Af en toe niet starten V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frank Peek

Af en toe niet starten V8

Bericht door Frank Peek »

Hallo,

In het verleden heb ik nog nooit problemen gehad met mijn V8 motor van mijn LR 90 uit 1988. Altijd een goed startende motor bij het omdraaien van de contactsleutel. Echter de laatste twee weken wilde de motor 's morgens twee keer niet starten. De startmotor gooit wel de motor rond, er komen pufjes rook uit de uitlaat, het ruikt naar benzine maar hij start niet. Naar enige tijd wachten start de motor weer prima. Ik heb het vermoeden dat de motor verzopen is. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt? De auto loopt op benzine (geen gas installatie aanwezig), verder is de motor gewoon standaard, dus 3,5 liter, met carb's.

b.v.d.

Frank Peek
Hans 109V8

Re: Af en toe niet starten V8

Bericht door Hans 109V8 »

Herkenbaar!!!!!
Ga dit draadje volgen

Hans
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Al eens naar de puntjes en bougies gekeken.?

fb
Benno

Bericht door Benno »

ALs hij niet start en je dan een bougie eruit draait stinkt die naar benzine en is hij nat ?

Hoe zien je bougies er overall uit ?

Algemene zaken :

welke Carburateurs praten we over, SU, zenith/stromberg, verstelbare sproeier ja/nee
Dashpots op de carbs vol met olie ?
Membranen heel ?
Luchtfilter schoon ?
Geen choke die vol openstaat ?
schone vlotterbakken ?

groet,

Benno
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Gezondheid van de accu nog optimaal?
Benno

Bericht door Benno »

lijkt me wel als hij schrijft dat de motor vlot rond gaat. Hoogstens is dan nog de ontsteking te verdenken als die van het elektronische type is.

Benno
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

Even wat ontstekingsdelen uitwisselen met een andere of alle delen even goed nalopen.
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

er uiteraard vanuit gaande dat hij correct sap (elect + benzine) en lucht krijgt.
Boelo

Bericht door Boelo »

Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> lijkt me wel als hij schrijft dat de motor vlot
> rond gaat. Hoogstens is dan nog de ontsteking te
> verdenken als die van het elektronische type is.
>
> Benno

Toch is een goede accu hier misschien wel de sleutel tot succes. Ik heb dezelfde problemen gehad. alles nagelopen en verbeterd, van ontsteking tot brandstoffilter, nieuwe bougies, afstelling carbs en nog steeds startproblemen, wat bleek de accu draaide weliswaar de startmotor goed rond maar achteraf gezien kennelijk niet snel genoeg, een nieuwe accu erin, sindsdien starten.. lopen!

Succes groeten Boelo
Tom_RRC

Bericht door Tom_RRC »

Yep,
Indien niet starten maar wel ronddraaien altijd even een setje startkabels erbij zetten. De V8 houdt van een gezonde accu (of tenminste eentje met genoeg ampere's in de winter).
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Als het geen electronische ontsteking is, dus met puntjes:
*Check of hij startstroom krijgt: draad van solenoid 'ing" naar weerstand voor bobine. (zorgt voor volle stroom tijdens starten)
*Check contactpuntjes in verdeeldoos
*check accuspanning tijdens starten (zie ook boelo)
sccs,
Jeroen
Benno

Bericht door Benno »

in mijn eigen ervaringen is de goede accu vnl. belangrijk bij de types met electr. ontsteking en/of injectie. deze hebben het echt nodig.

Mijn eigen vacht start meestal al als je hem aankijkt al dan niet met volle accu. Zelfs na een lage periode met bijna lege accu starten is weliswaar moeizaam rondslingeren maar meteen lopen.

contactpunten zijn bijna ongevoelig voor het volle accu syndroom om het zo maar te noemen.

benno
Frank Peek

Voor zover ik hier goed op kan antwoorden:

- De carburateurs zijn van het merk Zenith/stromberg.
- Bij starten moet ik altijd de choke maximaal uittrekken.
- Het luchtfilter is redelijk schoon en de belangrijkste ontstekingsonderdelen zijn 2 jaar geleden allemaal vervangen.
- De accu kan slecht zijn aangezien ik deze winter een keer met een lege accu heb gestaan nadat ik lang niet heb gereden. Ik heb de accu toen geladen met een acculader en sinds dien met de accu geen problemen meer gehad.

De dashpots op de carbs zal ik eens voorzien van nieuwe olie, dat heb ik inderdaad al een tijd niet meer gedaan. Kan dit de oorzaak zijn?

Alvast bedankt,

Frank Peek
Frank Peek

Bedankt allemaal voor de tips. Ik zal morgen eens een nieuwe accu kopen en de dashpots op de carbs voorzien van nieuwe olie. Laat via deze link wel horen of dit de oplossing was.

m.v.g.

Frank Peek
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

genoeg ATF in je carbs??
Frank Peek

In de carb's van een V8 moet toch motorolie i.p.v. ATF ?

m.v.g.

Frank Peek
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

NEEEEE, ATF!!!!!!!!!!, geloof ATF-F ( deed ik altijd in m'n Strombergs ( Volvo))
Boelo

Bericht door Boelo »

OK Benno, weer wat geleerd, in mijn geval gaat het idd om een Vacht met elctronische ontsteking!
Groet Boelo

Benno Schreef:
> in mijn eigen ervaringen is de goede accu vnl.
> belangrijk bij de types met electr. ontsteking
> en/of injectie. deze hebben het echt nodig.
>
> Mijn eigen vacht start meestal al als je hem
> aankijkt al dan niet met volle accu. Zelfs na een
> lage periode met bijna lege accu starten is
> weliswaar moeizaam rondslingeren maar meteen
> lopen.
>
> contactpunten zijn bijna ongevoelig voor het volle
> accu syndroom om het zo maar te noemen.
>
> benno
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Mag gerust motorolie in. Dikte van de olie bepaald de demping van de vacuumzuiger en daarmee de gasreactie.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Ik zet de auto weg met de choke uitgetrokken, zodat de inlaat gevuld is met benzine damp. Daarna bij een koude motor start hij na een paar compressieslagen.

Groeten,

Jos
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

Jij zegt, de ontstekingsdelen zijn goed want 2 jaar terug vervangen. Volgens mij moet het zijn, de ontstekingsdelen zijn aan onderhoud toe want al weer 2 jaar oud.

groet Frank
Luuk

Bericht door Luuk »

Mijn V8 wilde soms ook niet starten, bougie's nat van de benzine, bobine was een halfjaar oud en toch af en toe een onderbreking in de bobine. Ik had twee ledjes over de bobine gezet en zo het probleem gevonden. Twee leds aan start wel, een led aan ( + ) start niet omdat bobine onderbroken is.
Benno

Bericht door Benno »

De olie in de dashpots remt de zuiger af. Bij gasgeven wordt er meer lucht aangezogen door de motor, de zuiger wil dan omhoog om het Constant Vacuum te herstellen, de snelheid waarmee dit gebeurt demp je met de olie. Hoe dikker de olie hoe langzamer de respons en hoe rijker de motor loopt tijdens gasgeven. Atf is een stuk dunner als motorolie en de motor zal dus iets armer reageren. Kan goed zjin hangt een beetje van de motor af. De speciale olie die je kunt kopen voor deze carb's is vrji dun vind ik zelf, een soort dikke naaimachineolie. Ik gooi er zelf altijd 10w40 op of 20w50, net wat er toevallig in de buurt is.

groet,

Als de motor meestal wel start maar af en toe niet zou je nog een onderbreking ergens kunnen vermoeden in de bedrading, lijkt me niet heel waarschijnlijk maar toch. In het ideale geval is het natuurlijk alles stuk voor stuk wisselen tot probleem gevonden is maar dat kan een langdurige klus zijn en je moet alles maar hebben liggen.
G-men (gargamel)

Bericht door G-men (gargamel) »

Een goede accu is essentieel bij het starten van elke motor. Niet alleen een V8.

Voor wat ontsteking en accuspanning betreft, moet je wel een onderscheid maken tussen een digitale electronische ontsteking (EFI) en een wat oudere analoge ontsteking zoals die vaak op de oudere V8 zit.

Digitale ontsteking stopt ermee als je onder de10 volt komt. Analoge electronische ontsteking werkt dan nog wel, maar geeft uiteraard een veel zwakkere vonk als bij 12 volt......

Gerrit

Boelo Schreef:
> OK Benno, weer wat geleerd, in mijn geval gaat het
> idd om een Vacht met elctronische ontsteking!
> Groet Boelo
>
> Benno Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > in mijn eigen ervaringen is de goede accu vnl.
> > belangrijk bij de types met electr. ontsteking
> > en/of injectie. deze hebben het echt nodig.
> >
> > Mijn eigen vacht start meestal al als je hem
> > aankijkt al dan niet met volle accu. Zelfs na
> een
> > lage periode met bijna lege accu starten is
> > weliswaar moeizaam rondslingeren maar meteen
> > lopen.
> >
> > contactpunten zijn bijna ongevoelig voor het
> volle
> > accu syndroom om het zo maar te noemen.
> >
> > benno
Frank Peek

Re: Af en toe niet starten V8 (opgelost!)

Allen,

Het probleem is opgelost. Vanmorgen na een koude nacht weer niet starten en benzine lucht. Dit keer had ik echter een nieuwe accu bij de hand. Na montage onmiddellijk starten en het lijkt wel of alle cilinders weer mee doen.
Kennerlijk was deze winter is te veel voor de oude accu.

Bedankt voor alle tips,

Frank Peek
Hans 109V8

Bericht door Hans 109V8 »

jos.daalmans Schreef:
> Hoi,
>
> Ik zet de auto weg met de choke uitgetrokken,
> zodat de inlaat gevuld is met benzine damp. Daarna
> bij een koude motor start hij na een paar
> compressieslagen.
>
> Groeten,
>
> Jos

Dit werkt, top!
Alleen na het aanslaan slaat hij na een paar tellen (hooguit 2) ook weer uit.........
Maar lijkt daarna sneller te starten.

Hans
Plaats reactie