Verschil 109 en 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Krijnen

Verschil 109 en 110

Bericht door Henk Krijnen »

Kan iemand zo, in het kort, de verschillen aangeven tussen een 110 ( zeg maar van '84 -'86) en mijn 109 uit 1976?

Henk Krijnen
serieus3
109 SW '76
JanTD5

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door JanTD5 »

1 inch grotere wiel basis, schroef veren ipv blad veren, hier door een ander model chassis. Recht front ipv het terug vallende grille van de 109. Dit zijn voor zover ik weet de grootste verschillen.

Mvg Jan
JustinvS

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door JustinvS »

110 heeft schroefveren ipv bladveren van de 109
Neus van de 110 is gelijk getrokken met de wings, 109 heeft een ingevallen neusje (tenzij 109V8 maar die waren er in '76 nog niet)
110 heeft permanente 4x4 aandrijving met een lockable middendifferentieel, een 109 niet (tenzij 109v8)
De assen zijn breder bij een 110 en met homokineten ivm de permanente 4x4

En zo nog heel veel meer

Zie verder wikipedia, en google wat kan leiden tot zoiets

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('62d3332b1013c0e4d364aa047199621f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13565892, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Symon

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door Symon »

110 is permanent 4x4.
motor en versnellingsbak verschillen vaak ook van een 109.
Dak, voorraam en dashbord is anders

Gr Symon
JanTD5

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door JanTD5 »

Oja, dat is waar ook. Geloof dat ik er maar mee ophoud voor vanavond. Ben te moe om goed na te kunnen denken.

Mvg Jan
sander "one10"

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door sander "one10" »

110 heeft voor ook remschijven ipv trommelremmen
en de mijne heeft een 5 bak
JanTD5

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door JanTD5 »

niet alle 110's hebben schijven. De early 110's hebben gewoon trommels rondom. Vanaf defender 200Tdi achter trommels en voor schijven, vanaf defender 300Tdi rondom schijven, ook de Td5 en pumo rondom schijven.

Mvg Jan
art1

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door art1 »

Hoi Jan,

Ik rij een vroege 110 uit 1983 (het eerste bouwjaar voor de 110), die heeft gewoon schijven voor standaard. Enkel de eerste paar maanden zijn er enkele gebouwd met trommels rondom, deze hadden ook nog de uitschakelbare 4x4, maw de series bak en motor nog. deze zijn echter zo kort gebouwd dat deze geen maatstaf zijn voor de doorsnee 90 en 110.

Denk dat het bedtijd is ;-)

Grt Art
JanTD5

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door JanTD5 »

Ok, weer iets geleerd. Wel een "steep" learning curve vanavond

Mvg Jan
sander "one10"

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door sander "one10" »

blijven bijleren indeed
learning curve keep it steady



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2011 23:25 door sander.
Joop Hubers

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door Joop Hubers »

Jullie vergeten één belangrijk ding: een 109 is veel mooier en oorspronkelijker!
Zelf heb ik een 110; je kunt ook niet alles hebben.

Joop 110 V8
sander "one10"

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door sander "one10" »

helemaal mee eens vind de neus van een 109 mooier
zou dat kunnen de neus van een 109 op een 110 ?
Roy Bruurs

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door Roy Bruurs »

Ja gaat wel lukken bij de modelen die gebruik maken van een tunnel tussen de ventilator en de radiateur. Maar waarom zou je dit willen? De auto blijft toch de uiterlijke kenmerken houden van een 110 dus iedereen die er verstand van heeft zie het meteen

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e4501b39af0170231887831434996fa8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13570364, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Joop Hubers

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door Joop Hubers »

Ik ken wel iemand die het omgedraaid heeft; de neus van een 90 op een 88. Ik snap het niet.

Joop 110 V8
Martin

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door Martin »

Na een jaar of zeven in een 109d gereden te hebben, heb ik een paar jaar een 110 V8 met airco (geen ventilatiekleppen in het schutbord) uit 1984 gereden. Een V8 is wel bruut! Maar ook ik hou van pure, en heb de 110 dus weggedaan voor een IIa. En dat is een blijvertje. De materiaalkwaliteit uit de BMC periode is wel minder, bv de dikte van het plaatmateriaal waar het schutbord van gemaakt is.
Joost88

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door Joost88 »

was bij mij al toen ik hem kocht, misschien bouw ik hem wel een keer terug.

Maar eigenlijk vind ik het best mooi, zoveel mensen zoveel wensen
Henk Krijnen

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door Henk Krijnen »

Bedankt voor alle reactie; genoeg verschillen dus maar ook veel dat in de tijd stap voor stap is gedaan. Je moet dus erg oppassen als je een 110 aanschaft is blijkbaar de boodschap. Mijn hoop was/is dat ik een linkse, belastingvrije, originele uitvoering, met schroefveren en rondom schijfremmen diesel 110 kon vinden. Liefst ook nog met gelavaniseerd chassis en schutboard. Speld in een hooiberg of zelf maken denk ik.
sander "one10"

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door sander "one10" »

ik vroeg het me gewoon af ?
vind de 109 neus geweldig
niet dat ik m ga ombouwen !
maar het is leuk om je iets af te vragen of het mogelijk is toch ?
het blijft een 110 en heb genoeg andere klusjes te doen voorlopig....
Exfietser

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door Exfietser »

Nouw, jij wilt nogal wat zeg. Maar als je genoeg pecunia hebt is het natuurlijk geen probleem. Dan ga je ook niet belastingvrij rijden natuurlijk. Of anders zelf bouwen inderdaad.

Arnold.
Henk Krijnen

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door Henk Krijnen »

Tja, dat was ik nog vergeten...belasting vrij natuurlijk!
Ik heb geen haast, mijn huidige is prima maar een mens moet wat te wensen hebben....

Henk Krijnen
serieus3
109 SW '76
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Verschil 109 en 110

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

ik zou mét haast zoeken. Ze beginnen echt in snel tempo op te raken, en daardoor zijn de prijzen hard aan het stijgen.
Een auto met jouw wensenlijst vinden wordt nu al héél moeilijk maar de kans dat je zoiets gaat vinden wordt in snel tempo nóg kleiner. En ook de donorauto's om zelf iets te bouwen raken op.
Plaats reactie