lekke waterpomp?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jacob

lekke waterpomp?

Bericht door jacob »

Defender TD5 1999
Het lijkt erop dat mijn waterpomp lekt. Ik zie koelwater uit een klein gaatje ( verklikkergaatje ) aan de onderkant van de waterpomp komen.
Het lijkt erop dat als het koud is dit lekken erger wordt, ik verlies ongeveer 1/4 liter koelvloeistof op 50 km rijden.
Nu heb ik 4 vragen:
1: Heeft iemand een tekening van de waterpomp zodat ik kan zien wat er precies lek is?
2: Als de motor warm is kan ik dan 300km rijden als ik het waterpeil regelmatig blijf checken?
3: Heeft iemand een indicatie hoeveel tijd het kost om deze pomp te repareren?
4: Is er nog een noodoplossing om die pomp tijdelijk dicht te krijgen?

Groetjes Jacob.
Exfietser

Re: lekke waterpomp?

Bericht door Exfietser »

Ik dacht dat de kop van een td5 heel gevoelig is voor een lage koelwaterstand. Ik zou er dus gewoon niet meer mee rijden. En ook geen noodoplossingen verzinnen. Als je tempmeter oploopt ben je waarschijnlijk te laat. Gevolgen zijn kapotte koppakking en mogelijk een defecte kostbare kop. Ik denk dat een taxi goedkoper is.

En waterpompen repareer je niet maar vervang je gewoon in zijn geheel. Bij een series drie is dat een uurtje werk. Bij een td5 weet ik het niet.

Arnold.
jacob

Bericht door jacob »

ja bij een serie stelt het niet veel voor.

twee slangen en bij miliar 7 boutjes of zo.

maar dat ding van de td5 ziet er een stuk groter uit lekker weg gestopt en zitten ook nog een paar extra wieletjes aan.
dat heleding vervangen is dat echt de oplossing?

mvg jacob
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik durf het niet met zekerheid te stellen. Ik heb geen ervaring met een td5. Ik zou er alleen geen risico's voor lopen. Voor de series modellen zijn ooit revisiesets verkrijgbaar geweest. Bij nieuwere modellen en motoren zie je dat toch steeds minder. Het is toch steeds meer wegsmijten en vervangen voor nieuw.

Er zal nog wel iemand reageren met td5 ervaring denk ik.

Arnold.
jacob

Bericht door jacob »

ja ik ben het met je eens dat td5 niet van laag water houd :-)

dus dat risico gaan lopen lijkt mij indedaart niet de beste keuze.
vandaar dat ik een inschatiing probeer te maken. voor een sneel reparatsie.

mvg jacob
rrc blauw

Bericht door rrc blauw »

Hoi Jacob,
Er is geen oplossing om de waterpomp lek dicht te maken, dus dat wordt vervangen.
De waterpomp vervangen is veel werk (3 tot 3,5 uur voor een kenner), de stuurbekrachtingspomp moet er af, de steun waar de waterpomp in zit demonteren, waterpomp losschroeven en er uit tikken met een hamer. Vervolgens goed opschuren en alles weer monteren.

Veel succes!

Gr. RRC Blauw
jacob

Bericht door jacob »

Ja dat vermoedden had ik al.

de pomp zelf kost volgens mij nog geen 30 tientjes.
maar het sleutels werk is aan zienderlijk.

dank voor je andwoord.

als er nog meer meningen zijn of andere mischien onverwacht toch nog snellere oplossingen. hou ik mij aanbevolen.|
(een soort van speetsleutel oplossing lijkt mij geweldig)

mvg jacob
Plaats reactie