OT Electromotor met variabel toerental

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michiel 109 V8

OT Electromotor met variabel toerental

Bericht door Michiel 109 V8 »

Bonjour,

Ik ben bezig met het aanleggen van een verwarmingssysteem via een inbouwhaard. Op zolder staat een electromotor met fan die de hete lucht boven de haard aanzuigt en via een buizensysteem naar de verschillende kamers verspreid. Nou heeft de leverancier van het spul als optie een toerental regelaar wat me wel aanspreekt want de motor kent alleen aan of uit. Nou vragen ze daar €65,- voor maar als ik mijn bescheiden electrokennis aanspreek dan denk ik dat de regelaar gewoon een warmte weerstand is en dan lijkt €65 me toch wel erg veel en zou ik natuurlijk
zelf iets kunnen solderen. De motor heeft een vermogen van 1000 Watt.

Kan iemand mijn idee bevestigen?

Hier een voorbeeld van het systeem:
distribution%20d%27air%20chaud.gif --> mod_embed_images_loadimage('22134a23a73caf464d2298ac1a2bdf24', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpoujoulat.fr%2Fupload%2Ffr%2F4recherche%2Fbesoin4r%2Fdistribution%2520d%2527air%2520chaud.gif', 'http://poujoulat.fr/upload/fr/4recherche/besoin4r/distribution%20d%27air%20chaud.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpoujoulat.fr%2Fupload%2Ffr%2F4recherche%2Fbesoin4r%2Fdistribution%2520d%2527air%2520chaud.gif', '', 13579663, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Merci,

Michiel

Exfietser

Re: OT Electromotor met variabel toerental

Bericht door Exfietser »

Ik ken het ding niet, dus onder voorbehoud. Maar ik denkl dus dat het geen warmte weerstand (of te wel straalkachel is) Dat is een buitengewoon slechte manier om de snelheid te regelen. Bij lage toerentallen heeft motor geen koppel. Dus aanlopen doet hij niet als hij langzaam staat. Bovendien kan de motor stil gaan staan waardoor die op den duur doorbrand. Je weerstand moet dus ook iets van 1000 watt zijn hetgeen dus gewoon een elektrisch straalkachel gaat worden. Buitengewoon on-economisch en duur. Bovendien wordt het een groot ding. Di wil je echt niet.

Vroeger (1940 en eerder) werd iets dergelijks gedaan op kermissen. De draaimolen werd aangedreven door een gelijkstroom motor en als variabele weerstand werd een bak met zout water gebruikt waar men een aantal platen in liet zakken. Hoe meer plaat in het water hoe sneller de molen. Waarom gebruikte men zout water. Omdat dat hoogstens ging koken en daardoor verdampen. Dat was snel op te lossen door er weer vers water bij te gooien. Elke andere variable weerstand zou op een gegeven moment verbranden.

Ik denk dat die motor regelaar van 65 euro gewoon een choppertje is. De techniek lijkt een beetje op die van een lichtdimmer maar is dan uiteraard speciaal ontworpen om een motor te regelen. Mooier zou een frequentie regelaar zijn. Maar ik denk dat die dan duurder zou zijn dan 65 euro. Maar zeker weten doe je het pas als je het ding ziet.

Arnold.
BEN110

Bericht door BEN110 »

regelaar uit en stofzuiger slopen
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Voor een 1.1 kW frequentieregelaar 1 fase in 1 fase uit 230V (Let op: de meeste fo's zijn 1 fase in 3 fase uit of 3 fase in 3 fase uit) Ga je € 425,-- ex neertellen.
[www.invertek.co.uk]
(wel aandelen)

mvg Hans
Michiel 109 V8

Ok, bedankt voor de info. Het wordt dus gewoon de regelaar van de fabrikant en dan zie ik aan het formaat wel wat het is.

Een warmtewisselaar van 1000 Watt is idd niet erg logisch als je juist ecologisch wilt verwarmen.....

De regelaar uit de stofzuiger vind ik te link. Een stofzuiger gebruik je hoogstens 15 minuten achter elkaar, dit ding staat hartje winter heel de dag aan...

Greetz,

Michiel
G-men (gargamel)

Bericht door G-men (gargamel) »

Voor die 65 Euro zou ik ook gewoon die van de leverancier kopen. Dan heb je ook geen gezeur met garantie o.i.d.

Een toerenregelaar van een stofzuiger werkt waarschijnlijk ook wel; maar is meestal specifiek door de fabruikant voor de aangesloten motor ontworpen, en niet voor continu gebruik op laag vermogen.
Je hebt altijd kans dat er door een afwijkende constructie van b.v. de motor problemen ontstaan.
(Zeker in Frankrijk)
Kennissen hebben een huis in Normandie en soms houden de franse aannemers er heeeeeel andere normen en constructies op na.
Vooral PUR schuim en Cement zijn heel populair

Gerrit

Michiel 109 V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ok, bedankt voor de info. Het wordt dus gewoon de
> regelaar van de fabrikant en dan zie ik aan het
> formaat wel wat het is.
>
> Een warmtewisselaar van 1000 Watt is idd niet erg
> logisch als je juist ecologisch wilt
> verwarmen.....
>
> De regelaar uit de stofzuiger vind ik te link. Een
> stofzuiger gebruik je hoogstens 15 minuten achter
> elkaar, dit ding staat hartje winter heel de dag
> aan...
>
> Greetz,
>
> Michiel
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Misschien kan je iets vinden bij Brink climatesystems? Die doen in hete lucht verwarming.
Verder heb ik helaas geen kennis van zaken.
RikH

Bericht door RikH »

Weet je zeker dat dat ding een vermogen van 1000 watt heeft? Dat is veel voor een ventilator hoor! Hoeveel kuub per uur doet dat ding wel niet dan? Anyway, hier een regelaar voor 19 euro. Als die motor echt zo zwaar is dan moet je deze hebben. 27 euries. Op de zwaardere moet je dan nog wel een koelblokje zetten want die zit er zo te zien niet op. Op de lichtere wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2011 11:57 door RikH.
Michiel 109 V8

RikH Schreef:
> Weet je zeker dat dat ding een vermogen van 1000
> watt heeft? Dat is veel voor een ventilator hoor!
> Hoeveel kuub per uur doet dat ding wel niet dan?

Yep, 1005 Watt exact. 't is een flinke motor die 500 m3/uur verplaatst. Hiermee kan je 3 tot 6 buizen van ø125 aansluiten over een maximale lengte van 25 meter om verschillende ruimtes te voorzien van hete lucht. Je link naar Conrad werkt niet, dat geeft altijd foutmeldingen. Heb je een artikelnummer?

Anyway, met koelblok ga je al gauw naar 45 eurie denk ik en dan houd ik het liever origineel voor 65.

Enne, Gerrit, pur is toch ook machtig mooi spul?! Wat betreft de bouwnormen, qua electra zijn ze hier een stuk strenger dan in NL geloof ik; verlichting en stopcontacten van elkaar gescheiden, max 8 stopcontacten bij 2.5mm2 draad en een zekering van 20 Amp. 5 stopcontacten bij 1.5mm2 en 16 Amp. Met alle nieuwe electra die ik hier trek kom ik al gauw aan drie aardlekschakelaars en 18 groepen om de boel volgens de norm aan te leggen. Nodig ook want de oude eigenaar nam het niet zo nauw met de voorschriften, draden in alle kleuren van de regenboog. Fase aangesloten op de neutraal of aardedraad. Draden in elkaar gevlochten en gewoon een tapie er omheen wtf?!! Het is ook nog drie fase (krachtstroom) dus het is me af en toe een bende spaghetti die draden. Blij dat het nu beter is voordat de boel affikt.

Bedoel je met het cement al het pleisterwerk op de gevels? Frankrijk is idd niet zo'n baksteenland maar ja, ze hebben ook niet zoveel klei. Hier kiezen ze er voor om holle bakstenen te fabriceren die dan van buiten weer bepleisterd worden om het watervast te krijgen. Overigens wordt er bij oude huizen, als het goed is, alleen met kalk gemetseld, gestucced, dat kan zettingen beter opvangen en je huis ademt ipv dat je vocht opsluit met cement.

Greetz,

Michiel
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik geloof dat de manier van bouwen streek en klimaat gebonden is. De huizen in zweden zijn bepaald anders dan die in Spanje. Maak niet de fout om in Zuidspanje een Nederlands huis met hele grote ramen neer te zetten. Dan krijg je zomers een onleefbaar heet huis. Een Spaans huis in Nederland is om omgekeerde redenen een foute keuze.
De manier van Huizenbouwen in een land is meestal historisch op de trial and error manier gegroeid en voor die streek echt meestal de beste keuze. Het materiaal is meestal voorhanden. Natuursteen, hout, klei, stro, leem enz. Als je de bouwstijl van de streek aanhoud zal het heus wel een redelijk prettig huis dat bestand is tegen de plaatselijke elementen worden.

In Nederland zijn spau muren erg prettig. In sommige delen van Frankrijk hele dikke massieve muren van natuursteen, Spaumuren zijn erg nuttig in zeer vochtige en natte omgevingen. De dikke massieve muren met kleine ramen op drogere plaatsen met een veel grotere zomerse hitte. Houten huizen met kleine ramen en drie dubbele houten muren in koude winters in zweden. Hout is een zeer goede isolator en in Scandinavië meer dan voorradig.

Je kunt niet met Nederlandse maatstaven oordelen over huizen in een ander klimaat. De mensen daar ter plekke zijn heus niet gek. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat plaatselijke aannemers (net als hier overigens af en toe) er een puinhoop van maken.

In Nederland is met zijn natte bodem heel simpel een goed geaard elektriciteitsnet aan te leggen. In de franse Alpen is dat bepaald een ander verhaal. Een aardlek zal daar soms niet werken. Daar heb ju dan een z.g. gestelschakelaar voor die anders werkt. En zo zijn er wel meer dingen.

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2011 00:22 door Exfietser.
G-men (gargamel)

Klopt, dat was ook het geval in Normandie.

Daar hebben ze het huis gekocht met de originele installatie uit 1950 er nog in..... en ook hier had de eigenaar erg geknutseld. Je komt een heel eind met twee groepen van 16 Ampere.

We hebben dat spul eruit gegooid en overal nieuwe bedrading aangebracht; en bij de keuring door de energiebedrijf moesten we idd twee stopcontactjes van een lichtgroep afhalen. (op zolder)
Ze waren wel erg onder de indruk van het feit dat we de draden in een pijp hadden gemonteerd.
Normaal gebruikten ze daar een "schemerlampsnoer" voor in de muren, wat werd afgesmeerd met pleisterwerk..... raar contrast met de strenge regelgeving over groepenverdeling.

Ze zijn soms gewoon niet te volgen. ;-)
Aan de andere kant is een magazijn van ons in Frankrijk een werktijd van 7 uur en 42 minuten vastgesteld i.v.m. de vakbondseisen.... flexibiliteit 0 ....

Waarbij ik niet zeg dat het slechter is als in Nederland schieten we door in bepaalde zaken..... 's lands wijs 's lands eer zulen we maar zeggen !

Maar al met al kom ik graag in Frankrijk. het wordt steeds europeser. zelfs de supermarkten

Michiel 109 V8 Schreef:
> RikH Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Weet je zeker dat dat ding een vermogen van
> 1000
> > watt heeft? Dat is veel voor een ventilator
> hoor!
> > Hoeveel kuub per uur doet dat ding wel niet
> dan?
>
> Yep, 1005 Watt exact. 't is een flinke motor die
> 500 m3/uur verplaatst. Hiermee kan je 3 tot 6
> buizen van ø125 aansluiten over een maximale
> lengte van 25 meter om verschillende ruimtes te
> voorzien van hete lucht. Je link naar Conrad werkt
> niet, dat geeft altijd foutmeldingen. Heb je een
> artikelnummer?
>
> Anyway, met koelblok ga je al gauw naar 45 eurie
> denk ik en dan houd ik het liever origineel voor
> 65.
>
> Enne, Gerrit, pur is toch ook machtig mooi spul?!
> Wat betreft de bouwnormen, qua electra zijn ze
> hier een stuk strenger dan in NL geloof ik;
> verlichting en stopcontacten van elkaar
> gescheiden, max 8 stopcontacten bij 2.5mm2 draad
> en een zekering van 20 Amp. 5 stopcontacten bij
> 1.5mm2 en 16 Amp. Met alle nieuwe electra die ik
> hier trek kom ik al gauw aan drie
> aardlekschakelaars en 18 groepen om de boel
> volgens de norm aan te leggen. Nodig ook want de
> oude eigenaar nam het niet zo nauw met de
> voorschriften, draden in alle kleuren van de
> regenboog. Fase aangesloten op de neutraal of
> aardedraad. Draden in elkaar gevlochten en gewoon
> een tapie er omheen wtf?!! Het is ook nog drie
> fase (krachtstroom) dus het is me af en toe een
> bende spaghetti die draden. Blij dat het nu beter
> is voordat de boel affikt.
>
> Bedoel je met het cement al het pleisterwerk op de
> gevels? Frankrijk is idd niet zo'n baksteenland
> maar ja, ze hebben ook niet zoveel klei. Hier
> kiezen ze er voor om holle bakstenen te fabriceren
> die dan van buiten weer bepleisterd worden om het
> watervast te krijgen. Overigens wordt er bij oude
> huizen, als het goed is, alleen met kalk
> gemetseld, gestucced, dat kan zettingen beter
> opvangen en je huis ademt ipv dat je vocht opsluit
> met cement.
>
> Greetz,
>
> Michiel
Michiel 109 V8

Hey Gerrit,

Die keuring was zeker wel een paar jaartjes geleden?! Nu kom je daar never nooit meer mee weg. Sowieso moet alle verlichting geaard zijn en kabels of draden moeten in een mantelbuis zitten. Bij nieuwbouw moet er nu zelfs een speciale inbouwdoos in het plafond voor de verlichting. Zo willen ze het aantal geelectrocuteerden verminderen voor alleen een lampje verwisselen.

400_____capri-DCL-faux-plafond-couvercle_465.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c93220af2384b59068d38cfcaf8adb2c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.123elec.com%2Fboutique%2Fclient%2Fcache%2Fproduit%2F400_____capri-DCL-faux-plafond-couvercle_465.jpg', 'http://www.123elec.com/boutique/client/cache/produit/400_____capri-DCL-faux-plafond-couvercle_465.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.123elec.com%2Fboutique%2Fclient%2Fcache%2Fproduit%2F400_____capri-DCL-faux-plafond-couvercle_465.jpg', '', 13590575, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Gelukkig zijn de normen voor renovatie iets soepeler en kan ik gewoon de draden uit het plafond blijven gebruiken.

Wil je tegenwoordig je huis hier verkopen dan hoort daar een verplichte keuring bij voor wat betreft de isolatie, asbest, lood in verf of leidingen, geologische geexponeerdheid (lawines, aarbevingen etc) en natuurlijk de electrische installatie. Al met al een flink pak papier en zeer waardevol voor een eventuele koper.

Tja het is een land met grote contrasten, aan de ene kant kan je nog doen en laten wat je wilt. Aan de andere kant wordt je soms compleet gestoord van alle geldende voorschriften. Maar het leven hier is prachtig dus mij hoor je niet vaak klagen.

Greetz,

Michiel
G-men (gargamel)

Is idd al jaartje of 10 geleden denk ik.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Michiel 109 V8 Schreef:
> Ok, bedankt voor de info. Het wordt dus gewoon de
> regelaar van de fabrikant en dan zie ik aan het
> formaat wel wat het is.
>
> Een warmtewisselaar van 1000 Watt is idd niet erg
> logisch als je juist ecologisch wilt
> verwarmen.....
>
> De regelaar uit de stofzuiger vind ik te link. Een
> stofzuiger gebruik je hoogstens 15 minuten achter
> elkaar, dit ding staat hartje winter heel de dag
> aan...
>
> Greetz,
>
> Michiel

Als je ietsje meer "ecolo" aan klimaatbeheersing wilt doen, en je hebt zin, ruimte etc. dan is een "Puits Canadien" ook interessant.
Een buis onder het huis, of onder een terras oid die 's winters de kou van de ventilatielucht wegneemt, en s'zomers juist koelte geeft.
Vrienden van ons hebben zoiets nu een jaar dus ik ga binnenkort horen hoe of het bevalt. Zij hebben overigens ook nog warmtepompen die de warmte uit de lucht haalt die via het plafond wordt afgezogen, en die warmte wordt dus toegevoegd aan de "canadese-putlucht" om het huis te verwarmen. Je hoeft zo dus erg weinig extra warmte te maken als je huis goed geisoleerd is.
Het verhaal - op papier - lijkt erg overtuigend, je zou ook kunnen zeggen: oppervlakkige aardwarmte + terugfietswarmte.

Salutations Marc
Michiel 109 V8

Hey, dat is een grappige en goedkope warmtewisselaar! Maar of 't echt zo efficient is.....
Persoonlijk vind ik geothermie een erg mooie techniek om je huis te koelen en te verwarmen. Je boort een flink diepe pijp de grond in om 'warm' grondwater omhoog te pompen voor je vloerverwarming en in de zomer gebruik je het andersom om te koelen. Maar nog behoorlijk onbetaalbaar (voor mij).

Komende maand komen er zonnepanelen hier op het dak. Dat is op termijn veel voordeliger. Je krijgt hier ,nog, een flinke subsidie van de overheid en Erdf (franse electra maatschappij) geeft je een contract waarin zij zichzelf verplichten de komende 20 jaar onze stroom af te nemen tegen een vaste prijs. Na 8 jaar is het omslagpunt bereikt en de 12 resterende jaren steek je in je eigen broekzak, heel vervelend....

Greetz,

Michiel
RikH

Bericht door RikH »

191331-89
Plaats reactie