Gloeipluggen verbranden?
-
Johan Jongbloed
Gloeipluggen verbranden?
Wie kan mij helpen?
Bij mijn LandRover SIII 109, 2,25L diesel, heb ik het volgende probleem
Van cilinder 3 verbrande telkens de gloeiplug, na zo'n 3 ritjes.
Telkens dezelfde cilinder, en het kwam niet door het starten maar de plug verbrande alleen tijdens het rijden.
De stroom is tijdens het rijden keurig van de pluggen af dus ze branden niet door, omdat de pluggen onder stroom blijven staan.
Goed telkens dezelfde cilinder dan maar kijken en de kop van de motor gehaald.
Ja hoor van de wervelkamer cilinder 3 was de plug die de onderkant van de verstuiver herbergt van de onderkant ontdaan.
Hier heb ik een nieuwe plug ingezet en voor de zekerheid ook de oude verstuivers vervangen (lekkende verstuivers?) voor gereviseerde en omdat de kop er toch af lag ook maar de gescheurde vuurplaatjes vervangen.
De rest van het motorblok is in een eerder stadium al voorzien van nieuwe (overmaatse zuigers) en alle lagers zijn vervangen.
Goed na het installeren van de kop, vuurplaatjes, vervangen defecte plug en de verstuivers rijdt de auto weer geweldig.
De motor start onmiddelijk en slaat niet meer af als deze van hoge toeren naar stationair gaat en er is duidelijk meer kracht.
Maar nu
Auto wilde weer niet koud starten, dus een snelle check met de ohm meter leert dat er weer een groeiplug stuk is maar nu van cilinder 1.
Zou dan nu van deze cilinder de wervelkamer plug kapot zijn?
Dus de verstuiver er maar even uitgehaald en gekeken.
Dus niet, de plug is heel alleen was wel het opvulringetje (niet de grote koperen maar de kleine die tussen de verstuiven en de plug zit (met de bolling erin) verdwenen (verbrand?).
De verstuiver is aan de onderkant tot de koperen ring zwart.
Wat kan de oorzaak zijn van dit euvel, ik wordt deze reparaties een beetje zat.
johan jongbloed
Bij mijn LandRover SIII 109, 2,25L diesel, heb ik het volgende probleem
Van cilinder 3 verbrande telkens de gloeiplug, na zo'n 3 ritjes.
Telkens dezelfde cilinder, en het kwam niet door het starten maar de plug verbrande alleen tijdens het rijden.
De stroom is tijdens het rijden keurig van de pluggen af dus ze branden niet door, omdat de pluggen onder stroom blijven staan.
Goed telkens dezelfde cilinder dan maar kijken en de kop van de motor gehaald.
Ja hoor van de wervelkamer cilinder 3 was de plug die de onderkant van de verstuiver herbergt van de onderkant ontdaan.
Hier heb ik een nieuwe plug ingezet en voor de zekerheid ook de oude verstuivers vervangen (lekkende verstuivers?) voor gereviseerde en omdat de kop er toch af lag ook maar de gescheurde vuurplaatjes vervangen.
De rest van het motorblok is in een eerder stadium al voorzien van nieuwe (overmaatse zuigers) en alle lagers zijn vervangen.
Goed na het installeren van de kop, vuurplaatjes, vervangen defecte plug en de verstuivers rijdt de auto weer geweldig.
De motor start onmiddelijk en slaat niet meer af als deze van hoge toeren naar stationair gaat en er is duidelijk meer kracht.
Maar nu
Auto wilde weer niet koud starten, dus een snelle check met de ohm meter leert dat er weer een groeiplug stuk is maar nu van cilinder 1.
Zou dan nu van deze cilinder de wervelkamer plug kapot zijn?
Dus de verstuiver er maar even uitgehaald en gekeken.
Dus niet, de plug is heel alleen was wel het opvulringetje (niet de grote koperen maar de kleine die tussen de verstuiven en de plug zit (met de bolling erin) verdwenen (verbrand?).
De verstuiver is aan de onderkant tot de koperen ring zwart.
Wat kan de oorzaak zijn van dit euvel, ik wordt deze reparaties een beetje zat.
johan jongbloed
-
Sylvester
Re: Gloeipluggen verbranden?
Dit lijkt op een pissende verstuiver, door de straal i.p.v. de verstoven diesel gaat de gloeispiraal kapot.
Groet Sylvester.
Groet Sylvester.
-
Johan Jongbloed
Re: Gloeipluggen verbranden?
Het probleem is alleen dat deze allemaal vervangen zijn?
-
JustinvS
Re: Gloeipluggen verbranden?
Ik weet niet heel veel van diesels, maar verstuivers vervangen is geen garantie dat ze ook echt goed zijn.
Als je de verstuiver van de 1e cilinder nou in een andere cilinder zet om te kijken of hij daar een gloeiplug vernielt? Of voor een iets minder destructieve methode: als je de verstuiver van cilinder 1 eens laat testen bij een dieselcentrum of iets dergelijks?
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('930fc2af539ce1a4edaf525a4aaf66a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13597209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je de verstuiver van de 1e cilinder nou in een andere cilinder zet om te kijken of hij daar een gloeiplug vernielt? Of voor een iets minder destructieve methode: als je de verstuiver van cilinder 1 eens laat testen bij een dieselcentrum of iets dergelijks?
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('930fc2af539ce1a4edaf525a4aaf66a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13597209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Johan Jongbloed
Re: Gloeipluggen verbranden?
Ik heb gebeld met Budget-parts.
Morgen zit er een nieuwe verstuiver bij de post en kan ik hem vervangen.
Ik hoop dat het euvel dan verholpen is want ik ben het nu wel een beetje zat. Al dat gesleutel is wel leuk maar op een gegeven moment moet dat ding toch wel rijden nietwaar?
Bedankt voor jullie input.
Het moet de verstuiver wel zijn.
johan jongbloed
Morgen zit er een nieuwe verstuiver bij de post en kan ik hem vervangen.
Ik hoop dat het euvel dan verholpen is want ik ben het nu wel een beetje zat. Al dat gesleutel is wel leuk maar op een gegeven moment moet dat ding toch wel rijden nietwaar?
Bedankt voor jullie input.
Het moet de verstuiver wel zijn.
johan jongbloed
-
JustinvS
Re: Gloeipluggen verbranden?
> Al dat gesleutel is wel leuk maar op een gegeven moment moet dat ding toch wel rijden nietwaar?
Die rode 109 in mijn handtekening heeft al sinds 2005 niet meer gereden, ik heb het project in 2008 overgenomen van mijn vader, ik heb er nog geen km in gereden.
Ik heb bij die auto vrijwel alles aangepakt. Alleen het blok heb ik weinig mee gedaan (alleen onderhoudsdelen) en de versnellingsbak valt ruim binnen de toleranties dus heb ik ook niet uit elkaar gehad. Het is mijn eerste auto en ik doe alles in verdwaalde zaterdagen, dus het gaat verschrikkelijk langzaam. Maar hij is bijna af...
Moet wel toegeven dat het helpt dat ik de gele 90 uit mijn handtekening vaak meeneem. Die gebruikt mijn vader als dagelijkse auto, en het sleutelen daaraan doe ik net zoveel als hij doet. Maar ook die staat op de planning voor een body-off (Bedrading vervangen, Body spuiten, ophangingsrubbers e.d. vervangen, chassis nalopen, keerringen motor vervangen e.d.)
Dan is er de lightweight nog (body-off restauratie in de planning) en de wishfull thinking plannen voor een 110 v8 csw. Ik ben dus wel even zoet en mijn sleutel - rij verhouding is ongeveer 90 op 10...
Maar ik ga rustig door met een grote glimlach. En natuurlijk moet hij ooit een keer rijden
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b11f8b29cd511723f17f5a9b53ad383d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13597681, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Die rode 109 in mijn handtekening heeft al sinds 2005 niet meer gereden, ik heb het project in 2008 overgenomen van mijn vader, ik heb er nog geen km in gereden.
Ik heb bij die auto vrijwel alles aangepakt. Alleen het blok heb ik weinig mee gedaan (alleen onderhoudsdelen) en de versnellingsbak valt ruim binnen de toleranties dus heb ik ook niet uit elkaar gehad. Het is mijn eerste auto en ik doe alles in verdwaalde zaterdagen, dus het gaat verschrikkelijk langzaam. Maar hij is bijna af...
Moet wel toegeven dat het helpt dat ik de gele 90 uit mijn handtekening vaak meeneem. Die gebruikt mijn vader als dagelijkse auto, en het sleutelen daaraan doe ik net zoveel als hij doet. Maar ook die staat op de planning voor een body-off (Bedrading vervangen, Body spuiten, ophangingsrubbers e.d. vervangen, chassis nalopen, keerringen motor vervangen e.d.)
Dan is er de lightweight nog (body-off restauratie in de planning) en de wishfull thinking plannen voor een 110 v8 csw. Ik ben dus wel even zoet en mijn sleutel - rij verhouding is ongeveer 90 op 10...
Maar ik ga rustig door met een grote glimlach. En natuurlijk moet hij ooit een keer rijden
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b11f8b29cd511723f17f5a9b53ad383d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13597681, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Pike
Re: Gloeipluggen verbranden?
Ik vind dit nogal kort door de bocht. Een goede verstuiver geeft een nevel EN een pisstraaltje. Staat beschreven in het werkplaatshandboek. Dat straaltje spuit op de gloeiplug om het starten een 'boost' te geven. Ook als de motor loopt blijft dit straaltje op de gloeier spuiten.
Johan schrijft dat de pluggen verbranden tijdens het rijden. Het lijkt mij dat er op de een of andere manier toch stroom over de gloeipluggen staat.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc4256691a27778873af8bdc7d1b6371', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13597771, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Johan schrijft dat de pluggen verbranden tijdens het rijden. Het lijkt mij dat er op de een of andere manier toch stroom over de gloeipluggen staat.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc4256691a27778873af8bdc7d1b6371', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13597771, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
-
Johan Jongbloed
Re: Gloeipluggen verbranden?
Nee,
Er staat absoluut geen stroom op de gloeipluggen als de motor gestart is.
Het probleem is na het verwijderen van de kop het vervangen van de plug, hotplugs en verstuivers verschoven van cilinder 3 naar cilinder 1.
Wel staat er op de gloeipluggen spanning als de startmotor gaat draaien.
Op een andere manier verteld
contactslot uit nergens spanning
contactslot stand 1 = contact aan, maar wordt niet gebruikt.
contactslot stand 2 = gloeien, deze veert terug naar 1 als je de sleutel los laat.
contactslot stand 3 = startmotor, stand 2 blijft hier gehandhaaft. Deze veert terug naar stand 1
johan jongbloed
Er staat absoluut geen stroom op de gloeipluggen als de motor gestart is.
Het probleem is na het verwijderen van de kop het vervangen van de plug, hotplugs en verstuivers verschoven van cilinder 3 naar cilinder 1.
Wel staat er op de gloeipluggen spanning als de startmotor gaat draaien.
Op een andere manier verteld
contactslot uit nergens spanning
contactslot stand 1 = contact aan, maar wordt niet gebruikt.
contactslot stand 2 = gloeien, deze veert terug naar 1 als je de sleutel los laat.
contactslot stand 3 = startmotor, stand 2 blijft hier gehandhaaft. Deze veert terug naar stand 1
johan jongbloed
-
Johan Jongbloed
Re: Gloeipluggen verbranden?
Het gaat niet geheel alleen over de gloeiplug.
Ook de stalen ring onder de verstuiver (niet de grote koperen) verdwijnt.
Toen het probleem in cilinder 3 zat was zelfs de onderkant (waar het stalen ringetje op hoort te liggen) compleet verdwenen.
De gloeipluggen kwamen hier ook vervomd uit.
Nu de kop uit elkaar is geweest pluggen vervangen zijn in verstuivers vervangen door gereviseerde is het probleem nu verschoven naar cilinder 1. De leverancier geeft aan dat het wel eens voorkomt dat de gereviseerde verstuivers ondanks het testen toch wel eens kunnen lekken. zij sturen kosteloos een nieuwe op.
Ook de stalen ring onder de verstuiver (niet de grote koperen) verdwijnt.
Toen het probleem in cilinder 3 zat was zelfs de onderkant (waar het stalen ringetje op hoort te liggen) compleet verdwenen.
De gloeipluggen kwamen hier ook vervomd uit.
Nu de kop uit elkaar is geweest pluggen vervangen zijn in verstuivers vervangen door gereviseerde is het probleem nu verschoven naar cilinder 1. De leverancier geeft aan dat het wel eens voorkomt dat de gereviseerde verstuivers ondanks het testen toch wel eens kunnen lekken. zij sturen kosteloos een nieuwe op.
-
Pike
Re: Gloeipluggen verbranden?
Wat je beschrijft over de standen van het contact is de normale situatie. Zo hoort het. Heb je al eens gemeten of er stroom over de gloeipluggen loopt als de motor draait? Contact is dan dus terug in stand 1.
Verder, heb je de juiste brandplaatjes gemonteerd (nieuw!) en niet op de kop (ribbel verhoging naar boven) en nieuwe koperen ringen? En is de verstuiver volgens het boekje gemonteerd (de moeren om en om vast zetten en met het juiste moment)? Meer mogelijke oorzaken kan ik even niet verzinnen.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f188fe8d36157dadf52ccb88c91420b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13598126, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Verder, heb je de juiste brandplaatjes gemonteerd (nieuw!) en niet op de kop (ribbel verhoging naar boven) en nieuwe koperen ringen? En is de verstuiver volgens het boekje gemonteerd (de moeren om en om vast zetten en met het juiste moment)? Meer mogelijke oorzaken kan ik even niet verzinnen.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f188fe8d36157dadf52ccb88c91420b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13598126, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
-
Johan Jongbloed
Re: Gloeipluggen verbranden?
Ja ik ken dat
Ik was onder de carpoort begonnen, maar door omstandigheden kon ik niet doorgaan en onder de carpoort werken is niet zo handig.
Uiteindelijk 3 jaar geleden maar een bedrijvenbox gehuurd, heeft een kapitaal gekost. Maar het wrak laten staan was ook geen optie.
Ik heb de LandRover (ex militair) tot de laatste schroef uit elkaar gehad. De versnellingsbak bleek een kapotte hulpas te hebben (van de 12 tanden zaten er nog 6 op) en de synchromesh was gebroken.
Ik heb de motor ook gereviseerd en uit laten boren voor overmaatse zuigers. De motor draait nu nog behoorlijk stroef en de oliekoeler neemt veel olie in zijn systeem op en laat het als de motor uit gaat ook weer vrolijk gaan (zit gen kleppen systeem op) dus met het oliepijl rekening houden met ongeveer 0,5L dat in de koeler gaat zitten.
Het reviseren van de dynamo was wat lastiger, de militaire uitvoering is 24V en ik had een rotte lager. Hier bleken er nog 2 op de plank te liggen en ik heb er 1 van, ze worden niet meer gemaakt. Maar goed zo kom je wel meer dingen tegen.
De auto is omgebouwd van open naar dicht en de bedoeling is dat er nog achterbanken inkomen, maar dan moet ie eerst wel heel blijven.
Ik heb op facebook het hele restauratie project in foto's weergegeven.
Maar goed ik vind dat de Laro nu maar eens moet gaan rijden zonder dit soort kuren.
succes met sleutelen
Johan Jongbloed
Ik was onder de carpoort begonnen, maar door omstandigheden kon ik niet doorgaan en onder de carpoort werken is niet zo handig.
Uiteindelijk 3 jaar geleden maar een bedrijvenbox gehuurd, heeft een kapitaal gekost. Maar het wrak laten staan was ook geen optie.
Ik heb de LandRover (ex militair) tot de laatste schroef uit elkaar gehad. De versnellingsbak bleek een kapotte hulpas te hebben (van de 12 tanden zaten er nog 6 op) en de synchromesh was gebroken.
Ik heb de motor ook gereviseerd en uit laten boren voor overmaatse zuigers. De motor draait nu nog behoorlijk stroef en de oliekoeler neemt veel olie in zijn systeem op en laat het als de motor uit gaat ook weer vrolijk gaan (zit gen kleppen systeem op) dus met het oliepijl rekening houden met ongeveer 0,5L dat in de koeler gaat zitten.
Het reviseren van de dynamo was wat lastiger, de militaire uitvoering is 24V en ik had een rotte lager. Hier bleken er nog 2 op de plank te liggen en ik heb er 1 van, ze worden niet meer gemaakt. Maar goed zo kom je wel meer dingen tegen.
De auto is omgebouwd van open naar dicht en de bedoeling is dat er nog achterbanken inkomen, maar dan moet ie eerst wel heel blijven.
Ik heb op facebook het hele restauratie project in foto's weergegeven.
Maar goed ik vind dat de Laro nu maar eens moet gaan rijden zonder dit soort kuren.
succes met sleutelen
Johan Jongbloed
-
Roy Bruurs
Re: Gloeipluggen verbranden?
Als ze niet om en om vast staan merk je dat wel. Dan is het niet een oude stoomlocomotief die je probeert te starten en puft hij dus van alle kanten
je geeft aan de je de verstuiver van 3 naar 1 heb gezet dus zou het bijna daar aan moeten liggen.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('718ee017f696d101896e1ba4e5847538', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13598159, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
je geeft aan de je de verstuiver van 3 naar 1 heb gezet dus zou het bijna daar aan moeten liggen.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('718ee017f696d101896e1ba4e5847538', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13598159, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
Roelie
Re: Gloeipluggen verbranden?
Niet de verstuiver is van 1 naar 3 verzet maar het probleem is verzet.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('db2d86f32a22cc94361152111ae4dcc1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13598177, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('db2d86f32a22cc94361152111ae4dcc1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13598177, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Johan Jongbloed
Re: Gloeipluggen verbranden?
Ja het eerste wat ik gedaan heb is controleren of er geen spanning over blijft staan. Dat is namelijk ook het eerste waar ik aan dacht. De verstuivers zijn met het juiste koppel en volgens handboek gemonteerd. Ik wil bijna zeggen helaal wel, want dan kon ik mijzelf tenminste tegen m'n kop slaan. Ja de stalen ring zoals ik die noem met de ribbel naar boven (deze was in cilinder 1 verdwenen en ik was hem niet vergeten). Alle ringen waren nieuw!
Ook mijn buurman die automonteur is van de oude stempel, verwees ook direct naar de verstuiver. Het blijft wel staan dat het probleem permanent in cilinder 3 zat en na het los halen van de kop het vervangen van de hotplug, brand plaatjes van de wervel kamers en de verstuivers het probleem nu in cilinder 1 zit. Het kan bijna alleen maar een lekkende gereviseerde verstuiver zijn. (revisie lukt namelijk niet altijd).
Maar ik ben blij met alle input die ik krijg en ik loop alles nog een keer na, ik twijfelde alleen even of de gloeipluggen wel mogen gloeien als de motor start (de startmotor draait). Dit zou het enige punt zijn waarbij er stroom staat op de verstuivers als er ook diesel ingespoten wordt.
Maar goed als je nog ideeën hebt dan hoor ik ze graag.
Johan Jongbloed
Ook mijn buurman die automonteur is van de oude stempel, verwees ook direct naar de verstuiver. Het blijft wel staan dat het probleem permanent in cilinder 3 zat en na het los halen van de kop het vervangen van de hotplug, brand plaatjes van de wervel kamers en de verstuivers het probleem nu in cilinder 1 zit. Het kan bijna alleen maar een lekkende gereviseerde verstuiver zijn. (revisie lukt namelijk niet altijd).
Maar ik ben blij met alle input die ik krijg en ik loop alles nog een keer na, ik twijfelde alleen even of de gloeipluggen wel mogen gloeien als de motor start (de startmotor draait). Dit zou het enige punt zijn waarbij er stroom staat op de verstuivers als er ook diesel ingespoten wordt.
Maar goed als je nog ideeën hebt dan hoor ik ze graag.
Johan Jongbloed
-
Johan Jongbloed
Re: Gloeipluggen verbranden?
Misschien ben ik niet duidelijk geweest.
Dit probleem had ik in cilinder 3.
Bij de eerste storing dacht ik van de gloeipluggen zijn niet vervangen en oud. De motor heeft 7 jaar onder een zeiltje onder de carpoort gestaan in weer wind en regen dus....
De tweede storing, zelfde cilinder (3) kwam de gloeiplug er vervorm uit. Toen dacht ik, het was met de sneeuw in december ik zal de gloeiplug wel verkeerd geplaatst hebben en het niet hebben gevoeld door de kou en handschoenen.
Bij de derde storing, weer cilinder 3 had ik een patroon. Het probleem zat niet in de pluggen maar in de cilinder. De kapotte gloeipluggen waren het gevolg en niet de oorzaak.
Nu kon ik maar 1 ding doen, de kop van de motor halen en kijken wat er aan de hand was.
Wat bleek:
Als je van boven af (waar normaal de verstuivers zitten) kijkt in de richting van de cilinders dan hoort daar een hotplug te zitten. Hier komt de onderkant van de verstuiver in te zitten. (de ringen met de bollekant naar boven horen hier). Echter hier zat een gapend gat, de onderkant van de hotplug was volledig weg gebrand). Verder als je onder op de kop kijkt zitten er vuurplaatjes, hoewel plaatjes het zijn bij landrover flinke dingen. Deze sluiten de cilinders (zuiger ruimte) af van de wervelkamer. Deze waren van alle cilinders flink gehavend. Volgens het handboek zijn scheuren tot 8mm heel normaal alleen bij mij waren er happen uit.
Goed de hotplug was duidelijk die vervangen, gaat makkelijker dan je verwacht.Dit was overigens van cilinder 3, dus hier zat duidelijk een probleem. Omdat de kop toch open lag heb ik voor de zekerheid ook maar de vuurplaatjes vervangen.
Mijn buurman had mij ervan overtuigd om de verstuivers te laten testen, omdat hij van mening was dat dit probleem veroorzaakt wordt door lekkende verstuivers. Ook sloeg mijn motor af als ik van hoog toerental naar stationair ging. Na wat prijzen onderzoek bleek dat testen bijna even duur was als gereviseerde verstuivers. Dus ik heb alle verstuivers van cilinder 1 t/m 4 vervangen voor gereviseerde.
Goed alles weer in elkaar gezet en verrassing het probleem zit nu in cilinder 1.
Met alle informatie die ik tot nu toe van jullie heb gekregen kan ik alleen maar concluderen dat ondanks het plaatsen van gereviseerde verstuivers er toch een rotte appel tussen zit. In het service handboek wordt de revisie ook beschreven en daar staat ook dat het niet altijd slaagt. Dus belletje naar de leverancier en die sturen nu kosteloos een nieuwe, zonder discussie.
Maar voor ik nu weer die diesel start wil ik graag zeker zijn dat ik niets overgeslagen heb in de speurtocht naar de oorzaak.
Dus alles wat jullie inbrengen om mijn 34 jarige 109 weer aan de gang te krijgen is van harte welkom
Johan Jongbloed
Dit probleem had ik in cilinder 3.
Bij de eerste storing dacht ik van de gloeipluggen zijn niet vervangen en oud. De motor heeft 7 jaar onder een zeiltje onder de carpoort gestaan in weer wind en regen dus....
De tweede storing, zelfde cilinder (3) kwam de gloeiplug er vervorm uit. Toen dacht ik, het was met de sneeuw in december ik zal de gloeiplug wel verkeerd geplaatst hebben en het niet hebben gevoeld door de kou en handschoenen.
Bij de derde storing, weer cilinder 3 had ik een patroon. Het probleem zat niet in de pluggen maar in de cilinder. De kapotte gloeipluggen waren het gevolg en niet de oorzaak.
Nu kon ik maar 1 ding doen, de kop van de motor halen en kijken wat er aan de hand was.
Wat bleek:
Als je van boven af (waar normaal de verstuivers zitten) kijkt in de richting van de cilinders dan hoort daar een hotplug te zitten. Hier komt de onderkant van de verstuiver in te zitten. (de ringen met de bollekant naar boven horen hier). Echter hier zat een gapend gat, de onderkant van de hotplug was volledig weg gebrand). Verder als je onder op de kop kijkt zitten er vuurplaatjes, hoewel plaatjes het zijn bij landrover flinke dingen. Deze sluiten de cilinders (zuiger ruimte) af van de wervelkamer. Deze waren van alle cilinders flink gehavend. Volgens het handboek zijn scheuren tot 8mm heel normaal alleen bij mij waren er happen uit.
Goed de hotplug was duidelijk die vervangen, gaat makkelijker dan je verwacht.Dit was overigens van cilinder 3, dus hier zat duidelijk een probleem. Omdat de kop toch open lag heb ik voor de zekerheid ook maar de vuurplaatjes vervangen.
Mijn buurman had mij ervan overtuigd om de verstuivers te laten testen, omdat hij van mening was dat dit probleem veroorzaakt wordt door lekkende verstuivers. Ook sloeg mijn motor af als ik van hoog toerental naar stationair ging. Na wat prijzen onderzoek bleek dat testen bijna even duur was als gereviseerde verstuivers. Dus ik heb alle verstuivers van cilinder 1 t/m 4 vervangen voor gereviseerde.
Goed alles weer in elkaar gezet en verrassing het probleem zit nu in cilinder 1.
Met alle informatie die ik tot nu toe van jullie heb gekregen kan ik alleen maar concluderen dat ondanks het plaatsen van gereviseerde verstuivers er toch een rotte appel tussen zit. In het service handboek wordt de revisie ook beschreven en daar staat ook dat het niet altijd slaagt. Dus belletje naar de leverancier en die sturen nu kosteloos een nieuwe, zonder discussie.
Maar voor ik nu weer die diesel start wil ik graag zeker zijn dat ik niets overgeslagen heb in de speurtocht naar de oorzaak.
Dus alles wat jullie inbrengen om mijn 34 jarige 109 weer aan de gang te krijgen is van harte welkom
Johan Jongbloed
-
Eric&Betty Boop
Re: Gloeipluggen verbranden?
Johan je gooit wat benamingen door elkaar.
Het deel wat beschadigd/verbrand was bij cilinder 3 is niet een hot-plug maar een verstuiverscherm(Injector Shroud in het engels).
De hot-plugs zijn de voorkamers.Dus die ronde dingen die je ziet aan de onderkant van de kop(die jij vuurplaatjes noemt).
De brandplaatjes zijn de metalen ringetjes die onder de verstuivernozzle komen(bolle kant naar boven).
Het probleem wat je nu hebt bij cilinder 1 lijkt me eerder te komen door een verkeerd gemonteerd brandplaatje.
Heb je alle oude brandplaatjes wel verwijdert?Twee brandplaatjes onder een verstuiver geeft ook jou probleem.
Het kan ook zijn dat het verstuiverscherm van cilinder 1 ook al beschadigd is waardoor een nieuw brandplaatje niet goed afsluit.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fb945aa23b225d0a3e3ba65c04976cc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13599855, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f03754455c45051b318b24a1051212c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13599855, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het deel wat beschadigd/verbrand was bij cilinder 3 is niet een hot-plug maar een verstuiverscherm(Injector Shroud in het engels).
De hot-plugs zijn de voorkamers.Dus die ronde dingen die je ziet aan de onderkant van de kop(die jij vuurplaatjes noemt).
De brandplaatjes zijn de metalen ringetjes die onder de verstuivernozzle komen(bolle kant naar boven).
Het probleem wat je nu hebt bij cilinder 1 lijkt me eerder te komen door een verkeerd gemonteerd brandplaatje.
Heb je alle oude brandplaatjes wel verwijdert?Twee brandplaatjes onder een verstuiver geeft ook jou probleem.
Het kan ook zijn dat het verstuiverscherm van cilinder 1 ook al beschadigd is waardoor een nieuw brandplaatje niet goed afsluit.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fb945aa23b225d0a3e3ba65c04976cc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13599855, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f03754455c45051b318b24a1051212c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13599855, 600, 600, 'Loading image ...', false);