Beste allemaal, aantal vragen voor jullie,
Bij mijn 110 heeft er in het verleden een motorwissel plaatsgevonden. Het VIN typeplaatje zit bevestigd op de (steun) rembekrachtiger. Aangezien ik de motorwissel niet gedaan heb de volgende vraag. Waar of niet waar, het VIN plaatje moet verwijdert worden wanneer er een ander motor geplaatst wordt (V8 naar 300tdi disco) om daarna weer gemonteerd te worden. Deze info kan nuttig zijn in bewijsvoering RDW.
Kan iemand mij exact vertellen waar ik de locatie van de asnummers op de assen kan vinden, het liefst geïllustreerd met een plaatje/foto. De auto staat in een caravanstalling en ik kan en niet onbeperkt qua tijd bij vandaar de vraag om vervolgens een kort bezoek te kunnen brengen.
Ik heb een laatst een Heritage Certificate besteld maar er staat geen bodynummer of motornummer vermeld (not recorded). Nu weet ik dat je bij Land Rover Engeland ook dergelijke certificaten kan bestellen maar dat vrouwtje die ik aan de lijn had vertelde me dat deze documenten pas vanaf een bouwjaar 1999 afgegeven worden. Elke keer als ik ze bel krijg ik een ander verhaal te horen, ik had gehoopt dat ze ook documenten van oudere auto's zouden verstrekken. Iemand hier ervaring mee, zo ja staat daar wel meer vermeld op deze certificaten?
Alvast bedankt,
Gijs
diverse vragen betreffende 110 '84
-
Scratch
Re: diverse vragen betreffende 110 '84
Hoi Gijs,
Bij LR Nederland kun je met je chassis nummer een CVO aan vragen. Kost €100,- en eigenlijk alleen nodig voor auto's na '96. Maar in jou geval misschien handig om de RDW te overtuigen. Het VIN plaatje kun je beter niet verwijderen of loshalen. Zelf heb ik een RHD/LHD gedaan, maar het plaatje zit nog RHD (en dat laat ik zo) De as nummers zitten boven op de as in de buurt van de as ontluchting. Maar bij hele oude assen waarschijnlijk onleesbaar (of niet te lezen van af de zijkant.
Misschien handig wat foto's te plaatsen, assen kun je zo aan de buitenkant herkennen en zo ook het plaatwerk. Heb je je zelf al je chassis nummer gecontroleerd bij Calvin !?
gr Eric
Bij LR Nederland kun je met je chassis nummer een CVO aan vragen. Kost €100,- en eigenlijk alleen nodig voor auto's na '96. Maar in jou geval misschien handig om de RDW te overtuigen. Het VIN plaatje kun je beter niet verwijderen of loshalen. Zelf heb ik een RHD/LHD gedaan, maar het plaatje zit nog RHD (en dat laat ik zo) De as nummers zitten boven op de as in de buurt van de as ontluchting. Maar bij hele oude assen waarschijnlijk onleesbaar (of niet te lezen van af de zijkant.
Misschien handig wat foto's te plaatsen, assen kun je zo aan de buitenkant herkennen en zo ook het plaatwerk. Heb je je zelf al je chassis nummer gecontroleerd bij Calvin !?
gr Eric
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Het VIN-plaatje mag nooit verwijderd worden, wat voor wissel dan ook. Dit is samen met het chassisnummer het belangrijkste identificatiemiddel. Het is voor geen enkele reparatie nodig om het plaatje te verwijderen, zowel hoofdremcilinder als rembekrachtiger kunnen worden vervangen zonder dat het hele pedaalhuis er af moet.
Als het typeplaatje is losgeweest moet je dus bijzonder wantrouwend zijn, en dat zal de RDW in zo''n geval terecht ook zijn.
Je kan zelf geen certificaat opvragen met asnummers en dergelijke volgens mij. Bij een eventueel PAT onderzoek kunnen zij de onderzoekers dit meestal wel. Als ze deze nummers niet van de fabriek krijgen nemen ze ze gewoon niet mee in het onderzoek en maakt het dus niet uit als er niet meer de originele assen onder zitten.
Het PAT team vraagt overigens de gegevens vaak op met slechts de laatste cijfers van het chassisnummer. Dit kan fout gaan. Zo werd er bij mij een paar jaar geleden een auto volledig afgekeurd terwijl hij volgens mij gewoon goed was. Bij controle van de documenten van het PAT team bleek dat ze met de laatste 6 cijfers van het chassisnummer de uitdraai van een moderne TD5 hadden gekregen, die toevallig het zelfde serienummer had. Volgens het PAT-team was dit niet mogelijk, maar later gaven ze het toe en kreeg ik alsnog een herinslag en een kenteken.
Als het typeplaatje is losgeweest moet je dus bijzonder wantrouwend zijn, en dat zal de RDW in zo''n geval terecht ook zijn.
Je kan zelf geen certificaat opvragen met asnummers en dergelijke volgens mij. Bij een eventueel PAT onderzoek kunnen zij de onderzoekers dit meestal wel. Als ze deze nummers niet van de fabriek krijgen nemen ze ze gewoon niet mee in het onderzoek en maakt het dus niet uit als er niet meer de originele assen onder zitten.
Het PAT team vraagt overigens de gegevens vaak op met slechts de laatste cijfers van het chassisnummer. Dit kan fout gaan. Zo werd er bij mij een paar jaar geleden een auto volledig afgekeurd terwijl hij volgens mij gewoon goed was. Bij controle van de documenten van het PAT team bleek dat ze met de laatste 6 cijfers van het chassisnummer de uitdraai van een moderne TD5 hadden gekregen, die toevallig het zelfde serienummer had. Volgens het PAT-team was dit niet mogelijk, maar later gaven ze het toe en kreeg ik alsnog een herinslag en een kenteken.
-
G-men (gargamel)
Ik zou ook geen enkele reden kunnen bedenken waarom je voor een motorwissel het VIN plaatje zou moeten verwijderen......
Overigens komen qua serienummers bij LR wel meer rare combinaties voor.
Voor de puma zijn ze weer met de modelcode AA begonnen in het serienummer. Precies hetzelfde als de eerste one-tens; ook verwarrend...
Overigens komen qua serienummers bij LR wel meer rare combinaties voor.
Voor de puma zijn ze weer met de modelcode AA begonnen in het serienummer. Precies hetzelfde als de eerste one-tens; ook verwarrend...