adviezen m.b.t. het uitvoeren van deze reparatie zijn van harte welkom
Groeten,
Theo Schinnij
-
Erwin 110TD5
Re: Koppakking verwisselen
Is te doen (zelfs mij lukte het
en dat ook nog op de camping)......
stap voor stap staat in werkplaatsboek..... Heb ik wel voor dat modeljaar, alleen als pdf en da's pretty big (m.a.w. te groot voor in de mail)
Erwin
110TD5
[home.wanadoo.nl]
stap voor stap staat in werkplaatsboek..... Heb ik wel voor dat modeljaar, alleen als pdf en da's pretty big (m.a.w. te groot voor in de mail)
Erwin
110TD5
[home.wanadoo.nl]
-
Bart van Dessel
Re: Koppakking verwisselen
Tja, is pech hebben, maar het is een auto van 25 jaar oud en dan is het risico van reparaties gewoon groter. Workshop manuals zijn er genoeg, ook te downloaden van internet, ik heb ze echter nog nooit in het Niederlandisch gezien.
Een koppakking vervangen is bij een 2.5 D een makkelijk klusje, in tegenstelling tot moderne ingewikkeldere auto's. Het belangrijkste is je kop te laten afpersen en vlakken, goede koppakking gebruiken en de juiste manier van kopbouten aandraaien. Heb je al eens gedacht aan een qua prijs interessant bedrijf die het toch voor je kan uitvoeren? www.colvilleslandrovers.nl is goed in deze reparaties en qua prijs gunstig.
Groetjes, Bart
Een koppakking vervangen is bij een 2.5 D een makkelijk klusje, in tegenstelling tot moderne ingewikkeldere auto's. Het belangrijkste is je kop te laten afpersen en vlakken, goede koppakking gebruiken en de juiste manier van kopbouten aandraaien. Heb je al eens gedacht aan een qua prijs interessant bedrijf die het toch voor je kan uitvoeren? www.colvilleslandrovers.nl is goed in deze reparaties en qua prijs gunstig.
Groetjes, Bart
-
Apke
Re: Koppakking verwisselen
Hoi Theo,
Ik heb je net de handleiding van het 3e echelon voor een SIII toegestuurd. De 2.25 lijkt erg veel op een 2.5 ltr NA blok. De radiator, thermostaathuis, spruitstukken, enz wijken af, maar technisch zit het blok er hetzelfde uit.
Laat me even weten hoeveel ruimte je hebt in je meelbox, de handboeken voor de Defender nemen nogal wat ruimte in beslag.
Even een mailtje naar mij en ik stuur ze per CD naar je toe e-mail adres kan je via info zien.
Het klusje is niet zo erg moeilijk.
Investeer in een goede momentsleutel en bezuinig niet op de koppakking. Uit ervaring weet ik dat de kopppakking die in een complete set geleverd wordt van mindere kwaliteit is dan de originele koppakking.
Verder is het handig om met twee personen te zijn als de kop er af getilt word / weer op geplaatst wordt (goede takel is ook mogelijk).
Om de kop er af te halen gebruik ik/we (11e echelon) een stevige staaf die over de wings wordt gelegd. Over deze staaf wordt een touw gelegd wat aan de voor en achterkant van de kop word vastgemaakt. Zo kan je met twee man de kop er gemakkelijk aftillen.
Succes,
Apke
www.larrie.nl
Ik heb je net de handleiding van het 3e echelon voor een SIII toegestuurd. De 2.25 lijkt erg veel op een 2.5 ltr NA blok. De radiator, thermostaathuis, spruitstukken, enz wijken af, maar technisch zit het blok er hetzelfde uit.
Laat me even weten hoeveel ruimte je hebt in je meelbox, de handboeken voor de Defender nemen nogal wat ruimte in beslag.
Even een mailtje naar mij en ik stuur ze per CD naar je toe e-mail adres kan je via info zien.
Het klusje is niet zo erg moeilijk.
Investeer in een goede momentsleutel en bezuinig niet op de koppakking. Uit ervaring weet ik dat de kopppakking die in een complete set geleverd wordt van mindere kwaliteit is dan de originele koppakking.
Verder is het handig om met twee personen te zijn als de kop er af getilt word / weer op geplaatst wordt (goede takel is ook mogelijk).
Om de kop er af te halen gebruik ik/we (11e echelon) een stevige staaf die over de wings wordt gelegd. Over deze staaf wordt een touw gelegd wat aan de voor en achterkant van de kop word vastgemaakt. Zo kan je met twee man de kop er gemakkelijk aftillen.
Succes,
Apke
www.larrie.nl
-
Cor van Haaren
Re: Koppakking verwisselen
Theo,
Zoals mijn collega's a; beschreven is het geen moeilijke klus, met een goede portie nuchter verstand en het volgen van de handboek aanwijzingen moet het zeker lukken.
Wel nog een advies waar ik met 2x koppakking vervamgen achter ben gekomen: laat de kop controleren / afpersen en vlakken anders is de kans groot dat je werk totaal voor niks is geweest.
Zou ik verder meteen de klepcups mee vervangen net als de pakkingen van thermostaat in- en uitlaat. Kleppen opnieuw inslijpen met pasta lijkt me ook beter om meteen mee te nemen als de kleppen eruit liggen. Misschien ook de moeite om de tappets en rollers te controleren en of de pushrods nog recht zijn. Klink allemaal ingewikkelder dan het is. Mail maar,kunnen eventueel nog telefonisch iets na babbelen...
Zoals mijn collega's a; beschreven is het geen moeilijke klus, met een goede portie nuchter verstand en het volgen van de handboek aanwijzingen moet het zeker lukken.
Wel nog een advies waar ik met 2x koppakking vervamgen achter ben gekomen: laat de kop controleren / afpersen en vlakken anders is de kans groot dat je werk totaal voor niks is geweest.
Zou ik verder meteen de klepcups mee vervangen net als de pakkingen van thermostaat in- en uitlaat. Kleppen opnieuw inslijpen met pasta lijkt me ook beter om meteen mee te nemen als de kleppen eruit liggen. Misschien ook de moeite om de tappets en rollers te controleren en of de pushrods nog recht zijn. Klink allemaal ingewikkelder dan het is. Mail maar,kunnen eventueel nog telefonisch iets na babbelen...
-
ex-fietser
Re: Koppakking verwisselen
Haal even een tap door de kopboutgaten zodat je zeker weet dat al het vuil er uit is.
Arnold.
Arnold.
-
Toller
Re: Koppakking verwisselen
Dag Theo,
Heb een digitale versie van het Nederlandstalige werkplaatshandboek voor de landrover 90/110 en defender.
Ik heb deze ooit een keer van papier ingescanned en op CD gebrand het is een doorzoekbaar PDF.
Als je me je adres gegevens mailt dan kan ik je een kopietje maken en laten toekomen.
Groet,
Marc
Heb een digitale versie van het Nederlandstalige werkplaatshandboek voor de landrover 90/110 en defender.
Ik heb deze ooit een keer van papier ingescanned en op CD gebrand het is een doorzoekbaar PDF.
Als je me je adres gegevens mailt dan kan ik je een kopietje maken en laten toekomen.
Groet,
Marc