wieluitslag 109d ex-def vraagjes

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joost Nouwen

wieluitslag 109d ex-def vraagjes

Bericht door Joost Nouwen »

Hallo.
De as-stops , die rubberen blokken , zitten bij mij op een extra "brug" .
Dit scheelt mij 5cm wieluitslag.
Ik neem aan dat dit gedaan is omdat ik ook langere schommels er op heb.
Kan ik deze er tussenuit laten zonder dat mijn schokbrekers afbreken?
Volgens mij zijn de shocks detzelfde als de civiele , of heb ik het mis?

Ik zit al een tijdje te denken om de assen SPOA te gaan monteren.
Maar het punt is dat ik de wagen maar 3-5cm wil liften.
Had al bedacht om dan de de normale(kortere) veerschommels te plaatsen om de extra vehoging tegen te gaan , helaas is dit niet genoeg.
Weet iemand wat het verschil daadwerkelijk is tussen lange en normale veerschommels?
Met de dikte van het verenpakket kan ik eventueel ook nog wel een beetje winnen maar ik wil niets anders dan heavy duty ivm mijn "india-theorie"(3xofficieel laadgewicht=normaal)
Moet 85mm + 10mm +dikte verenpakket(80-90mm) vereffen.
Min de 30-50mm eventuele verhoging heb ik nog zo'n 120-150mm die ik moet verlagen.
Tips and tricks , ervaringen , suggesties?

Ik wil wat meer wieluitslag , spoa is een pre maar niet noodzakelijk.
Verder moet het wel allemaal stug en zwaar geveerd blijven omdat ik ooit nogal veel laad.(2800kg achterin)
ToyRoverlander

Re: wieluitslag 109d ex-def vraagjes

Bericht door ToyRoverlander »

Die 'brugjes' zitten ertussen omdat alles 5cm lager zit bij een militair chassis (ophangpunten van de bladveren en langere shackles), dus die rubbers moeten ook 5cm naar beneden om je dempers te beschermen. Veerweg is dus gewoon hetzelfde, en misschien wel net ietsje meer, als een normale.

Met een soa ga je meer dan 3-5cm omhoog, ik heb er 2 omgebouwd naar soa en ze zijn allebei HOOG! Daar kun je vrijwel niks aan doen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Joost Nouwen

Re: wieluitslag 109d ex-def vraagjes

Bericht door Joost Nouwen »

Wil je zeggen dat die 5cm alleen van de shackles komt of ook van het andere ophangpunt?
Mijn shocks zijn toch al niet 100% meer , kan ik met aangepaste shocks wel die bruggen er tussenuit laten?
Enuh , is die verbeterde articulatie haalbaar op de rest?
Moet niet hebben dat een aandrijf-as ergens tegen kan gaan lopen.

Met SPOA , gaat ie zo'n 16-19 cm omhoog.
Met een SOA gaat die van mij veel minder omhoog

Waar heb jij allemaal ingezeten met die wagen van jou dat ie een SOA heeft?
ToyRoverlander

Re: wieluitslag 109d ex-def vraagjes

Bericht door ToyRoverlander »

Op elk forum heet het gewoon soa (Spring Over Axle), alleen hier in nl maken er spoa van omdat ze anders andere gedachten krijgen..... ik noem het gewoon zoals het is ..

Zo'n militair chassis heeft 2 punten boven elkaar waar de bladveer aan het chassis vast kan zitten. Gebruik je het bovenste gat dan 'moet' je gewoon normale shackles gebruiken, gebruik je het onderste gat dan 'moet' je die lange shackles gebruiken. Met die combinatie staat ie dan die +-5cm hoger dan een normale. Zitten de veren in het bovenste gat en gebruik je lange shackles dan is lift maar iets van 2.5cm tov een normale.

Wat je kunt doen, als je die bruggen weghaalt, is je dempers er even afhalen en hem crossaxled neerzetten. Dan zie je precies waar de veren toe in staat zijn. Dan meet je de afstand tussen de punten waar de demper vastzit en die vergelijk je met de uitgetrokken en ingeduwde lengte van de dempers. Dan zie je zo of je ze weg kan halen. Bedenk wel dat als je hem met het voorwiel ergens op rijdt om hem crossaxled neer te zetten dat je dan alleen achter meet, en dan met het achterwiel erop rijden om aan de voorkant te meten. Je wilt namelijk zo veel mogelijk gewicht op die veer hebben om ingeduwd te worden.

Maar jij wilt 2 dingen die niet goed samengaan: veerweg en draagvermogen. Voor veerweg wil je soepele veren, voor draagvermogen wil je stugge veren... Het is het één of het ander.... of de compromis die je hebt met het originele onderstel.

Wil je echt VEEL meer veerweg dan kan dat allemaal wel, maar dat is niet goedkoop!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
ToyRoverlander

Re: wieluitslag 109d ex-def vraagjes

Bericht door ToyRoverlander »

Even als voorbeeld.

Deze heb ik omgebouwd en er alles aan gedaan om hem zo 'laag' mogelijk te maken. Hij staat op nieuwe paraboolveren, 2blads achterveren aan de voorkant en 3blads achter. Omdat de kont te veel inzakte, oa door inbouw ladesysteem, zit er nu achter een blad extra bij en lange shackles waardoor ie ietsje voorover staat. Banden zijn 235/85

IMG_8205.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c4d70dbea89ba0177fe5f360cd9792a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8205.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/Marks%20Landy/IMG_8205.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8205.jpg', '', 13624797, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Hoeveel veerweg wil je hebben

IMG_8190.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4f7c2bb4849903e8a372b78e0117200', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8190.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/Marks%20Landy/IMG_8190.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FMarks%2520Landy%2FIMG_8190.jpg', '', 13624797, 600, 600, 'Loading image ...', false);

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2011 20:21 door ToyRoverlander.
Joost88

Re: wieluitslag 109d ex-def vraagjes

Bericht door Joost88 »

hiervoor moet je wel de aandrijfassen verlengen neem ik aan?
ToyRoverlander

Re: wieluitslag 109d ex-def vraagjes

Bericht door ToyRoverlander »

Op beide auto's zit voor een slordige 400euro aan custom cardanassen

Double cardan (alleen achter), high-angle yokes en 110mm schuifstukken..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Joost Nouwen

Re: wieluitslag 109d ex-def vraagjes

Bericht door Joost Nouwen »

Ik ga eens kijken of de schokbrekers het aankunnen om de langere slag te maken.
Voorlopig nog geen SOA.
Plaats reactie