Defender 110 Motor kapot
-
Johan
Defender 110 Motor kapot
Hallo allemaal. Ik heb de kat in de zak gekocht denk ik. Een defender 110 van eind 2004 met 65000 km gekocht. Het probleem is. Als de motor eerst 20 minuutjes warm draait is er niks aan de hand en rijd hij prima. Als ik de motor start en meteen ga rijden dan spuit de olie eruit zo rond de oliefilter en de oliekoeler. Het lijkt of hij teveel druk opbouwt. Een paar dingen die me opvallen en misschien helpen. Er is dan een borrelend geluig hoorbaar. Er zit olie in het koelvloeistof reservoir. Het lijkt of de oliekoeler opgeblazen wordt. Wie kan mij helpen met een tip of heeft zelf zoiets al eens meegemaakt. Alvast bedankt voor de moeite.
-
Joep
Re: Defender 110 Motor kapot
hmm, klinkt als een gescheurde kop. Misschien handig om de kop eens te demonteren?
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3026fa779258766d610a2eab40eec264', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 13645607, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3026fa779258766d610a2eab40eec264', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 13645607, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Puffino
Re: Defender 110 Motor kapot
Kan ernstig zijn, hoeft niet. Ik denk aan rotte koppakking maar een rotte kpo kan ook en is prijziger ter reparatie omdat koppen duur zijn. Toch vrees ik, omdat je met warme motor het probleem niet hebt, dat het toch die kop is.
Kop lichten (heb je sowieso een nieuwe koppakking nodig om terug te monteren...) en kop laten afpersen. Dan weet je meer. Afpersen is het onder druk zetten en kijken of ie lek is.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Kop lichten (heb je sowieso een nieuwe koppakking nodig om terug te monteren...) en kop laten afpersen. Dan weet je meer. Afpersen is het onder druk zetten en kijken of ie lek is.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: Defender 110 Motor kapot
kun je ook geen verhaal halen bij verkoper?
denk niet dat je er met een koopje vanaf bent gekomen en best wel boel centjes hebt betaald...?
lijkt het me een gevalletje"Met voorbedachte rade"
denk niet dat je er met een koopje vanaf bent gekomen en best wel boel centjes hebt betaald...?
lijkt het me een gevalletje"Met voorbedachte rade"
-
Exfietser
Re: Defender 110 Motor kapot
Klinkt als een kapotte kop of koppakking. Maar het erger. Je verteld niet wat voor motor je hebt dus kan er niet veel van gezegd worden. Maar als ik jouw verhaal zo lees ben je dus besodemieterd en moet je verhaal halen bij de verkoper. Als die niet thuis geeft kun je je wagen misschien op zijn salontafel parkeren.
Arnold.
Arnold.
-
Roy Bruurs
Re: Defender 110 Motor kapot
Waarschijnlijk een TD5 en om de auto ergens binnen te rijden schiet niemand niks mee op en kan de zaak alleen verslechteren. Mocht dit bij de koop niet bekend zijn en het blijkft dat tijdens de koop dit euvel er ook al was, kun je de tegenpartij in gebreken stellen en eisen dat de tegenpartij de kosten van de reparatie en eventueel huur van andere auto vergoed. In de gebreken stelling kun je het gooien op dwaling (de drie D's) doordat de tegenpartij niet eerlijk heeft verteld wat er aan de hand was met de auto, maar je dus iets anders heeft doen geloven.
Doe dit aangetekend zodat de je zeker weet dat de tegenpartij de brief heeft ontvangen en je naast een kopie van de brief een bewijsstuk hebt dat deze brief ook daadwerkelijk aangekomen is bij de tegenpartij mocht het eventueel uitdraaien op een rechtzaak
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('37994d55e7b35574fb976d79922342ad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13646447, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Doe dit aangetekend zodat de je zeker weet dat de tegenpartij de brief heeft ontvangen en je naast een kopie van de brief een bewijsstuk hebt dat deze brief ook daadwerkelijk aangekomen is bij de tegenpartij mocht het eventueel uitdraaien op een rechtzaak
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('37994d55e7b35574fb976d79922342ad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13646447, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
Roger
Re: Defender 110 Motor kapot
Van de juridische kant weet ik niet zo veel, maar technisch gezien zou ik eerst de oliekoeler demonteren. Deze gaan best wel eens stuk, en olie in je koelsysteem is dat het gevolg. Koud is de oliedruk natuurlijk veel hoger, wie weet welke weg het dan gaat zoeken. Er zitten ook rubber afdichtringen achter de koeler, wellicht is daar iets mee mis. Succes in ieder geval!
-
Andrew Colville
Re: Defender 110 Motor kapot
Vliegt je olie vul dop ook weg als de motor loopt???
Water in koelvloeistof kan de warmte wisselaar zijn ( bij het filter onder de turbo) of Idd een lekke koppakking of een scheurtje in de kop.
Loopt de motor wel mooi op 5 cilinders v.a. de koude start???
Beginnen bij het simpele en goed koopste, onderzoek eerst die warmte wisselaar eens en bekijk of deze nog in orde is.
PBC500230.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c368a75faea78fded92b6fab30e0422', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.brit-car.co.uk%2Fshopimages%2Fproducts%2Fnormal%2FPBC500230.jpg', 'http://www.brit-car.co.uk/shopimages/products/normal/PBC500230.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.brit-car.co.uk%2Fshopimages%2Fproducts%2Fnormal%2FPBC500230.jpg', '', 13649463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
oil_cooler_td5.JPG --> mod_embed_images_loadimage('adea754f1e13845ff51428085fb8b014', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fl.b5z.net%2Fi%2Fu%2F6064257%2Fi%2Foil_cooler_td5.JPG', 'http://l.b5z.net/i/u/6064257/i/oil_cooler_td5.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fl.b5z.net%2Fi%2Fu%2F6064257%2Fi%2Foil_cooler_td5.JPG', '', 13649463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Cooling%20system.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0c83c9971f24c83e5648927466522b02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverclub.net%2FClub%2FDisco_new%2FCooling%2520system.jpg', 'http://www.landroverclub.net/Club/Disco_new/Cooling%20system.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverclub.net%2FClub%2FDisco_new%2FCooling%2520system.jpg', '', 13649463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze schema is van een Discovery maar voor dit onderwerp zit er geen verschil tussen Defender en Discovery
Je hebt wel een uitlaat spruitstuk pakking set nodig, maar dat ga je vanzelf zien wat je allemaal nodig hebt.
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je de oorzaak ook vindt , anders sta je straks weer met een probleem stil, en het koel systeem zal zeer grondig gereinigd moeten worden, wat je daar het beste voor kunt gebruiken kan ik je niet zeggen.
Groetjes Andrew
Water in koelvloeistof kan de warmte wisselaar zijn ( bij het filter onder de turbo) of Idd een lekke koppakking of een scheurtje in de kop.
Loopt de motor wel mooi op 5 cilinders v.a. de koude start???
Beginnen bij het simpele en goed koopste, onderzoek eerst die warmte wisselaar eens en bekijk of deze nog in orde is.
PBC500230.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c368a75faea78fded92b6fab30e0422', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.brit-car.co.uk%2Fshopimages%2Fproducts%2Fnormal%2FPBC500230.jpg', 'http://www.brit-car.co.uk/shopimages/products/normal/PBC500230.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.brit-car.co.uk%2Fshopimages%2Fproducts%2Fnormal%2FPBC500230.jpg', '', 13649463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
oil_cooler_td5.JPG --> mod_embed_images_loadimage('adea754f1e13845ff51428085fb8b014', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fl.b5z.net%2Fi%2Fu%2F6064257%2Fi%2Foil_cooler_td5.JPG', 'http://l.b5z.net/i/u/6064257/i/oil_cooler_td5.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fl.b5z.net%2Fi%2Fu%2F6064257%2Fi%2Foil_cooler_td5.JPG', '', 13649463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Cooling%20system.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0c83c9971f24c83e5648927466522b02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverclub.net%2FClub%2FDisco_new%2FCooling%2520system.jpg', 'http://www.landroverclub.net/Club/Disco_new/Cooling%20system.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverclub.net%2FClub%2FDisco_new%2FCooling%2520system.jpg', '', 13649463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze schema is van een Discovery maar voor dit onderwerp zit er geen verschil tussen Defender en Discovery
Je hebt wel een uitlaat spruitstuk pakking set nodig, maar dat ga je vanzelf zien wat je allemaal nodig hebt.
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je de oorzaak ook vindt , anders sta je straks weer met een probleem stil, en het koel systeem zal zeer grondig gereinigd moeten worden, wat je daar het beste voor kunt gebruiken kan ik je niet zeggen.
Groetjes Andrew
-
keesN
Re: Defender 110 Motor kapot
Probeer te achterhalen waar de vorige eigenaar zijn onderhoud liet doen. Daar weten ze misschien meer. Als die ervan wisten (diagnose daar gesteld misschien) is het heel makkelijk om de vorige eigenaar aan te pakken.
suc6
Kees
suc6
Kees
-
Johan
Re: Defender 110 Motor kapot
Hier even iets meer info. Ik heb hem een maand geleden gekocht en gelijk de eerste ochtend dat ik weg wilde rijden was ik na 2 meter rijden alle olie kwijt en mijn olie lampje in dashbord ging branden. Ik had wel witte rook. Heb motor meteen uit gezet. Ontzettend over de... want had de wagen nog geen 24 uur. Wagen naar garage gesleept en die zei dat oliekoeler opgeblazen was en dat er ook olie in het reservoir van de koelvloeistof zat. De olie was volgens hem rond de oliefiltert eruit gekomen. Hij had nog een oliekoeler liggen en heeft die gemonteerd en alle vloeistoffen nieuw in de wagen. Ook een nieuwe accu want die was ook ver op. Eerst motor 20 minuten laten (loopt netjes op 5 cil) draaien omdat hij liever had dat de olie in z'n garage lag als op de weg. Daarna heeft de man van de garage een flinke testrit gemaakt van ongeveer 20 a 25 minuten en heeft hem ook duidelijk op z'n staart getrapt. Alles bleek oke te zijn en ik kreeg de wagen mee naar huis. De volgende morgen start ik de wagen en rij naar de wasstraat. Na 20 meter hoor ik zwaar borrelen van vloeistof ter hoogte van de onderste raamsteil dus in de buurt van het reservoir. Ik keek in mijn binnenspiegel en zag dat de weg vol vloeisof lag. Meteen de wagen aan de kant en motor uit. Brandweer gebeld om weg zuiver te maken want die was spekglad. Wagen terug naar de garage en de oliekoeler was weer opgeblazen. Kosten tot nu € 600,- en geen stap verder. Weten wel heel duidelijk dat de motor warm moet zijn om te kunnen rijden. Nu snap ik ook waarom de verkoper hem zelf kwam laten zien en ik niet naar hem moest komen. Tip van de garage om een ruilmotor te plaatsen omdat we dan zeker weten dat het euvel weg is. Hij zegt dat hij wel kan gaan gissen maar dan kan het nog duurder worden. Diversen bedrijven benaderd en er zijn er 2 die me kunnen helpen. www.rvdz.nl en www.route58.nl Ik weet nu even niet wat te doen en mijn defenderpotje is ver leeg. Hopelijk heb je hier iets aan.
-
Rob van Leeuwen
Re: Defender 110 Motor kapot
Beste Johan,
TD5 motoren worden standaard uitgerust met plastic paspennen voor de koppakking deze plastic pennen worden na verloop van tijd slecht.
Hierdoor blijft de koppakking niet perfect op zijn plaats zitten waardoor jouw omschrijving van klachten veel voor komen.
Er zijn bedrijven die hebben een apparaatje waarmee ze verbrandingsgassen kunnen detecteren in je koelvloeistof hiermee kan je uitsluiten dat het je koppakking is.
Maar als jij meld dat er olie resten in je expansie vat zitten kan het in mijn optiek niet anders dan de koppakking zijn dit ook gezien de reputatie van de TD5 motor.
Oplossing koppakking laten/ vervangen paspennen vervangen voor hard stalen pennen een oud passend boortje in kleine stukjes slijpen is een goeie vervanging van deze plastic pennen.
Koppakking is trouwens goed zelf te doen je hebt geen speciaal gereedschap nodig een hoop dom sleutelwerk.
Veel succes gr Rob
TD5 motoren worden standaard uitgerust met plastic paspennen voor de koppakking deze plastic pennen worden na verloop van tijd slecht.
Hierdoor blijft de koppakking niet perfect op zijn plaats zitten waardoor jouw omschrijving van klachten veel voor komen.
Er zijn bedrijven die hebben een apparaatje waarmee ze verbrandingsgassen kunnen detecteren in je koelvloeistof hiermee kan je uitsluiten dat het je koppakking is.
Maar als jij meld dat er olie resten in je expansie vat zitten kan het in mijn optiek niet anders dan de koppakking zijn dit ook gezien de reputatie van de TD5 motor.
Oplossing koppakking laten/ vervangen paspennen vervangen voor hard stalen pennen een oud passend boortje in kleine stukjes slijpen is een goeie vervanging van deze plastic pennen.
Koppakking is trouwens goed zelf te doen je hebt geen speciaal gereedschap nodig een hoop dom sleutelwerk.
Veel succes gr Rob
-
Andrew Colville
Re: Defender 110 Motor kapot
Als nu weer het vermoeden is dat de olie koeler stuk is dan is er mogelijk toch wel iets mis met de kop pakking of cilinderkop.
Volgende stap laat het koel systeem eens afpersen, als er een lekkage is inwendig zal er iets vol koelwater lopen ( het carter )
of een van de cillinders ( laat de verstuivers demonteren ) spoor op waar je koel water heen gaat op deze manier.
Ik zit in limburg en wil er best naar kijken als je de auto bij mij kunt krijgen, Mail me even als je meer info wilt. info at Colvilleslandrovers punt NL
Als je besluit verhaal te verhalen bij de verkopende partij dan is dat ook mogelijk, gebreken moet men melden, maar wellicht was de prijs ook verdacht lager?, op zich geen ramp maar nu weet je wel waarom.
Het is wel belangrijk dat je de auto niet meer rijdt Td5 doet het niet lang zonder goede koeling of olie druk.
Ook kan het zijn dat je garage er een potje van heeft gemaakt met het vervangen van de olie koeler, en een o-ring niet goed heeft zitten waardoor het zelfde probleem zich weer voor doet.
Als de kop stuk is dan gaat dit een hoop geld kosten, minimaal 1500 aan een kop en pakkingen. ook vergt het vervangen van een cilinderkop +- een dagje om het goed en netjes uit te voeren.Td5 Kop en pakkingen
Als de auto verder goed bevalt dan zou ik toch proberen de motor op orde te krijgen, en de rest als een leer moment weg te schrijven. Mogelijk dat je met de verkoper kunt overleggen en dat hij je tegemoet wil komen in de kosten.
Groetjes Andrew
Volgende stap laat het koel systeem eens afpersen, als er een lekkage is inwendig zal er iets vol koelwater lopen ( het carter )
of een van de cillinders ( laat de verstuivers demonteren ) spoor op waar je koel water heen gaat op deze manier.
Ik zit in limburg en wil er best naar kijken als je de auto bij mij kunt krijgen, Mail me even als je meer info wilt. info at Colvilleslandrovers punt NL
Als je besluit verhaal te verhalen bij de verkopende partij dan is dat ook mogelijk, gebreken moet men melden, maar wellicht was de prijs ook verdacht lager?, op zich geen ramp maar nu weet je wel waarom.
Het is wel belangrijk dat je de auto niet meer rijdt Td5 doet het niet lang zonder goede koeling of olie druk.
Ook kan het zijn dat je garage er een potje van heeft gemaakt met het vervangen van de olie koeler, en een o-ring niet goed heeft zitten waardoor het zelfde probleem zich weer voor doet.
Als de kop stuk is dan gaat dit een hoop geld kosten, minimaal 1500 aan een kop en pakkingen. ook vergt het vervangen van een cilinderkop +- een dagje om het goed en netjes uit te voeren.Td5 Kop en pakkingen
Als de auto verder goed bevalt dan zou ik toch proberen de motor op orde te krijgen, en de rest als een leer moment weg te schrijven. Mogelijk dat je met de verkoper kunt overleggen en dat hij je tegemoet wil komen in de kosten.
Groetjes Andrew
-
Johan
Re: Defender 110 Motor kapot
Hartelijk dank voor uw hulp en uitleg. Ik heb besloten om een ruilmotor aan te schaffen via Jansen uit Oisterwijk. Ik heb dan 3 mnd garantie en ben meteen klaar. De vorige eigenaar doet een kleine bijdrage waar ik heel dankbaar mee ben. Dus kan ik dit hoofdstuk afsluiten. Ik ga trouwens volgende week een 110 3.5 L V8 uit 1988 halen en hopelijk gaat dat wel helemaal goed. Nogmaals bedankt. Vr.gr. Johan