steekas uitdaging.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
paulus-109

steekas uitdaging.

Bericht door paulus-109 »

gisteren de swivels voor vevangen van de 109.
gewoon verse bollen keerringen lagers etc om er voorlopig weer van af te zijn.
en hierbij viel mij op dat ik voor verschil in steekas type heb aan de voorzijde.

achter heb ik steekassen met 10 splines aan het diff en 24 aan de meenemer.
rechtsvoor idem
links voor heb ik en as van 10+10 .

nu heb ik bij de 88 tweemaal de rechtse steekas achter gebroken, de 10+24 versie wel te verstaan zodat ie lekker in het diff breekt. hier heb ik geen zin meer in dus wil ik heel de 109 voorzien van 10+10 spline steekassen in de hoop dat bij steekasbreuk de buitenkant breekt dus aan de meenemer. dit vooral omdat de 109 een salisbury as heeft waarbij je niet zomaar even een diff wisselt.

kan ik de steekassen zomaar wisselen voor een ander type? incl. meenemer natuurlijk.

paul
Rickske

Re: steekas uitdaging.

Bericht door Rickske »

ik dacht dat je met een salisbury al niet zomaar meer een steekas brak? Of bergijp ik nou niet meer wat bij je 88 en wat bij je 109 hoort?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5edf83c0f8b02a04ae6613b12c18547', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13424032, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
paulus-109

Re: steekas uitdaging.

Bericht door paulus-109 »

de steekas bij mijn 88 brak telkens aan het diff, doordat deze aan de meenemerzijde 24 splines had.
nou kan het zijn hoor dat een steekas van een salisbury niet zo snel breekt maar zou niet weten waarom dan.

het breken lig ik niet wakker van alleen wel van de plek waar hij breekt.
ik moet voor aan de slag met het vervangen van een deel omdat er verschil in splines l en r zit.
dus wil ik beslissen of ik ombouw naar 10+10 splines of dat ik het maar bij 10+24 splines hou.
als het zo is dat de steekas in een salisbury niet zo snel breekt hou ik het maar bij de oude configuratie.

paul
richard78

Re: steekas uitdaging.

Bericht door richard78 »

De salisbury as is sterker dan een rover as. Daarom breekt deze dus minder snel. Maar volgends mij breken de steekassen regelmatig bij de diff. Althans ik heb nog niet gelezen dat het anders was. Maar misschien lees ik te weinig

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9c0b6fa204d88cee65a52b0a22c3834a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13424474, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bowy

Re: steekas uitdaging.

Bericht door bowy »

Salisbury breekt veel minder snel, omdat de assen 1,5 x zo dik zijn en dikte is qua sterkte een exponentionele functie. Helaas passen die steekassen niet in jou diff dus je moet dan de gehele as monteren. Niet heel lastig en als je het nog nooit gedaan hebt ongeveer een dag werk (mijn eerste keer) na een paar keer in 3 a 4 uurtjes te doen. Diff van salisbury is trouwens ook sterker, dit wil als je lomp doet ook nog wel een kapot bij een normaal diff. En is mij bij een Salisbury nog nooit gelukt (wat voor mij zoveel betekent kan niet kapot )

Gr Bowy
paulus 109

Re: steekas uitdaging.

Bericht door paulus 109 »

bowy,

zijn de assen echt dikker van een 109? weet niet beter of is altijd salisbury trouwens.
bij de 88 brak hij snel en daar heb ik geen zijn meer in.
zoals ik het van jou begrijp hoef ik me daar niet meer zo drik om te maken dus.
dan zal ik links voor de steekas maar ombouwen naar 10+24 splines.

paul
paulus-109

Re: steekas uitdaging.

Bericht door paulus-109 »

bij de 88 breken ze in 10+10 versie aan de meenemer
in de 24+10 versie aan het diff, althans bij mij dan
of dat bij een ander ook zo is weet ik niet.
nu ik weet dat de steekassen van een salsbury sterker zijn laat deze maar voor wat ze zijn.

nu voor alles weer als origineel maken

paul
bowy

Re: steekas uitdaging.

Bericht door bowy »

paulus 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> bowy,
>
> zijn de assen echt dikker van een 109? weet niet
> beter of is altijd salisbury trouwens.
> bij de 88 brak hij snel en daar heb ik geen zijn
> meer in.
> zoals ik het van jou begrijp hoef ik me daar niet
> meer zo drik om te maken dus.
> dan zal ik links voor de steekas maar ombouwen
> naar 10+24 splines.
>
> paul


Paul een 109 heeft altijd (vanaf IIa) een Salisbury achteras en die gaan dus nagenoeg niet kapot. En dat komt door sterker diff en dikkere steekassen.
Een 88 of LW heeft altijd een rover achteras en die gaan dus makkelijk kapot. Steekassen met andere splines word het niet beter van omdat het diff 10 splines blijft en ze meestal aan die zijde breken of dat het 'chocolade' diff overlijd.

Voor de vooras zijn helaas geen afdoende oplossingen behalve 24 spline aan de buitenzijde. Wel breekt voor practisch nooit bij normaal gebruik dus niets om je druk over te maken.
Voor salisbury assen zijn zeer zeldzaam en dus erg kostbaar. Makkelijk is dan voor en achter toyo te monteren. Staat een setje voor weinig op markplaats.
paulus 109

Re: steekas uitdaging.

Bericht door paulus 109 »

mooi dat is me duidelijk.
had niet in de gaten dat de assen dikker waren.
voor ga ik in de toekomst de vooras nog wijzigen voor een stage one ivm met permanent 4x4.
deze as heb ik al nieuw liggen koste me wel wat maar is nieuw in een krat.

bedankt voor je reacties, paul
Frank 110V8

Re: steekas uitdaging.

Bericht door Frank 110V8 »

stage one vooras lijkt mij een minder goed plan, mocht je hiervan een steekas oid hemelen heb je een groter probleem, de onderdelen voor deze assen zijn slecht verkrijgbaar.

Groet Frrank
paulus 109

Re: steekas uitdaging.

Bericht door paulus 109 »

frank,

de as is new old stock, lagen ook nog steekassen met homokineten op het schap, ook maar gekocht
heb dus een as met nieuwe remmen, en 4 steekassen.
als die op zijn zie ik wel weer...................................

paul
Eric&Betty Boop

Re: steekas uitdaging.

Bericht door Eric&Betty Boop »

Er is geen betere raad dan voorraad.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1c3e6e5f05a9b075400b18d52762a54', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13437632, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('baeecd315b7849b1cfa0c4d22ef57a40', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13437632, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Frank 110V8

Re: steekas uitdaging.

Bericht door Frank 110V8 »

Dan houd ik mij helemaa stil, er zijn vast en zeker een aantal stage 1 rijders benieuwd waar dat vandaan kwam. Rest mij de vraag waarom je nu met je andere as bezig bent, as wisselen is volgens mij vrij weinig werk.

Groet Frank
paulus 109

Re: steekas uitdaging.

Bericht door paulus 109 »

de as komt van een oude britisch leyland dealer hier in belgie.
lag al wat jaartjes op stock, ben gewoon eens gaan vragen wat ze nog van series hadden.
de as gaat er pas onder als ik de ombouw naar 200 tdi ga doen.
dit is op zich al een hele onderneming in een series en zal mijn stuurhuis oa moeten verplaatsen.
eerst op kenteken en van de zomer naar portugal, wie weet aankomende winter.

paul
Plaats reactie