Verschil SII / SIII assen.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jaap

Verschil SII / SIII assen.

Bericht door Jaap »

Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de rover series 2 en series 3 assen Niet de salisbury.
Ik dacht dat ze gelijk waren?

Jaap
jarne

Re: Verschil SII / SIII assen.

Bericht door jarne »

Bij de serie 2 (1958-1961) as zit de spoorstangarm bovenop de fusee en bij de serie 3 eronder.
Zijn dus niet hetzelfde...
Grt,
Jarne
jaap

Bericht door jaap »

Is verder al het binnen werk hetzelfde en dus uitwisselbaar.
met andere worden alleen de swivelhousing is anders ?
Differentialen steekassen naven zijn allemaal gelijk ?

Jaap
88serie123

Bericht door 88serie123 »

Hoi, SII heeft idd de droparms bovenop en SIIA en SIII onder. Het diff huis is anders qua vorm, maar niet inwendig. Verder verschillen de remtrommels per type 88 of 109. Na 1976 heeft de vooras SIII 88 dezelfde als een 109.
huib

Bericht door huib »

de studs waar de wielen mee vast zitten zijn ook anders bij een serie 2
jarne

Bericht door jarne »

De inhoud van de swivels is inderdaad anders (o.a. de lagers)
diff's zijn nagenoeg hetzelfde, ligt een beetje uit welk jaar de as is.
Aan de hand van het as nummer kan je veel te weten komen.
als je een serie 3 as nodig hebt: zet de 2 as te koop en koop een 3 as! veel makelijker!
Ron Bolleboom heeft er vast wel eentje liggen.
Er is vast wel iemand een serie 2 aan het opknappen, deze 'echte' serie 2 assen duiken nog maar zelden op en onderdelen zijn soms moeilijk te vinden, zeker hier in Nederland. Als er al een onderdeel opduikt wil de handel er gelijk goud voor hebben!
Ombouwen kan wel maar er worden al zo veel originele Landrovers verpest!

groet,
Jarne.
Def130 Traveling in Style

Bericht door Def130 Traveling in Style »

Idd; andere diameter. Even inhakend op dit draadje... Is de remmerij wel hetzelfde bij serie 2 en 3?

Groeten,

Tsjip ('59 109 Series II)
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Nee, de trommels van een S3 hebben grotere gaten t.b.v. de wielbouten en en dubbele rand.

Dennis B
Def130 Traveling in Style

Bericht door Def130 Traveling in Style »

Dennis,

De assen die onder mijn series II zitten zijn niet compleet meer. De droparm van mijn series II vooras; kan ik die overzetten op een series III as? Ik kan het antwoord al bijna raden, maar toch... Ik ging er een beetje vanuit dat dit spul uitwisselbaar was en heb er dus een paar series III assen bij gekocht, voor onderdelen. De studs die dikker zijn (en de droparm), waren me al opgevallen. Voor de rest zag ik zo snel geen verschillen. Ik word nu toch wel nieuwsgierig en zit aan boord; dus kan niet even kijken.

Vriendelijke groet,

Tsjipke
jarne

Bericht door jarne »

Mocht je onderdelen voor je serie 2 as nodig hebben, dan moet je het eens bij Dunsfold in Engeland proberen de hebben nog aardig wat van dit spul liggen.
De prijzen vallen ook erg mee.

Groet
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het zijn inderdaad de dikkere draadeinden die ervoor zorgen dat de hooggeplaatste armen niet op de fuseehuizen passen.
Qua originaliteit zijn de hooggeplaatste armen natuurlijk wel het mooiste, maar de laag geplaatste armen zijn niet direct fout.
Er zijn namelijk ook officiële modificatiesets geleverd door Land Rover om de versie met de dunne draadeinden van getrapte draadeinden te voorzien, waardoor de lage armen geplaatst konden worden en de fusees voorzien konden worden van Rialkobussen i.p.v. twee conische lagers.

Dennis B
Jaap

Bericht door Jaap »

Bedankt voor alle info. Ik weet in iedergeval meer van de assen nu.
Ik heb zelf een series drie SWB die het nu met een paar dagen ellenden van koppeleing ontluchten weer rijdt.
en ben eigelijk op zoek naar een spare differentieel want het begint meer en meer te janken.
Ik heb achter een limited slip differentieel (exbelg) maar dat functioneer niet meer (frictie platen waarschijnlijk versleten)
en wil het vervangen eerst maar eens een gewoon origineel open diff en dan de oude mischien voorzien van een truetrac
Maar ik ben geen terrein rijder dus echt noodzakelijk is het niet.

Jaap
jaap

7.5x16 michelin xzl

Bericht door jaap »

Hallo,

Ik ben nog op zoek naar 1 goede michelin xzl 7.5x16

Jaap
paulus 109

Re: 7.5x16 michelin xzl

Bericht door paulus 109 »

zet dat even op de markt rechts dan heb je meer kans en blijft het hier schoon
Plaats reactie