Aandrijfas

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
roony

Aandrijfas

Bericht door roony »

Is het mogelijk om een aandrijfas te verlengen en wat is de maximale lengte?

Roony
Rob

Re: Aandrijfas

Bericht door Rob »

Beste Roony,

Ik weet niet of de heren van Land Rover het er mee eens zijn,
maar technisch gezien lijkt mij het verlengen van een aandrijfas geen probleem mits dit nauwkeurig gebeurt.
Ik ga zelf mijn achter aandrijfas ook verlengen dit ga ik doen door met een kras pen een duidelijk streep over het geheel te maken zodat de kruis koppelingen in een lijn blijven anders krijg je oneenparige beweging.
Hierna snij ik met een grote pijpensnijer de aandrijfas door waarna ik een stukje van ongeveer 50 cm er tussen ga lassen.

Graag andere mede land rover rijders commentaar.
Sterkte groet Rob
Joost88

Bericht door Joost88 »

het is te berekenen hoe lang hij mag/kan worden. Vaak zie je bij bussen en vrachtwagens dat ze tussenlagers maken en de as opdelen in kleinere stukken, dat is natuurlijk niet voor niks.

Als je hem zelf gaat verlengen vraag ik me af hoe je hem recht kan houden met het lassen. Het trekt namelijk altijd dus je zult een goede lasmal moeten hebben. Of uitklokken tijdens het lassen en precies weten waar je moet lassen om hem recht te houden, daar is toch wel wat ervaring en inzicht bij nodig lijkt mij.
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

Ik heb mijne een keer laten verlengen. Hun draaien de oude buis ertussenuit en lassen er een nieuwe buis op van de goede lengte en balanceren hem ook meteen. Koste toen 250 voor 2 assen.

Nu heb ik custom made assen.

Anyway, ze kunnen best lang zijn. De cardanas van mijn Buick was rechtop gezet bijna even lang als ik (2m).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
roony

Bericht door roony »

Hoi Rob,

Het balanceren en uitlijnen was mij al duidelijk.
Daar zie ik niet zo'n groot probleem, gewoon een goede mal maken en op de juiste wijze verlassen.
Dus de as draaien zodat er 1 las wordt gelegd.

Ik dacht dat er een maximale maat zou zijn maar feitelijk komt het er dus op neer gewoon doen en als het breekt pech gehad.

Is het mogelijk om foto's te sturen van de aanpassingen, in ideeën en andere inzichten ben ik altijd geintresseerd.

Groet,

Roony
Rob

Bericht door Rob »

Roony,

Het duurt nog wel een aantal weken voordat ik zover ben ik heb net mijn 84' 110 gestript nu ga ik eerst het chassis weer netjes maken.
Daarna stralen en verzinken.
Hierna TD5 blok en bak in bouwen en dan zijn de aandrijfassen aan de beurt.
Als ik je tegen die tijd nog terug kan vinden op het forum stuur ik je een aantal detail foto,s.
Jammer dat ik deze site geen foto,s kan toe voegen anders had ik nu al een foto van "mijn project" gevoegd

gr Rob
Plaats reactie