tuimelaars V8
-
Geert Oude Luttighuis
tuimelaars V8
Heb hier een discussie met een monteur die erg bekend is met oude Amerikaanse V8-blokken. Bij mijn RRC 3,5 V8 zit er geen speling in de tuimelaars als het blok in stilstand is. Volgens hem zouden er (minstens) 4 aan beide zijden enige speling moeten vertonen. Het blok loopt verder echter zo mooi dat ik zijn bewering niet zomaar aan wil nemen (ja, ik kan eigenwijs zijn).
Wat is jullie opinie? Speling op tuimelaars (en daarmee ook de hydrostoters) of juist niet? Zegt dit iets over de mechanische conditie van mijn blok/koppen?
Wat is jullie opinie? Speling op tuimelaars (en daarmee ook de hydrostoters) of juist niet? Zegt dit iets over de mechanische conditie van mijn blok/koppen?
-
Paul Rasch
Re: tuimelaars V8
Beste Geert,
Het is denk ik helaas gecompliceerder. Speling is een indicatie van slijtage, mogelijk (waarschijnlijk) algehele slijtage en dan heeft het repareren, als je daar al aan dacht, van één onderdeel geen zin.
Op de site van RPI wordt dat goed uitgelegd: RPI, uitleg beoordelen conditie V8 (geen aandelen, wel veel van geleerd).
De vraag is vervolgens past de speling op de tuimelaars bij de algehele conditie van de motor en is die conditie voor jou gebruik een probleem.
Is die conditie voor jou geen probleem, laat de motor dan met rust of wacht het moment af dat je de motor in één keer goed aanpakt.
Succes Paul Rasch
1982, 109" Stage One
1950, 80" Series One
Het is denk ik helaas gecompliceerder. Speling is een indicatie van slijtage, mogelijk (waarschijnlijk) algehele slijtage en dan heeft het repareren, als je daar al aan dacht, van één onderdeel geen zin.
Op de site van RPI wordt dat goed uitgelegd: RPI, uitleg beoordelen conditie V8 (geen aandelen, wel veel van geleerd).
De vraag is vervolgens past de speling op de tuimelaars bij de algehele conditie van de motor en is die conditie voor jou gebruik een probleem.
Is die conditie voor jou geen probleem, laat de motor dan met rust of wacht het moment af dat je de motor in één keer goed aanpakt.
Succes Paul Rasch
1982, 109" Stage One
1950, 80" Series One
-
Paul Rasch
Re: tuimelaars V8
Beste Geert,
Bij herlezen van je vraag schiet me nog wat anders te binnen.
Bedoelt de goede man dat de voorspanning op de tuimelaars van de verschillende cilinders verschilt en dat je dat voelt doordat de ene strakker zit dan de andere, los van de vraag of het om slijtage gaat?
Hij heeft gelijk dat de voorspanning min of meer gelijk moet zijn. Verschil kan het gevolg zijn van slijtage of al bij montage aanwezig zijn geweest.
Die voorspanning kan je enigszins afstellen door de tuimelaaras met shimms te monteren. Ik heb de indruk dat dit vooral relevant is bij getunde blokken waarbij ieder procentje telt.
Kan hij dit bedoelen?
Opnieuw: als het blok voor jou goed loopt en de onderdelen en of de slijtage passen bij de conditie: lekker laten zitten.
Succes Paul Rasch
Bij herlezen van je vraag schiet me nog wat anders te binnen.
Bedoelt de goede man dat de voorspanning op de tuimelaars van de verschillende cilinders verschilt en dat je dat voelt doordat de ene strakker zit dan de andere, los van de vraag of het om slijtage gaat?
Hij heeft gelijk dat de voorspanning min of meer gelijk moet zijn. Verschil kan het gevolg zijn van slijtage of al bij montage aanwezig zijn geweest.
Die voorspanning kan je enigszins afstellen door de tuimelaaras met shimms te monteren. Ik heb de indruk dat dit vooral relevant is bij getunde blokken waarbij ieder procentje telt.
Kan hij dit bedoelen?
Opnieuw: als het blok voor jou goed loopt en de onderdelen en of de slijtage passen bij de conditie: lekker laten zitten.
Succes Paul Rasch
-
Wim Janssen
Re: tuimelaars V8
De vraag is ook, welke speling hij bedoeld. Speling van de tuimelaar op de tuimelaaras of speling tussen tuimelaar en klep in gesloten toestand. En hoeze zouden er 4 speling moeten vertonen?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Andrew Colville
Re: tuimelaars V8
speling op de tuimelaars ga je altijd vinden zeker als de motor met deze tuimelaars al enige tijde rond rijdt.
De tuimelaars krijgen na het starten als laatste olie druk en draaien daarmee slechts op een olie film bij een koude start de tijd tot deze volle olie druk krijgen is lang vergeleken met de hoofd lagers van de krukas en de nokken as.
Ik heb recent een V8 gereviseerd die maar niet stil wilde worden, prima olie druk, nergens sporen van slijtage na de eerste revisie, en toch telkens een terug komende tik.
uit eindelijk heb ik het euvel gevonden de Tuimelaars Van RPI ! gewoon hele slechte kwaliteit of een constructie fout, ook de duplex timing set veel te strak. ( naar een oplossing wordt gezocht )
Als je motor voor jouw op het moment goed loopt en er is geen veiligheids over weging om er iets mee te doen dan zou ik hem lekker laten zoals hij is.
Als je dan uit eindelijk aan de slag gaat pak dan alles aan ( iets fellere nokken as) goede lagers, tuimelaar assen en tuimelaars, klepstoters, etc.
een van de beste dingen die je kunt doen voor een V8 is een EDIS ontstekings systeem monteren, je weet niet wat je mee maakt met dit systeem, zo soepel en bedrijfs zeker zonder slijtage elementen.
Groetjes Andrew
De tuimelaars krijgen na het starten als laatste olie druk en draaien daarmee slechts op een olie film bij een koude start de tijd tot deze volle olie druk krijgen is lang vergeleken met de hoofd lagers van de krukas en de nokken as.
Ik heb recent een V8 gereviseerd die maar niet stil wilde worden, prima olie druk, nergens sporen van slijtage na de eerste revisie, en toch telkens een terug komende tik.
uit eindelijk heb ik het euvel gevonden de Tuimelaars Van RPI ! gewoon hele slechte kwaliteit of een constructie fout, ook de duplex timing set veel te strak. ( naar een oplossing wordt gezocht )
Als je motor voor jouw op het moment goed loopt en er is geen veiligheids over weging om er iets mee te doen dan zou ik hem lekker laten zoals hij is.
Als je dan uit eindelijk aan de slag gaat pak dan alles aan ( iets fellere nokken as) goede lagers, tuimelaar assen en tuimelaars, klepstoters, etc.
een van de beste dingen die je kunt doen voor een V8 is een EDIS ontstekings systeem monteren, je weet niet wat je mee maakt met dit systeem, zo soepel en bedrijfs zeker zonder slijtage elementen.
Groetjes Andrew
-
Wim Janssen
Re: tuimelaars V8
Andrew,
Ik wilde er al niet over beginnen, maar Edis met MegaJolt is geweldig.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Ik wilde er al niet over beginnen, maar Edis met MegaJolt is geweldig.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Peter
Re: tuimelaars V8
Andrew
Wat bedoel je met een iets fellere nokkenas? Er is veel aanbod, en wat doet dit met het verbruik.
Waar kan je dan nog betrouwbare onderdelen kopen als RPI ook al met ??? levert. Is een beetje lullig
als je de boel twee keer uit elkaar moet halen. Zeker als je de auto niet kan missen.
Edis is inderdaad mooi, maar bestaan er ook bruikbare standaard settings of moet je experimenteren op je
eigen blok.
Best nog wat vragen
mvgr Peter
Wat bedoel je met een iets fellere nokkenas? Er is veel aanbod, en wat doet dit met het verbruik.
Waar kan je dan nog betrouwbare onderdelen kopen als RPI ook al met ??? levert. Is een beetje lullig
als je de boel twee keer uit elkaar moet halen. Zeker als je de auto niet kan missen.
Edis is inderdaad mooi, maar bestaan er ook bruikbare standaard settings of moet je experimenteren op je
eigen blok.
Best nog wat vragen
mvgr Peter
-
Geert Oude Luttighuis
Re: tuimelaars V8
Bedankt voor jullie reacties, mannen! EDIS/MegaJolt is ook zeker een stap die ik ga maken/wagen, maar moet even op zijn budgetbeurt wachten (eerst goed lopen en APK, dan LPG, daarna is Jolt aan de beurt).
Het punt is dat er op de tuimelaars juist géén speling zit. Volgens de informatie van de verkoper zouden er net voor verkoop nieuwe nokkenassen ingekomen zijn, maar goed, da's een Fransman...
De monteur geeft aan dat bij het totaal ontbreken van speling ik me juist zorgen zou moeten maken over de conditie van de hydrostoters e.d. Maar op het prikbord krijg ik juist de indruk dat speling een teken van slijtage is (en dat het ontbreken van speling dus juist een goed teken zou zijn)?
Zijn uitleg over 4/4 (per kop) was dat er op basis van het viertakt-principe een verschil in de open/dicht-toestand van de kleppen is, en er dientengevolge dus ook op een aantal kleppen meer speling in de tuimelaars voelbaar zou moeten zijn dan op (4?) andere.
Verklaring van het ontbreken van speling zou gevonden kunnen worden in het verzamelen/aankoeken van resten vuil/olie.
Wat me wel is opgevallen is de matige toevoer van olie op de tuimelaaras, maar in één van jullie reacties lees ik ook al dat dat maar traag op gang komt...
EDIT: ik heb overigens geen last van tikkende kleppen/bijgeluiden. Het blok loopt nog niet fantastisch, maar dat zit volgens mij meer in de carb...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/02/2011 20:29 door Geert Oude Luttighuis.
Het punt is dat er op de tuimelaars juist géén speling zit. Volgens de informatie van de verkoper zouden er net voor verkoop nieuwe nokkenassen ingekomen zijn, maar goed, da's een Fransman...
De monteur geeft aan dat bij het totaal ontbreken van speling ik me juist zorgen zou moeten maken over de conditie van de hydrostoters e.d. Maar op het prikbord krijg ik juist de indruk dat speling een teken van slijtage is (en dat het ontbreken van speling dus juist een goed teken zou zijn)?
Zijn uitleg over 4/4 (per kop) was dat er op basis van het viertakt-principe een verschil in de open/dicht-toestand van de kleppen is, en er dientengevolge dus ook op een aantal kleppen meer speling in de tuimelaars voelbaar zou moeten zijn dan op (4?) andere.
Verklaring van het ontbreken van speling zou gevonden kunnen worden in het verzamelen/aankoeken van resten vuil/olie.
Wat me wel is opgevallen is de matige toevoer van olie op de tuimelaaras, maar in één van jullie reacties lees ik ook al dat dat maar traag op gang komt...
EDIT: ik heb overigens geen last van tikkende kleppen/bijgeluiden. Het blok loopt nog niet fantastisch, maar dat zit volgens mij meer in de carb...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/02/2011 20:29 door Geert Oude Luttighuis.
-
Andrew Colville
Re: tuimelaars V8
Met fellere nokken as bedoel ik een nokken as die niet extreem is waardoor de motor rauw stationair loopt of waar het koppel pas los komt in hogere toeren tallen daar heb je in een rangerover of andere Landrover niks aan, een nokken as voor b.v. een TVR is niet echt wat je zoekt in een terreinwagen.
In de 3.9 van deze klant is de keuze gevallen op de "Torque max" van RPI deze wordt gemaakt door "piper cams" een lekker nokkenas voor de 3.9 maar toch ontworpen voor de 4.6 en ook verkrijgbaar voor de 3.5. vooral het koppel onder in is duidelijker aanwezig en met een lage toerental en de automaat is de auto nu echt een vlotte Rangerover geworden, bovendien trekt de motor fel door tot ruim 5500 rpm.
Voor het Edis syteem zijn zowel de benodigde componenten als kant en klare basis maps te krijgen bij een andere klant ben ik begonnen met een map file bedoeld was voor een 3.9 V8 die op het circuit werd gebruikt ( ford capri ) zelfs op de ongewijzigde map liep de rangerover vele malen beter dan op de anders in goede staat verkerende elektronische ontsteking.
waar de auto eerder met moeite boven de 140 uit kwam loopt deze nu vrolijk door naar de 160 + en de motor trekt in een krachtige lijn door.
Niet voor niets dat vrijwel alle automobielfabrikanten in de jaren 90 zijn overgestapt op meervonkenbobines en dus EDIS , qua verbruik neemt er niks af je verbruik verbeterd zelfs iets ( in mijn ervaring ) ook het kunnen programmeren van een duel map is zeer handig voor Landrovers die zowel op benzine als LPG lopen , voor elke brandstof kun je een aparte ontstekings map creëren en zo op beide brandstoffen de optimale ontstekings moment verkrijgen , dit is weer goed voor je vermogen en natuurlijk het economisch lopen van de motor niet te vergeten het milieu. daar naast heb je geen last van slijtende delen of oxideerde rotor en verdelerkap, een goed geïnstalleerd systeem kan zelfs een doorwaading makkelijk doorstaan zonder over te slaan, probeer dat maar eens met een standaard V8 ontsteking in standaard vorm.
Het systeem is een beetje duurder dan een goede originele nieuwe ontsteking maar absolute het extra geld waard en als het je niet bevalt dan kun je het systeem altijd weer verkopen met minimale verlies. ook kun je het over bouwen naar een andere auto.
Groetjes Andrew
In de 3.9 van deze klant is de keuze gevallen op de "Torque max" van RPI deze wordt gemaakt door "piper cams" een lekker nokkenas voor de 3.9 maar toch ontworpen voor de 4.6 en ook verkrijgbaar voor de 3.5. vooral het koppel onder in is duidelijker aanwezig en met een lage toerental en de automaat is de auto nu echt een vlotte Rangerover geworden, bovendien trekt de motor fel door tot ruim 5500 rpm.
Voor het Edis syteem zijn zowel de benodigde componenten als kant en klare basis maps te krijgen bij een andere klant ben ik begonnen met een map file bedoeld was voor een 3.9 V8 die op het circuit werd gebruikt ( ford capri ) zelfs op de ongewijzigde map liep de rangerover vele malen beter dan op de anders in goede staat verkerende elektronische ontsteking.
waar de auto eerder met moeite boven de 140 uit kwam loopt deze nu vrolijk door naar de 160 + en de motor trekt in een krachtige lijn door.
Niet voor niets dat vrijwel alle automobielfabrikanten in de jaren 90 zijn overgestapt op meervonkenbobines en dus EDIS , qua verbruik neemt er niks af je verbruik verbeterd zelfs iets ( in mijn ervaring ) ook het kunnen programmeren van een duel map is zeer handig voor Landrovers die zowel op benzine als LPG lopen , voor elke brandstof kun je een aparte ontstekings map creëren en zo op beide brandstoffen de optimale ontstekings moment verkrijgen , dit is weer goed voor je vermogen en natuurlijk het economisch lopen van de motor niet te vergeten het milieu. daar naast heb je geen last van slijtende delen of oxideerde rotor en verdelerkap, een goed geïnstalleerd systeem kan zelfs een doorwaading makkelijk doorstaan zonder over te slaan, probeer dat maar eens met een standaard V8 ontsteking in standaard vorm.
Het systeem is een beetje duurder dan een goede originele nieuwe ontsteking maar absolute het extra geld waard en als het je niet bevalt dan kun je het systeem altijd weer verkopen met minimale verlies. ook kun je het over bouwen naar een andere auto.
Groetjes Andrew
-
Geert Oude Luttighuis
Re: tuimelaars V8
Nou ja, ik bedoel meer: moet ik me zorgen maken dat er geen speling is te voelen op de tuimelaars, of is het juist een goed teken?
Dat ik gewoon ga rijden in de huidige staat ben ik wel uit, kan altijd nog aan de (totale) revisie...
Dat ik gewoon ga rijden in de huidige staat ben ik wel uit, kan altijd nog aan de (totale) revisie...
-
RoLandrover
Re: tuimelaars V8
ik kan je helemaal uit de droom helpen,
de voorspanning op de hydr. klepstoters is een must!
hij moet tussen (uit het blote hoofdje) 0.8 en 1.2 mm worden ingedrukt. Dan drukt de veer en/of de olie de stoterstang en daarmee de tuimelaar omhoog. Er mag dus geen enkele speling worden gevoeld op de tuimelaars. met of zonder olie in deze.
Hij zegt dat dat voor U.S blokken er wel speling in moet zitten vind ik wat bijzonder,...en gaat volgens mij alleen maar op voor motoren met NIET zelfstellende kleppen.
Klikkerdeklik
--> mod_embed_images_loadimage('009ae9c9d66460915ba72f994a20ad78', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRdiksIV5GZ74jKl_ED46cDaBJoTziJqancFI93gDi-2iZfd2LkdQ%26amp%3Bt%3D1', 'http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRdiksIV5GZ74jKl_ED46cDaBJoTziJqancFI93gDi-2iZfd2LkdQ&t=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRdiksIV5GZ74jKl_ED46cDaBJoTziJqancFI93gDi-2iZfd2LkdQ%26amp%3Bt%3D1', '', 13612730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Niets doen aan dat blokkie en lekker rijden. Die monteur hoeft er dus eerst niet met z'n handjes aan te komen
Edit: ik zou die monteur er helemaal nooit aan laten komen,....
grtn
RoLandRover
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2011 23:36 door RoLandrover.
de voorspanning op de hydr. klepstoters is een must!
hij moet tussen (uit het blote hoofdje) 0.8 en 1.2 mm worden ingedrukt. Dan drukt de veer en/of de olie de stoterstang en daarmee de tuimelaar omhoog. Er mag dus geen enkele speling worden gevoeld op de tuimelaars. met of zonder olie in deze.
Hij zegt dat dat voor U.S blokken er wel speling in moet zitten vind ik wat bijzonder,...en gaat volgens mij alleen maar op voor motoren met NIET zelfstellende kleppen.
Klikkerdeklik
--> mod_embed_images_loadimage('009ae9c9d66460915ba72f994a20ad78', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRdiksIV5GZ74jKl_ED46cDaBJoTziJqancFI93gDi-2iZfd2LkdQ%26amp%3Bt%3D1', 'http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRdiksIV5GZ74jKl_ED46cDaBJoTziJqancFI93gDi-2iZfd2LkdQ&t=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRdiksIV5GZ74jKl_ED46cDaBJoTziJqancFI93gDi-2iZfd2LkdQ%26amp%3Bt%3D1', '', 13612730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Niets doen aan dat blokkie en lekker rijden. Die monteur hoeft er dus eerst niet met z'n handjes aan te komen
Edit: ik zou die monteur er helemaal nooit aan laten komen,....
grtn
RoLandRover
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2011 23:36 door RoLandrover.
-
Jos Daalmans
Re: tuimelaars V8
Hoi,
Geen speling met hydraulische klepstoters (hydraulic tappets) is geen probleem. Daar voor worden deze dingen juist in de motoren gemonteerd, niets nastellen en bij het veranderen van de temperatuur in het blok, meegaan in het verschil in uitzetten van het blok en de stotertangen (push-rods) en het een beetje uitzetten van de tuimelaars (valve rockers).
Kijk of er onder de kleppendeksel voldoende olie komt (alles egaal onder de olie).
Soms heb je wel eens een tikkende klep, die met dat geluid stopt als de oliedruk wordt opgebouwd. Kan ook geen kwaad, zolang het geluid maar meteen verdwijnt als het olielampje uitgaat.
De meeste Amerikaans V8 blokken hadden/hebben ook hydraulische klepstoters, gewoon om de motor zo lang mogelijk te laten lopen en geen verbrande kleppen te krijgen. Ik heb vroeger heel wat V8 blokken onder handen gehad die in de race helemaal werden afgetrapt, maar een verbrande klep, nooit gezien.
Als je over het normale maximale toerental gaat (meer dan 6000 rpm), moet je in de regel overstappen op vaste klepstoters en verstelbare tuimelaars in combinatie met strakkere klepveren, anders komen de kleppen niet op tijd terug in de ruststand.
De strakkere klepveren drukken de klepstoters als de motor niet loopt in en dan heb je heel wat herrie in het blok na het starten.
Laat dit blok maar lekker lopen. "If it works, don't fix it". Die speciale ontsteking is natuurlijk een geweldige upgrade. Staat ook op mijn lijstje.
Nog veel Big-Smile-Miles toegewenst,
Jos
Geen speling met hydraulische klepstoters (hydraulic tappets) is geen probleem. Daar voor worden deze dingen juist in de motoren gemonteerd, niets nastellen en bij het veranderen van de temperatuur in het blok, meegaan in het verschil in uitzetten van het blok en de stotertangen (push-rods) en het een beetje uitzetten van de tuimelaars (valve rockers).
Kijk of er onder de kleppendeksel voldoende olie komt (alles egaal onder de olie).
Soms heb je wel eens een tikkende klep, die met dat geluid stopt als de oliedruk wordt opgebouwd. Kan ook geen kwaad, zolang het geluid maar meteen verdwijnt als het olielampje uitgaat.
De meeste Amerikaans V8 blokken hadden/hebben ook hydraulische klepstoters, gewoon om de motor zo lang mogelijk te laten lopen en geen verbrande kleppen te krijgen. Ik heb vroeger heel wat V8 blokken onder handen gehad die in de race helemaal werden afgetrapt, maar een verbrande klep, nooit gezien.
Als je over het normale maximale toerental gaat (meer dan 6000 rpm), moet je in de regel overstappen op vaste klepstoters en verstelbare tuimelaars in combinatie met strakkere klepveren, anders komen de kleppen niet op tijd terug in de ruststand.
De strakkere klepveren drukken de klepstoters als de motor niet loopt in en dan heb je heel wat herrie in het blok na het starten.
Laat dit blok maar lekker lopen. "If it works, don't fix it". Die speciale ontsteking is natuurlijk een geweldige upgrade. Staat ook op mijn lijstje.
Nog veel Big-Smile-Miles toegewenst,
Jos
-
Geert Oude Luttighuis
Re: tuimelaars V8
Mijn dank is groot, ik ben gerustgesteld en ook erg blij dat ik kan volharden in mijn koppigheid...!