wat doet een ILT modulator/

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
patrick nieuwenhuis

wat doet een ILT modulator/

Bericht door patrick nieuwenhuis »

op n vacuum schema die ik ter hand nam voor t onderzoeken waarom mn Td5 schokt na t chiptunen by vol gaspendaal,volgde ik de membraan die de wategate aanstuurt,ging er een slangetje[vacuum] naar een ilt modulator wiring connector,wat doet die ilt en wie weet hoe het scokt na t tunen by volgas,nu is hy weer naar de oude software getuned nu is alles weer ok.
Andrew Colville

Re: wat doet een ILT modulator/

Bericht door Andrew Colville »

Had je chip niet een ( Harde) begrenzer? mogelijk dat je die hebt gevoeld?

bekijk/Luister dit filmpje hier hoor je bij 7 & 14 seconden ( dan zit de Td5 aan zijn max toeren tal ) een harde revlimit ( dat geknetter)

IRB Tune

De ILT modulator bediend ( computer gestuurd ) een gasklep in het voorste stukje inlaat spruitstuk, deze gasklep wordt deels gesloten als er uitlaat gas wordt her verbrand.

met gasklep Euro 3 motoren >2002
dirtyegr1.gif --> mod_embed_images_loadimage('a5bfa7ae93c8ce56936e6213503ef9fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.td5chips.co.uk%2Fimages%2Fdirtyegr1.gif', 'http://www.td5chips.co.uk/images/dirtyegr1.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.td5chips.co.uk%2Fimages%2Fdirtyegr1.gif', '', 13538416, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Zonder gasklep Euro 2 motoren <2002
dirtyegr2.gif --> mod_embed_images_loadimage('727dc72cf1182de927900d648d985c98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.td5chips.co.uk%2Fimages%2Fdirtyegr2.gif', 'http://www.td5chips.co.uk/images/dirtyegr2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.td5chips.co.uk%2Fimages%2Fdirtyegr2.gif', '', 13538416, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Hier een mooie beschrijving ( Engels ) van hoe te verwijderen bij de EU3 motor. ( Defender afgebeeld handeling voor Discovery en Defender hetzelfde.

Td5 EGR

Bij het verwijderen van de EGR mag de stekker van deze en de ERG modulator losgemaakt worden.

beter nog is een EGR Removal setje? is de moeite waard zeker als je gaat tunen.

Groetjes Andrew

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2011 01:55 door Andrew Colville.
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Hallo Andrew ten eerste heb ik de auto laten tunen by de bekenste hier op t forum,die wisten er geen raad meer mee,die klep is er by my al uitgehaald daat zit een soort alluminium rond stuk voor in de plaats,ik heb zelf op vliegtuigen met turbos gevlogen dus weet er wel iets van ,het lijkt inderdaad dat by t tunen teveel druk op t inlaat systeen komt en dat er ''gewaste'' gaat worden,ik moet 1 keer een zware grote caravan 2400km ver trekken dus ben ik bang dat t schokken gaat ontstaan als t blok power nodig heeft,de tuner heeft ook een paar keer aan het stelschroef/moertje gedraait maar mocht niet baaten ,daarna weer de orginele softwear erop gezet.[zonder volgas probleem]
patrick nieuwenhuis

ja inderdaad dat setje zit erop
patrick nieuwenhuis

ik dacht je weet er wel heel veel van af toen heb ik je ff gegoogled:'''' ennn ,kryg nouuu wat hy heeft een eigen bedryf en website'''',beetje ver van amsterdam ,maar gefeliciteerd met je droombedryf,groet patrick
Andrew Colville

Thanks, Ik zal niet zeggen dat ik alles weet, maar wat ik niet weet dat leer ik mezelf dan wel

Ik denk dat je dan tegen of een begrenzing zit of een maximum turbo druk, Hier door stopt de ecu tijdelijk met inspuiten om schade te voorkomen.

Even ergens een zware aanhanger lenen, de aangepaste soft ware er weer op en dan rijden op last om te kijken of het enkel bij max toerental is of onder zware last.

Groetjes Andrew

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2011 02:51 door Andrew Colville.
Andrew Colville

Zat net weer even te lezen en wat ik begrijp uit diverse ( wereld wijde forums) Is dat de Td5 begrensd is bij 4800 + - toeren, en ook dat je dit hoort net als het filmpje.

Het begrenzen wordt verzorgt door de ECU door de wastegate open te zetten ( turbo druk neemt af ) en de inspuiting te staken tot het toerental weer onder de 4600 + - toeren zakt.

Op zich logies want een elektronisch geregelde motor zou onbegrensd een mega toerental kunnen draaien zolang er brandstof ingespoten word en lucht naar binnen komt ( diesel motor ) brandstof lucht en een vonk bij benzine.

Groetjes Andrew
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Is het wellicht zo dat de waste-klep dicht blijft (of te weinig open gaat) en de turbo-druk te hoog oploopt.
Er zit een sensor na de turbo die er voor zorgt dat de brandstoftoevoer wordt afgeknepen bij te hoge waarden.
De turbo-druk valt dan weg en hij pakt weer op tot de turbodruk te hoog oploopt.
Dit past (ook) bij de beschreven verschijnselen: door het tunen krijgt de motor meer brandstof dus de turbo kan hoger oplopen.
Dus turbo-wasteklep nakijken/schoonmaken.

Marc
hugo

Bericht door hugo »

Patrick,

Rik heeft mij (ik meen) Woensdag gebeld met de vraag of ik wist waar het probleem van het schokken vandaan kwam. Ik heb hem verteld dat ik als eerste de modulator zou vervangen (kost weinig en gaan regelmatig kapot) en dat ik, als ik hem was, daarna de brandstofdruk zou gaan meten. Als ik jouw verhaal zo lees heeft Rik de wagen weer origineel gemaakt (dat doet hij goed) en ik denk dat hij tegen jou gezegd heeft dat je de modulator moet vervangen.
Ik zou als eerste de modulator vervangen (kost iets van 18 euro) en als dat niet helpt kun je eventueel de stekker van de LMM losgooien (maar je schrijft dat je de EGR al hebt afgedopt). Om te testen of de wagen bij een standaard software stand het verschijnsel ook heeft zou je de versnellingsbak in bv. 3 vast kunnen zetten en de wagen zwaar laten trekken. Gaat hij dan ook schokkend trekken dan moet je de brandstofdruk na laten meten.

Als je in staat bent om bij iemand met een Nanocom langs te rijden dan kan die een opname van alle parameters maken terwijl de wagen het probleem heeft. Die opname kan/wil ik wel voor je nakijken om aan de hand daarvan nog wat meer suggesties doen.

Mvrgr, Hugo
patrick nieuwenhuis

hugo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Patrick,
>
> Rik heeft mij (ik meen) Woensdag gebeld met de
> vraag of ik wist waar het probleem van het
> schokken vandaan kwam. Ik heb hem verteld dat ik
> als eerste de modulator zou vervangen (kost weinig
> en gaan regelmatig kapot) en dat ik, als ik hem
> was, daarna de brandstofdruk zou gaan meten. Als
> ik jouw verhaal zo lees heeft Rik de wagen weer
> origineel gemaakt (dat doet hij goed) en ik denk
> dat hij tegen jou gezegd heeft dat je de modulator
> moet vervangen.
> Ik zou als eerste de modulator vervangen (kost
> iets van 18 euro) en als dat niet helpt kun je
> eventueel de stekker van de LMM losgooien (maar je
> schrijft dat je de EGR al hebt afgedopt). Om te
> testen of de wagen bij een standaard software
> stand het verschijnsel ook heeft zou je de
> versnellingsbak in bv. 3 vast kunnen zetten en de
> wagen zwaar laten trekken. Gaat hij dan ook
> schokkend trekken dan moet je de brandstofdruk na
> laten meten.
>
> Als je in staat bent om bij iemand met een Nanocom
> langs te rijden dan kan die een opname van alle
> parameters maken terwijl de wagen het probleem
> heeft. Die opname kan/wil ik wel voor je nakijken
> om aan de hand daarvan nog wat meer suggesties
> doen.
>
> Mvrgr, Hugo

rik zou t partnummer aan me door geven maar niets meer gehoord,er zijn verschillende modulators binnen in t vacuum-turbo schema van Haynes emission control 48-3 ILT nr24 moest ik vervangen volgens Hugo ,voordat ik die dingen ga vervangen wil ik wel wat meer theorie weten,of t nu aan de software ligt of dat het normaal is met overboosting,alleen met de standaard tuning heb ik dat niet,by de tuning moet die ;;Harde'' begrenser worden mee verhoogd in de tuning?het lijkt wel of ik de enige bent die zn TD5 laat tunen met de nodige kinderziektes,zelf denk ik dat het tunen van een TD5 samen moet gaan met de knowledge van dit blok.
patrick nieuwenhuis

Andrew lees even mee wat ik schreef by Hugo
Andrew Colville

Ik denk dat Hugo doelt op de modulator van de wastgate ? Kan jij ( Patrick ) of Hugo dit bevestigen?

Die modulator zit verstopt achter op het waterpomp huis onder een evt aanwezige Airco pomp , als je het dunne rubber slangetje van waste gate bediening ( goud kleurig potje op je turbo) volgt dan kom je uit bij de elektronische klep met een twee draads stekker.

Hier een draadje ( in het Engels) "The disco would hop like a Kangaroo"........

Waste Gate Modulator

Ook bij VW gaan deze kleine actuators vaak stuk, waar door de waste gate niet meer bediend wordt en je dus teveel turbodruk krijgt, maar Bij VW is dat niet zo snel een probleem

Ik denk dat dit zeer aannemelijk is gezien jouw symptomen.

Groetjes Andrew
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Andrew Colville Schreef:
> Ik denk dat Hugo doelt op de modulator van de
> wastgate ? Kan jij ( Patrick ) of Hugo dit
> bevestigen?
>
> Die modulator zit verstopt achter op het waterpomp
> huis onder een evt aanwezige Airco pomp , als je
> het dunne rubber slangetje van waste gate
> bediening ( goud kleurig potje op je turbo) volgt
> dan kom je uit bij de elektronische klep met een
> twee draads stekker.
>
> Hier een draadje ( in het Engels) "The disco would
> hop like a Kangaroo"........
>
> Waste Gate Modulator
>
> Ook bij VW gaan deze kleine actuators vaak stuk,
> waar door de waste gate niet meer bediend wordt en
> je dus teveel turbodruk krijgt, maar Bij VW is dat
> niet zo snel een probleem
>
> Ik denk dat dit zeer aannemelijk is gezien jouw
> symptomen.
>
> Groetjes Andrew

ja inderdaad zo is mij dat aangewezen onder de motorkap ,en hoe ik die heb geformuleerd via het schema van Haines,vanuit die wastegate actuator loopt er een slangetje naar dit ILT
patrick nieuwenhuis

Patrick Nieuwenhuis Schreef:
> Andrew Colville Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik denk dat Hugo doelt op de modulator van de
> > wastgate ? Kan jij ( Patrick ) of Hugo dit
> > bevestigen?
> >
> > Die modulator zit verstopt achter op het
> waterpomp
> > huis onder een evt aanwezige Airco pomp , als
> je
> > het dunne rubber slangetje van waste gate
> > bediening ( goud kleurig potje op je turbo)
> volgt
> > dan kom je uit bij de elektronische klep met
> een
> > twee draads stekker.
> >
> > Hier een draadje ( in het Engels) "The disco
> would
> > hop like a Kangaroo"........
> >
> > Waste Gate Modulator
> >
> > Ook bij VW gaan deze kleine actuators vaak
> stuk,
> > waar door de waste gate niet meer bediend wordt
> en
> > je dus teveel turbodruk krijgt, maar Bij VW is
> dat
> > niet zo snel een probleem
> >
> > Ik denk dat dit zeer aannemelijk is gezien jouw
> > symptomen.
> >
> > Groetjes Andrew
>
> ja inderdaad zo is mij dat aangewezen onder de
> motorkap ,en hoe ik die heb geformuleerd via het
> schema van Haines,vanuit die wastegate actuator
> loopt er een slangetje naar dit ILT

Ik heb je fotos bekeken en inderdaad dat is hem,by normale standaard tuning merk je er niets van,welke typenummer moet ik aanhouden op de foto om deze te bestellen?waar zou jij zo,n modulator bestellen?groet patrick
Andrew Colville

Hoe de Hanes manual aan ILT komt weet ik dan niet ( ik heb ovrigens Td5 ILT gegoogle'd en kwam zo op de Euro 3 gasklepHuis)

Dat kleine kastje zoals in de afbeeldingen wordt in het officieel WP handboek "wastegate modulator" genoemd.

Dan zou ik die maar eens uitwisselen met of een werkende van een mede prikker, of even een nieuwe bestellen ze zijn Idd niet duur.

dat kleine dingetje bedient ( via de ECU ) de waste gate, de ECU beslist dus op welk moment de wastegate open mag gaan.

als deze slecht werkt of te traag werkt dan kun je dus in overboost situatie komen en zal het inspuiten "Tijdelijk"gestaakt worden. Net een begrenzer.

Bij het aangaan van een Tunings sessie is het belangrijk dat je de motor en zijn werking begrijpt en ook de elektronica, dan is het ook belangrijk dat alle elektronische componenten werken zoals de fabriek dat bedoeld heeft, dit geeft een beginpunt, als alles werkt zoals het hoort dan ga je tunenen tot je niet verder durft of tot je door elektronica of ander randapparatuur niet meer eruit kunt krijgen ( b.v. een turbo kan een maximale druk/lucht hoeveelheid leveren, je brandstof pomp kan ook een max aantal liter per minute op pompen )

Het is zeer verstandig de hele auto uit te lezen voor je begint en evt mankementen te verhelpen voor je gaat tunenen, de meeste Tuners in de UK lezen als onderdeel van de sessie de auto eerst uit voor ze ook maar iets aanpassen, en als er iets niet klopt dan zul je gepaste advies krijgen of de tuner zal de sessie beëindigen om dat motor schade mogelijk zou zijn.

De correcte waardes van diverse sensoren staan in een officieel WP handboek het is raadzaam deze aan te schaffen als je deze nog niet hebt.

Hier te koop b.v.

[www.tmbbooks.be]

Groetjes Andrew
Andrew Colville

Met je chassis nummer bij de hand even bellen naar Budget parts zij zien aan de hand van je chassis nummer welke je moet hebben.

Of als alternatief Kun je hem uitbouwen schoon maken ( zodat de nummers lees baar zijn) en zonder te veel gas geven naar je regionale automateriaalenzaak rijden.

Of even de auto van de Vrouw/Vriendin/buurman lenen.

Groetjes Andrew
Plaats reactie