ombouw van benzine naar diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Peter

ombouw van benzine naar diesel

Bericht door Peter »

Beste prikkers.

Ik heb een 3,9I Range rover met automaat.
Nu wil ik hem ombouwen naar een diesel 200 of 300 TDI.
Waar moet ik aan denken? En wat moet er aangepast worden??
Past een 200/300TDI zo tegen de automaat?Of moet er een pasplaat tussen?
Moet er wat aan de overbrenging veranderd worden?
Moet er electronisch wat aangepast worden?(toerenteller)
Moet ook de tank gewisseld worden?

Graag jullie reacties.................. en tips natuurlijk.

Groet en bedankt.
Peter
Bart van Dessel

Re: ombouw van benzine naar diesel

Bericht door Bart van Dessel »

Als je een 200/300 tdi inbouwt heb je een paar dingen die je moet doen:
* andere chassis steunen waar motor op hangt
* bijbehorende versnellingsbak monteren (v8 bak past niet tegen diesel, ook niet met pasplaat)
* hoge drukpomp in tank verwijderen en er een diesel aanzuig in monteren, past in je huidige tank
Als je er een Discovery bij hebt waar je alles van kunt over bouwen dan heb je alles compleet, ombouw is goed te doen, ik heb er meerdere omgebouwt, je krijgt er een veel fijnere en vooral betrouwbaardere auto van, enkele voordelen: * geen lpg tank, geen ontsteking, diesels lopen met gemak 400.000 km, veel beter geschikt voor zware aanhanger, vlot 800 km rijden met 1 tank.

RDW keuren is geen probleem.

Groetjes, Bart
Peter

Bericht door Peter »

OK, bedankt.
Moet er electronisch ook nog iets veranderen?? Ik denk dan aan toerenteller, of andere toeters en bellen die in de SE standaard zijn??
Verlichting, gloeispiraal of meer???

Peter
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Valt allemaal wel mee, De toerenteller wordt aangesloten op de W+ van je dynamo, de + aansturing van je ontsteking (bobine+) zou ik gebruiken voor de solenoid van je inspuitpomp, de voorgloei-installatie is een draadboompje met relais die makkelijk aan te sluiten is, verlichting van de auto blijft gewoon hetzelfde. De voorveren moet je wel vervangen voor "dieselveren" , die van een Disco 300 tdi kun je er voor gebruiken.Ik ben nu ook met een soortgelijk project bezig, een '86 3.5 efi carrosserie krijgt een 300 tdi blok. Auto ligt nu volledig uit elkaar, chassis is gegalvaniseerd en wordt over een paar dagen weer opgebouwd.

Groetjes, Bart
Plaats reactie