110 perikelen: zwabberen, lawaai en remmen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bas Wit

110 perikelen: zwabberen, lawaai en remmen

Bericht door Bas Wit »

Hallo,

Even een vraagje omdat ik niet direct weet waar ik moet zoeken.

1) Mijn 110 (1984 - 300 tdi r380) heeft steeds meer de neiging om te gaan zwabberen en minder strak te sturen. Gewoon rechtuit op de weg is er niks aan de hand, auto spoort goed, dat is prima. Maar als ik ver instuur, dan hoor ik een duidelijke "kloenk" onder de auto, net of er iets knikt (niet te voelen in het stuur, lijkt eerder op de as of de radius-arm). Ook bij het schakelen, op het moment dat ik de koppeling in trap en weer op laat komen dan stuurt de auto voelbaar naar rechts.
Zouden de rubbers aan vervanging toe zijn? En zo ja wat moet ik dan allemaal vervangen?

2) Verder hoor ik bij het loslaten van het gas bij hoge snelheden (op de snelweg van 120km/h tot 90 km/h in zowel de 4e als 5e versnelling) een akelig gerammel vanuit de achterkant van de auto, alsof er iets heel hard aanloopt. Ik heb dit alleen bij het loslaten van het gas, hierdoor remt de auto dus op de motor. Ik heb al gekeken of het de remtrommels zouden kunnen zijn, maar ook bij iets verder terugstellen merk ik dit nog steeds. Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik dacht eerst ook aan resonantie in de achterbak, maar deze is ook helemaal vervangen door een stationwagon body en het blijft hetzelfde

3) Ik heb af en toe bijna geen remkracht. De 110 remt altijd prima. Remblokken en schijven voor zijn allemaal goed. Achter zitten nieuwe cilinders en remschoenen. Alleen heb ik soms heel weinig remkracht. Pedaal is goed hard, maar net of deze niet bekrachtigd is. Zou er een probleem met mijn hoofdrem cilinder kunnen zijn? Zit daar ook een vacuum op? En kan het daar aan liggen??? Merk het met name als je van de snelweg komt en dan remt, dan moet ik gewoon nog een keer extra de rem op laten komen en dan gaat het goed. Zit absoluut geen lucht in, pedaal zakt ook niet, is gewoon keihard?

4) Ik merk dat de koppeling steeds hoger aangrijpt. Als ik nu de koppeling op laat komen, dan grijpt deze pas aan als het pedaal bijna boven is. Ook hier alles prima ontlucht en slave cilinder is al vervangen. Duidt dit op versleten koppelingsplaten?

Was weer mooi lijstje, hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Bedankt!!!

Groeten Bas

[landrover109.blogspot.com]
Puffino

Re: 110 perikelen: zwabberen, lawaai en remmen

Bericht door Puffino »

1 - Er ligt allerhande ellende in vooras en stuur inrichting voor de hand. Dit kun je maar beter testen met iemand erbij, de een stuurt zachtjes en dan weer krachtiger heen en weer, de ander legt zijn hand op allerlei verbindingen om te voelen wat daar gebeurt. Zwabberen, riekt naar wiellagers, swivelpen, stuurhuis, kogels, rubbers van panhardstang.

2 - steekas niet lekker, kruisjes niet lekker, diff niet lekker? Tja, lastig. Geen idee.

3 - Ik denk dat jouw vacuum niet goed werkt, ofwel inderdaad de bekrachtiging. ACHTER nieuwe remdelen, agh, daar rem je niet zo heel hard mee. Met beperkt vacuum zal wel de servo niet lekker zijn. Of je slang lek maar dat moet je kunnen horen als gesis onder de motorkap. Is je remvloeistof nog wel schoon? En heb je ook druk op allebe de circuits? Zou soms de remdruk soms niet op de voorwielen terechtkomen, en dus de remdrukverdeling niet in orde zijn?

4 - Is de boel van koppeling wel schoon? Want zo snel slijten, dat zou op vuil duiden. Met terreinrijden geen plug er in gehad soms?

Ciao, sterkte maar weer,

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Bart van Dessel

Re: 110 perikelen: zwabberen, lawaai en remmen

Bericht door Bart van Dessel »

Als ik je verhaal zo lees dan vermoed ik een gevalletje zwaar achterstallig onderhoud. Een nieuwe set rubbers in je ophanging incl. stuurdelen doet wonderen, laat er eens een kenner/specialist aan werken. Geluid van achter kan van alles zijn, cardanas, differentieël, wiellager, etc etc.

Gr, Bart
Puffino

Toevoeging

Bericht door Puffino »

ALS je rubbers gaat vervangen, dan vervang je ALLE rubbers. Niet alleen die ene die je nodig vindt.
Andrew Colville

Re: 110 perikelen: zwabberen, lawaai en remmen

Bericht door Andrew Colville »

Ik zou idd alles even goed na ( laten ) lopen, en dan een plan van aanpak trekken, de mannen hierboven hebben zo'n beetje alle mogelijke veroorzakers genoemd.

Ik zou wel spoedig werk maken hiervan zie Hier waarom.

Groetjes Andrew
Huub

Re: 110 perikelen: zwabberen, lawaai en remmen

Bericht door Huub »

Even met een deskundig vriendje een onderzoek doen en binnen een uurtje heb je een lijst met wat er allemaal moet gaan gebeuren.
Als je doorgeeft waar je woont is er wellicht een deskundige prikker die het met je wil analyseren.

Groeten,

Huub
Boelo

Re: 110 perikelen: zwabberen, lawaai en remmen

Bericht door Boelo »

Veel is al genoemd, maar toch nog even een paar toevoegingen:
1. Kan niet anders zijn dan speling op meerdere componenten van de ophanging. Je vraagt als je rubbers moet vervangen welke dat zijn.
Voorzijde:
Vervang de bussen met rubbers van de radiusarmen (per arm 2 bussen op de as en 1 paar rubbers zonder bus op het chassis), bussen van de panhardstang en verder de stuurkogels (2x spoorstang, 1x stuurstang, 1x pitmanarm).
Stuurhuis op speling controleren en evt eruit stellen als dat nog lukt. De fusees controleren op speling en weerstand en de wiellagers ook.
Achterzijde:
De bussen van de reactiestangen bij aansluiting op de as (per arm 1 bus en 1x rubber), A-frame bussen 2x en kogel 1x.

2. geen toevoegingen

3. Is dit opgetreden nadat je de remschoenen had teruggesteld? Zo ja, dan is de oorzaak van 2x trappen daarin te vinden. Schoenen weer afstellen, mogen niet aanlopen.

4. lijkt idd op versleten koppelingsplaat

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa08e10481e42f092c57ae9d692c995f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 13595668, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Bas Wit

Re: 110 perikelen: zwabberen, lawaai en remmen

Bericht door Bas Wit »

Allen,

Bedankt voor het meedenken, ik ga in ieder geavl alle rubbers vervangen, kan nooit kwaad. Bij de 90 heeft dat wonderen gedaan.

Wat het geratel achter is, weet ik echt niet. Waarschijnlijk ga ik de achteras toch vervangen door een schijfgeremd exemplaar.

Wat de remmen betreft, ik ga even naar het vacuumstuk kijken. Op de remmenbank had ik op alle wielen perfecte vertraging, dus hij remt prima, alleen soms minder bekrachtigd.

Koppeling wacht ik nog even af, wil nu nog prima, maar dan ga ik me mentaal vast voorbereiden op het loshalen van de bak.

Nu eerst maar eens de electra van de trekhaak verder gaan bevestigen!

Bedankt!

groeten Bas
bowy

Re: 110 perikelen: zwabberen, lawaai en remmen

Bericht door bowy »

Bas,

1: klinkt als dagje al je ophangrubbers en mogelijk A frame kogel vervangen en dan opgelost. Heb eventueel wel een set extra armen voor je liggen kun je ze rustig vervangen/schilderen en dan in 1 keer wisselen dmv omruilsysteem.

2: aandrijfas kruisje die minder goed functioneerd dan moet. Even loshalen en je weet het zeker. Op zijn plek soms lastig te voelen. Warmte na het rijden (stukje van km of 5) kan wel een goede indicatie zijn van het slechte kruisje/kruisuiteinde.

3: Andere vacuumpot monteren en je kunt er weer tegenaan, had hetzelfde probleem en heeft enorm geholpen!

4: Of versleten koppeling of als je pech heb een bijna doorgebroken koppelingsvork. In beide gevallen moet de bak eraf.

Als je hulp nodig hebt met stap 1 of 2 trek maar aan de bel!

Gr Bowy
Plaats reactie