Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
-
coen
Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
Hallo,
Wie kan mij helpen met info over de conversie van een serie 3 naar een mercedes 5 cilinder (niet turbo). Ik heb de pasplaat er bij. Wat moet ik aanpassen om hem in mijn serie 3 te krijgen? Alvast bedankt voor de info.
Grt Coen
Wie kan mij helpen met info over de conversie van een serie 3 naar een mercedes 5 cilinder (niet turbo). Ik heb de pasplaat er bij. Wat moet ik aanpassen om hem in mijn serie 3 te krijgen? Alvast bedankt voor de info.
Grt Coen
-
Frans Mien Mesjien
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
De enige aanpassing die ik kan verzinnen is het kenteken, je zal naar Lelystad moeten voor een test van rijgedrag enzovoort. Er zij nl nooit Series III met een vijfcilinder gebouwd naar mijn mening. Je gaat de motorcode veranderen en dat gaat zomaar niet.
-
mirza.denhond@hotmail.com
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
Hallo.
In het verleden heb ik zo een conversie gedemonteerd. De motorsteunen waren aangepast. Het oliecarter was aangepast om de vooras speling te geven. Het 5-cyl motorblok is nl. veel hoger. Ook is de motor langer en kon de radiator niet meer op de originele plaats. Dit werd opgelost door de radiator schuin (maar rechtop) in het voorfront te plaatsen. Opgelet voor de uitwijking van het stuurmechanisme. De uitlaat was met een flexibel stuk naast de versnellingsbak naar achter doorverbonden. De versnellingsbak was ook licht naar boven gekanteld kant motor. Tussen de bladveren en het chassis waren blokjes gemonteerd om de uitwijking van de vooras te beperken. De veerschommels waren langer dan standaard. De oliekoeler was naast de radiator schuin aan het linker spatbord gemonteerd. De bediening van de injectiepomp was met staafjes met het gaspedaal verbonden. En nog vele andere kleinere aanpassingen waren nodig.
Overigens is de 5-cyl van Mercedes een prima motor, maar misschien iets te groot.
In het verleden heb ik zo een conversie gedemonteerd. De motorsteunen waren aangepast. Het oliecarter was aangepast om de vooras speling te geven. Het 5-cyl motorblok is nl. veel hoger. Ook is de motor langer en kon de radiator niet meer op de originele plaats. Dit werd opgelost door de radiator schuin (maar rechtop) in het voorfront te plaatsen. Opgelet voor de uitwijking van het stuurmechanisme. De uitlaat was met een flexibel stuk naast de versnellingsbak naar achter doorverbonden. De versnellingsbak was ook licht naar boven gekanteld kant motor. Tussen de bladveren en het chassis waren blokjes gemonteerd om de uitwijking van de vooras te beperken. De veerschommels waren langer dan standaard. De oliekoeler was naast de radiator schuin aan het linker spatbord gemonteerd. De bediening van de injectiepomp was met staafjes met het gaspedaal verbonden. En nog vele andere kleinere aanpassingen waren nodig.
Overigens is de 5-cyl van Mercedes een prima motor, maar misschien iets te groot.
-
tijdrovers
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
ik ban vorige week bij de RDW in zwolle geweest met de vraag of ik
een 6 cil diesel mocht inbouwen en wat daarbij kwam kijken.
de keurmeester zij dat sinds vorig jaar mei de regels versoepeld zijn.
nu kun je een auto die voor 1998 is gebouwd van een andere motor/ aandrijflijn voorzien, vervolgens naar de RDW toe, die
keurt alles en passen de gegevens aan op het kenteken.
doorvoor hoef je niet meer naar lelystad voor allerlei dure keuringen.
dus als ik weer tijd heb, zou ik graag een 6 cilinder TD van toyota willen inbouwen met bak en assen.
heb namelijk nog een sIII 109 chassis met kenteken!
groet Henri
een 6 cil diesel mocht inbouwen en wat daarbij kwam kijken.
de keurmeester zij dat sinds vorig jaar mei de regels versoepeld zijn.
nu kun je een auto die voor 1998 is gebouwd van een andere motor/ aandrijflijn voorzien, vervolgens naar de RDW toe, die
keurt alles en passen de gegevens aan op het kenteken.
doorvoor hoef je niet meer naar lelystad voor allerlei dure keuringen.
dus als ik weer tijd heb, zou ik graag een 6 cilinder TD van toyota willen inbouwen met bak en assen.
heb namelijk nog een sIII 109 chassis met kenteken!
groet Henri
-
richard78
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
zit daar geen vermogen plafond aan? Ik kan me namelijk voorstellen dat ze het niet leuk viinden als je er een 300TDI ingooit terwijl je de trommelremmen behoud.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d9a8982947029288a7152dd2d0bc50d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13397605, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d9a8982947029288a7152dd2d0bc50d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13397605, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
Wat Henri schrijft dat klopt precies! Auto's waarvan het NL kenteken vóór 1998 is afgegeven kun je zo een ander blok inbouwen en effe laten zien bij de RDW. Ook een 300 tdi moet geen probleem zijn. Vandaag nog bij een keurmeester van RDW Venlo bakkie koffie gedaan en die had het me ook zo verteld.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Frans Bonnes
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
Dan zou ik dus zonder probleem in mijn serietjes I een 5.7 liter v8 kunnen leggen.
Hoef ik alleen naar de RDW voor een keuring of het goed gedaan is?
Zal Bowy blij mee zijn
fb
Hoef ik alleen naar de RDW voor een keuring of het goed gedaan is?
Zal Bowy blij mee zijn
fb
-
Bart van Dessel
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
We hebben het natuurlijk wel over geloofwaardige ombouwtjes......als je 5.7 wilt rijden koop dan een Overfinch, dan zit er ook iets moois om het blok heen.....
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Frank 110V8
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
Hoi,
Heb je al een mercedes 5 cylinder motor? Als je nog een moet kopen zou ik uitkijken naar de om617 van na 1980 te herkennen aan de kleine gloeistiften. Het voordeel van dit blok is dat het sterker (88pk ipv 80 pk) en duurzamer is als die van voor 1980.
Groet Frank
Heb je al een mercedes 5 cylinder motor? Als je nog een moet kopen zou ik uitkijken naar de om617 van na 1980 te herkennen aan de kleine gloeistiften. Het voordeel van dit blok is dat het sterker (88pk ipv 80 pk) en duurzamer is als die van voor 1980.
Groet Frank
-
Bart van Dessel
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
Klopt helemaal Frans, zeldzaam mooi,
gr, bart
gr, bart
-
bowy
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zal Bowy blij mee zijn
>
> fb
Daarom komt er in mijn 130 een 300 pK Chevy blok
-------------------------------------------------------
> Zal Bowy blij mee zijn
>
> fb
Daarom komt er in mijn 130 een 300 pK Chevy blok
-
Frans Mien Mesjien
Re: Conversie serie 3 naar mercedes 5 cilinder
Bij een toe- of afname van het vermogen met meer dan 40% moet je naar Lelystad voor een rij- en gedragtest van het voertuig.