slutch

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
HANS

slutch

Bericht door HANS »

--> mod_embed_images_loadimage('dfe6b28ff3d09025dc085aee510bd809', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Flh%2Fphoto%2FvNGWT_lDAOmzMupBDXm2ygILTaeGXYpP0_avjoT5EUE%3Ffeat%3Ddirectlink', 'http://picasaweb.google.com/lh/photo/vNGWT_lDAOmzMupBDXm2ygILTaeGXYpP0_avjoT5EUE?feat=directlink', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Flh%2Fphoto%2FvNGWT_lDAOmzMupBDXm2ygILTaeGXYpP0_avjoT5EUE%3Ffeat%3Ddirectlink', '', 13393356, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Wat is de reden van de creme slutch in mijn olievuldop.
Het is een 2,25 benziene die ik voornamelijk op LPG rijdt.

Iemand suggesties?
Willem

Re: sludge

Bericht door Willem »

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, maar zoek ook eens op "sludge", dan vindt je al veel informatie.

Bijvoorbeeld: [landrover.startpagina.nl]

Groet,

Willem
[www.landrover-defender.eu]
Benno

Re: slutch

Bericht door Benno »

Belangrijkste is vaak het niet warm worden van de motor. Veel korte ritjes of een kapotte thermostaat bv.

Andere optie maar minder waarschijnlijk is een lekkage van koelvloeistof in de olie.

Sludge is een ander woord voor de emulsie die zich vormt van water en olie, vroeger ook wel mayonaise genoemd (dit is nl. ook een emulsie)

Meer langere stukken rjiden dus.

Benno
Hans

slutch en nieuwe verschijnselen

Bericht door Hans »

Ik heb inderdaad even alles gelezen wat er eerder over is geschreven.
Daarmee lees ik dat ik door een aantal langeritten te maken van het probleem af zou kunnen zijn.

Ik hoop het maar ik heb mijn twijfels.

Het is namelijk zo dat ik al een jaar of iets meer met dit gereviceerde blokje. De olie is aan de pijlstok nog kraakhelder t''lijkt wel vers.
Misschiem moet ik de olie toch wel eens gaan wisselen maar dan blijft die mayonaise in de deksel achter.
Het is plotseling ontstaan en ik zie geen verlies van koelvloeistof of bubbels als de motor loopt.
Misschien dat bij afkoeling er vocht het blok wordt ingetrokken door een haarscheurtje of zo maar ja dat is gissen op hoog niveau.

Ik heb ook zitten denken dat er mogelijk een denkfout zit in de constructie waarmee ik aan de ene kant de klepsekselontluchting met een slang naar de bovenkant van de carburateur laat lopen ( standaard inlaat boven op de caburateur van een voege 90/ 110 petrol). Het gasmengstuk zit in de luchtslang verwerkt zit. Daarmee zou je theoretisch/ praktisch de lpg via dezelfde route deels de caburateur deel het klepdeksel injagen.
Als ik dit zelf teruglees denk ik hmmm klink explosief. maar in de ruimte in het deksel zal het niet worden ontstoken. Maar wat wel kan is dat het neerslaat als condensvormend koud gas.??

Ik ga de deksel maar eens lichtten en de kleppen stellen als ik er toch mee aan de gang ga.

Mocht iemand nog een theorie kwijt willen ik hoor het graag.
Nieuwe symtomen dienen zich tevens aan ;

slecht startten en wisselde stationair snelle en langzame loop en af en toe afslaan. Ik begin toch nu ook pakkingvemoedens te krijgen.

Hmm dat wordt sleutelen..... he gelukkig weer eens sleutelen.
Iemand zin om te helpen een kop te lichtten als leermoment of gewoon omdat het leuk is met koffie en koek.?

Laat maar weten want Zijderveld weten velen wel te vinden.

Greetz Hans





.
Eric&Betty Boop

Re: slutch en nieuwe verschijnselen

Bericht door Eric&Betty Boop »

Dat je olie nog kraakhelder is klopt wel als je op LPG rijdt.
LPG heeft een veel schonere verbranding dan benzine of diesel waardoor de olie nauwlijks vervuild.Er komt nauwelijks of geen roet vrij bij de verbranding van LPG dacht ik.

Wat die witte sludge betreft. Daar heb je bij een motor op LPG vvel meer last van dan bij eentje die op benzine loopt.
Ik ben geen scheikundige maar volgens wikipedia bestaat LPG uit Propaan (C3H8) en Butaan (C4H10).
Dit zijn een hoop Htjes die na de verbranding een verbingen met O aan kunnen gaan en zo H2O(water) vormen.
Een auto op LPG heeft daardoor ook veel meer van die mooie witte waterdamp pluimen uit de uitlaat vooral als het blok nog koud is.

Die waterdamp die bij de verbranding ontstaat verdwijnt niet allemaal uit je uitlaat maar komt ook in het carter.
Op lange ritten krijgt het blok de tijd om goed warm te worden en zo al dat water via de carterventilatie kwijt te raken.
In deze tijd van het jaar,met de lage buitentemperaturen,is die sludgevorming ook erger dan in de zomer.
Het blok heeft langer nodig om op temperatuur te komen en je hebt meer condensvorming onder het kleppendeksel door het grotere temperatuur verschil met de buitenlucht.
Je kan je radiator gedeeltelijk afdekken om het blok wat beter op temperatuur te laten komen.
Edit: Ik heb bij Betty nu ook veel meer last van die witte sludge onder het kleppendeksel dan in de zomer.

Wat betreft het gasmengstuk is het inderdaad beter om die rechtstreeks op de carburateur te hebben,vlak voor de gasklep(pen).Een zogenaamd opzetmengstuk.
Bij Betty heb ik ook een mengstuk in de slang voor de carb(twee traps Weber). Ik ben al een tijdje op zoek naar een opzetmengstuk voor die carb,maar nog niet kunnen vinden.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ceacb4e1467119906d5c1d22bd235009', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13405650, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f1f987b1811313c11b83d3ab70f55363', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13405650, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2011 10:41 door Pepé le Pew&Betty Boop.
G-men (Gargamel)

Re: slutch en nieuwe verschijnselen

Bericht door G-men (Gargamel) »

Weet je zeker dat je niet een defecte of te koude thermostaat erin hebt zitten ????
Ik heb hetzelfde probleem gehad en viste uiteindelijk een thermostaan van 65 graden uit het koelsysteem.
Eeen universeel model, maar zeker niet de juiste waarde.
Duurde dus gewoon 40km voor het blok echt goed warm was; en in de winter hielp alleen een stuk kunsstof voor de radiateur.

Met de juiste thermostaat nooit meer problemen gehad.

Gerrit
Dirk109

Re: slutch

Bericht door Dirk109 »

Geen paniek mijn 2.25 benz/lpg heeft in de winter ook altijd wat slutch onder de olievuldop.
Ik heb de radiateur bij zware kou afgedekt met een plaat en heb er dan geen last van.
De motor komt vaak niet goed op temp door de kou en vaak staat de verwarming ook nog hoog wat ook al niet helpt.
Een flink stuk rijden zodat alles goed doorwarmt helpt ook wel.(laat de verwarming dan maar eens uit)
Als de buiten temperatuur weer omhoog gaat is het zo over.

Dirk 109 Foto-POXUVVSM.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fe9213094dae0171f9f6d72e9b31d500', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-POXUVVSM.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-POXUVVSM.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-POXUVVSM.jpg', '', 13409689, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Eric&Betty Boop

Re: slutch en nieuwe verschijnselen

Bericht door Eric&Betty Boop »

Klopt helemaal Gerrit.
Betty heeft een 74graden thermostaat er in zitten maar die laat ik lekker zitten voor zomers.
Daarom gaf ik Hans ook de tip om de radiator gedeeltelijk af te dekken.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53b03f5fd695ae308b20b7b3b0248aec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13409712, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e2ab066694e0138e6908fc8b42e90359', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13409712, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dirk109

Re: slutch en nieuwe verschijnselen

Bericht door Dirk109 »

Ik heb er zoiets op en dat werkt goed.

Dirk 109 Foto-AEA38WSX.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d974101693af1231fdd7bec96952045', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-AEA38WSX.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-AEA38WSX.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-AEA38WSX.jpg', '', 13410056, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hans

Re: slutch

Bericht door Hans »

Het opwarmen is zeker een probleem ja dat heb ik gemerkt.
Met de extreme koude van een paar weken terug heb ik een muf gemaakt van een vloerbedekkingtegel en die voor de radiator gezet.
Misschien moet ik m maar weer terug plaatsen totdat het weer een graad of 10 wordt.

Naar ik nu begrijp zijn er dus meer die met een kwakje mayonaise in het blok rondrijden. tsjee..
Toch ga ik van het weekend in ieder geval de deksel eens verwijderen om de kleppen te controleren en het zaakje te cleanen.
Gelijk maar even nieuwe bougies plaatsen en de olie verversen.

Ja en wat betreft dat gasmengstuk ik wil daar inderdaad iets anders voor wat boven op de caburateur past. achter ket punf waar de carterventilatie wordt aangevoerd.
Als iemand weet waar die dingen te koop zijn? misschien op internet?


Groet Hans
Plaats reactie