Vermogenverlies met vreemde bobine?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marco

Vermogenverlies met vreemde bobine?

Bericht door Marco »

Heb mijn rrc nu aan de loop,draait goed op lpg en benzine maar het volgende doet zich voor.krijg de wagen niet boven de 125 km/per uur.op gas en benzine dus beide brandstofsoorten niet.We hebben een bobine geplaatst van een mitsubishi met een ballastresistor (hebben dit gedaan daar we geen andere onderdelen voorhanden hadden)en de auto heeft nog een puntjesontsteking.Is mijn bobine gewoon te licht zodat ik een te zwakke vonk heb zodra de motor echt vermogen moet leveren?Wie kan mij hier meer over vertellen want wat de diepere techniek aangaat van een rrc ben ik een noob.
Benno

Re: Vermogenverlies met vreemde bobine?

Bericht door Benno »

Bobine zeker een 12 volt exemplaar ? Standaard is dit een 6 of 9 volt exemplaar met ballastdraad. De weerstand die jij hebt zorgt ervoor dat de interne weerstand van de bobine hoog genoeg is om met een ontsteking gebruikt te kunnen worden.

De timing is goed ?

Daarnaast, afhankelijk van de trim (grote banden bv.) hoeft 125 nog niet zo slecht te zijn. Is dat op de GPS of teller ?

groet,

Benno
Marco

Bericht door Marco »

Zag dat ik twee keer de dezelfde post geplaatst hebt,sorry webmaster.Benno,de snelheid is afgelezen van af kilometerteller.dacht dat deze auto minimaal 150 km/per uur konden halen.Dat was ook de reden om eens op het forum wat info te vergaren
Benno

Bericht door Benno »

Tellers wijken vaak flink af, daarnaast kunnen grotere banden een flinek afwijking geven op de teller en de snelheid omlaag drukken. Ik rijd zelf met 235/85-16 (defender maat). Mijn teller wijkt dan 15% naar beneden af en mijn GPS top is 140. Met de standaard maat (nou ja bijna dan) 235/70-16 echte top 155 en geen afwijking op de teller.

groet,
Benno
D&G

Bericht door D&G »

Toch heeft de TS een leuke vraag waar ik ook al een tijdje mee rondloop. Ik heb er een Pertronix Flamethrower in zitten maar twijfel of ik dor de extra hoge ontstekingsspanning niet meer kans heb op overlag tussen mijn bougiekabels.

Iemand een idee?>

Gerard
Benno

Bericht door Benno »

kan altijd natuurlijk ,zeker met de standaard dunne kabels als die wat ouder worden. Als je ook al een fatsoenlijke set kabels had gekocht zou ik niet zo bang zijn. Vonkoverslag is vnl. gevaarlijk bij de v8 tussen de 3,5 en 7 cilinder. Hier zitten ze standaard omgedraaid in de geleider om vonkoverslag te voorkomen tussen 3 en 5 of 5 en 7 dat weet ik niet meer.

groet,

Benno
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Setje kabels kopen voor de RRC. Die zijn vaak idd voorzien van dikkere isolatie en gemaakt van siliconen i.p.v. rubber.
Met de pertronix ontsteking kun je overigens een 12v bobine plaatsen; zodat je de ballast weerstand niet meer nodig hebt.

Gerrit
D&G

Bericht door D&G »

Gerrit

Heb je altijd een ballast bij de bobine, kan niet herinneren dat er eentje zat?

Gerard
Benno

Bericht door Benno »

Hoeft niet hangt ervan af.

Bij een RRC standaard weerstandsdraad naar de bobine zodat de spanning max. 9 volt is.

Bij bobines algemeen.

bobines met een te lage weerstand creeren hoge stromen. Niet alle ontstekingen kunnen daartegen. Een traditionele ontsteking met punten heeft min, 2,5 ohm zo'n beetje nodig om te kunnen werken. Bij moderne elektronische ontsteking wil men vaak een bobine met hele lage weerstand gebruiken maar dat gaat bij punten niet lang goed. Een losse ballast weersstand helpt dan het geheel wat meer weerstand te geven.

Benno
Plaats reactie