Brandstofverbruik V8 verminderen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Wim Janssen »

Terugkomend op mijn verhaal rondom de inbouw van een snorkel op een 3,5 V8 carbs
[landrover.startpagina.nl] het volgende.

Ik heb dus op een gegeven moment een nieuw centraal K&N filter gemonteerd omdat mijn 2 kleine K&N filters zwaar vervuild waren, maar ook omdat deze vanwege hun plaatsing met name in de zomer behoorlijk warme lucht aanzogen.
Bij het afstellen van de LPG op de nieuwe luchtfilter setup, viel ons op dat op het moment dat de elektrische fan inschakelde alle meetwaarden van de viergasmeter behoorlijk verstoord werden. M.a.w. de lucht/brandstofverhouding werd veel te rijk. Advies was de luchtaanzuiging naar een punt te brengen dat niet beïnvloed werd door allerlei veranderende luchtstromen en bij voorkeur koel. Typisch geval voor een snorkel.

Snorkel opgebouwd via een 200TDI filterhuis met K&N filter. Weer af laten stellen en dit ging feilloos. Lambda is 1 oftewel 14,7 delen lucht op 1 deel brandstof. Geen invloed van inschakelende fan.
Helaas bleef mijn verbruik op 1:3,9 hangen waar ik vroeger met de 2 kleine K&N filters 1:4,6 haalde. Dit zinde me niet en dus een brainstormsessie met mezelf georganiseerd.
Ik had al eens een lambdasonde in de uitlaat gemonteerd om enige controle op het brandstofmengsel te hebben, maar erg secuur was dit niet. Daarom besloten om een breedbandlambdasonde met bijbehorende controller te kopen en in te bouwen.

Na inbouw motor gestart en stationair laten lopen. Aanwijzing gaf 14,7 aan, Toen het toerental op 3000 rpm gebracht voor de zg. deellastafstelling. Aanwijzing gaf nog steeds 14,7 aan zijnde 14,7 delen lucht op 1 deel brandstof oftewel lambda is 1. M.a.w. de ingebouwde meter strookt redelijk precies met de gekalibreerde viergasmeter van de garage die hem eerder afgesteld had en ik kan dus aan de slag.

Vervolgens met de auto gaan rijden en bij enige snelheid gaf de meter gelijk al waardes van rond de 10 a 11 aan, dus veel te weinig lucht, dus een veel te rijk mengsel. Een simpele test gedaan door onder het rijden een hand door het raam te steken en achter de snorkeltop te houden. De waarde van de meter steeg gelijk naar 13. Daarop ben ik gaan experimenteren met enkele plaatje/spoilers om de lucht enigszins de snorkel in te leiden en nu rij ik met een waarde van ca. 13,5 en een verbruik van 1:5,2 (dagelijks woon-werk verkeer). Bij deze experimenten viel trouwens ook op dat als de luchtstroom te fors is, de motor dreigt af te slaan bij afremmen. Dit is een bekend fenomeen.
Ik zit dus nog niet aan de ideale waarde van 14,7 en dus is er nog meer besparing mogelijk. Ander punt is dat de auto ook merkbaar fijner loopt, maar dat is ook niet verwonderlijk als je dichter bij de ideale afstelling zit.

Conclusie:
* De luchtinlaat van je V8 carbs op LPG is redelijk cruciaal voor je verbruik. Bij een injectie zal dit een kleiner probleem zijn omdat die zijn brandstof steeds bijregelt. Ik weet niet of dit hele verhaal ook zo extreem voor benzine geldt omdat ik de hele sessie op LPG heb uitgevoerd. Ik heb wel vaker gehoord dat LPG hier gevoeliger voor is.
* De inbouw van een breedbandlambdasonde geeft je de mogelijkheid om je motor ZELF perfect af te stellen met een constante bewaking van je mengsel. Als je voldoende kilometers maakt is deze ook snel terugverdient door je lagere verbruik. Bij mij 3 maanden.
* De hele discussie over de luchtweerstand in de hele snorkelsetup met geribbelde slangen en te kleine diameter is dus onzin. Het blijkt te gaan over het luchtinnamepunt en de invloed van rijwind hierop. Ik snap dan ook niet hoe SafariSnorkels adverteert met hun RamAir top die je naar believen kunt draaien in elke richting.

Opmerking:
Ik weet dat er nu mensen zijn die nu denken, had ook je originele luchtfilter laten zitten, dan had je al deze problemen niet gehad. Misschien wel, maar misschien was deze opzet ook niet ideaal. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die WEL willen experimenteren met hun motor en die kunnen hier wat info uit halen.
Ik vind het in ieder geval leuk om met het begrip “Meten is Weten” theorieën te onderbouwen.

Omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden hier nog enkele plaatjes.

Eerste opzet met 2 K&N filters
--> mod_embed_images_loadimage('f1c52f11146ce92a7e56146ac025a798', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D11dkmp%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=11dkmp&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D11dkmp%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Een centraal K&N filter
--> mod_embed_images_loadimage('bf0c1963902f873de949f6ae40dab2c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ik%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fq4ik&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ik%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);

200TDI filter met snorkel
--> mod_embed_images_loadimage('81355d1eb627f0e43385f6b9fa5bdd52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ij%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fq4ij&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ij%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Breedbandcontroller links in de console (de 1 van 14,7 staat er wel maar komt blijkbaar niet op de foto)
--> mod_embed_images_loadimage('1b09215a5ec5df99a89d14532b005611', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dl%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fw8dl&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dl%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Snorkeltop met “spoiler”
--> mod_embed_images_loadimage('00e4f9b040be203a064692cecb21c94c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dk%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fw8dk&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dk%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ErikRRCV8

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door ErikRRCV8 »

Gaaf om te zien en te lezen Wim! Denk dat heel veel mensen niet weten wat voor een impact luchtinlaat heeft op verbruik en vermogen.
Frank 110V8

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Frank 110V8 »

Ziet er gaaf uit.

Om nog even in te gaan op jouw opmerking
Quote* De hele discussie over de luchtweerstand in de hele snorkelsetup met geribbelde slangen en te kleine diameter is dus onzin. Het blijkt te gaan over het luchtinnamepunt en de invloed van rijwind hierop. Ik snap dan ook niet hoe SafariSnorkels adverteert met hun RamAir top die je naar believen kunt draaien in elke richting. Dit geld natuurlijk alleen voor een ongeregelde LPG installatie, met een geregelde installatie/diesel/injectie heb je dit probleem niet en ben je gebaat bij zoveel mogelijk koele lucht.

groet Frank
Rogier 88 SIII

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Rogier 88 SIII »

hallo, zou zoon snorkel gooedje ook invloed hebben bij een diesel? (2.25ltr)

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('9ae7a303a6ed120646a825410c14303b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13431808, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Wim Janssen »

Daar heb je gelijk in maar mijn verhaal gaat over QuoteDe luchtinlaat van je V8 carbs op LPG en ik lees in hun advertentie trouwens nergens dat hij niet geschikt is voor een V8 met carburateurs op LPG.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Jos Daalmans

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Wim,

Je had het laatst inderdaad al aangegeven toen ik bij je kwam kennismaken. Het scheelt inderdaad behoorlijk met die luchttoevoer, alleen gek dat hij bij het afremmen dan "Over-zijn-Nek" gaat. De druk voor de carburateur zal dan misschien zo hoog zijn dat het gas niet meer instroomt.
Je zou iets met het vacuüm moeten kunnen doen door dan een klep de boel te laten "smoren". Dit zou misschien kunnen door een klep in de snorkel te maken waar deze door het spatbord naar binnen komt. Misschien zou je iets met de mechaniek van de warmluchtklep die normaal tussen het filter, de uitlaat en het T-stuk zit. Wellicht zou het handiger zijn het toevoerkanaal ergens opne te gooien, zodat de druk (die veroorzaakt wordt door de rijwind) bij de carburateurs weer wegvalt.

Die PVC spoiler ziet er trouwens goed uit, zwart verven en klaar. Die console ziet ook goed uit, dan krijg je tenminste de knoppen en meters weggewerkt (zichtbaar dan natuurlijk)
Een vraagje, wat geeft die brandstof controller aan op die analoge schaal?

Voor de rest een mooie verslaglegging, maar we zijn niet anders gewend.

Groeten,

Jos
Boelo

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Boelo »

Leuk te lezen Wim en ook goed om te weten, wat misschien ook goed om te weten is dat ik 1:5,4 rijdt met de originele setup van het luchtfilter bij mijn V8 op LPG, wellicht dat je in die standaard configuratie samen met een breedband lambdasonde nog meer winst kunt behalen!
Groeten Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/01/2011 21:19 door Boelo.
Jos Daalmans

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Een kleine restrictie in de luchtinlaat van een diesel heeft behoorlijk wat invloed. Daar waren de Mercedes (n.a.) diesels in de 206 en 207 busjes heel gevoelig voor. Ik gebruikte dat als "Rev-Limiter" in de busjes van een aannemer. Daar zijn de chauffeurs, uuuhhh... herstel, Formule1 coureurs nooit achter gekomen.
Zo goed als een restrictie een beperking oplevert, zo goed doet een "on-restrictie", ofwel goede toevoer van lucht wonderen.
Een vervuild filter of luchttoevoer slangen die geknikt zijn zijn "limiters".
Een snorkel die goed gebruikt wordt werkt andersom natuurlijk.

Sleutel ze,

Jos
Wim Janssen

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Wim Janssen »

Jos,

Dat zou voorlopig niet mijn keus zijn om met meer bewegende toestanden te werken. Als het via de snorkel niet beter gaat, dan ga ik onder de motorkap naar het meest geschikte aanzuigpunt zoeken.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Dennis101

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Dennis101 »

Dat is heel goed mogelijk, zeker omdat je in de originele opzet warmere lucht aanzuigt wat een beter mengsel op zal leveren.
Ook zal het mengsel constanter blijven bij wisselende buitentemperaturen, waardoor je zowel bij -10 in de winter als bij +30 graden in de zomer nagenoeg dezelfde rijeigenschappen behoud.
Ook iets om rekening mee te houden is dat Wim gerekend heeft met de stoichiometrische mengselverhouding van benzine en lucht (14,8), terwijl het LPG en lucht (15,7) betreft. Op zich natuurlijk heel verstandig, want een te arm mengsel bij LPG geeft veel te hoge temperaturen en een lager vermogen.

Dennis B
Wim Janssen

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Wim Janssen »

Dennis,

Ik was zeker van plan aan de veilige (rijke) kant te blijven, want de hele opzet van mijn breedbandlambdasonde was om verantwoord te experimenteren. Zuinig afstellen is geen probleem, maar verantwoord zuinig rijden is een andere zaak.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
Wim Janssen

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Wim Janssen »

Boelo,

Wat heb jij dan nog veranderd of is dit met overdrive, want een half jaar geleden noemde jij nog een verbruik van 1:4,5.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
bram-rrc

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door bram-rrc »

Dat ziet er goed uit zo, mooie test ook.

Waarom noem je de discussie over te kleine slangen etc. onzin.
Heb zelf eerst alles in 63 mm gemaakt. icm met orgineel 3.9 filter in box. Liep niet goed en sloeg af bij afremmen. te weinig lucht naar mijn idee.
Na eenzelfde opzet als jij gemaak te hebben. Grote diameter slangen en een K&N filter loopt de auto goed en slaat niet af.
Verschil is wel dat de snorkeltop niet boven de dakrand zit, misschien dat daar het verschil zit.

Maar zou ook wel wat meer inzicht in het geheel willen hebben. Wil je met ons delen voor welke breedbandlambdasonde met bijbehorende controller
je gekozen hebt en wat zoiets kost. bvd.

gr
Bram

Foto-PPJS6LZI-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd97de25c5cfab41b64bd77c88ff2013', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PPJS6LZI-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PPJS6LZI-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PPJS6LZI-D.jpg', '', 13434182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Wim Janssen »

Bram,

Onzin is misschien een verkeerde woordkeuze want een goede discussie is zelden onzinnig. Ik bedoelde hiermee te zeggen dat het niet aan de geribbelde slangen of te kleine diameter lag.

QuoteLiep niet goed en sloeg af bij afremmen. te weinig lucht naar mijn idee.
Hier had je waarschijnlijk teveel lucht, want ik zie bij mij heel duidelijk dat tijdens afremmen het mengsel zo arm wordt dat het buiten het bereik van de meter valt. Het verschil in wel en niet afslaan is dan het spoilertje 2 mm lager zetten. Redelijk kritisch dus.
En inderdaad, zoals jij de snorkeltop hebt gemonteerd, zit hij redelijk in de stroming van de voorruit. Dat is bij een 110 iets minder effectief.

Deze [auto-onderdelen.marktplaats.nl] spullen heb ik gebruikt. Alhoewel ik het 2e hands, maar ongebruikt in de doos gekocht heb. Als je verder zoekt op Marktplaats onder "Air fuel", vindt je er nog meer. Het is wel goed om bij een keuze, even te googlen of je er buiten Marktplaats ook informatie over vind.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
Boelo

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Boelo »

Hoi Wim,

Dat was idd met overdrive Wim, maar ik begin wel te twijfelen of ik nu wel het juiste verbruikscijfer in mijn hoofd heb zitten, ik heb even de zoekfunctie erbij gehaald Wim, en je hebt gelijk, ik schreef op 25 juli 2010 : Mijn V8 rijdt op benzine gemiddeld 1 op 6,5 en op LPG 1 op 4,5.
Nu weet ik niet meer of ik toen aan de veilige kant bleef met mijn antwoord of dat ik nu schromelijk overdrijf. Normaal houd ik het altijd goed bij en bereken ik elke tankbeurt mijn verbruik en ik kan me herinneren dat hij toen 1 op 5,4 liep.
Daags na de posting van die 25e juli heb ik de auto gedemonteerd dus ik weet het niet meer zo goed. Ik ben nu bezig met opbouwen, dus kan het niet voor je checken.
Maar goed, daar heb jij nu niets aan, dus vergeet mijn 1 op 5,4 verhaal. Ik meld me wel als ik weer rijd want ik ben wel getriggerd door je verslag over de lambasonde!! Ik vind het een leuke sport om zuinig te rijden en als je door een juiste meting de juiste, veilige, afstelling kunt vinden dan denk ik dat ik dat straks ook wil hebben op mijn One Ten!
Ik ben niet zo'n elektriciën, maar is de montage van een dergelijk systeem een beetje te doen voor de DHZ-er? En de kosten vallen mee lees ik omdat je het er in een paar tankbeurten uit hebt?? Mits je de juiste afstelling vindt natuurlijk...

Succes verder, ik blijf je volgen op je site|
Groeten Boelo


Wim Janssen Schreef:


-------------------------------------------------------
> Boelo,
>
> Wat heb jij dan nog veranderd of is dit met
> overdrive, want een half jaar geleden noemde jij
> nog een verbruik van 1:4,5.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42a2b9fe7dd31f10ea9b79cc64eb7049', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 13435303, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2011 12:45 door Boelo.
bram-rrc

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door bram-rrc »

Bedankt voor de info.

Zou te weinig lucht niet hetzelfde effect kunnen hebben... weet niet. Het rare is dan, ivm jouw situatie, dat na het plaatsen van dikkere slangen en een K&N filer, dus het afslaan is verholpen.
Maar is idd kritisch. Ken meer mensen die een V8 carb icm een snorkel niet optimaal krijgen.

Nu ik toch iemand spreek die er goed in thuis is.
Auto start koud perfect, warm een stuk slechter. Kan je me in de goede richting wijzen.bvd

Bram
Wim Janssen

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Wim Janssen »

Boelo,

De installatie stelt niet veel voor. Er zit een sok bij de set die op de uitlaat gelast moet worden om de sonde in te draaien. Hier is rekening te houden met een bepaalde hoek. Verder is het sonde-stekker-kabel-stekker-uitlezing-stekker-kabel. Aan deze laatste kebel moet een + en een -, dus bijna plug and play.
Kosten had je gezien op Marktplaats neem ik aan. Ik heb 175,- Euro voor de mijne betaald. Bij een jaargemiddelde van 20000km en de huidge brandstofprijzen is dat heel snel terug verdient.

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
Wim Janssen

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Wim Janssen »

Bram,

Startproblemen zijn natuurlijk heel moeilijk op afstand te beoordelen, maar start je op gas of benzine? Heb je op de gasinstallatie zo'n bedieningsschakelaar zitten die, als je hem op contact zet, even gas inspuit en dan de kleppen sluit tot dat je daadwerkelijk gaat starten? Zoja, hoelang spuit je dan gas in, of anders gezegd op welke tijd is deze schakelaar ingesteld? Kan het zijn dat deze schakelaar misschien erg lang ingesteld staat, wat prima is bij koude maar teveel als hij warm is?
Bij mij staat deze op 2 sec ingesteld. Bij koude starten betekend dit 2 x op contact zetten, dus 2 x 2 sec gas in spuiten. Start dan prima. Is de auto warm 1 x op contact zetten betekend 1 x 2 sec gas in spuiten. Start dan ook prima.
Deze waarden heb ik proefondervindelijk vastgesteld en andere waarden hebben duidelijk negatieve invloed op het startgedrag. Maar dat geldt natuurlijk bij mijn auto en kan bij een andere auto anders uitpakken.
Voor de rest zijn er natuurlijk alle andere bekende zaken, zoals juiste die in orde moeten zijn.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
Ron

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door Ron »

Dag Wim,

Zo te zien heb je aardig kaas gegeten van een V8 op benzine/lpg. Mocht je een keer bij mij in de buurt zijn: die van mij rijdt op lpg circa 1 op 5,5 maar op benzine zie ik de tankmeter net zo hard naar links gaan als mijn snelheidsmeter naar rechts! (als ik de meter mag geloven 1 op 2......)
bram-rrc

Re: Brandstofverbruik V8 verminderen?

Bericht door bram-rrc »

Start op gas en idd zo'n knop waar je een tijd in kan programmeren.

Zaterdag weer bij de auto, weet zo niet hoelang die tijd staat. Maar ga daar mee aan de slag.
Heb dat ingesteld bij koude start, niet realiserend dat het zo'n negatief effect op warme start heeft.

bedankt.
Plaats reactie