schroefdraad?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dirk109

schroefdraad?

Bericht door Dirk109 »

Ik ben aan een blok aan het sleutelen (2.25 4 cyl) en heb wat bouten en studs nodig.
Het lijkt wel of er twee soorten schroefdraad worden gebruik bij deze motor.
Ik wil wat bijbestellen maar hoe worden deze soorten draad genoemd?
Of waar kan ik het opzoeken ?

Dirk 109
Hans

Re: schroefdraad?

Bericht door Hans »

Probeer eens bij Ron Bolleboom.
Dennis101

Re: schroefdraad?

Bericht door Dennis101 »

Dat is niet zomaar te beantwoorden, want er zijn 2.25 motoren met voornamelijk metrische en motoren met voornamelijk (Amerikaanse) UN draad gebouwd. De motoren met voornamelijk metrische draad zijn zoals te verwachten voor het grootste deel van metrische draad voorzien, maar enkele onderdelen gebruiken ook nog UNF of UNC draad. De motoren met UN draad zijn voornamelijk voorzien van UNF of UNC draad.
Nog lastiger wordt het als een oudere (UN) motor in een later stadium is voorzien van een nieuwe metrische cilinderkop, want dan kun je van alles verwachten. Je zal dus als eerste aan de hand van het motornummer moeten bepalen of je een metrische motor hebt of een exemplaar met UN draad. Ook zal je moeten uitzoeken of het al dan niet een metrische cilinderkop is. Pas hierna kun je met zekerheid vaststellen welke draadsoort is gebruikt voor de diverse onderdelen. In de onderdelenboeken zijn van de meeste bevestigingsmiddelen de gegevens terug te vinden, maar het gemakkelijkste is om te bestellen op onderdeelnummer want dan is (bij een betrouwbare leverancier) de kans het grootste dat je ook echt krijgt wat je nodig hebt.
Naast de draadsoort en maat is bij de meeste onderdelen namelijk ook de sterkteklasse van het bevestigingsmiddel van belang.

Dennis B
Plaats reactie