Landrover Nederland en mijn Dealer weten het niet
-
Bram Troost
Landrover Nederland en mijn Dealer weten het niet
wie kan mij helpen aan een redelijk nauwkeurige kostprijsberekening van een Discovery op grijs kenteken ?
oftewel..... ik zoek een spreadsheet o.i.d. waarin ik de variabelen kan ingeven (20, 25, 30 of 35 dkm p/jr) , waarin ik kan aangeven het percentage "grote weg" en het percentage "stadsritten" , waarin ik de afschrijving kan aangeven als ik bij 3, 4, 5, 6, 7, of 8 jaar jaar ga inruilen, waar een "globale" kostprijs wordt gegeven van onderhoud (denk hierbij ook aan de grotere uitgaven banden, distributie etc etc)
deze vraag bij de Dealer en bij Landrover Nederland neergelegd en men kon ze niet beantwoorden, en ik kreeg het advies om even te bellen met Ford-Autolease in Amsterdam. echter ook daar wisten ze het niet, en verwezen ze me weer terug naar Landrover Nederland
kortom................ mijn vraag heeft voor de nodige turbulentie gezorgd.
ook zoek ik ervaring met de "garantie" rondom de Discovery, als ik deze in het 2de jaar naar aankoop stevig in de Dinitrol laat zetten, en of dat impact heeft op de fabrieksgarantie. ook deze vraag bij de Dealer neergelegd, maar ook nu hult men zich al ruim 2 weken in stilzwijgen
dus als iemand mij verder wil helpen ...... heel graag
oftewel..... ik zoek een spreadsheet o.i.d. waarin ik de variabelen kan ingeven (20, 25, 30 of 35 dkm p/jr) , waarin ik kan aangeven het percentage "grote weg" en het percentage "stadsritten" , waarin ik de afschrijving kan aangeven als ik bij 3, 4, 5, 6, 7, of 8 jaar jaar ga inruilen, waar een "globale" kostprijs wordt gegeven van onderhoud (denk hierbij ook aan de grotere uitgaven banden, distributie etc etc)
deze vraag bij de Dealer en bij Landrover Nederland neergelegd en men kon ze niet beantwoorden, en ik kreeg het advies om even te bellen met Ford-Autolease in Amsterdam. echter ook daar wisten ze het niet, en verwezen ze me weer terug naar Landrover Nederland
kortom................ mijn vraag heeft voor de nodige turbulentie gezorgd.
ook zoek ik ervaring met de "garantie" rondom de Discovery, als ik deze in het 2de jaar naar aankoop stevig in de Dinitrol laat zetten, en of dat impact heeft op de fabrieksgarantie. ook deze vraag bij de Dealer neergelegd, maar ook nu hult men zich al ruim 2 weken in stilzwijgen
dus als iemand mij verder wil helpen ...... heel graag
-
Wim Janssen
Re: Landrover Nederland en mijn Dealer weten het niet
Als je een Land Rover zo cijfermatig wil benaderen, moet je volgens mij toch eens over een ander merk nadenken.
groeten
Wim Janssen
groeten
Wim Janssen
-
Edward
Dinitrol zit fabrieksgarantie niet in de weg. Er worden er genoeg in de Dinitrol gezet vóór de aflevering.
Een spreadsheet kan ik je niet aan helpen. Als ik dat zo belangrijk vond reed ik idd waarschijnlijk een bestelbusje.
Een spreadsheet kan ik je niet aan helpen. Als ik dat zo belangrijk vond reed ik idd waarschijnlijk een bestelbusje.
-
Marc-my-Words
Bram Troost Schreef:
-------------------------------------------------------
> wie kan mij helpen aan een redelijk nauwkeurige
> kostprijsberekening van een Discovery op grijs
> kenteken ?
>
> oftewel..... ik zoek een spreadsheet o.i.d. waarin
> ik de variabelen kan ingeven (20, 25, 30 of 35 dkm
> p/jr) , waarin ik kan aangeven het percentage
> "grote weg" en het percentage "stadsritten" ,
> waarin ik de afschrijving kan aangeven als ik bij
> 3, 4, 5, 6, 7, of 8 jaar jaar ga inruilen, waar
> een "globale" kostprijs wordt gegeven van
> onderhoud (denk hierbij ook aan de grotere
> uitgaven banden, distributie etc etc)
>
> deze vraag bij de Dealer en bij Landrover
> Nederland neergelegd en men kon ze niet
> beantwoorden, en ik kreeg het advies om even te
> bellen met Ford-Autolease in Amsterdam. echter ook
> daar wisten ze het niet, en verwezen ze me weer
> terug naar Landrover Nederland
>
> kortom................ mijn vraag heeft voor de
> nodige turbulentie gezorgd.
>
> ook zoek ik ervaring met de "garantie" rondom de
> Discovery, als ik deze in het 2de jaar naar
> aankoop stevig in de Dinitrol laat zetten, en of
> dat impact heeft op de fabrieksgarantie. ook deze
> vraag bij de Dealer neergelegd, maar ook nu hult
> men zich al ruim 2 weken in stilzwijgen
>
> dus als iemand mij verder wil helpen ...... heel
> graag
Bram,
Troost je, als je dit voor een andere auto wilt weten denk ik dat je er ook niet achter komt, op z'n best vind je gemiddelde cijfers.
Een interessante benadering via de "band" is kijken wat een Disco gaat kosten in de lease. Hiermee heb je een cijfer waarmee de lease-mij denkt uit de kosten te komen + een beetje winst en verzekering tegen onbetrouwbare klanten.
Absoluut heb je niks aan deze cijfers, maar in verhouding met andere auto's geeft dit dus een beeld.
Verder kan je natuurlijk kijken of er iemand hier een beetje een masochistische boekhoudkundige tik heeft: dan heb je de cijfers van die ene cijfer-freak.
Kosten (verwachte en onverwachte) zijn evenwel nogal afhankelijk van toeval, geluk en natuurlijk van het individuele rijgedrag.
Inruilwaarde is al helemaal een gok, ofwel dagkoersen waarbij de waarschuwing "resultaten uit het verleden geven geen ...." : in ieder geval nu zijn Disco's nogal snel in depreciatie. Op basis van de kennis van nu was investeren in een Defender een duidelijk "verstandiger" zet als investeren in een Disco
Een ding kan ik je wel vertellen: iedere auto is een onverstandige aankoop --- daarom kocht ik een Defender, dan wist ik het tenminste zeker: erg onverstandig en geheel op prettige het gevoel. En verder: ik houd al jaren het brandstofverbruik bij (want dat vertelt mij genoeg), en met een stuk meer werk zou ik ook de overige kosten kunnen opzoeken, maar goed: ik ben geen boekhouder, wil het liever niet weten ook.
Marc
> kenteken ?
>
>
>
>
>
> graag
Bram,
Troost je, als je dit voor een andere auto wilt weten denk ik dat je er ook niet achter komt, op z'n best vind je gemiddelde cijfers.
Een interessante benadering via de "band" is kijken wat een Disco gaat kosten in de lease. Hiermee heb je een cijfer waarmee de lease-mij denkt uit de kosten te komen + een beetje winst en verzekering tegen onbetrouwbare klanten.
Absoluut heb je niks aan deze cijfers, maar in verhouding met andere auto's geeft dit dus een beeld.
Verder kan je natuurlijk kijken of er iemand hier een beetje een masochistische boekhoudkundige tik heeft: dan heb je de cijfers van die ene cijfer-freak.
Kosten (verwachte en onverwachte) zijn evenwel nogal afhankelijk van toeval, geluk en natuurlijk van het individuele rijgedrag.
Inruilwaarde is al helemaal een gok, ofwel dagkoersen waarbij de waarschuwing "resultaten uit het verleden geven geen ...." : in ieder geval nu zijn Disco's nogal snel in depreciatie. Op basis van de kennis van nu was investeren in een Defender een duidelijk "verstandiger" zet als investeren in een Disco
Een ding kan ik je wel vertellen: iedere auto is een onverstandige aankoop --- daarom kocht ik een Defender, dan wist ik het tenminste zeker: erg onverstandig en geheel op prettige het gevoel. En verder: ik houd al jaren het brandstofverbruik bij (want dat vertelt mij genoeg), en met een stuk meer werk zou ik ook de overige kosten kunnen opzoeken, maar goed: ik ben geen boekhouder, wil het liever niet weten ook.
Marc
-
harro
Hoihoi
Ben ook bang dat er weinig zinnigs te krijgen is... ik heb met m'n boerenverstand en beperkte kennis van excel wel eens een soor spreadsheetje geknutseld dat een beetje een indicatie gaf...
Dus een lijstje vaste kosten, lijstje variabele kosten en een paar aannames en dat hele spulletje delen door de kilometers... eigenlijk wat je op de achterkant van een oude envelop ook kan.
De uitkomst van je sommen kan je waarschijnlijk wel gokken, hoe je ook rekent, een Disco wordt nooit de goedkoopste
Harro
Die 'nu het nog kan' lekker in z'n Disco II rijdt, hierna zal er wel weer zo'n grijze middenklasser komen...
Ben ook bang dat er weinig zinnigs te krijgen is... ik heb met m'n boerenverstand en beperkte kennis van excel wel eens een soor spreadsheetje geknutseld dat een beetje een indicatie gaf...
Dus een lijstje vaste kosten, lijstje variabele kosten en een paar aannames en dat hele spulletje delen door de kilometers... eigenlijk wat je op de achterkant van een oude envelop ook kan.
De uitkomst van je sommen kan je waarschijnlijk wel gokken, hoe je ook rekent, een Disco wordt nooit de goedkoopste
Harro
Die 'nu het nog kan' lekker in z'n Disco II rijdt, hierna zal er wel weer zo'n grijze middenklasser komen...
-
Marcel
Koop een normale auto op diesel om kilometers te maken, en een belastingvrije LR om mee te spelen. Dat is veel goedkoper.
Als je de kosten tot achter de komma wil weten, ga je met angst voor tegenvallers rijden.
Als je de kosten tot achter de komma wil weten, ga je met angst voor tegenvallers rijden.
-
Exfietser
Ik denk dat je de grootste kans om deze cijfers te krijgen hebt door verschillende leasebedrijven de bellen en zeggen dat een leasewagen wilt hebben. En dan zeggen dat je een disco wilt rijden natuurlijk. Dan moet je dus opgeven hoeveel km je wilt gaan rijden etc. Je krijgt dan een bedrag dat je elke maand moet gaan betalen. Ik denk dat dat bedrag dan een heel aardige indicatie is van de kosten en verzekering en wat extra risico's.
Arnold.
Arnold.
-
Henri
Maak je ook een speadsheet van je geprognotiseerde inkomsten over 3,4,5,6,7 en 8 jaar ? Inclusief onvoorziene uitgaven en kansberekening op eventuele uitval door ziekte.
Die 2 kun je dan grafisch met elkaar vergelijken om te bepalen of het een verstandig besluit zou zijn
Die 2 kun je dan grafisch met elkaar vergelijken om te bepalen of het een verstandig besluit zou zijn
-
Mike
Re: niemand weet dat van een individuele auto
Geen wonder.
Een kostenberekening van een leasemaatschappij zegt weinig tot niets.
Die hebben vele duizenden auto's rijden, waardoor de enorme kosten van een maandagmorgen-Discovery wegvallen tegen vele auto's die probleemloos rijden. Jammer dan.
Als jij alleen die slechte hebt, ben je aan de beurt...
Dus leasen, dat scheelt ook een Dinitrolbeurt.
En als je de maandtermijn te hoog vindt, een andere auto kiezen.
Een kostenberekening van een leasemaatschappij zegt weinig tot niets.
Die hebben vele duizenden auto's rijden, waardoor de enorme kosten van een maandagmorgen-Discovery wegvallen tegen vele auto's die probleemloos rijden. Jammer dan.
Als jij alleen die slechte hebt, ben je aan de beurt...
Dus leasen, dat scheelt ook een Dinitrolbeurt.
En als je de maandtermijn te hoog vindt, een andere auto kiezen.
-
hans kuipers
dit isnet een vraag als je naar de jaquar dealer gaat en vraagt hoeveel benzine verbruikt deze auto??
als je dit soort verhickles wilt rijden ''dikke autos''
moet je het doen omdat je het leuk vind en niet op een paar centen hoeft te kijken!!
ik zou zeggen ''RIEDN'' en anders je geld op de bank laten staan of een toyata prius kopen!!
hansdiezelfdodgeramv8ried
als je dit soort verhickles wilt rijden ''dikke autos''
moet je het doen omdat je het leuk vind en niet op een paar centen hoeft te kijken!!
ik zou zeggen ''RIEDN'' en anders je geld op de bank laten staan of een toyata prius kopen!!
hansdiezelfdodgeramv8ried
-
LaRobbie
Toen ik in '98 mijn nieuwe defender 110 county station (grijs kenteken) kocht had mijn accountant uitgerekend dat dit op 5 jaar met 30.000 km per jaar goedkoper was als een golf 1.9 diesel.
Echter de realiteit is en dat de prijs die je had uitgerekend moet vermenigvuldigen met de factor pi van het voorschrijdende gemiddelde en delen door de leeftijd van je vrouw.
Het kost je altijd meer maar de liefde die je terug krijgt is onbetaalbaar.
Dus kan je het veroorloven kopen dat ding en anders toch maar iets anders
Echter de realiteit is en dat de prijs die je had uitgerekend moet vermenigvuldigen met de factor pi van het voorschrijdende gemiddelde en delen door de leeftijd van je vrouw.
Het kost je altijd meer maar de liefde die je terug krijgt is onbetaalbaar.
Dus kan je het veroorloven kopen dat ding en anders toch maar iets anders
-
Gerard
LaRobbie Schreef:
> Toen ik in '98 mijn nieuwe defender 110 county
> station (grijs kenteken) kocht had mijn accountant
> uitgerekend dat dit op 5 jaar met 30.000 km per
> jaar goedkoper was als een golf 1.9 diesel.
Daar zijn accountants ook voor!
Je moet zo'n aanschaf goed onderbouwd aan je vrouw kunnen "verkopen" ...
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('a4a0c86d4949025af61dfff3b56ac31d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 13477919, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
> Toen ik in '98 mijn nieuwe defender 110 county
> station (grijs kenteken) kocht had mijn accountant
> uitgerekend dat dit op 5 jaar met 30.000 km per
> jaar goedkoper was als een golf 1.9 diesel.
Daar zijn accountants ook voor!
Je moet zo'n aanschaf goed onderbouwd aan je vrouw kunnen "verkopen" ...
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('a4a0c86d4949025af61dfff3b56ac31d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 13477919, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
-
Willem
LaRobbie Schreef:
>
> Echter de realiteit is en dat de prijs die je had
> uitgerekend moet vermenigvuldigen met de factor pi
> van het voorschrijdende gemiddelde en delen door
> de leeftijd van je vrouw.
>
Duidelijk, dus hoe ouder je vrouw, hoe goedkoper je auto!!
Gr Willem
[www.landrover-defender.eu]
>
>
Duidelijk, dus hoe ouder je vrouw, hoe goedkoper je auto!!
Gr Willem
[www.landrover-defender.eu]
-
90TD5'03
Bram Troost Schreef:
> kenteken ?
>
>
>
>
>
> graag
Bram,
Niemand KAN je objectief verder helpen!
Ik vrees dat je op zoekt bent naar zekerheden die niet te geven zijn. De rekenexercitie die jij wil doen is nauwelijks objectief te maken. Bijvoorbeeld de inschatting van de restwaarde is geen wetenschap, maar een inschatting van de marktsituatie over een langere periode en het daarbij te accepteren risicoprofiel voor de eigenaar van de auto.
Onderhoud- en brandstofkosten zijn nog redelijk te voorspellen aan de hand van historische ervaringen, maar worden uiteindelijk door de gebruiker bepaald door zijn gedrag in en met de auto.
Voor een leasemaatschappij (mijn vak!) worden dit soort berekeningen veelvuldig gedaan, maar altijd in de context van grotere aantallen. Wij kijken uiteindelijk meer naar gemiddelden dan naar resultaten van individuele auto's.
Als zelfstandig ondernemer die voor de keuze staat om een nieuwe auto te kopen en aan een Discovery denkt zou ik het volgende in ogenschouw nemen:
- hoge aanschafwaarde
- zeer conjunctuurgevoelige auto met een onzeker restwaardeverloop in de eerste 5 jaar
- merk met zeer wisselende ervaringen op het gebied van onderhoudskosten
- de auto heeft dus een bovengemiddeld hoog risicoprofiel
Je financiele positie moet je dus de ruimte bieden om dit risico te dragen en te accepteren. Als het financieel een beetje op het scherpst van de snede gaat is een Land Rover een slechte keuze.
Succes met afweging!
Groet van Marco
> kenteken ?
>
>
>
>
>
> graag
Bram,
Niemand KAN je objectief verder helpen!
Ik vrees dat je op zoekt bent naar zekerheden die niet te geven zijn. De rekenexercitie die jij wil doen is nauwelijks objectief te maken. Bijvoorbeeld de inschatting van de restwaarde is geen wetenschap, maar een inschatting van de marktsituatie over een langere periode en het daarbij te accepteren risicoprofiel voor de eigenaar van de auto.
Onderhoud- en brandstofkosten zijn nog redelijk te voorspellen aan de hand van historische ervaringen, maar worden uiteindelijk door de gebruiker bepaald door zijn gedrag in en met de auto.
Voor een leasemaatschappij (mijn vak!) worden dit soort berekeningen veelvuldig gedaan, maar altijd in de context van grotere aantallen. Wij kijken uiteindelijk meer naar gemiddelden dan naar resultaten van individuele auto's.
Als zelfstandig ondernemer die voor de keuze staat om een nieuwe auto te kopen en aan een Discovery denkt zou ik het volgende in ogenschouw nemen:
- hoge aanschafwaarde
- zeer conjunctuurgevoelige auto met een onzeker restwaardeverloop in de eerste 5 jaar
- merk met zeer wisselende ervaringen op het gebied van onderhoudskosten
- de auto heeft dus een bovengemiddeld hoog risicoprofiel
Je financiele positie moet je dus de ruimte bieden om dit risico te dragen en te accepteren. Als het financieel een beetje op het scherpst van de snede gaat is een Land Rover een slechte keuze.
Succes met afweging!
Groet van Marco
-
harro
LaRobbie Schreef:
---------------------------------------------------------
Je vergeet te er 2e paasdag bij op te tellen... zo klopt het nooit
---------------------------------------------------------
Je vergeet te er 2e paasdag bij op te tellen... zo klopt het nooit
-
LaRobbie
ja weet ik maar dat tellen met die eieren ben ik elke keer de kluts kwijt en heb ik weer een omelet
-
Marc-my-Words
Marcel Schreef:
> Koop een normale auto op diesel om kilometers te
> maken, en een belastingvrije LR om mee te spelen.
> Dat is veel goedkoper.
>
> Als je de kosten tot achter de komma wil weten, ga
> je met angst voor tegenvallers rijden.
Nog goedkoper, koop een "normale" maar belastingvrije diesel voor de dagelijkse kilometers.
Je hebt onder de € 10.000 al diverse belastingvrije met 0 kilometers op de teller.
En ... ik heb hier in de "aanbieding" een 25 jarige luxe diesel, 1:16-1:17, gegalvaniseerd chassis (wel van een "fout" merk, althans in de gen van velen hier), 345.000 km ... dus ook belastingvrij (spaart ± € 1100) en goedkoop verzekeren -- ben er zelf bij gebrek aan LandRover mee op en neer naar Andorra geweest, heerlijk relaxed rijden (want ik ben ook op de penning).
Als je je nerveus maakt m.b.t. de kosten moet je volgens mij niet aan een LandRover denken, en al helemaal niet aan een Disco of een andere met veel toeters en bellen.
Marc
> Koop een normale auto op diesel om kilometers te
> maken, en een belastingvrije LR om mee te spelen.
> Dat is veel goedkoper.
>
> Als je de kosten tot achter de komma wil weten, ga
> je met angst voor tegenvallers rijden.
Nog goedkoper, koop een "normale" maar belastingvrije diesel voor de dagelijkse kilometers.
Je hebt onder de € 10.000 al diverse belastingvrije met 0 kilometers op de teller.
En ... ik heb hier in de "aanbieding" een 25 jarige luxe diesel, 1:16-1:17, gegalvaniseerd chassis (wel van een "fout" merk, althans in de gen van velen hier), 345.000 km ... dus ook belastingvrij (spaart ± € 1100) en goedkoop verzekeren -- ben er zelf bij gebrek aan LandRover mee op en neer naar Andorra geweest, heerlijk relaxed rijden (want ik ben ook op de penning).
Als je je nerveus maakt m.b.t. de kosten moet je volgens mij niet aan een LandRover denken, en al helemaal niet aan een Disco of een andere met veel toeters en bellen.
Marc
-
Marc-my-Words
90TD5'03 Schreef:
>
> Voor een leasemaatschappij (mijn vak!) ....
>
> Als zelfstandig ondernemer die voor de keuze staat
> om een nieuwe auto te kopen en aan een Discovery
> denkt zou ik het volgende in ogenschouw nemen:
> - hoge aanschafwaarde
> - zeer conjunctuurgevoelige auto met een onzeker
> restwaardeverloop in de eerste 5 jaar
> - merk met zeer wisselende ervaringen op het
> gebied van onderhoudskosten
> - de auto heeft dus een bovengemiddeld hoog
> risicoprofiel
>
> Je financiele positie moet je dus de ruimte bieden
> om dit risico te dragen en te accepteren. Als het
> financieel een beetje op het scherpst van de snede
> gaat is een Land Rover een slechte keuze.
>
> Succes met afweging!
>
> Groet van Marco
Marco,
Nu ben ik wel nieuwsgierig wat je als punten geeft aan een Defender 90/110 Td5/Puma, vooral omdat je zelf kennelijk een 90Td5 hebt.
Marc
>
> Voor een leasemaatschappij (mijn vak!) ....
>
> Als zelfstandig ondernemer die voor de keuze staat
> om een nieuwe auto te kopen en aan een Discovery
> denkt zou ik het volgende in ogenschouw nemen:
> - hoge aanschafwaarde
> - zeer conjunctuurgevoelige auto met een onzeker
> restwaardeverloop in de eerste 5 jaar
> - merk met zeer wisselende ervaringen op het
> gebied van onderhoudskosten
> - de auto heeft dus een bovengemiddeld hoog
> risicoprofiel
>
> Je financiele positie moet je dus de ruimte bieden
> om dit risico te dragen en te accepteren. Als het
> financieel een beetje op het scherpst van de snede
> gaat is een Land Rover een slechte keuze.
>
> Succes met afweging!
>
> Groet van Marco
Marco,
Nu ben ik wel nieuwsgierig wat je als punten geeft aan een Defender 90/110 Td5/Puma, vooral omdat je zelf kennelijk een 90Td5 hebt.
Marc
-
bram
hoi allen
dankjewel voor de vele reacties, en uit de reacties heb ik in ieder geval de bevestiging gekregen (die ik overigens al had) dat ik gewoon lekker door blijf rijden met de Landrovers (in volgorde heb ik gehad Disco2 TD5, Disco2 TD5, Defender 110 TD5, Defender TD4 en nu Disco3 2.7)
het is natuurlijk niet een kwestie van "zuinigheid" want dan had ik een Dacia Logan gekocht (of misschien wel een Duster, vanwege de leuke reclame)
voor mij is het zo dat ik de Disco3 100% zakelijk rij, en dat ik de Disco3 ook inzet voor commercieel vervoer (auto-transporten/motor-transporten) en één van de opdrachtgevers wilde graag uitleg over de berekening van de kilometerprijs die ik voor dat klassieker-transport reken. en de kilometerprijs is in ieder geval opgebouwd uit diverse componenten zoals: brandstof, afschrijving, onderhoud, verzekering etc.etc.
zelf ben ik redelijk ver in een kilometerprijs, want meestal ruil in in na 2 jaar (hoge afschrijving) , dus ik heb die kosten wel op een rijtje, maar wilde graag weten hoe het is als ik de Landrover "langer" in dienst hou
ik ga dus gewoon verder zoals altijd al deed...... en dat is Landrover rijden
Bram
dankjewel voor de vele reacties, en uit de reacties heb ik in ieder geval de bevestiging gekregen (die ik overigens al had) dat ik gewoon lekker door blijf rijden met de Landrovers (in volgorde heb ik gehad Disco2 TD5, Disco2 TD5, Defender 110 TD5, Defender TD4 en nu Disco3 2.7)
het is natuurlijk niet een kwestie van "zuinigheid" want dan had ik een Dacia Logan gekocht (of misschien wel een Duster, vanwege de leuke reclame)
voor mij is het zo dat ik de Disco3 100% zakelijk rij, en dat ik de Disco3 ook inzet voor commercieel vervoer (auto-transporten/motor-transporten) en één van de opdrachtgevers wilde graag uitleg over de berekening van de kilometerprijs die ik voor dat klassieker-transport reken. en de kilometerprijs is in ieder geval opgebouwd uit diverse componenten zoals: brandstof, afschrijving, onderhoud, verzekering etc.etc.
zelf ben ik redelijk ver in een kilometerprijs, want meestal ruil in in na 2 jaar (hoge afschrijving) , dus ik heb die kosten wel op een rijtje, maar wilde graag weten hoe het is als ik de Landrover "langer" in dienst hou
ik ga dus gewoon verder zoals altijd al deed...... en dat is Landrover rijden
Bram
-
90TD5'03
Marc-my-Words Schreef:> Marco,
>
> Nu ben ik wel nieuwsgierig wat je als punten geeft
> aan een Defender 90/110 Td5/Puma, vooral omdat je
> zelf kennelijk een 90Td5 hebt.
>
> Marc
Ha die Marc,
Uit zakelijk oogpunt is een Defender ook voor een leasemaatschappij een zeer risicovolle auto. Zelfde argumenten als ik bij de Discovery heb gegeven. Voor de Defender zijn de risico's echter nog wat groter omdat daarbij ook de aard van het gebruik nogal afwijkt van een reguliere auto. Vaak met zware aanhangers rijden, daadwerkelijk gebruik in het terrein en wat minder zorgvuldig gebruik komt dan wat vaker voor. Dat wil niet zeggen dat je een Defender niet zakelijk zou moeten rijden, het betekent alleen dat je wat flexibeler moet zijn in het accepteren van kosten en risico's.
En inderdaad, ik rij zelf een 90 TD5. En als ik kijk naar kosten, comfort en bedrijfszekerheid dan is het een dramatische keuze, maar toch wil ik 'm niet kwijt. Volgens mij heb jij dezelfde houding!
Groet van Marco!
>
> Nu ben ik wel nieuwsgierig wat je als punten geeft
> aan een Defender 90/110 Td5/Puma, vooral omdat je
> zelf kennelijk een 90Td5 hebt.
>
> Marc
Ha die Marc,
Uit zakelijk oogpunt is een Defender ook voor een leasemaatschappij een zeer risicovolle auto. Zelfde argumenten als ik bij de Discovery heb gegeven. Voor de Defender zijn de risico's echter nog wat groter omdat daarbij ook de aard van het gebruik nogal afwijkt van een reguliere auto. Vaak met zware aanhangers rijden, daadwerkelijk gebruik in het terrein en wat minder zorgvuldig gebruik komt dan wat vaker voor. Dat wil niet zeggen dat je een Defender niet zakelijk zou moeten rijden, het betekent alleen dat je wat flexibeler moet zijn in het accepteren van kosten en risico's.
En inderdaad, ik rij zelf een 90 TD5. En als ik kijk naar kosten, comfort en bedrijfszekerheid dan is het een dramatische keuze, maar toch wil ik 'm niet kwijt. Volgens mij heb jij dezelfde houding!
Groet van Marco!
-
Marc-my-Words
90TD5'03 Schreef:
> Marc-my-Words Schreef:> Marco,
> >
> > Nu ben ik wel nieuwsgierig wat je als punten
> geeft
> > aan een Defender 90/110 Td5/Puma, vooral omdat
> je
> > zelf kennelijk een 90Td5 hebt.
> >
> > Marc
>
> Ha die Marc,
>
> Uit zakelijk oogpunt is een Defender ook voor een
> leasemaatschappij een zeer risicovolle auto.
> Zelfde argumenten als ik bij de Discovery heb
> gegeven. Voor de Defender zijn de risico's echter
> nog wat groter omdat daarbij ook de aard van het
> gebruik nogal afwijkt van een reguliere auto. Vaak
> met zware aanhangers rijden, daadwerkelijk gebruik
> in het terrein en wat minder zorgvuldig gebruik
> komt dan wat vaker voor. Dat wil niet zeggen dat
> je een Defender niet zakelijk zou moeten rijden,
> het betekent alleen dat je wat flexibeler moet
> zijn in het accepteren van kosten en risico's.
>
> En inderdaad, ik rij zelf een 90 TD5. En als ik
> kijk naar kosten, comfort en bedrijfszekerheid dan
> is het een dramatische keuze, maar toch wil ik 'm
> niet kwijt. Volgens mij heb jij dezelfde houding!
>
> Groet van Marco!
Marco,
Ik vind het allemaal niet zo dramatisch: qua kosten, comfort en bedrijfszekerheid heeft mijn vorige 110 me niet teleurgesteld.
Nu ben ik misschien gewoon netjes qua "aanslag" op het ding, niet netjes overigens qua poetsen etc. en ook niet overdreven qua overige onderhoud.
Voldoende tot goed is ruimschoots goed genoeg.
Verder wellicht ook geluk gehad want mijn 110 had nauwelijks onverwachte kosten (lichtschakelaar, koppelingscylinder, een paar wiellagers, meenemers, dat waren van die dingen die niet per se zouden hoeven in 10 jaar 200.000 kilometer).
De bedrijfszekerheid was voor mij zelfs opvallend hoog: in 10 jaar tijd niet een keer echt stil komen te staan, hoogstens eens een keertje met wat extra zorg naar huis gereden -- misschien helpt het wel dat ik 10 jaar geleden het WW-lidmaatschap heb opgezegd.
En comfort, dat is iets rekkelijks en hangt vooral van je verwachtingspatroon af.
Netto kwam deze 110 dus niet opvallend duurder uit als de gemiddelde middenklasser die ik ervoor reed (muv de brandstofkosten en de rentelasten). De kale afschrijving pakte gewoon heel netjes uit (een heel verschil met een Disco) en het onderhoud viel eigenlijk ook best mee. Maar ik kan me voorstellen dat een leasemij toch wat bedenkelijker tegen een Defender aankijkt (ook omdat die zelden of nooit 10 jaar of langer doorgaan).
Maar het klopt, hoewel ik het een sport vind om zuinig te zijn waar het kan is dat niet mijn enige drijfveer.
Mijn overgrootmoeder zijn al: beter eens weelde als altijd armoe.
Marc
> Marc-my-Words Schreef:> Marco,
> >
> > Nu ben ik wel nieuwsgierig wat je als punten
> geeft
> > aan een Defender 90/110 Td5/Puma, vooral omdat
> je
> > zelf kennelijk een 90Td5 hebt.
> >
> > Marc
>
> Ha die Marc,
>
> Uit zakelijk oogpunt is een Defender ook voor een
> leasemaatschappij een zeer risicovolle auto.
> Zelfde argumenten als ik bij de Discovery heb
> gegeven. Voor de Defender zijn de risico's echter
> nog wat groter omdat daarbij ook de aard van het
> gebruik nogal afwijkt van een reguliere auto. Vaak
> met zware aanhangers rijden, daadwerkelijk gebruik
> in het terrein en wat minder zorgvuldig gebruik
> komt dan wat vaker voor. Dat wil niet zeggen dat
> je een Defender niet zakelijk zou moeten rijden,
> het betekent alleen dat je wat flexibeler moet
> zijn in het accepteren van kosten en risico's.
>
> En inderdaad, ik rij zelf een 90 TD5. En als ik
> kijk naar kosten, comfort en bedrijfszekerheid dan
> is het een dramatische keuze, maar toch wil ik 'm
> niet kwijt. Volgens mij heb jij dezelfde houding!
>
> Groet van Marco!
Marco,
Ik vind het allemaal niet zo dramatisch: qua kosten, comfort en bedrijfszekerheid heeft mijn vorige 110 me niet teleurgesteld.
Nu ben ik misschien gewoon netjes qua "aanslag" op het ding, niet netjes overigens qua poetsen etc. en ook niet overdreven qua overige onderhoud.
Voldoende tot goed is ruimschoots goed genoeg.
Verder wellicht ook geluk gehad want mijn 110 had nauwelijks onverwachte kosten (lichtschakelaar, koppelingscylinder, een paar wiellagers, meenemers, dat waren van die dingen die niet per se zouden hoeven in 10 jaar 200.000 kilometer).
De bedrijfszekerheid was voor mij zelfs opvallend hoog: in 10 jaar tijd niet een keer echt stil komen te staan, hoogstens eens een keertje met wat extra zorg naar huis gereden -- misschien helpt het wel dat ik 10 jaar geleden het WW-lidmaatschap heb opgezegd.
En comfort, dat is iets rekkelijks en hangt vooral van je verwachtingspatroon af.
Netto kwam deze 110 dus niet opvallend duurder uit als de gemiddelde middenklasser die ik ervoor reed (muv de brandstofkosten en de rentelasten). De kale afschrijving pakte gewoon heel netjes uit (een heel verschil met een Disco) en het onderhoud viel eigenlijk ook best mee. Maar ik kan me voorstellen dat een leasemij toch wat bedenkelijker tegen een Defender aankijkt (ook omdat die zelden of nooit 10 jaar of langer doorgaan).
Maar het klopt, hoewel ik het een sport vind om zuinig te zijn waar het kan is dat niet mijn enige drijfveer.
Mijn overgrootmoeder zijn al: beter eens weelde als altijd armoe.
Marc
-
Marc-my-Words
bram Schreef:
> hoi allen
>
> dankjewel voor de vele reacties, en uit de
> reacties heb ik in ieder geval de bevestiging
> gekregen (die ik overigens al had) dat ik gewoon
> lekker door blijf rijden met de Landrovers (in
> volgorde heb ik gehad Disco2 TD5, Disco2 TD5,
> Defender 110 TD5, Defender TD4 en nu Disco3 2.7)
>
> het is natuurlijk niet een kwestie van
> "zuinigheid" want dan had ik een Dacia Logan
> gekocht (of misschien wel een Duster, vanwege de
> leuke reclame)
>
> voor mij is het zo dat ik de Disco3 100% zakelijk
> rij, en dat ik de Disco3 ook inzet voor
> commercieel vervoer
> (auto-transporten/motor-transporten) en één van
> de opdrachtgevers wilde graag uitleg over de
> berekening van de kilometerprijs die ik voor dat
> klassieker-transport reken. en de kilometerprijs
> is in ieder geval opgebouwd uit diverse
> componenten zoals: brandstof, afschrijving,
> onderhoud, verzekering etc.etc.
>
> zelf ben ik redelijk ver in een kilometerprijs,
> want meestal ruil in in na 2 jaar (hoge
> afschrijving) , dus ik heb die kosten wel op een
> rijtje, maar wilde graag weten hoe het is als ik
> de Landrover "langer" in dienst hou
>
> ik ga dus gewoon verder zoals altijd al deed......
> en dat is Landrover rijden
>
> Bram
Bram,
Mij lijkt dat je een heleboel kan "verdienen" door 1 a 3 jaar door te rijden (natuurlijk een beetje afhankelijk van je jaarlijkse kilometers).
Trek die 2-jaars afschrijving maar eens liniair door, en zet dit af tegen de een reële marktwaarde en de verwachtte onkosten.
(En als je het eerlijk doet moet je dan ook het renteverlies kapitaliseren.)
Hoe de markt mbt een Disco3 is weet ik niet maar alleen bij model-wisselingen heb je wel eens een extra dip in de waarde-ontwikkeling, verder is het gemiddeld een "aflopende" zaak, ieder volgend jaar minder (minder waarde, maar ook minder afschrijving).
Marc
> hoi allen
>
> dankjewel voor de vele reacties, en uit de
> reacties heb ik in ieder geval de bevestiging
> gekregen (die ik overigens al had) dat ik gewoon
> lekker door blijf rijden met de Landrovers (in
> volgorde heb ik gehad Disco2 TD5, Disco2 TD5,
> Defender 110 TD5, Defender TD4 en nu Disco3 2.7)
>
> het is natuurlijk niet een kwestie van
> "zuinigheid" want dan had ik een Dacia Logan
> gekocht (of misschien wel een Duster, vanwege de
> leuke reclame)
>
> voor mij is het zo dat ik de Disco3 100% zakelijk
> rij, en dat ik de Disco3 ook inzet voor
> commercieel vervoer
> (auto-transporten/motor-transporten) en één van
> de opdrachtgevers wilde graag uitleg over de
> berekening van de kilometerprijs die ik voor dat
> klassieker-transport reken. en de kilometerprijs
> is in ieder geval opgebouwd uit diverse
> componenten zoals: brandstof, afschrijving,
> onderhoud, verzekering etc.etc.
>
> zelf ben ik redelijk ver in een kilometerprijs,
> want meestal ruil in in na 2 jaar (hoge
> afschrijving) , dus ik heb die kosten wel op een
> rijtje, maar wilde graag weten hoe het is als ik
> de Landrover "langer" in dienst hou
>
> ik ga dus gewoon verder zoals altijd al deed......
> en dat is Landrover rijden
>
> Bram
Bram,
Mij lijkt dat je een heleboel kan "verdienen" door 1 a 3 jaar door te rijden (natuurlijk een beetje afhankelijk van je jaarlijkse kilometers).
Trek die 2-jaars afschrijving maar eens liniair door, en zet dit af tegen de een reële marktwaarde en de verwachtte onkosten.
(En als je het eerlijk doet moet je dan ook het renteverlies kapitaliseren.)
Hoe de markt mbt een Disco3 is weet ik niet maar alleen bij model-wisselingen heb je wel eens een extra dip in de waarde-ontwikkeling, verder is het gemiddeld een "aflopende" zaak, ieder volgend jaar minder (minder waarde, maar ook minder afschrijving).
Marc