Discovery waterpomp vervangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Eduard

Discovery waterpomp vervangen

Bericht door Eduard »

Hallo Prikkers,

Ik heb een Disco serie 1 model 1994. Ik wil de waterpomp vervangen, maar dan moet de pulley van de pomp van de stuurbekrachtiging er af. In de as zit geen inbus (zoals RAVE aangeeft). Deze is er pas na 1995 ingekomen denk ik. De pulley is glad en de boutjes zitten behoorlijk vast en zitten verzonken in de pulley. Hoe kan ik de pulley tegenhouden zodat ik de boutjes kan losdraaien?

MvG

Eduard
Bart van Dessel

Re: Discovery waterpomp vervangen

Bericht door Bart van Dessel »

Is het een 200 of 300 tdi? Stelt eigenlijk bij beide motoren niks voor, mits je het goede gereedschap hebt.

Gr, Bart
Eduard

Bericht door Eduard »

Hallo Bart,

Het is een 300 TDi, maar in de as van de pomp zit geen inbus. Ik weet niet hoe ik de pulley moet tegenhouden. Heb jij wel eens meegemaakt dat de boutjes afbraken bij de demontage?

MvG

Eduard
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Die poelie zit met 3 of 4 boutjes vast, het beste losdraaien met een goede ringsleutel, niet met een steeksleutel! Want dan draai je de kop van de bout dol. Als je de multiriem nog even d'r op laat zitten dan heb je wat weerstand en kun je de poelie losdraaien. Ik draai eerst de boutjes een slag los, dan multieriem d'r af en daarna de boutjes verder losdraaien. Misschien moet je de boutjes los "schrikken" met een ringsleutel en een hamer.

Gr, Bart
AadG

Bericht door AadG »

ik sop altijd alles eerst in met kruipolie, nog nooit een boutje af gebroken
Plaats reactie