nieuwe dynamo teveel volts?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
andre

nieuwe dynamo teveel volts?

Bericht door andre »

Aloha,

Vandaag heb ik mijn Defender 300Tdi (1998) verwend met een nieuwe dynamo. De oude laadde de accu niet meer op en kreeg de startmotor amper meer rond.
Welnu na het plaatsen van de nieuwe dynamo meet ik tijdens draaiende motor 14.6 / 14.7 Volt. Dit lijkt mij te hoog. Volgens mij moet het bij draaiende motor 14.4 V zijn. Heb ik iets verkeerd gedaan? Alle aansluitingen e.d. heb ik op de identieke manier aangesloten als op de oude dynamo.

André
Defender 110 300Tdi sw
Frits de Bruin

Re: nieuwe dynamo teveel volts?

Bericht door Frits de Bruin »

Het is een tikje aan de hoge kant (2%), zou wel ok moeten zijn, maar moet niet meer worden.
Maakt wel uit bij welk toerental je deze 14.6V dan meet. Als dat nog toeneemt met toeren is het dus niet goed en dan snel omruilen! Bij 15+V is het echt niet goed. Dan is de spanningsregelaar stuk, maar dat merk je dan ook meteen omdat ie er dan in hoge toeren meer dan 15/16/17V uitstuurt. Niet te lang uitproberen...
Ik weet niet hoe je het meet, maar in een matige dashboard meter kan afwijking zitten. Dat terzijde.

Wil je het zeker weten, dan dynamo eruit halen en even laten meten bij de lokale auto electra revisiezaak. kost hooguit een paar euro.

Frits
Pijnacker
Hybride RRC ''72-''92
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

14,6 Volt is prima, zolang dit inderdaad maar constant blijft, moet niet lager of hoger worden bij alle toerentallen. 14,6 V is de gangbare voltage van bijladen bij moderne auto's. Mijn moeder d'r Xsara 2.0 VTS (auto heeft 167 pk, zij is 76....) stond steeds met een bijna lege accu, dynamo laadde 13,8 Volt, met een nieuwe dynamo (14,6 Volt) zijn alle problemen weer voorbij.

Gr, Bart
andre

Bericht door andre »

Dankjewel.
Ik heb even het testformulier dat bij de dynamo werd meegeleverd erbij gehaald.
De dynamo is 100A overigens.

Op het testformulier staat:
"voltage regulator set point 14.6 Volts"
"voltage regulator set point (hot) 14.7 Volts".

Zowel stationair als bij hogere toeren geeft de accu 14.6 / 14.7 V aan.
Volgens mij kan het dan geen probleem zijn.

Thanks,
André

Defender 300Tdi
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Volgens de specificaties van Land Rover mag de spanning uit de regelaar maximaal 14,4 volt bedragen, dus deze dynamo valt buiten de specificaties.
Door het ontbreken van spannende electronica in de Defender 300tdi zullen de gevolgen beperkt blijven tot verkorte levensduur van de verlichting en de accu. Vooral bij hogere temperaturen zal de accu het zwaarder krijgen als voorheen, maar in de winter zal het niet zoveel kwaad kunnen.
Moderne auto's hebben inderdaad een hogere boordspanning, maar daar is ook het hele systeem voor uitgelegd.
De accu wordt dan beschermd door de hogere permanente belasting door verbruikers, waardoor de dynamo nooit op z'n minimale regelgebied zal komen en de levensduur van de verlichting is afgevangen met de speciale long life lampjes of weerstanden in de bedrading van de verlichting (zoals gebruikelijk bij Peugeot). Ook zijn de moderne auto's uitgevoerd met andere accu types, zoals agm accu's die een hogere laadspanning vereisen.

Dennis B
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb even op de workshop manual gekeken, daar staat op 13,6 tot 14,4 Volt. 14,6 lijkt mij niet zo'n probleem, je kunt natuurlijk altijd met je leverancier contact opnemen, via mail heb je het in ieder geval zwart-op-wit. Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken, als je spanningsregelaar kapot is dan gaat het boven de 16V, dan krijg je pas gekke dingen.

Gr, Bart
Rudolfo2

Bericht door Rudolfo2 »

Je kan voor de zekerheid ook eens rechtstreeks op de accupolen meten. Maar de zogenaamde onderhoudsvrije accu's (lood-calcium) vinden een laadspanning van 14.6 volt juist prettig. Dan blijven zij maximaal presteren.
Joost88

Bericht door Joost88 »

misschien wijkt de spanningsmeter wel 2 tiende af
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Klopt, maar een conventionele loodaccu gaat bij 14,6 volt op de polen gassen; en eerder stuk als bij 14,4 volt.
Ff checken wat voor accu je hebt; maar zeker ff meten.

G
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Een gewone loodstartaccu gaat met deze laadspanning bij zomerse temperaturen gewoon naar de knoppen. En het leuke is dat je dat pas in de winter als het koud is merkt. Dan wordt de link tussen de laadspanning en temperatuur dus niet gelegt. Na enig meten lijkt dan alles in orde. Er wordt dan een nieuwe accu geplaatst die het prima doet. Alleen wordt die in de zomer ook weer stuk geladen. Dat merk je dan weer in de winter enz. Houd je bezig zeg maar. Als je nu een hele grote erge dure accu plaatst dan gaat hij hij misschien wel drie of vier jaar mee in plaats van 1 jaar. Een hele grote half kapotte accu kan het net zo goed doen als een kleine goedkope hele accu.

De gasspanning van een accu is 14,4 volt. 14,6 is dus veel te hoog voor een normale accu.

Arnold.
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Hou je er wel rekening mee dat je multi-meter kan/ zal afwijken. Tenzij je een dure Fluke hebt die je ook elk jaar laat calibreren. Anders zou je best een afwijking kunnen meten. Zou e zelf niet zo'n punt van maken, die paar tienden.

Mvg Jan
andre

Bericht door andre »

Bedankt voor de adviezen en berichten. Ik heb een onderhoudsvrije accu. De spanningsmeter is een simpele maar digitale gamma (oid) apparaat. Ik zal voor de zekerheid e.e.a. bij onze lokale accu-leverancier laten checken.
Cheers,
André

Defender 300Tdi
BEN110

Bericht door BEN110 »

meter controleren met en nieuwe 9v alkaline batterij die zijn pressies 9v weet je of er en afwijking in zit
Joop Hubers

Bericht door Joop Hubers »

Vertrouw niet blindelings op een nieuwe dynamo. Had een nieuwe gekocht (Lucas) maar de hoge spanning bleef; oude dynamo voor een paar tientjes gereviseerd en nooit meer problemen gehad.

Joop 110 V8
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Juist een onderhoudsvrije accu kan slecht tegen een te hoge spanning. Als de laadfspanning boven de gasspanning komt zal er via het overdrukventiel gas willen ontwijken. Dat gas is overigens een mengsel van waterstof en zuurstof ook wel knalgas genoemd.
Omdat het een ondervrije accu betreft kun je dat gas nooit meer terugstoppen in de vorm van gedestilleerd water. Op den duur zal de accu dus droog komen te staan. Je moet even in de datasheets van de accufabrikant kijken wat de maximum laadspanning is van jouw accu. Die mag dus niet lager zijn als jouw (Wat was het) 14,6 volt.

En die goedkope digitale meters doen het alleen redelijk goed met een verse batterij. Met een te lege batterij meet zo'n meter echt onzin. Dan kun je beter met tong proeven ofzo. En digitaal is geen synoniem voor nauwkeurig. Dat is een zeer groot misverstand. Ik heb hier een paar oude analoge meters die echt veel beter zijn dan die moderne digitale dingen. En dan heb ik het niet eens over die hele goedkope van 10 euro. Maar ook de iets duurdere. Die analoge meters kosten destijds ook iets van 1500 gulden ofzo. Als je zo'n oude meter van een verse callibratie voorziet kunnen ze de vergelijking met een moderne digitale kwaliteitsmeter zoals een fluke echt wel aan. En het mooie is dat dit soort meters voor de spannings en stroom metingen nooit een lege batterij hebben.

Arnold.
Plaats reactie