Hoi,
ik heb een probleem met onze series 3 (109 Ambulance): ze wil eigenlijk niet meer starten met deze kou. T is een 24V systeem met originele voorschakelweerstand en seriele gloeipluggen. Ik heb vorige posts over voorgloeien gelezen maar toch nog even een vraagje...
- de voorschakelweerstand wordt warm en roodheet binnen 5 a 10 seconden. Lijkt me wel normaal?
- 1 a 2 minuten voorgloeien was niet genoeg om te starten; daarna waren de accu's (met paar startpogingen) leeg.
- het lampje op het dashboard gaat netjes aan, het relais klikt aan, enz.
- contactpunten en 'krulletjes' van gloeibougies schoongemaakt.
- Nu blijkt dat er een te lage spanning over de gloeibougies staat (gemiddeld 0.8 V ipv 1.7 V wat normaal moet zijn, toch?)
- En de gloeibougies worden niet warm. (eentje losgehaald, bekabeling weer aangesloten en bekeken tijdens het gloeien / gevoeld daarna. Geen spoor van hitte / rood worden)
Wat ik begreep uit eerdere posts was dat gloeibougies vooral stuk gaan door het breken van de krulletjes, ofwel dat de stroomkring helemaal onderbroken wordt. Dat is hier dus niet het geval. Nu lijkt me het vervangen ervan toch wel de beste oplossing, maar kan het probleem niet ergens anders liggen, nl dat er te weinig spanning over de bougies staat? Dit kan alleen als de weerstand over de bougies minder wordt (niet logisch, vooral niet dat ze t alle 4 tegelijk en net zoveel hebben) ofwel dat de weerstand over de voorschakelweerstand hoger wordt? Hierdoor gaat er dus een kleinere stroom lopen, en heb ik een stuk lager vermogen door de gloeibougies. Klinkt dat logisch? En zo ja, wie kan me dan vertellen waar ik een nieuwe voorschakelweerstand voor 24V kan vinden??
En oh ja, ik kwam er achter dat ik hier problemen mee had o.a. doordat er na verloop van tijd (langer dan een minuut gloeien) blauwe rook van de voorschakelweerstand af kwam. Normaal?
(iemand trouwens ook een idee waar ik een nieuwe isolatieplaat tussen de voorschakelweerstand en het schutbord kan krijgen?? die van ons viel spontaan uit elkaar...)
probleem voorgloeien S3 24V
-
Exfietser
Re: probleem voorgloeien S3 24V
Je gloeipluggen moeten roodheet worden.
De spanning is te laag maar dat zegt niet dat ze per see stuk zijn.
Rook uit de voorgloeiweerstand is niet raar. Zolang de voorgloeiweerstand ook warm wordt en je ziet gewoon dat de gekrulde draad niet gebroken is, is die waarschijnlijk gewoon goed.
Het isolatieplaatje onder de voorgloeiweerstand is een mica plaatje dat ze waarschijnlijk wel bij Rega verkopen. Probeer anders van Dam in Rehnen. Dat plaatje is inderdaad heel fragiel en moet zeer omzichtig behandeld worden.
Als ik jouw verhaal zo lees krijg ik niet het idee dat er een onderdeel in gloeisysteem kapot is. Dat je de gloeier ging testen heb je die er toen gewoon uitgedraaid en toen voorgegloeid? Dan klopt het dat er niets werkte. De stroom hoort normaliter van gloeiplug vier naar drie naar twee en dan naar 1 te lopen. En van gloeiplug 1 moet de stroom naar de massa lopen. En ben jij die laatste draad misschien per ongeluk vergeten?
Als jij tijdens het voorgloeien op alle gloeiers 0,8 volt hebt gemeten zijn ze zeer waarschijnlijk ok. Als er een gloeiplug sluiting zou maken meet je over die ene nul volt en over de andere drie wel een spanning. Is er een verbrand (het krulletje is helemaal weg) dan meet je over die ene kapotte 24 volt en over de rest niets.
Jij meet dus over alle vier 0,8 volt. Dat is dus 0,9 volt te weinig. Dat 4 x is dus totaal ben je 3,6 volt kwijt. Nu moet je dat gaan zoeken. Over je weerstand moet normaliter 24 - 4 x 1,7 = 17,2 volt staan. je kunt dus alle waarden over de componenten van de serieschakeling meten. Ergens in die lijn moet de verloren 3,6 volt opduiken. Dit er van uitgaande dat de voedingsspanning op je gloeiweerstand inderdaad 24 volt bedraagt.
Je kunt ook ten op zichte van de massa meten. Zet dan de min van je meter aan een goed massapunt. Ga dan met de plus van je meter alle knooppunten in de serieschakeling af. Begin dan bij gloeier 1. Daar moet je dan 1,8 volt meten. Bij gloeier twee dus twee maal 1,7 = 3,4 volt enz.
Nog even op een rij:
eerste gloeier 1,7 volt
tweede gloeier 3,4 volt
derde gloeier 5,1 volt
vierde gloeier 6,8 volt
Op de aansluiting van de voorgloeiweerstand meet je dan ook 6,8 volt. Er zit immers alleen een draad tussen de vierde gloeier en de aansluiting op de weerstand.
Dan moet je nog de andere aansluiting van de voorgloeiweerstand meten. Als het goed is meet je daar 24 volt.
Doordat jij op alle gloeiers 0,8 volt gemeten hebt acht ik de kans zeer groot dat jij daar in plaats van 24 volt een lagere spanning meet. Waarschijnlijk de missende 3,6 volt lager. Als dat zo is, is je grote boosdoender waarschijnlijk je voorgloeirelais. Als de contacten daar in slecht contact maken verlies je zo een paar volt.
Dan is er nog een ding waar je aan moet denken. De weerstand van de gloeipluggen is temperatuur afhankelijk. De weerstand wordt groter als ze heter worden. Pas als je even gegloeid hebt heeft de gloeier de juiste weerstand en kun je de bewuste 1,7 volt verwachten.
succes,
Arnold.
De spanning is te laag maar dat zegt niet dat ze per see stuk zijn.
Rook uit de voorgloeiweerstand is niet raar. Zolang de voorgloeiweerstand ook warm wordt en je ziet gewoon dat de gekrulde draad niet gebroken is, is die waarschijnlijk gewoon goed.
Het isolatieplaatje onder de voorgloeiweerstand is een mica plaatje dat ze waarschijnlijk wel bij Rega verkopen. Probeer anders van Dam in Rehnen. Dat plaatje is inderdaad heel fragiel en moet zeer omzichtig behandeld worden.
Als ik jouw verhaal zo lees krijg ik niet het idee dat er een onderdeel in gloeisysteem kapot is. Dat je de gloeier ging testen heb je die er toen gewoon uitgedraaid en toen voorgegloeid? Dan klopt het dat er niets werkte. De stroom hoort normaliter van gloeiplug vier naar drie naar twee en dan naar 1 te lopen. En van gloeiplug 1 moet de stroom naar de massa lopen. En ben jij die laatste draad misschien per ongeluk vergeten?
Als jij tijdens het voorgloeien op alle gloeiers 0,8 volt hebt gemeten zijn ze zeer waarschijnlijk ok. Als er een gloeiplug sluiting zou maken meet je over die ene nul volt en over de andere drie wel een spanning. Is er een verbrand (het krulletje is helemaal weg) dan meet je over die ene kapotte 24 volt en over de rest niets.
Jij meet dus over alle vier 0,8 volt. Dat is dus 0,9 volt te weinig. Dat 4 x is dus totaal ben je 3,6 volt kwijt. Nu moet je dat gaan zoeken. Over je weerstand moet normaliter 24 - 4 x 1,7 = 17,2 volt staan. je kunt dus alle waarden over de componenten van de serieschakeling meten. Ergens in die lijn moet de verloren 3,6 volt opduiken. Dit er van uitgaande dat de voedingsspanning op je gloeiweerstand inderdaad 24 volt bedraagt.
Je kunt ook ten op zichte van de massa meten. Zet dan de min van je meter aan een goed massapunt. Ga dan met de plus van je meter alle knooppunten in de serieschakeling af. Begin dan bij gloeier 1. Daar moet je dan 1,8 volt meten. Bij gloeier twee dus twee maal 1,7 = 3,4 volt enz.
Nog even op een rij:
eerste gloeier 1,7 volt
tweede gloeier 3,4 volt
derde gloeier 5,1 volt
vierde gloeier 6,8 volt
Op de aansluiting van de voorgloeiweerstand meet je dan ook 6,8 volt. Er zit immers alleen een draad tussen de vierde gloeier en de aansluiting op de weerstand.
Dan moet je nog de andere aansluiting van de voorgloeiweerstand meten. Als het goed is meet je daar 24 volt.
Doordat jij op alle gloeiers 0,8 volt gemeten hebt acht ik de kans zeer groot dat jij daar in plaats van 24 volt een lagere spanning meet. Waarschijnlijk de missende 3,6 volt lager. Als dat zo is, is je grote boosdoender waarschijnlijk je voorgloeirelais. Als de contacten daar in slecht contact maken verlies je zo een paar volt.
Dan is er nog een ding waar je aan moet denken. De weerstand van de gloeipluggen is temperatuur afhankelijk. De weerstand wordt groter als ze heter worden. Pas als je even gegloeid hebt heeft de gloeier de juiste weerstand en kun je de bewuste 1,7 volt verwachten.
succes,
Arnold.
-
Gert Jan
Re: probleem voorgloeien S3 24V
Hoi Arnold,
bedankt voor je reactie.
De totale spanning over dit systeem ligt inderdaad iets lager, ook omdat de accu's niet meer helemaal vol zijn. De spanning ligt zo rond de 22 - 23V tijdens het voorgloeien. Maar zo erg moet dat niet zijn; als de totale spanning lager ligt moet dat evenredig verdeeld worden over de voorschakelweerstand en de voorgloeiers.
Verder heb ik de weerstand en spanning over de bougies voor en na het voorgloeien gemeten (om nou te zeggen bij 'koud' en bij 'warm' klopt niet helemaal
Het relais zou ik nog even kunnen bekijken, maar veel problemen zou die niet mogen geven...
Groetjes,
Gert Jan
bedankt voor je reactie.
De totale spanning over dit systeem ligt inderdaad iets lager, ook omdat de accu's niet meer helemaal vol zijn. De spanning ligt zo rond de 22 - 23V tijdens het voorgloeien. Maar zo erg moet dat niet zijn; als de totale spanning lager ligt moet dat evenredig verdeeld worden over de voorschakelweerstand en de voorgloeiers.
Verder heb ik de weerstand en spanning over de bougies voor en na het voorgloeien gemeten (om nou te zeggen bij 'koud' en bij 'warm' klopt niet helemaal
Het relais zou ik nog even kunnen bekijken, maar veel problemen zou die niet mogen geven...
Groetjes,
Gert Jan