elektrische fan

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RRC Pierre

elektrische fan

Bericht door RRC Pierre »

onlangs mijn rrc laten nakijken bij iwema; tering wat een verschil, heb opeens een sportwagen!! lang leve de 3.9i!!

alleen wordt de motor nu snel warm bij stil staan in file of stad verkeer. Ik vermoed mijn viscose fan en ben daarom van plan deze ter vervangen met een elektrische. Weet iemand welke ik daarvoor het beste kan nemen? En zijn deze tweede hands een beetje te vinden?

Alvast bedankt!

gr. Peter
bertil

Re: elektrische fan

Bericht door bertil »

hoi,

Bij bart van dessel heb je grote kans

bertil
Martijn ten Broeke

Bericht door Martijn ten Broeke »

Ik heb in mijn 110 een dubbele van een alfa 155 zitten, moet deze alleen nog aansluiten op een thermostaat!

Foto's Amsterdam-Dakar

Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a0c6fddbe6521afcf4c30d22d1ba89e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 13447855, 600, 600, 'Loading image ...', false);
G-men (gargamel)

Bericht door G-men (gargamel) »

Bij Paddocks verkopen ze een Kenlowe 14"ventilator die 2 toeren heeft.
Komt compleet met regelunit en electronische thermostaat die tussen de lamellen van de radiateur schuift.
Schakelpunten zijn instelbaar met een pot-metertje op de primt.

Past in de bestaande schroud (kap) en bevalt mij prima. (4.6-V8)

Gerrit
Tom

Bericht door Tom »

Wat hebben ze aan je LPG systeem dan aangepast dat je opeens een sportwagen hebt?

Grt Tom
Dirk109

Bericht door Dirk109 »

Ik ben ook bij Iwema geweest met mijn 109 lpg/2.25 het is helaas(of gelukkig) geen sportwagen geworden.
Wel hier en daar wat afgesteld en zoals bij iedereen(?) andere bougie's en kabels.
Het verschil was bijna niet merkbaar wel veel geleerd en wat trucjes en handigheidjes geleerd.

Dirk 109
RRC Pierre

Bericht door RRC Pierre »

twee jaar geleden een nieuwe motor geplaatst; oude 3.5 met nieuwe 3.9; ondanks ik vond dat deze twee jaar lang heerlijk reed heb ik er met iwema nu toch meer performance uit gekregen vanwege het volgende:
- verkeerde ontsteking; dit omdat de as in de onsteking verroest was als gevolg van het ontbreken van een viltje met olie onder de rotor
- efi zoog valse lucht; tijdens de ombouw natuurlijk efi uit elkaar gehad en tijdens de opbouw geen afvlakmiddel toegepast (had ook geen idee dat dit er tussen moest...)
- en natuurijk bougies en kabels vervangen

sportwagen is misschien ook een beetje overdreven... wel meer power dan eerst

wil geen reclamebureau zijn voor iwema maar wel relaxed om nu een garage gevonden te hebben die de hele motor goed kan doormeten met iemand die daar ook goed verstand van heeft.

gr.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/01/2011 22:08 door RRC Pierre.
Benno

Bericht door Benno »

viscokoppelingen die kapot gaan (nee, geen viscose fan dus) zijn vrij gemakkelijk te checken. als de fan heel losjes draait als je hem met de hand beweegt dan zal hij wel kapot zijn, zeker met warme motor dan moet hij nl. behoorlijk zwaar draaien. Normaal is eerder de klacht dat hij teveel koelt bij de auto's die ik ken en daarvoor wordt hij ook vaker verwijderd.. Je kunt een andere thermostaat overwegen (82 of 73 bv.) als je met deze buitentemperaturen al oververhit dan voorzie ik van de zomer nl. wel problemen. Is de ontsteking per ongeluk niet te vroeg komen te staan waardoor hij oververhit. De kenlowe of andere electrische fans geven wel een betere regelbaarheid (alleen aan wanneer nodig) dan een viscokoppeling

Ik zou zelf eens overwegen om op de autosloperij te kijken naar vergelijkbare fans en die te monteren, is vast een stuk goedkoper. Een kenlowe of vergelijkbaar kost je al snel een 150 euro nieuw denk ik.

groet,

Benno
Joost88

Bericht door Joost88 »

ik heb hem van de sloop uit een bus getrokken. Eentje die er wel uit zag alsof hij veel lucht kon verplaatsen, en dat doet hij ook voldoende. De fan kostte €10 ofzo.
Aansturing heb ik met een universele thermoschakelaar gedaan, niet instelbaar. Die kostte ongeveer €15.
Ik heb zelf een stuk leiding gemaakt waar de thermoschakelaar in kan.
In de auto een schakelaar gemaakt om de thermoschakelaar te overbruggen in geval van nood met een controlelampje dat aan gaat als de fan draait.
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Wim Janssen heeft in zijn One-Ten een Fan-set van een Ford Scorpio gezet. Deze Scorpio's vind je genoeg op de sloop (model is geflopt, maar wel goede techniek) Thermostaatje erbij en klaar.
Misschien past die ook in een RRC.

Ik heb zelf een nieuwe Visco er ingezet omdat de oude vastzat. Bij het rijden op de autoweg blies die fan zo hard dat de deuken zowat uit de motorkap werden gedrukt.

Succes,

Jos
Bas Wit

Bericht door Bas Wit »

Ik heb een dubbele fan van een BX of bestel-citroen in mijn RR zitten, maar in de 110 een kenlowe.
ALs ik nu kon kiezen zou ik gelijk voor de iets duurdere optie van Kenlowe gaan. Daar zit een thermostaat bij die je in de radiator steekt (dus niet in het koelsysteem) met een relais en schakelkast. Veel makkelijker dan zelf knutselen met een oude fan.
Ik had het in een uurtje gemonteerd! Gelijk doen!

grt Bas
Plaats reactie