ZF4HP22 gereviseerd
-
roony
ZF4HP22 gereviseerd
Met gepaste trots en opluchting is het karwei geklaard.
Na vele problemen met de automaat, blijven hangen in zijn 1 en laat of niet schakelen, had ik besloten de boel er onderuit te halen en te reviseren.
Onder het mom van lukt het niet dan zijn er altijd nieuwe of gebruikte te koop begonnen aan de klus.
Het demonteren van een ZF4HP22 met LT230 er aan is een kunstje wat je een keer gedaan moet hebben.
Met een verlengstuk van circa 1 meter aan een ratel en dop 13 kunnen de twee bouten aan de bovenkant worden losgedraaid.
Je moet niet bang zijn om het blok met bakken enorm scheef te hangen, ik schat 30 graden.
Het uit elkaar halen van de automaat is een kunstje van nix.
Echter je moet wel opletten dat er geen pasvlakken worden beschadigd.
Ook de oliepomp in het bellhouse schoonmaken en voorzien van nieuwe seals is eenvoudig.
Belangrijk is dat er erg schoon wordt gewerkt en dat nieuwe delen eerst in ATF hebben gelegen.
Wat een k*tklusje is is het vervangen van de kleppenseals in het blok.
Een lastig iets is de montage van de A in de B clutch maar ook hiervoor geldt het is een trucje.
Bij het inbouwen van alles is het makkelijkste de bakken aan elkaar te koppelen.
Echter om meer gevoel te hebben of de koppelomvormer op zijn plaats zit heb ik gekozen om eerst de automaat en daarna de LT230 te monteren
Ook voor de montage van de automaat aan de motor geldt dat het een trucje is.
De motor moet namelijk weer scheef hangen, met een goede spanband ratel je deze zo in de gewenste positie.
Het deel waarvan de meeste terug schrikken de governer is erg overdreven.
Wanneer alleen deze vervangen moet worden is dat een paar uurtjes klussen.
Uitlaat los, frame waar de bakken in hangen er onderuit, de LT230 eraf en je kunt erbij.
Vandaag de eerste testrit gemaakt een kleine 60 km probleemloos gereden.
De kickdownkabel, het enige wat direct invloed heeft op de automaat, afgesteld en rijden maar.
Mocht je wilde plannen hebben om te doen maak zeker de steun voor de LT230, de steun in het werkplaatshandboek voor de automaat klopt NIET.
Deze steun maken na opmeten van de maten.
Oja, het probleem van niet schakelen kwam door een afgebroken kickdownkabel in de bak.
Foto's zijn te vinden hier of groter hier film op youtube.
Komende week alles rustig inrijden en volgende week het terrein in om alles een goed te testen.
Groet,
Roony
Na vele problemen met de automaat, blijven hangen in zijn 1 en laat of niet schakelen, had ik besloten de boel er onderuit te halen en te reviseren.
Onder het mom van lukt het niet dan zijn er altijd nieuwe of gebruikte te koop begonnen aan de klus.
Het demonteren van een ZF4HP22 met LT230 er aan is een kunstje wat je een keer gedaan moet hebben.
Met een verlengstuk van circa 1 meter aan een ratel en dop 13 kunnen de twee bouten aan de bovenkant worden losgedraaid.
Je moet niet bang zijn om het blok met bakken enorm scheef te hangen, ik schat 30 graden.
Het uit elkaar halen van de automaat is een kunstje van nix.
Echter je moet wel opletten dat er geen pasvlakken worden beschadigd.
Ook de oliepomp in het bellhouse schoonmaken en voorzien van nieuwe seals is eenvoudig.
Belangrijk is dat er erg schoon wordt gewerkt en dat nieuwe delen eerst in ATF hebben gelegen.
Wat een k*tklusje is is het vervangen van de kleppenseals in het blok.
Een lastig iets is de montage van de A in de B clutch maar ook hiervoor geldt het is een trucje.
Bij het inbouwen van alles is het makkelijkste de bakken aan elkaar te koppelen.
Echter om meer gevoel te hebben of de koppelomvormer op zijn plaats zit heb ik gekozen om eerst de automaat en daarna de LT230 te monteren
Ook voor de montage van de automaat aan de motor geldt dat het een trucje is.
De motor moet namelijk weer scheef hangen, met een goede spanband ratel je deze zo in de gewenste positie.
Het deel waarvan de meeste terug schrikken de governer is erg overdreven.
Wanneer alleen deze vervangen moet worden is dat een paar uurtjes klussen.
Uitlaat los, frame waar de bakken in hangen er onderuit, de LT230 eraf en je kunt erbij.
Vandaag de eerste testrit gemaakt een kleine 60 km probleemloos gereden.
De kickdownkabel, het enige wat direct invloed heeft op de automaat, afgesteld en rijden maar.
Mocht je wilde plannen hebben om te doen maak zeker de steun voor de LT230, de steun in het werkplaatshandboek voor de automaat klopt NIET.
Deze steun maken na opmeten van de maten.
Oja, het probleem van niet schakelen kwam door een afgebroken kickdownkabel in de bak.
Foto's zijn te vinden hier of groter hier film op youtube.
Komende week alles rustig inrijden en volgende week het terrein in om alles een goed te testen.
Groet,
Roony
-
ToyRoverlander
Re: ZF4HP22 gereviseerd
Leuk werk he zo'n bak reviseren! Ik heb een tijdje terug een TH400 gedaan. Eitje . Idd af en toe wat priegelwerk dat 3 dingen tegelijk in mekaar moeten vallen maar dat hoort erbij!
En nou lekker genieten van een goed schakelende automaat
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
En nou lekker genieten van een goed schakelende automaat
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Paul
Re: ZF4HP22 gereviseerd
Geachte heer,
Complimenten voor deze klus.
Ik was een iets minder ingrijpende klus aan dezelfde bak aan het doen, maar niet met het gewenste resultaat.
Ik hoop dat ik u een advies mag vragen.
Auto: Land Rover Discovery II (2000).
Als gevolg van een gebroken aandrijfas (voor) is een gat in de automatische versnellingsbak geslagen.
Dat gat heb ik zelf gerepareerd (loctite aluminiumpasta) evenals een unit met kleppen van de valve body, die ook beschadig was.
Het oliepijl is in orde.
De auto rijdt nu alleen in de achteruit.
Ik kan me niet voorstellen dat het de koppelingen voor de vooruitversnellingen zijn. Dat zijn er meerdere en die zouden dan allemaal plotseling kapot zijn gegaan, terwijl er met de auto niet meer dan 100 meter (gesleept) gereden is, na de asbreuk.
Zoe het een softwareprobleem (ECU/ETA) kunnen zijn? Dat zou ik uiteraard zeker willen weten, voordat er ingrijpende reparaties worden gedaan.
Als bijvoorbeeld de oliedruk-regelklep (MV 4) niet goed wordt aangestuurd, dan kan het probleem daardoor worden veroorzaakt.
De waarschuwingslampjes M en S branden knipperend bij het starten.
Klopt mijn redenering en/of hebt u een goed advies?
Vriendelijke groet,
Paul.
Complimenten voor deze klus.
Ik was een iets minder ingrijpende klus aan dezelfde bak aan het doen, maar niet met het gewenste resultaat.
Ik hoop dat ik u een advies mag vragen.
Auto: Land Rover Discovery II (2000).
Als gevolg van een gebroken aandrijfas (voor) is een gat in de automatische versnellingsbak geslagen.
Dat gat heb ik zelf gerepareerd (loctite aluminiumpasta) evenals een unit met kleppen van de valve body, die ook beschadig was.
Het oliepijl is in orde.
De auto rijdt nu alleen in de achteruit.
Ik kan me niet voorstellen dat het de koppelingen voor de vooruitversnellingen zijn. Dat zijn er meerdere en die zouden dan allemaal plotseling kapot zijn gegaan, terwijl er met de auto niet meer dan 100 meter (gesleept) gereden is, na de asbreuk.
Zoe het een softwareprobleem (ECU/ETA) kunnen zijn? Dat zou ik uiteraard zeker willen weten, voordat er ingrijpende reparaties worden gedaan.
Als bijvoorbeeld de oliedruk-regelklep (MV 4) niet goed wordt aangestuurd, dan kan het probleem daardoor worden veroorzaakt.
De waarschuwingslampjes M en S branden knipperend bij het starten.
Klopt mijn redenering en/of hebt u een goed advies?
Vriendelijke groet,
Paul.
-
j.smoor
Re: ZF4HP22 gereviseerd
Ik heb nog een ZF4HP22 liggen die Gereviseerd moet worden, voor weinig. Bak schakeld niet verder dan zijn 3. volgens de dealer omdat hij niet voldoende druk meer opbouwd. prijs € 50,- ophalen in zuidlaren
-
jan-
Re: ZF4HP22 gereviseerd
Hoi,
Ik heb verschillende automaatbakken gereviseerd dus heb enige ervaring. Ik werk zo nu en dan wat uurtjes bij bij een revisie bedrijf.
Je geeft zelf aan dat je het kleppenhuis hebt vervangen. Dit kleppenhuis regelt het grootste deel van de schakelbewegingen van de automaat.
Als door vervuiling of iets dergelijks een van de kleppen blijft hangen kan dit dergelijke problemen veroorzaken. Schakelt hij wel in de vooruit? Voel je dat hij pakt?
De bak op zich was mechanisch nog in orde zoals ik begrijp. Je doet er mijns inziens verstandig aan om het kleppenhuis er weer onderuit te halen.
Bestel even nieuwe klepseals en eventueel een kleppenhuis pakking als deze los te krijgen is. Haal voorzichtig de kleppen er 1 voor 1 uit en maak een en ander schoon. nieuwe seals erop enz enz.
Je zou ook voorzichtig het hele kleppenhuis los kunnen halen maar zorg dat de balletjes en veertjes er niet uitvallen als je geen manual hebt.
Ik zal dadelijk even kijken of ik nog een pdf manual heb van een zf 4hp22. Mocht ik hem hebben dan laat ik het nog weten.
Ik heb verschillende automaatbakken gereviseerd dus heb enige ervaring. Ik werk zo nu en dan wat uurtjes bij bij een revisie bedrijf.
Je geeft zelf aan dat je het kleppenhuis hebt vervangen. Dit kleppenhuis regelt het grootste deel van de schakelbewegingen van de automaat.
Als door vervuiling of iets dergelijks een van de kleppen blijft hangen kan dit dergelijke problemen veroorzaken. Schakelt hij wel in de vooruit? Voel je dat hij pakt?
De bak op zich was mechanisch nog in orde zoals ik begrijp. Je doet er mijns inziens verstandig aan om het kleppenhuis er weer onderuit te halen.
Bestel even nieuwe klepseals en eventueel een kleppenhuis pakking als deze los te krijgen is. Haal voorzichtig de kleppen er 1 voor 1 uit en maak een en ander schoon. nieuwe seals erop enz enz.
Je zou ook voorzichtig het hele kleppenhuis los kunnen halen maar zorg dat de balletjes en veertjes er niet uitvallen als je geen manual hebt.
Ik zal dadelijk even kijken of ik nog een pdf manual heb van een zf 4hp22. Mocht ik hem hebben dan laat ik het nog weten.
-
jan-
Re: ZF4HP22 gereviseerd
Op deze laptop staat hij niet maar bij Autrans kun je de onderdelen wel bestellen. Voor 25euro ofzo sturen ze je ook zo een manual,
Ik kijk morgen wel even op een andere laptop of daar een manual op staat
Ik kijk morgen wel even op een andere laptop of daar een manual op staat