koppeling 109
-
Dirk109
koppeling 109
Doordat het aangrijppunt helemaal bovenin zit denk ik dat mijn koppeling er aan begint te komen.
Kan je dit nog afstellen of is de plaat bijna op?
Aangezien ik met de koppeling geen ervaring heb zit ik er dan over te denken om dit te laten doen.
Heeft iemand enig idee wat dat gaat kosten?
Ik had het eigenlijk bij de chassis wissel willen doen destijds maar goed toen was het niet opgevallen.
Is dit werk zonder brug ook wel te doen? Ik heb een demontabele onderbalk onder de bak zitten.
Dirk 109 benzine/lpg 4 cyl 5X gelagerd uit 83.
Kan je dit nog afstellen of is de plaat bijna op?
Aangezien ik met de koppeling geen ervaring heb zit ik er dan over te denken om dit te laten doen.
Heeft iemand enig idee wat dat gaat kosten?
Ik had het eigenlijk bij de chassis wissel willen doen destijds maar goed toen was het niet opgevallen.
Is dit werk zonder brug ook wel te doen? Ik heb een demontabele onderbalk onder de bak zitten.
Dirk 109 benzine/lpg 4 cyl 5X gelagerd uit 83.
-
roderiquez
Re: koppeling 109
Om antwoord te geven of je je hydraulische koppeling kan afstellen: ja.
Dit staat uitgebreid beschreven in het werkplaats hanboek of in hayness. Wat moet je doen?
heel simpel:
motorkap openen, mits je een linksgestuurde auto hebt, kijk bij het linkerspatbord.
Daar zie je vlak bij het schutbord een klein potje boven je kop pedaal, die is van de hoofd koppelingscilinder.
Nu zie je daar ook een klein afdekplaatje, meen dat deze met iets van 6 of 8 schroefjes vast zit.
Klepje eraf schroeven, en daar zie je een pennetje met draad en een moertje. Deze kun je dus verplaatsen(=afstellen) naar de gewenste stand).
Maaaar........
Het kan zijn dat OF de hoofdkoppelingscilinder UITWENDIG lek is (dan is het bij je schutbord nat en roestig van de vloeistof) OF(ja.....EN kan ook) je slave cilinder is UITWENDIG lek. Deze zit op het koppelingshuis bij de bak, vlak naast de uitlaat. Hier hangt dan een lek spoor van vloeistof aan.
Het kan ook zijn dat de hoofd of/en slave INWENDIG lek zijn. Dan lekt er vloeistof langs de zuigers, en wordt er dus geen vloeistof verplaatst, en zal het ontkoppelen lastig worden. Dit kun je niet visueel zien als je er naar kijkt.
Bij beide soort lekkages kun je ze vervangen. Is super simpel, kost je 1 uurtje of hooguit 2. De totale kosten voor beiden is beneden de €100 als je het zelf doet.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2011 22:25 door roderiquez.
Dit staat uitgebreid beschreven in het werkplaats hanboek of in hayness. Wat moet je doen?
heel simpel:
motorkap openen, mits je een linksgestuurde auto hebt, kijk bij het linkerspatbord.
Daar zie je vlak bij het schutbord een klein potje boven je kop pedaal, die is van de hoofd koppelingscilinder.
Nu zie je daar ook een klein afdekplaatje, meen dat deze met iets van 6 of 8 schroefjes vast zit.
Klepje eraf schroeven, en daar zie je een pennetje met draad en een moertje. Deze kun je dus verplaatsen(=afstellen) naar de gewenste stand).
Maaaar........
Het kan zijn dat OF de hoofdkoppelingscilinder UITWENDIG lek is (dan is het bij je schutbord nat en roestig van de vloeistof) OF(ja.....EN kan ook) je slave cilinder is UITWENDIG lek. Deze zit op het koppelingshuis bij de bak, vlak naast de uitlaat. Hier hangt dan een lek spoor van vloeistof aan.
Het kan ook zijn dat de hoofd of/en slave INWENDIG lek zijn. Dan lekt er vloeistof langs de zuigers, en wordt er dus geen vloeistof verplaatst, en zal het ontkoppelen lastig worden. Dit kun je niet visueel zien als je er naar kijkt.
Bij beide soort lekkages kun je ze vervangen. Is super simpel, kost je 1 uurtje of hooguit 2. De totale kosten voor beiden is beneden de €100 als je het zelf doet.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2011 22:25 door roderiquez.
-
Dirk109
Re: koppeling 109
Ok ga ik eens bekijken en proberen.Hoe weet ik of mijn plaat is versleten?
(behalve dan als hij door slipt)
Bedankt Dirk
(behalve dan als hij door slipt)
Bedankt Dirk
-
Eric&Betty Boop
Re: koppeling 109
De koppeling is zelfstellend en dus niet af te stellen.
Wat Roderick beschrijft is het afstellen van de vrije slag van het pedaal en die moet altijd volgens het boekje zijn afgesteld (1,5mm). De vrije slag van het pedaal verandert niet als de koppeling slijt.
Koppeling vervangen is goed zelf te doen.De demontabele chassisbalk maakt het voor jou ook al een stuk makkelijker,dan kan de bak onderlangsweg ipv naar boven toe.
Het bezit van een motortakel of kettingtakel is wel handig.
Als je het moet laten doen wordt het best wel prijzig met de huidige werkplaats tarieven.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e61e56a4e2879eb51e02ef12e454fc72', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13398349, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('15166e278b200dfcda19568bb15cc9f4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13398349, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wat Roderick beschrijft is het afstellen van de vrije slag van het pedaal en die moet altijd volgens het boekje zijn afgesteld (1,5mm). De vrije slag van het pedaal verandert niet als de koppeling slijt.
Koppeling vervangen is goed zelf te doen.De demontabele chassisbalk maakt het voor jou ook al een stuk makkelijker,dan kan de bak onderlangsweg ipv naar boven toe.
Het bezit van een motortakel of kettingtakel is wel handig.
Als je het moet laten doen wordt het best wel prijzig met de huidige werkplaats tarieven.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e61e56a4e2879eb51e02ef12e454fc72', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13398349, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('15166e278b200dfcda19568bb15cc9f4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13398349, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marijn & Simba
Re: koppeling 109
Dit klinkt mij eerder als lucht in de leiding/ cilinders.
Toen ik bij Simba net de koppelingscilinders had gevuld en de boel had vastgezet, ontkoppelde deze ook niet/ moeilijk.
1 weekje laten en t was goed. Was alle lucht er blijkbaar uit.
Controleer je leidingen eventueel ook even op de nippels. Is je flexibele leiding nat van de DOT3/4 dan is die misschien poreus...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3cc095c98fa4a993dcfaf6b0a3af7bd9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13399466, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Toen ik bij Simba net de koppelingscilinders had gevuld en de boel had vastgezet, ontkoppelde deze ook niet/ moeilijk.
1 weekje laten en t was goed. Was alle lucht er blijkbaar uit.
Controleer je leidingen eventueel ook even op de nippels. Is je flexibele leiding nat van de DOT3/4 dan is die misschien poreus...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3cc095c98fa4a993dcfaf6b0a3af7bd9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13399466, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dirk109
Re: koppeling 109
Ja bedankt voor de tip, ik zal dat doen.
Overigens werkt alles goed zonder leksporen en volgens mij kan er geen lucht inzitten want het zit al 1.5 jaar zo.
Idd bij de chassis wissel heb ik alles losgehad en goed ontlucht.Het duurde daarna ook enkel dagen voordat het pedaal goed aanvoelde.
Sinds dien werkt de koppeling goed, ik heb enkel het idee dat hij steeds hoger aangrijpt.
De vraag blijft dus staan kan je ergens aan merken, voelen of de plaat bijna op is?
(behalve dan natuurlijk bak eraf en kijken)
bedankt Dirk 109
GroteFoto-FIP6FBT8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d0f1cdf1755f6dded696d6c50c32e257', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-FIP6FBT8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FIP6FBT8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-FIP6FBT8.jpg', '', 13400346, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Overigens werkt alles goed zonder leksporen en volgens mij kan er geen lucht inzitten want het zit al 1.5 jaar zo.
Idd bij de chassis wissel heb ik alles losgehad en goed ontlucht.Het duurde daarna ook enkel dagen voordat het pedaal goed aanvoelde.
Sinds dien werkt de koppeling goed, ik heb enkel het idee dat hij steeds hoger aangrijpt.
De vraag blijft dus staan kan je ergens aan merken, voelen of de plaat bijna op is?
(behalve dan natuurlijk bak eraf en kijken)
bedankt Dirk 109
GroteFoto-FIP6FBT8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d0f1cdf1755f6dded696d6c50c32e257', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-FIP6FBT8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FIP6FBT8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-FIP6FBT8.jpg', '', 13400346, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marijn & Simba
Re: koppeling 109
De koppelingsplaat slijt natuurlijk niet centimeters tegelijk. Als jij in korte tijd heel veel slag er bij hebt gekregen dan moet t toch echt ergens anders in zitten. Als t al 1,5 jaar zo zit kan er toch best wel ergens iets niet goed gaan. Maar met hoog bedoel je vast niet dat je je pedaal helemaal in moet trappen om een beetje te ontkoppelen... Als je plaat slipt hoor je dat wel en merk je dat ook (veel toeren, geen vooruitgang)
Als je heel hoog (voet hoog) aangrijpt dan heb je dus ook maar weinig nodig om te ontkoppelen?
Kan je stelmoer op de pedaalas niet gewoon losgelopen zijn???
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ecbac5ea3453c85a4db131ca3e245e6f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13400595, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je heel hoog (voet hoog) aangrijpt dan heb je dus ook maar weinig nodig om te ontkoppelen?
Kan je stelmoer op de pedaalas niet gewoon losgelopen zijn???
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ecbac5ea3453c85a4db131ca3e245e6f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13400595, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
The Dream
Re: koppeling 109
De test om te weten of je plaat is versleten, is met de hak van je rechtervoet de rem in houden en dan wegrijden beetje gas geven met je tenen en dan moet als de plaat nog goed is de motor afslaan en als de motor dus niet afslaat en de motor een beetje in toeren verhoogd is je plaat versleten.
Ik ga vrijdag mijn gereviseerde bak monteren en de koppeling gewoon vernieuwen met drukgroep druklager en top lager indien versleten.
Volgens mij kan je niet aan de buitenkant meten of je plaat versleten is maar het verhaal van jou wijst daar wel op.
Suk6 Willem 0653264664
Ik ga vrijdag mijn gereviseerde bak monteren en de koppeling gewoon vernieuwen met drukgroep druklager en top lager indien versleten.
Volgens mij kan je niet aan de buitenkant meten of je plaat versleten is maar het verhaal van jou wijst daar wel op.
Suk6 Willem 0653264664
-
dennisz1971
Re: koppeling 109
Hoi,
Ben op dit moment de slave aan het vervangen, deze is lek. Als je druppels onder aan je belhouse hebt hangen is dit een teken. Dan wordt de vloeistof je belhouse ingedrukt bij koppelen lang de cilinder heen.
gr dennis
Ben op dit moment de slave aan het vervangen, deze is lek. Als je druppels onder aan je belhouse hebt hangen is dit een teken. Dan wordt de vloeistof je belhouse ingedrukt bij koppelen lang de cilinder heen.
gr dennis
-
EvertJan
Re: koppeling 109
De variant hierop die ik ken gaat als volgt: Probeer vanuit stilstand in z'n 3 weg te rijden. Lukt dat dan slipt je koppeling.
Evert Jan SIII Ambulance
Evert Jan SIII Ambulance