Veel of weinig RPM?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Pike

Veel of weinig RPM?

Bericht door Pike »

Wat is de betere rijstijl voor de 2,25 liter diesel: flink doortrekken voor je naar een hogere versnelling schakelt of wat eerder overschakelen?
Een koude motor moet je een beetje laten wennen aan het werk dus in dat geval zeg ik dat je op tijd moet schakelen. Wat als de motor warm is?
Stadsverkeer met stoplichten? File?
En wat doe je in de bergen? Sukkel je met veel motorgeluid in 3 naar boven om met minder lawaai in 4?

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b97b2f0c8a8e511ac5af5f9cbea8b405', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13548560, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
richard78

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door richard78 »

Wat ik van meerdere heb gehoord is dat flink doortrekken het beste is. Deze blokken houden van werken en hoge toeren. Dus doortrekken totdat de dieselpomp in verzadiging komt en dan pas doorschakelen.
Maar ja, soms willen je oren ook even rust

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ef13734d6fc5ed99e9242c2b5e795a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13548589, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ToyRoverlander

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door ToyRoverlander »

Doortrappen is de enige manier om diezelfde dag nog op snelheid te komen met zo'n ding

In de bergen altijd op tijd terug schakelen!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Eric&Betty Boop

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Eric&Betty Boop »

De landrover diesels zijn hoogtoerige blokken.
De water-en oliepomp gaan dan goed rond wat weer goed is om de temperatuur in toom te houden.
In de bergen dus tijdig terug schakelen.
Door het onder belasting in lage toeren rijden loopt de temperatuur te hoog op.
Daarom ben ik ook geen voorstander van de disco tussenbakken(1,2:1) in een 90/110 of Defender(met 235x85 of hogere banden).
Ook niet achter een 200tdi. Zo'n blok heeft er wel genoeg vermogen voor om het te trekken,maar de toeren zijn dan te laag waardoor je het blok te veel belast wat de levensduur niet ten goede komt.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8e6bd963ad414a746c3cd72ad9e2a594', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13548915, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('dffc92384d68b2f7ca5589769ae6258b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13548915, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Puffino

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Puffino »

Dennis101 heeft daar ooit iets over geschreven, lang geleden, kan ik me herinneren.

Inderdaad, toeren is het devies. MAAR..... pas als ie warm is. Tot die tijd op je gemakkie.

Of deze regel werkelijk (Eric...) ook geldt voor Tdi's kan ik niet zeggen, ik zou volgens Eric mijn blok aan het slopen zijn (ik rijd vrij kalm in de toeren, voor zover mogelijk)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Bauke 110

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Bauke 110 »

richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> soms willen je oren ook even rust

Gewoon oordopjes in, doe ik ook altijd gelijk een stuk fijner

Gr Bauke
Hans

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Hans »

Dus als ik het goed begrijpt is een overdrive eigenlijk de pest voor je motor?
Eric&Betty Boop

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Sander,jij hebt toch een 1,4 tussenbak?

Met lage toeren en lage belasting en 80 Km/u doortokkelen in zijn 5 en provinciaal is op zich geen probleem.
Maar bij hoge belasting (aanhanger,bergen,tegenwind) zijn hoge toeren gewoon beter voor het blok.

Met 110/120 Km/u op de snelweg in de 5 met een 200tdi met 1,2 tussenbak(met de luchtweerstand van een schuur) geeft naar mijn mening te veel belasting voor het blok.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3873943553410f70312c623be88cad9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13549182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0aa9bbfd3e637209d64df35d910c01a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13549182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
roony

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door roony »

Hoi Pike,

Ik laat mijn 109 eerst even draaien zodat de olie op druk is en dan gas der op.
Gewoon de motor laten werken werkt het beste voor mijn 2.25 diesel.
En laat schakelen even doortrekken dus, ik doe dit al jaren zonder problemen.

Met mijn disco 300 Tdi doe ik het rustig aan pas als de motor op temperatuur is trek ik deze door. Er zit wel een automaat achter maar ik "schakel" geregeld terug door de kickdown te gebruiken.

Met peugeot 1.9d rijd ik ongeveer 1 km om de olie rond te hebben gepompd en dan ook gas er op als het nodig is.

Ik vermoed wel dat mijn verbruik iets hoger ligt als bij andere maar de motortjes rijden als een zonnetje. Oja, daar waar mogelijk hou ik mij ook nog aan de maximum snelheid ;-)

Roony
sander "one10"

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door sander "one10" »

dieseltechnies gesproken

is het het beste om je blokje eerst lekker warm te laten worden
daarna kunnen ze veel hebben , ik diesel al jaren en heb nog nooit een dieselblok gesloopt
mij is vertelt als die warm is kun je er optimaal gebruik van maken .
ik zal ook nooit koud een motor flink doortrekken
dus behandel je diesel met respect dan heb je het langste plezier ervan.....
Eric&Betty Boop

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Dieseltechnisch gesproken geld dit voor ieder blok.
Bij ieder blok,diesel of benzine,moet je als hij koud is de belasting zo laag mogelijk houden.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28a0f83dc7351dd50e029de2900d0c08', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13549261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c091fb3ed6ad826af0a465141ee5d55c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13549261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
richard78

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door richard78 »

WAT ZEG JE?

Ik meot gewoon de soundproofing afmaken. Tot dat idd oordopjes, of mijn active headphone uitproberen.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a391abdae2a0c47def95016d23e0035', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13549272, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Peter T.

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Peter T. »

Blok op de goede temperatuur !! dan flink gassen, doortrekken en laat schakelen. Het zogenaamde "nieuwe rijden" is prima voor nieuwe auto's en milieu maar niet voor onze blokken (2.25 diesel).
Tja de bergen.....altijd hoge toeren om boven te komen met wat snelheid....de 2 of 3.
File rijden doe ik in de "1" zonder gas te geven (weet eigenlijk niet of dit goed is...) en hij sukkelt dan heel mooi mee in de rij zonder gas te hoeven geven.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c3639a0effaf45d6eb3fac06c20829a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 13549305, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Rogier 88 SIII

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Rogier 88 SIII »

Hans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus als ik het goed begrijpt is een overdrive
> eigenlijk de pest voor je motor?

dat heb ik ook eens gelezen hier ergens... het rijdt wel super fijn
Hans 109

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Hans 109 »

Een diesel is net als goede sex: eerst rustig warmlopen, dan ertegenaan.

@ Hans: Ik heb ook een overdrive, bij een hogere snelheid in de 4e versnelling ingeschakeld, geeft een wat rustiger geluid en wat minder brandstof verbruik. Ik gebruik deze hoofdzakelijk op de snelweg.

mvg Hans
Puffino

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Puffino »



Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Joost88

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Joost88 »

Ook voor moderne auto's is het nieuwe rijden niet zo heel goed volgens mij.
Hoe vaak er niet een heel stuk flink gereden moet worden voordat een auto door de roetmeting kan komen.

Als een diesel warm is dan liever wat in hogere toeren rijden, zeker als hij vermogen moet leveren. Bergop liever plankgas in een versnelling lager dan dat hij het eigenlijk net niet aan kan in een versnelling daarboven.
Rickske

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Rickske »

En met bergop vol gas een versnelling lager vraag ik me af of ik mn Versnellingsbak wel een plezier doe..

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a1cac18fa66ecdc27ced0db539fd18b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13556537, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Marc-my-Words

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Marc-my-Words »

Hoe 't met een NA of Tdi blok uitpakt weet ik niet, maar met een Td5 + overdrive zijn lage toeren helemaal geen probleem.
Toen mijn oude blok open "moest" bleek het in top-conditie.

Wat het blok niet leuk vindt: bijna gewurgd voort-worstelen in een lage versnelling. Gewoon voort-rollen kon de Td5 zelfs met slechts 1000-1200 toeren. Zodra je dan wilt versnellen, wel eerst 2 of 3 versnellingen terug. Bedenk dat met te lage toeren kracht leveren, echte kracht dus, alle lagers belast terwijl de smering te wensen over laat, dat wil je dus niet. 't Is een beetje als op de fiets: voor de wind kan je gerust met minder als een pedaal-omwenteling per seconde, moet je tegen de wind of helling op dat is 80-90 (of 100) omwentelingen per minuut veel gezonder voor je knieen (en na even wat oefening kan je zo ook nog meer vermogen leveren ook).

Marc
Marc-my-Words

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Marc-my-Words »

't Is ook een overdreven reactie, dat van die overdrive (net als dat van die Disco-tussenbak).

Als je maar terug schakelt naar het toerengebied waarin de motor kracht kan leveren als je ook kracht nodig hebt.

Laagtoerig laten voortrollen is helemaal geen bezwaar, zelfs beter voor een Diesel, beter voor je oren en voor het verbruik.

Het wordt natuurlijk allemaal wat anders als je zware aanhangers, roofracks etc meezeult.
Zelfs dan kan het maar dan zal je minder pret van de overdrive hebben.


Marc
Marc-my-Words

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Marc-my-Words »

Rickske Schreef:
-------------------------------------------------------
> En met bergop vol gas een versnelling lager vraag
> ik me af of ik mn Versnellingsbak wel een plezier
> doe..


Waarschijnlijk wel, en anders met net iets minder als volgas.

Helling-op is voor de versnellingsbak net als voor de motor: als het een kwestie wordt van hangen en wurgen dan belast je zowel motor als versnellingsbak.

Marc
Marc-my-Words

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Marc-my-Words »

Als je goed kijkt naar de truuk van het Nieuwe Rijden dan is het toch iets genuanceerder.
Vlot vaart maken, en daarbij ook vlot door de versnellingen en dan als je de "kruissnelheid" hebt bereikt een zo hoog mogelijke versnelling.

Dat je dan niet altijd de eerste keer door de roetmeting komt komt door het roet dat op deze wijze in de uitlaat blijft liggen. Een paar keer met een warme motor doorraggen en het gaat in ene goed (of zoals sommigen doen: de uitlaat even doorspoelen met de tuinslang).

Marc
Dennis101

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Dennis101 »

Bij een 2.25 of 2.5 D is dit zeker niet overdreven, want deze motoren zijn niet sterk genoeg om met een overdrive de auto voort te bewegen.
De hoge luchtweerstand en de betrekkelijk zwakke motor zorgt ervoor dat de overdrive de motor veel te zwaar belast en dat is niet gunstig voor de levensduur.
Hogere toerentallen zijn geen enkel probleem voor de motoren, maar voortdurende hoge belasting wel.
De 2.25 en 2.5 D motoren gaan aanzienlijk langer mee als ze niet te zwaar belast worden, dus liefst een versnelling lager met een hoger toerental (lagere belasting) dan een versnelling hoger met een laag toerental (hogere belasting).

Dennis B
Marc-my-Words

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Marc-my-Words »

Mijn reactie sloeg eigenlijk ook meer op de hier vlak voor genoemde Tdi200.

Verder is het net als met je knieen tijdens het fietsen ... laag toerig zwaar belasten lijkt op het eerste gezicht best te gaan maar het gaat uiteindelijk niet goed.
Laagtoerig met lichte belasting is geen probleem, en hoogtoerig vrijwel onbelast .... is bij een motor bezwaarlijk en op de fiets gewoon onhandig.

Het is dus allemaal een kwestie van met verstand en beleid kiezen van toerental + versnelling.

Op een heuvelende weg - zo eentje als je typisch op het Franse platte land tegenkomt - kan je best in een tikje (te) hoge versnelling rijden: helling-af laat je dan de snelheid oplopen en helling-op weer terug, alleen moet je dan dus niet helling-op op het gas trappen maar gewoon de motor zelf z'n ding laten doen. Met het juiste gevoel voor het mogelijke loopt ook de motortemperatuur niet op - zo rijd je tevens lekker zuinig zonder traag te zijn.
Natuurlijk loopt je met een NA-blok eerder tegen de grenzen van het mogelijke aan. En rijd je met tegenwind, een zware aanhanger, roofrack of anderszins net aan de rand van het mogelijke dan zit er niet anders op als terug te schakelen naar een versnelling+toerental waarbij je de motor wel de "ruimte" geeft.

Marc

(Ik was deze zomer met een 25 jarige R25GTD naar Andorra, en daar liet zich heel goed zien wat haalbaar was en wat eigenlijk niet meer: een helling die in de 4e nog te doen was ging dan gepaard met stevige roetwolken, in de 3e reed het dat soepeler en schoner (men leze bij steile hellingen respectievelijk 3e en 2e).
Joost88

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Joost88 »

Ik ga er wel van uit dat de versnellingsbak elke belasting (van de motor) in elke versnelling aan kan.
Zo niet dan is er echt iets goed mis gegaan bij de ontwikkeling.
Marc-my-Words

Re: Veel of weinig RPM?

Bericht door Marc-my-Words »

Lijkt mij een goede eerste aanname.

Met weinig toeren krijg je wat zwaardere "kraak" krachten, met veel toeren minder van deze krachten maar dus wel sneller draaien.
Zijn er lagers die wat ruimer in de toleraties zitten dan zou veeltoerig draaien wellicht weer slechter voor zulke twijfellagers kunnen zijn.

Zijn er twijfels aan de bak dan is het verstandig goed te luisteren naar het zingen van de bak, dwz. de belastingen en toeren zo kiezen dat ie minimaal zingt.


Marc
Plaats reactie