Dynamo heet ?
-
Dirk109
Dynamo heet ?
Hallo prikkers een chevy vraag als het mag,
Mijn Pa heeft een Chevy oldtimer waar de accu slecht van was.
Alles werkte goed aan de auto starten(na opladen) en bijladen via de dynamo alles werkt goed!
Dus hij een nieuwe accu gekocht (Bosch silver plus) en deze in de auto geplaats.
Alles werkt weer goed starten, lampen etc hij dus weer blij.
Na enige minuten rook hij een brandluchtje, na wat onderzoek ontdekte hij een hete dynamo en een warme draad die er naar toe gaat.
Wat zou dat in hemelsnaam kunnen zijn?Het is dus duidelijk dat er veel stroom door de dynamo loopt de andere kant op.
Hoe zou dat in een keer kunnen komen terwijl alles goed werkte met de oude accu.(slecht accu)
Accu's biede 12 v en plus min goed aan gesloten.
Wie iets weet mag het zeggen!
Oh ja ik heb zelf een 109 voordat ik wordt doorgestuurd naar chevyprik.
Dirk 109
GroteFoto-FQT33ZFS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4edc0b7e3d9980754562d166d4f3645b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-FQT33ZFS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FQT33ZFS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-FQT33ZFS.jpg', '', 13482230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-YPLDRGPW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77fc1b5bc03d9ef46eca7392785f8787', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YPLDRGPW.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPLDRGPW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YPLDRGPW.jpg', '', 13482230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-KLSUYOVT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('20a974d811845363d1a955455afc7dac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KLSUYOVT.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-KLSUYOVT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KLSUYOVT.jpg', '', 13482230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-PQOTZTUR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('70b111400a9562ea08a4bc787abf84a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PQOTZTUR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PQOTZTUR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PQOTZTUR.jpg', '', 13482230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-BZIJJX47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e4fd814cf217a97ee89eec736c4435bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-BZIJJX47.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-BZIJJX47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-BZIJJX47.jpg', '', 13482230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mijn Pa heeft een Chevy oldtimer waar de accu slecht van was.
Alles werkte goed aan de auto starten(na opladen) en bijladen via de dynamo alles werkt goed!
Dus hij een nieuwe accu gekocht (Bosch silver plus) en deze in de auto geplaats.
Alles werkt weer goed starten, lampen etc hij dus weer blij.
Na enige minuten rook hij een brandluchtje, na wat onderzoek ontdekte hij een hete dynamo en een warme draad die er naar toe gaat.
Wat zou dat in hemelsnaam kunnen zijn?Het is dus duidelijk dat er veel stroom door de dynamo loopt de andere kant op.
Hoe zou dat in een keer kunnen komen terwijl alles goed werkte met de oude accu.(slecht accu)
Accu's biede 12 v en plus min goed aan gesloten.
Wie iets weet mag het zeggen!
Oh ja ik heb zelf een 109 voordat ik wordt doorgestuurd naar chevyprik.
Dirk 109
GroteFoto-FQT33ZFS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4edc0b7e3d9980754562d166d4f3645b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-FQT33ZFS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FQT33ZFS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-FQT33ZFS.jpg', '', 13482230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-YPLDRGPW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77fc1b5bc03d9ef46eca7392785f8787', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YPLDRGPW.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPLDRGPW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YPLDRGPW.jpg', '', 13482230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-KLSUYOVT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('20a974d811845363d1a955455afc7dac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KLSUYOVT.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-KLSUYOVT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KLSUYOVT.jpg', '', 13482230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-PQOTZTUR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('70b111400a9562ea08a4bc787abf84a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PQOTZTUR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PQOTZTUR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PQOTZTUR.jpg', '', 13482230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-BZIJJX47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e4fd814cf217a97ee89eec736c4435bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-BZIJJX47.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-BZIJJX47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-BZIJJX47.jpg', '', 13482230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bob met Piet
Re: Dynamo heet ?
Tja hier kun je niet echt zeggen dat er misschien een kabel doorgesleten is.
Mooie auto!
Misschien een interne sluiting in de accu????(grote gok)
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('ffb0d2ca21ed3485045b5b86d3d478d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 13482550, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mooie auto!
Misschien een interne sluiting in de accu????(grote gok)
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('ffb0d2ca21ed3485045b5b86d3d478d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 13482550, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: Dynamo heet ?
De dynamo levert dus een grote stroom aan de bewuste hete draad. Aan die draad hangt dus een gebruiker die heel veel stroom gebruikt. Die gebruiker is dus niet in orde. Daar zit waarschijnlijk een (bijna)sluiting naar massa in. De warme dikke kabel en het punt waar die op is aangesloten zijn ook verdacht. Daar kan een isolatieprobleem inzitten waardoor er een grote stroom naar massa loopt.
Veel meer kan ik er niet van zeggen. Ik zou gewoon die warme kabel helemaal langslopen en controleren op isolatieproblemen. Levert dat niets op dan 1 voor 1 de gebruikers losnemen en kijken welke zoveel stroom gebruikt.
Ik ben er van uit gegaan dat je spanningsregelaar in de dynamo zit. Heb jij een externe (eventueel mechanische) regelaar en is de hete draad een draad die van de dynamo naar de regelaar gaat dan is regelaar verdacht. Zeker als het een mechanisch exemplaar betreft. Die mechanische dingen waren echt beroerd. Het is dat het toen niet anders kon. Volgens mijn opa waren overkokende en barstende accu's vroeger een vrij normale zaak. Als een mechanische regelaaar ouder wordt, was een vast geplakt contact niet ongewoon. Mijn opa heeft overigens vanaf 1930 tot 1975 ofzo een garage bedrijf gehad en wist dus dus heel wat te vertellen
Ik heb nog iets gevonden over de mechanische regelaar:
Ik heb het gestolen van de volgende website: [home.kpn.nl]
Afstelling van de regulateur
De regulateur is van fabriekswege nauwkeurig afgesteld en in het algemeen zal het niet nodig zijn deze afstelling te wijzigen. Indien de batterij echter niet voldoende wordt geladen of indien de laadstroom niet vermindert wanneer de batterij geheel is geladen. verdient het aanbeveling de afstelling te controleren en zo nodig te wijzigen. Indien men de afstelling gaat wijzigen is het noodzakelijk dat de batterij ontladen is, zodat men dan kan controleren of het euvel niet aan de batterij of aan een slippende ventilateurriem is te wijten.
Controle en electrische afstelling
De spanningsregelaar kan worden gecontroleerd zonder het deksel van de regelkast te nemen. Neem de kabels uit de aansluitklemmen gemerkt .,A" en �A 1� en verbindt de kabels met elkaar. Verbindt de negatieve kabel van een voltmeter die een meetbereik heeft van 0 tot 20 volt met de D-aansluitklem op de dynamo en verbindt de andere voltmeterkabel met een goed massapunt van het chassis. Voer het motortoerental dan geleidelijk op totdat de naald van de voltmeter schommelt en daarna blijft stilstaan. Dit laatste moet het geval zijn tussen de grenzen die in de tabel (zie "specificities" voor verschillende temperaturen zijn aangegeven. Indien de spanning, waarbij de naald stil blijft staan, buiten de aan-gegeven grenswaarden ligt, moet de spanningsregelaar nageregeld worden op de volgende wijze:
Zet de motor af, verwijder het deksel van de regelkast (fig. 10) en draai de borgmoer (1) van de afstelschroef (2) los: draai de afstelschroef (2) daarna rechtsom voor verhoging van de spanning en linksom voor verlaging. Wijzig de afstelling niet meer dan een gedeelte van een slag tegelijk en draai dan de borgmoer weer vast. Voer het toerental van de motor tijdens de afstelling niet hoger op dan tot de helft van het maximum, daar het laadcircuit onderbroken is. De dynamo-spanning wordt dan bij hoge toerentallen door zelfbekrachtiging zodanig beinvloed, dat de aflezing van de voltmeter onbetrouwbaar is.
regelkast.jpg --> mod_embed_images_loadimage('474268c123e191a7973d71391ccd328c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fregelkast.jpg', 'http://home.kpn.nl/paulusjm/regelkast.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fregelkast.jpg', '', 13482667, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De mechanische afstelling
De mechanische afstelling is door de fabriek zeer nauwkeurig verricht voordat het apparaat is afgeleverd. Indien de onderbrekerarm dan ook niet gedemonteerd geweest is, zal nastelling niet nodig zijn. Is de onderbrekerarm wel los geweest. dan moet deze opnieuw afgesteld worden en wel op de volgende wijze (zie fig. 11:
a) Draai de beide bevestigingsschroeven (f) los. Steek een voelermaatje van 0,018" tussen de achterzijde van de onderbrekerarm en de bevestigingsplaat.
regulateur.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1677c40bf9f1debab9fb8df704bbe383', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fregulateur.jpg', 'http://home.kpn.nl/paulusjm/regulateur.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fregulateur.jpg', '', 13482667, 600, 600, 'Loading image ...', false);
b) Druk de onderbrekerarm (A) naar achteren tegen de bevestigingsplaat (voelermaatje er tussen) en naar beneden tegen de bovenzijde van de spoelkern en draai in deze stand debevestigingsschroeven (E) weer vast.
c) Controleer de opening tussen het contactpunt wan de onderbrekerarm en de bovenzijde van de spoelkern: deze moet 0,012" tot 0,020" zijn. Eventuele afwijkingen van deze maat kunnen gecorrigeerd worden met de shims bij (F).
d) Verwijder de voelermaat en druk de onderbrekerarm tegen de bovenzijde van de spoelkern. De opening van de contactpunten bij ( D) moet nu 0,006" tot 0,017" zijn.
Het reinigen van de contactpunten
Om de contactpunten bereikbaar te maken moeten de bevestigingsschroeven van het vaste contactpunt worden losgedraaid. Daarbij zal de bovenste schroef wat verder teruggedraaid moeten worden dan de onderste, zodat de plaat een weinig naar buiten draait. Zuiver de contactpunten op met een carborundumvijltje of fijn schuurpapier. Verwijder daarna zorgvuldig alle sporen van vuil en schuurdelen voordat de schroeven weer vastgedraaid worden.
AFSTELLING VAN DE AUTOMAAT
Electrische afstelling
Indien de afstelling van de regulateur binnen de juiste grenzen ligt, maar niettemin de batterij niet goed wordt bijgeladen, is het mogelijk dat de automaat ontregeld is. Om de spanning te controleren waarbij de automaat in werking treedt, verwijdert men het deksel van de regelkast en sluit een. voltmeter aan tussen D-aansluitklem en massa.
Zet de motor aan en voer het toerental langzaam op totdat men ziet dat de automaatcontacten gaan sluiten. Lees de spanning van de voltmeter af: deze moet 12,7 tot 13,3 volt bedragen. Indien de automaat binnen deze grenzen in werking treedt, zal afstelling noodzakelijk zijn. Dit gebeurt op de volgende wijze (zie fig. 12): Draai de borgmoer op de stelschroef terug en draai de afstelschroef rechtsom indien een hoger en linksom indien een lagere sluitspanning moet worden verkregen. Wanneer de juiste afstelling bereikt is, moet de borgmoer weer worden vastgezet.
Mechanische afstelling
Evenals bij de spanningsregelaar behoeft de mechanische afstelling wan de automaat niet te worden gewijzigd. Indien echter om de een of andere reden de automaatcontacten losgeweest, moet men er bij het monteren voor zorgen dat de juiste afstand wordt aangehouden. Draai de twee bevestigingsschroeven (D) van de onderbrekerarm terug, evenals de twee schroeven (E) waarmede de vaste contactpunt is bevestigd. Schuif een voelermaat van 0,008" tussen de achterzijde van de onderbrekerarm en de bevestigingsplaat en een voelermaat van 0.011" tot 0.015" tussen de bovenkant van de spoelkern en de onderbrekerarm. (Aan de onderkant van de onderbrekerarm bevindt zich een koperen shim ter dikte van 0.005". De afstand moet gemeten worden tussen het bovenvlak van de spoelkern en de onderkant van de shim.)
Druk de onderbrekerarm naar beneden en tevens naar achteren tegen de twee voelermaten aan, en zet vervolgens de bevestigingsschroeven vast. Terwijl de voelermaten nog aanwezig blijven, wordt de afstand tussen onderbrekerarm en de stoparm op 0.030" tot 0.034" afgesteld, hetgeen geschiedt door de arm voorzichtig te verbuigen. Neem nu de voelermaten weg en draai de schroeven van het vaste contact aan. Schuif een voelermaat van 0.025" tussen het kernplaatje en de onderbrekerarm. Druk de onderbrekerarm tegen het voelerplaatje aan. De afstand tussen de contacten moet nu 0.002" tot 0.006" bedragen. Indien noodzakelijk kan de afstand worden gewijzigd door het verwijderen of bijplaatsen van shims onder de vaste contactplaat.
automaat.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed6dd34643002b0a0e72052b46ec66b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fautomaat.jpg', 'http://home.kpn.nl/paulusjm/automaat.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fautomaat.jpg', '', 13482667, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Reinigen van de contactpunten
Indien de contactpunten van de automaat vuil of verbrand zijn, brengt men een strookje fijn glaspapier tussen de punten, druk dan de contactpunten tegen elkaar en trek het glaspapier er door. Herhaal dit twee of drie maal met de scherpe zijde achtereenvolgens naar beide contactpunten. Voor het reinigen wan de automaatcontacten mag geen schuurlinnen of carborundumsteen worden gebruikt.
Het grappige is dat de kleine spanningsregelaar die bij de civiele series landrover achter de meetinstrumenten zit op een vergelijkbare manier werkt.
Ik verder de chervolet niet natuurlijk maar mischhien kun je hier iets mee. Al die systemen zijn doorgaans redelijk hetzelfde. Er zal ook wel een chervoletboek bestaan waar dit soort instellingen exact beschreven staan.
Arnold.
Veel meer kan ik er niet van zeggen. Ik zou gewoon die warme kabel helemaal langslopen en controleren op isolatieproblemen. Levert dat niets op dan 1 voor 1 de gebruikers losnemen en kijken welke zoveel stroom gebruikt.
Ik ben er van uit gegaan dat je spanningsregelaar in de dynamo zit. Heb jij een externe (eventueel mechanische) regelaar en is de hete draad een draad die van de dynamo naar de regelaar gaat dan is regelaar verdacht. Zeker als het een mechanisch exemplaar betreft. Die mechanische dingen waren echt beroerd. Het is dat het toen niet anders kon. Volgens mijn opa waren overkokende en barstende accu's vroeger een vrij normale zaak. Als een mechanische regelaaar ouder wordt, was een vast geplakt contact niet ongewoon. Mijn opa heeft overigens vanaf 1930 tot 1975 ofzo een garage bedrijf gehad en wist dus dus heel wat te vertellen
Ik heb nog iets gevonden over de mechanische regelaar:
Ik heb het gestolen van de volgende website: [home.kpn.nl]
Afstelling van de regulateur
De regulateur is van fabriekswege nauwkeurig afgesteld en in het algemeen zal het niet nodig zijn deze afstelling te wijzigen. Indien de batterij echter niet voldoende wordt geladen of indien de laadstroom niet vermindert wanneer de batterij geheel is geladen. verdient het aanbeveling de afstelling te controleren en zo nodig te wijzigen. Indien men de afstelling gaat wijzigen is het noodzakelijk dat de batterij ontladen is, zodat men dan kan controleren of het euvel niet aan de batterij of aan een slippende ventilateurriem is te wijten.
Controle en electrische afstelling
De spanningsregelaar kan worden gecontroleerd zonder het deksel van de regelkast te nemen. Neem de kabels uit de aansluitklemmen gemerkt .,A" en �A 1� en verbindt de kabels met elkaar. Verbindt de negatieve kabel van een voltmeter die een meetbereik heeft van 0 tot 20 volt met de D-aansluitklem op de dynamo en verbindt de andere voltmeterkabel met een goed massapunt van het chassis. Voer het motortoerental dan geleidelijk op totdat de naald van de voltmeter schommelt en daarna blijft stilstaan. Dit laatste moet het geval zijn tussen de grenzen die in de tabel (zie "specificities" voor verschillende temperaturen zijn aangegeven. Indien de spanning, waarbij de naald stil blijft staan, buiten de aan-gegeven grenswaarden ligt, moet de spanningsregelaar nageregeld worden op de volgende wijze:
Zet de motor af, verwijder het deksel van de regelkast (fig. 10) en draai de borgmoer (1) van de afstelschroef (2) los: draai de afstelschroef (2) daarna rechtsom voor verhoging van de spanning en linksom voor verlaging. Wijzig de afstelling niet meer dan een gedeelte van een slag tegelijk en draai dan de borgmoer weer vast. Voer het toerental van de motor tijdens de afstelling niet hoger op dan tot de helft van het maximum, daar het laadcircuit onderbroken is. De dynamo-spanning wordt dan bij hoge toerentallen door zelfbekrachtiging zodanig beinvloed, dat de aflezing van de voltmeter onbetrouwbaar is.
regelkast.jpg --> mod_embed_images_loadimage('474268c123e191a7973d71391ccd328c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fregelkast.jpg', 'http://home.kpn.nl/paulusjm/regelkast.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fregelkast.jpg', '', 13482667, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De mechanische afstelling
De mechanische afstelling is door de fabriek zeer nauwkeurig verricht voordat het apparaat is afgeleverd. Indien de onderbrekerarm dan ook niet gedemonteerd geweest is, zal nastelling niet nodig zijn. Is de onderbrekerarm wel los geweest. dan moet deze opnieuw afgesteld worden en wel op de volgende wijze (zie fig. 11:
a) Draai de beide bevestigingsschroeven (f) los. Steek een voelermaatje van 0,018" tussen de achterzijde van de onderbrekerarm en de bevestigingsplaat.
regulateur.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1677c40bf9f1debab9fb8df704bbe383', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fregulateur.jpg', 'http://home.kpn.nl/paulusjm/regulateur.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fregulateur.jpg', '', 13482667, 600, 600, 'Loading image ...', false);
b) Druk de onderbrekerarm (A) naar achteren tegen de bevestigingsplaat (voelermaatje er tussen) en naar beneden tegen de bovenzijde van de spoelkern en draai in deze stand debevestigingsschroeven (E) weer vast.
c) Controleer de opening tussen het contactpunt wan de onderbrekerarm en de bovenzijde van de spoelkern: deze moet 0,012" tot 0,020" zijn. Eventuele afwijkingen van deze maat kunnen gecorrigeerd worden met de shims bij (F).
d) Verwijder de voelermaat en druk de onderbrekerarm tegen de bovenzijde van de spoelkern. De opening van de contactpunten bij ( D) moet nu 0,006" tot 0,017" zijn.
Het reinigen van de contactpunten
Om de contactpunten bereikbaar te maken moeten de bevestigingsschroeven van het vaste contactpunt worden losgedraaid. Daarbij zal de bovenste schroef wat verder teruggedraaid moeten worden dan de onderste, zodat de plaat een weinig naar buiten draait. Zuiver de contactpunten op met een carborundumvijltje of fijn schuurpapier. Verwijder daarna zorgvuldig alle sporen van vuil en schuurdelen voordat de schroeven weer vastgedraaid worden.
AFSTELLING VAN DE AUTOMAAT
Electrische afstelling
Indien de afstelling van de regulateur binnen de juiste grenzen ligt, maar niettemin de batterij niet goed wordt bijgeladen, is het mogelijk dat de automaat ontregeld is. Om de spanning te controleren waarbij de automaat in werking treedt, verwijdert men het deksel van de regelkast en sluit een. voltmeter aan tussen D-aansluitklem en massa.
Zet de motor aan en voer het toerental langzaam op totdat men ziet dat de automaatcontacten gaan sluiten. Lees de spanning van de voltmeter af: deze moet 12,7 tot 13,3 volt bedragen. Indien de automaat binnen deze grenzen in werking treedt, zal afstelling noodzakelijk zijn. Dit gebeurt op de volgende wijze (zie fig. 12): Draai de borgmoer op de stelschroef terug en draai de afstelschroef rechtsom indien een hoger en linksom indien een lagere sluitspanning moet worden verkregen. Wanneer de juiste afstelling bereikt is, moet de borgmoer weer worden vastgezet.
Mechanische afstelling
Evenals bij de spanningsregelaar behoeft de mechanische afstelling wan de automaat niet te worden gewijzigd. Indien echter om de een of andere reden de automaatcontacten losgeweest, moet men er bij het monteren voor zorgen dat de juiste afstand wordt aangehouden. Draai de twee bevestigingsschroeven (D) van de onderbrekerarm terug, evenals de twee schroeven (E) waarmede de vaste contactpunt is bevestigd. Schuif een voelermaat van 0,008" tussen de achterzijde van de onderbrekerarm en de bevestigingsplaat en een voelermaat van 0.011" tot 0.015" tussen de bovenkant van de spoelkern en de onderbrekerarm. (Aan de onderkant van de onderbrekerarm bevindt zich een koperen shim ter dikte van 0.005". De afstand moet gemeten worden tussen het bovenvlak van de spoelkern en de onderkant van de shim.)
Druk de onderbrekerarm naar beneden en tevens naar achteren tegen de twee voelermaten aan, en zet vervolgens de bevestigingsschroeven vast. Terwijl de voelermaten nog aanwezig blijven, wordt de afstand tussen onderbrekerarm en de stoparm op 0.030" tot 0.034" afgesteld, hetgeen geschiedt door de arm voorzichtig te verbuigen. Neem nu de voelermaten weg en draai de schroeven van het vaste contact aan. Schuif een voelermaat van 0.025" tussen het kernplaatje en de onderbrekerarm. Druk de onderbrekerarm tegen het voelerplaatje aan. De afstand tussen de contacten moet nu 0.002" tot 0.006" bedragen. Indien noodzakelijk kan de afstand worden gewijzigd door het verwijderen of bijplaatsen van shims onder de vaste contactplaat.
automaat.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed6dd34643002b0a0e72052b46ec66b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fautomaat.jpg', 'http://home.kpn.nl/paulusjm/automaat.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fpaulusjm%2Fautomaat.jpg', '', 13482667, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Reinigen van de contactpunten
Indien de contactpunten van de automaat vuil of verbrand zijn, brengt men een strookje fijn glaspapier tussen de punten, druk dan de contactpunten tegen elkaar en trek het glaspapier er door. Herhaal dit twee of drie maal met de scherpe zijde achtereenvolgens naar beide contactpunten. Voor het reinigen wan de automaatcontacten mag geen schuurlinnen of carborundumsteen worden gebruikt.
Het grappige is dat de kleine spanningsregelaar die bij de civiele series landrover achter de meetinstrumenten zit op een vergelijkbare manier werkt.
Ik verder de chervolet niet natuurlijk maar mischhien kun je hier iets mee. Al die systemen zijn doorgaans redelijk hetzelfde. Er zal ook wel een chervoletboek bestaan waar dit soort instellingen exact beschreven staan.
Arnold.
-
Dirk109
Re: Dynamo heet ?
Ok bedankt voor de info.
Ik ben alleen niet helemaal duidelijk geweest denk want de dynamo en de kabel worden heet terwijl de motor uit en kontakt uit staan.
Zodra de hoofdschakelaar omgaat dan begint er een grote stroom te lopen van nieuwe accu door de dynamo.
Ik denk dus zelf dat de dynamo intern is doorgefikt oid en de weerstand te laat is geworden waardoor er een grote stroom doorheen loopt.
Er zit overigens een regelaar in maar deze kan het volgens mij niet zijn.Ik denk dus dat er mogelijk wat wikkelingen
in de dynamo sluiting maken waardoor er zo'' n grote stroom loopt.
Ik morgen de weerstand maar eens meten van het ding.
Mijn vader baalt er wel van, hij dacht nieuw accu er in en toeren maar weer.Hij heeft de auto al een jaar of tien en we hebben hem samen als nieuw gemaakt.Hij is er dan ook heel zuinig op.
Ik ga wel even verder op onderzoek uit.
Dirk 109
Ik ben alleen niet helemaal duidelijk geweest denk want de dynamo en de kabel worden heet terwijl de motor uit en kontakt uit staan.
Zodra de hoofdschakelaar omgaat dan begint er een grote stroom te lopen van nieuwe accu door de dynamo.
Ik denk dus zelf dat de dynamo intern is doorgefikt oid en de weerstand te laat is geworden waardoor er een grote stroom doorheen loopt.
Er zit overigens een regelaar in maar deze kan het volgens mij niet zijn.Ik denk dus dat er mogelijk wat wikkelingen
in de dynamo sluiting maken waardoor er zo'' n grote stroom loopt.
Ik morgen de weerstand maar eens meten van het ding.
Mijn vader baalt er wel van, hij dacht nieuw accu er in en toeren maar weer.Hij heeft de auto al een jaar of tien en we hebben hem samen als nieuw gemaakt.Hij is er dan ook heel zuinig op.
Ik ga wel even verder op onderzoek uit.
Dirk 109
-
Cadarn
Re: Dynamo heet ?
Over je probleem kan ik niks zinnigs zeggen, maar ik vind dit wel een vreselijk mooie oldtimer. Puik werk geleverd jullie 2.
Jaap
Jaap
-
Exfietser
Re: Dynamo heet ?
Oh, dat is een ander verhaal. Als het een wisselspannings dynamo met interne gelijkrichter is, is het mogelijk dat er een diode defect is. Is het een gelijkstroom dynamo met regelaar dan is het zeer waarschijnlijk je regelaar. Er mag een stroom van de accu naar de dynamo kunnen lopen namelijk. Dat moet je regelaar tegenhouden. En als je een wisselspannings dynamo hebt, dan moeten zowel je regelaar als je gelijkrichters dat tegenhouden.
Een doorgebrande wikkeling of sluiting in de spoel kan hier het gevolg van zijn. Niet de oorzaak.
Waarom denk jij dat je regelaar in orde is? De kans is groot dat de oude accu kapot gegaan is door een kapotte regelaar.
Je verteld niet wat voor systeem je nu eigenlijk hebt. Gelijkspannings dynamo met mechanische regelaar of een wisselspannings dynamo met electronische regelaar.
Omdat jullie zo je best hebben gedaan om die wagen zo mooi en orgineel mogelijk te maken verwacht ik eigenlijk een gelijkspanningsdynamo met mechanische regelaar.
Edit: Keek nog even naar je foto's en dat lijkt op een moderne dynamo. Ik denk dus dat een van de interne gelijkrichtdiodes de boosdoender is. Wordt dan waarschijnlijk de dynamo naar revisie bedrijf.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2011 01:27 door Exfietser.
Een doorgebrande wikkeling of sluiting in de spoel kan hier het gevolg van zijn. Niet de oorzaak.
Waarom denk jij dat je regelaar in orde is? De kans is groot dat de oude accu kapot gegaan is door een kapotte regelaar.
Je verteld niet wat voor systeem je nu eigenlijk hebt. Gelijkspannings dynamo met mechanische regelaar of een wisselspannings dynamo met electronische regelaar.
Omdat jullie zo je best hebben gedaan om die wagen zo mooi en orgineel mogelijk te maken verwacht ik eigenlijk een gelijkspanningsdynamo met mechanische regelaar.
Edit: Keek nog even naar je foto's en dat lijkt op een moderne dynamo. Ik denk dus dat een van de interne gelijkrichtdiodes de boosdoender is. Wordt dan waarschijnlijk de dynamo naar revisie bedrijf.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2011 01:27 door Exfietser.
-
Disco
Re: Dynamo heet ?
Ook ik weet er geen bal van af
Maar ik vind dit een hele mooie auto(ik zou met jou problemen heel bang zijn voor brand)
Theo
Maar ik vind dit een hele mooie auto(ik zou met jou problemen heel bang zijn voor brand)
Theo
-
dirk ambu
Re: Dynamo heet ?
een keer aan de hand gehad
de gelijk richter in de dynamo stuk
hierdoor wilde hij gaan draaien maar dat lukte niet met de snaar er op
snaar er af en ik had een soort brommende motor
je zou even kunnen kijken wat hij doet als je de snaar er af haalt
kijk dan even wat de poely doet soms staan ze vast als er stroom op komt
nou succes
groet dirk ambu
de gelijk richter in de dynamo stuk
hierdoor wilde hij gaan draaien maar dat lukte niet met de snaar er op
snaar er af en ik had een soort brommende motor
je zou even kunnen kijken wat hij doet als je de snaar er af haalt
kijk dan even wat de poely doet soms staan ze vast als er stroom op komt
nou succes
groet dirk ambu