Series 3 koppeling past niet?
-
Roy Haenen
Series 3 koppeling past niet?
Hi prikkers,
Ik heb een Santana 109 met een series 2 versnellingsbak en een 2.25 D motor.
Helaas had ik een probleem met m'n koppeling, deze wilde niet meer ontkoppelen, ondanks dat de master cylinder en de slave cylinder goed waren. Ook geen bult in de slang.
Sterker nog, je kon zien dat de slavecylinder goed functioneerde.
Bovendien had ik sinds kort een ratel in de versnellingsbak, alleen in de eerste 3 versnellingen.
Nu ik toch genoodzaakt was om de versnellingsbak te demonteren, heb ik maar gelijk een andere series 3 bak gekocht. Ook handig als de vrouw wil rijden.
Ik heb meteen een nieuwe drukgroep, koppelingsplaat en slaveclinder gekocht, alles series 3.
Alleen nu blijkt er een dikkere drukgroep in te zitten dan een originele series 3 drukgroep. Dit heeft als gevolg dat als ik de koppelingsvork bedien (handmatig), ik nog net de drukgroep kan aantikken. Er is van ontkoppelen geen sprake. Ik kan dit zien door de opening boven in het bellhouse. De bedieningspin van de vork is helemaal ingedrukt tot het einde.
Zou het kunnen dat een santana 2.25 D een dunner vliegwiel heeft dan een originele LandRover 2.25 D?
Wie is dit probleem al eens eerder tegengekomen en kan me helpen?
Groetjes,
Roy
Ik heb een Santana 109 met een series 2 versnellingsbak en een 2.25 D motor.
Helaas had ik een probleem met m'n koppeling, deze wilde niet meer ontkoppelen, ondanks dat de master cylinder en de slave cylinder goed waren. Ook geen bult in de slang.
Sterker nog, je kon zien dat de slavecylinder goed functioneerde.
Bovendien had ik sinds kort een ratel in de versnellingsbak, alleen in de eerste 3 versnellingen.
Nu ik toch genoodzaakt was om de versnellingsbak te demonteren, heb ik maar gelijk een andere series 3 bak gekocht. Ook handig als de vrouw wil rijden.
Ik heb meteen een nieuwe drukgroep, koppelingsplaat en slaveclinder gekocht, alles series 3.
Alleen nu blijkt er een dikkere drukgroep in te zitten dan een originele series 3 drukgroep. Dit heeft als gevolg dat als ik de koppelingsvork bedien (handmatig), ik nog net de drukgroep kan aantikken. Er is van ontkoppelen geen sprake. Ik kan dit zien door de opening boven in het bellhouse. De bedieningspin van de vork is helemaal ingedrukt tot het einde.
Zou het kunnen dat een santana 2.25 D een dunner vliegwiel heeft dan een originele LandRover 2.25 D?
Wie is dit probleem al eens eerder tegengekomen en kan me helpen?
Groetjes,
Roy
-
mirza.denhond@hotmail.com
Re: Series 3 koppeling past niet?
Als ik het goed voor heb bestaan er 2 soorten slavecilinders voor de Series. De ene staat iets meer naar voren. Daardoor is de uitwijking anders. Beide cilinders staan afgebeeld in de catalogus van www.lpi.be.
Hopelijk greaakt u hier mee verder.
Hopelijk greaakt u hier mee verder.
-
Roy Haenen
Re: Series 3 koppeling past niet?
Hi Mirza,
Dank voor je reactie.
Echter heb ik nog geen slavecylinder gemonteerd. Ik duw de vork met de hand helemaal naar achteren en dan pas kom ik tot aan de drukgroep?
Ik heb hulp gehad van een ervaren LandRover sleutelaar, deze snapte het ook niet. Alles zou moeten functioneren maar we komen maar net tot aan de drukgroep. De drukgroep wat erin zat gemonteerd was dikker en kleiner. Had hij ook nog nooit gezien. Deze oude drukgroep was waarschijnlijk het euvel van het niet meer ontkoppelen. We zijn nu aan het twijfelen over de lengte van de pin met bolkop waarop de vork scharniert of het vliegwiel.
Meer info is welkom.
Groet Roy
Dank voor je reactie.
Echter heb ik nog geen slavecylinder gemonteerd. Ik duw de vork met de hand helemaal naar achteren en dan pas kom ik tot aan de drukgroep?
Ik heb hulp gehad van een ervaren LandRover sleutelaar, deze snapte het ook niet. Alles zou moeten functioneren maar we komen maar net tot aan de drukgroep. De drukgroep wat erin zat gemonteerd was dikker en kleiner. Had hij ook nog nooit gezien. Deze oude drukgroep was waarschijnlijk het euvel van het niet meer ontkoppelen. We zijn nu aan het twijfelen over de lengte van de pin met bolkop waarop de vork scharniert of het vliegwiel.
Meer info is welkom.
Groet Roy
-
mirza.denhond@hotmail.com
Re: Series 3 koppeling past niet?
Als de vork tegen het druklager staat, zou je dan (mocht de bedieningspin langer zijn) met dezelfde vork de drukgroep kunnen bedienen? Heeft de vork voldoende plaats om te bewegen? Ik weet niet of dit met de vrije hand zo maar gaat. Met de slave cylinder van een Serie IIa geraak je met de bedieningspin ca. 3cm verder.
-
Dennis101
Re: Series 3 koppeling past niet?
Volgens de onderdelenboeken gebruiken de Santana en Land Rover series 3 dezelfde drukgroep en koppelingsplaat, ook de hulpcilinders zijn hetzelfde.
Het meest waarschijnlijke is dat je of de verkeerde onderdelen hebt gekregen of een montagefout hebt gemaakt (zit de koppelingsplaat niet verkeerd om?).
De hulpcilinder van een S2a is natuurlijk geen oplossing, want alles moet gewoon passen en werken als de juiste onderdelen zijn gebruikt, bovendien komen de montagegaten van de cilinders niet overeen.
Dennis B
Het meest waarschijnlijke is dat je of de verkeerde onderdelen hebt gekregen of een montagefout hebt gemaakt (zit de koppelingsplaat niet verkeerd om?).
De hulpcilinder van een S2a is natuurlijk geen oplossing, want alles moet gewoon passen en werken als de juiste onderdelen zijn gebruikt, bovendien komen de montagegaten van de cilinders niet overeen.
Dennis B
-
Exfietser
Re: Series 3 koppeling past niet?
Misschien hebben ze een drukgoep/koppelingsplaat van een een ander merk auto gebruikt en daarom de pin ingekort om het te laten werken. Ik doe nu een hele wilde gok. Maar als die koppelingsplaat echt anders is dan een landrover exemplaar? Dan is dit mischien een verklaring. Ik heb er geen losliggen anders had ik hem met je opgemeten.
Arnold.
Arnold.
-
Roy Haenen
Re: Series 3 koppeling past niet?
Prikkers bedankt voor het meedenken!!
De koppeling werkt weer. Alle onderdelen waren/zijn goed. Alleen een paar maanden oude TRW mastercylinder bleek toch slecht. Ben hier achter gekomen met behulp van eezibleed. Als er druk op het systeem stond deed alles het wel. Druk eraf --> probleem. Lang gezocht maar toch gevonden. De drukgroep hoef je slechts maar 1 cm ofzo in te duwen. Soms is het lastig in te schatten, zonder vergelijkingsmateriaal, hoe het zou moeten werken.
In ieder geval blij dat ik weer kan rijden en nog wel met een series 3 bak!
Nogmaals bedankt voor alle info!!!
Groetjes,
Roy
De koppeling werkt weer. Alle onderdelen waren/zijn goed. Alleen een paar maanden oude TRW mastercylinder bleek toch slecht. Ben hier achter gekomen met behulp van eezibleed. Als er druk op het systeem stond deed alles het wel. Druk eraf --> probleem. Lang gezocht maar toch gevonden. De drukgroep hoef je slechts maar 1 cm ofzo in te duwen. Soms is het lastig in te schatten, zonder vergelijkingsmateriaal, hoe het zou moeten werken.
In ieder geval blij dat ik weer kan rijden en nog wel met een series 3 bak!
Nogmaals bedankt voor alle info!!!
Groetjes,
Roy