Moeite met schakelen 1 en 2 LT95: advies
-
TheoV
Moeite met schakelen 1 en 2 LT95: advies
De laatste tijd heb ik steeds meer moeite om naar 2 terug te schakelen. Soms krijg ik hem ook moeilijk in 1 en moet dan wegrijden in 2.
Dat gaan dan op zich weer wel. Van 3 naar 2 weer moeilijk. Bak maakt geen overmatig geluid en lijkt verder goed te werken.
Wie kan hier een touw aan vastknopen. Zit het hem in synchronisatie, heeft olie verversen zin?
Bedankt voor inzichten in deze.
1980 109v8 stage one
IMG_4647.JPG --> mod_embed_images_loadimage('e5b5e5d1bd7adb5be57948e2bf479471', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', 'http://lh6.ggpht.com/_3aVsk5EpYZw/TOfU3hucMSI/AAAAAAAAAHM/v6nrisOCQ0w/s288/IMG_4647.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', '', 13624852, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat gaan dan op zich weer wel. Van 3 naar 2 weer moeilijk. Bak maakt geen overmatig geluid en lijkt verder goed te werken.
Wie kan hier een touw aan vastknopen. Zit het hem in synchronisatie, heeft olie verversen zin?
Bedankt voor inzichten in deze.
1980 109v8 stage one
IMG_4647.JPG --> mod_embed_images_loadimage('e5b5e5d1bd7adb5be57948e2bf479471', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', 'http://lh6.ggpht.com/_3aVsk5EpYZw/TOfU3hucMSI/AAAAAAAAAHM/v6nrisOCQ0w/s288/IMG_4647.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', '', 13624852, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Frank 110V8
Re: Moeite met schakelen 1 en 2 LT95: advies
Hoi,
Als je hem moeilijk in de 1 kan krijgen, poetst hij dan tanden in de achteruit? dan komt de koppeling misschien niet goed vrij. Hoe oud is je oli en wat voor olie zit er in?
groet Frank
Als je hem moeilijk in de 1 kan krijgen, poetst hij dan tanden in de achteruit? dan komt de koppeling misschien niet goed vrij. Hoe oud is je oli en wat voor olie zit er in?
groet Frank
-
TheoV
Re: Moeite met schakelen 1 en 2 LT95: advies
Frank RRV8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,
> Als je hem moeilijk in de 1 kan krijgen, poetst
> hij dan tanden in de achteruit? dan komt de
> koppeling misschien niet goed vrij. Hoe oud is je
> oli en wat voor olie zit er in?
>
> groet Frank
Geen idee. niet verwisseld sinds ik hem heb (2jr). Koppeling komt wel goed vrij meen ik. Komt wel in 3. Koppelingscylinders zijn paar maanden geleden vervangen.
-------------------------------------------------------
> Hoi,
> Als je hem moeilijk in de 1 kan krijgen, poetst
> hij dan tanden in de achteruit? dan komt de
> koppeling misschien niet goed vrij. Hoe oud is je
> oli en wat voor olie zit er in?
>
> groet Frank
Geen idee. niet verwisseld sinds ik hem heb (2jr). Koppeling komt wel goed vrij meen ik. Komt wel in 3. Koppelingscylinders zijn paar maanden geleden vervangen.
-
Jos Daalmans
Re: Moeite met schakelen 1 en 2 LT95: advies
Hoi,
Ik zou toch eens kijken of er geen lucht in de de koppelingcilider(s) zit. Duidt er op dat de koppeling net niet vrij komt en de ingaande as blijft doordraaien. De 3e en de vierde versnelling hebben relatief gezien minder snelheidsverschil (toerental verschil tussen de ingaande en uitgaande as/tandwielen) te overbruggen. De 2e versnelling is altijd het lijdend voorwerp van elke bak.
Versnellingsbak olie kan natuurlijk een probleem zijn. De LT95 bak heeft naar mijn weten de tussenbak vast "in" de schakelbak zitten. Ze hebben dus maar één "olieplas" en die moet voldoende hoog zijn.
Als de bak nog geen herrie maakt zou de druksmering van de primaire as in orde moeten zijn.
Mijn advies, kijk even het oliepeil na en dan eens de koppeling ontluchten.
Succes,
Jos
Ik zou toch eens kijken of er geen lucht in de de koppelingcilider(s) zit. Duidt er op dat de koppeling net niet vrij komt en de ingaande as blijft doordraaien. De 3e en de vierde versnelling hebben relatief gezien minder snelheidsverschil (toerental verschil tussen de ingaande en uitgaande as/tandwielen) te overbruggen. De 2e versnelling is altijd het lijdend voorwerp van elke bak.
Versnellingsbak olie kan natuurlijk een probleem zijn. De LT95 bak heeft naar mijn weten de tussenbak vast "in" de schakelbak zitten. Ze hebben dus maar één "olieplas" en die moet voldoende hoog zijn.
Als de bak nog geen herrie maakt zou de druksmering van de primaire as in orde moeten zijn.
Mijn advies, kijk even het oliepeil na en dan eens de koppeling ontluchten.
Succes,
Jos
-
Frans Bonnes
Re: Moeite met schakelen 1 en 2 LT95: advies
Net als alle andere landrover bakken heeft ook de LT95 een aparte tussenbak.
Die is net als alle andere bakken olietechnisch gescheiden van de hoofdbak.
Alleen het huis van de hoofdbak en tussenbak is één geheel.
Je hebt dus ook 2 niveau/vulpluggen en 2 aftappluggen.
Vaak is het wel zo, dat door een onvolkomenheid de olie van de hoofdbak naar de tussenbak wordt geheveld.
Of was het nu precies andersom
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/02/2011 20:09 door Frans Bonnes.
Die is net als alle andere bakken olietechnisch gescheiden van de hoofdbak.
Alleen het huis van de hoofdbak en tussenbak is één geheel.
Je hebt dus ook 2 niveau/vulpluggen en 2 aftappluggen.
Vaak is het wel zo, dat door een onvolkomenheid de olie van de hoofdbak naar de tussenbak wordt geheveld.
Of was het nu precies andersom
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/02/2011 20:09 door Frans Bonnes.
-
Jos Daalmans
Re: Moeite met schakelen 1 en 2 LT95: advies
Hoi Frans,
Met dank, dat is dat stiekumme "overhevelen" van deze bak en je kunt dan in de problemen komen.
Olie peilen is dus belangrijk.
Indien nodig, sleutel ze,
Jos
Met dank, dat is dat stiekumme "overhevelen" van deze bak en je kunt dan in de problemen komen.
Olie peilen is dus belangrijk.
Indien nodig, sleutel ze,
Jos
-
TheoV
Re: Moeite met schakelen 1 en 2 LT95: advies
De discussie gaat nu over olie. Is het werkelijk zo simpel? Of kan het toch meer mechanisch zijn?
Ga van het weekend d'r maar eens wat tijd aan besteden. Nu nog te donker en koud buiten.
Ga van het weekend d'r maar eens wat tijd aan besteden. Nu nog te donker en koud buiten.