toerenteller signaal RRC

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frits de Bruin

toerenteller signaal RRC

Bericht door Frits de Bruin »

hoi,
Aangezien er steeds meer gaat werken aan de RRC zou ik het ook leuk vinden om in het dashboard iets te kunnen aflezen. Simpele dingen zoal snelheid en toerental bijvoorbeeld. Grote dromen, ik weet het, maar toch. Het dash is ca 1990, dus al met electronica. ik heb de schema's liggen en kan er redelijk wijs uit intussen welke draad waartoe dient. Toch wat electro-vragen:

1 De snelheidsmeter doet niks. behalve aan de verkeerde kant van de stop staan (rechts) en een graadje of 10 bewegen als je het contact aanzet. dit lijkt een soort 0 stand, maar reageren doet hij niet. De 'transducer' heeft spanning en de kabel van de bak ernaartoe oogt heel en draait soepel. Ik begrijp dat die transducer unit onder je auto een variabele weerstand geeft waarop je speedo reageert. al nieuwe draadjes getrokken omdat ik een draadbreukje meende te ontdekken tussen dash en unit maar helaas. (getest met boormachine op de kabel dus kan niet aansluiting op de bak zijn.)
Is er iemand die nog een suggestie heeft? wat kan er stuk zijn aan de speedo in het dashboard bijvoorbeeld?
(voorlopig doet een TomTom het ook, maar is het toch niet helemaal)

2 toerenteller is ongetwijfeld een benzinemodel (tot 8000 toeren). welk soort signaal moet dat ding binnenkrijgen? Qua (basis)voltage/frequentie ed.Normaal van bobine, maar die zit er niet meer op.
Ik heb op de diesel een aansluiting op de injectiepomp. daar de oscilloscoop op gezet en 12V en dan krijg je 3V basisspanning en ene keurige sinuspuls als de auto loopt. stationair mooi 625Hz en oplopend tot 2000Hz bij ca halfgas. Het is een puls van + 0,5 en -0,5V tov de 3V basisspanning. Volg ik het nog.. zie (slechte) foto van de scoop.

168617_153303284718516_100001165371357_264670_1541593_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('85c2c247bd6e4d0503798e72eb465eea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fsphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash1%2Fhs796.ash1%2F168617_153303284718516_100001165371357_264670_1541593_n.jpg', 'http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs796.ash1/168617_153303284718516_100001165371357_264670_1541593_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fsphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash1%2Fhs796.ash1%2F168617_153303284718516_100001165371357_264670_1541593_n.jpg', '', 13365276, 600, 600, 'Loading image ...', false);
167009_153304951385016_100001165371357_264685_3908454_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3bebd9a888e44f7e4fb964cb93935d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fsphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-snc6%2Fhs040.snc6%2F167009_153304951385016_100001165371357_264685_3908454_n.jpg', 'http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs040.snc6/167009_153304951385016_100001165371357_264685_3908454_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fsphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-snc6%2Fhs040.snc6%2F167009_153304951385016_100001165371357_264685_3908454_n.jpg', '', 13365276, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Kan ik dit signaal schaamteloos doorgeven aan de tacho in het dashboard? of blaast er dan iets op in de electronica binnenin? moet er nog iets tussen, moet het signaal nog vermenigvuldigt worden ivm de originele V8? Heeft iemand ervaring met het aanpassen van de tacho naar diesel.
Of nog simpeler: is er van dat dash ook een dieselversie en is die verkrijgbaar. (minder leuk maar handig, dat wel)

Toch wel leuk een beetje met de scoop rond je auto darren, nog leuker als het ook nog gaat werken, dus alle tips zijn weer eens welkom.
en bij voorbaat dank.

Frits
Leendert

Re: toerenteller signaal RRC

Bericht door Leendert »

Het toerental signaal komt bij een V8 van de "W" aansluiting van de dynamo. (bij mijn V8 EFI met een dashboard uit 1990)
Frits de Bruin

Re: toerenteller signaal RRC

Bericht door Frits de Bruin »

hmm, dat is net als bij de meeste diesels naar ik overal lees.
Het komt bij de Isuzu diesel natuurlijk net weer niet daarvandaan. Geen W op de dynamo....L, Ign, S en B+.
Heb je enig idee wat voor soort signaal die W is? En gaat dat direct de tacho in, of zit er nog iets tussen aan electronica?
Als het dezelfde vorm/volt/frequentie heeft als de W zou moeten hebben dan is er hoop.
Ik zal het dynamo signaal ook eens aan de scoop hangen.

dank alvast,
Frits
Plaats reactie